IPPP1-443-168/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 kwietnia 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-168/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 12 lutego 2009 r. (data wpływu 23 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług dzierżawy kontenerów i pojemników wraz z usługą wywozu nieczystości stałych, odpadów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług dzierżawy kontenerów i pojemników wraz z usługą wywozu nieczystości stałych, odpadów. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 marca 2009 r. (data wpływu 2 kwietnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP1-443-168/09-2/AK z dnia 27 marca 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. zajmuje się wywozem nieczystości stałych, odpadów. Usługa wykonywana jest w sposób ciągły. Wraz z usługą wywozu dzierżawi ona niektórym swoim odbiorcom pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów. Usługę wywozu odpadów Spółka fakturowała z zastosowaniem 7% VAT, a usługę dzierżawy pojemników i kontenerów na odpady ze stawką 22%. Spółka wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji, z prośbą o sklasyfikowanie dzierżawy kontenerów i pojemników. W odpowiedzi Spółka otrzymała informację, iż usługa ta mieści się w PKWiU 90.00.2 "Usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów". Zgodnie z informacją uzyskaną przez Wnioskodawcę od krajowej Informacji Podatkowej takie zaklasyfikowanie usługi dzierżawy kontenerów i pojemników daje nam prawo do zastosowania 7% stawki VAT. Takie też stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 października 2008 r. nr IPPP2/443-1257/08-2/MK. Spółka czasami jednak dzierżawi kontenery, które fakturuje co miesiąc, a wywozu z tych kontenerów dokonuje raz na dwa miesiące (faktura na wywóz wystawiana jest co drugi miesiąc). Dzierżawa pojemników i kontenerów jest jednak ściśle powiązana z usługą wywozu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy na usługę dzierżawy kontenerów i pojemników na gromadzenie odpadów należy stosować stawkę 7%. Jaką stawkę należy stosować dla usługi dzierżawy pojemników i kontenerów, która fakturowana jest co miesiąc, a wywóz odpadów z nich fakturowany jest co drugi miesiąc (co drugi miesiąc dokonuje się wywozu odpadów z tych kontenerów). Czy w takim przypadku należy stosować stawkę 7%.

Zdaniem Wnioskodawcy, na usługę dzierżawy kontenerów i pojemników należy stosować stawkę 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Jak stanowi art. 7 ust. 1 cyt. ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Natomiast uregulowania ust. 3 ww. artykułu 8 cyt. ustawy wskazują, iż usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

W myśl ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami niższymi od podstawowej, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, a także zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Zgodnie z treścią art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca w poz. 153 wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU nr 90.0 "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Wskazać ponadto należy, iż w myśl art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Należy zauważyć, iż przedmiotem określonej czynności jest konkretna usługa, a nie zbiór dowolnie wyodrębnionych w jej ramach usług. Zatem w świetle powołanego powyżej przepisu art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, kwota należna obejmuje wszystkie elementy kosztów związanych z dostawą towarów czy świadczeniem usług kształtujących cenę, której sprzedawca żąda od nabywcy. Tak skalkulowana kwota należności powinna zostać opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki właściwej dla danego towaru czy świadczonej usługi.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka zajmuje się wywozem nieczystości stałych, odpadów. Wraz z usługą wywozu Wnioskodawca dzierżawi niektórym swoim odbiorcom pojemniki i kontenery do gromadzenia odpadów. Na wniosek Spółki Urząd Statystyczny sklasyfikował usługi dzierżawy pojemników i kontenerów świadczone przez Spółkę określając, iż należy ująć je w PKWiU 90.00.2 "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów". Wnioskodawca wskazał ponadto, iż czasami dzierżawi kontenery, które fakturuje co miesiąc, a wywozu z tych kontenerów dokonuje raz na dwa miesiące (faktura wystawiana jest co drugi miesiąc). Dzierżawa pojemników i kontenerów jest jednak ściśle powiązana z usługą wywozu.

Podkreślić należy, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) do celów podatku od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.). W powyższej klasyfikacji w Grupie o symbolu PKWiU 90.0 wymieniona została m.in. kategoria o symbolu PKWiU 90.00.2; stąd też stawka podatku VAT obowiązującą dla grupy 90.0 obowiązuje również dla jej wszystkich kategorii, w tym dla 90.00.2.

Ponadto zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wskazanymi w pkt 7.3 przedmiotowego załącznika do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., zaliczenie określonego produktu (usługi) do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu (tej usługi). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi.

Biorąc powyższe pod uwagę udzielając interpretacji odniesiono się do klasyfikacji statystycznej podanej przez podatnika.

Biorąc pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w stanie faktycznym przedstawionym w niniejszym wniosku, stwierdzić należy, iż usługi dzierżawy kontenerów i pojemników na gromadzenie odpadów, sklasyfikowane w grupie 90.00.2 jako "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów", będą opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7%, zgodnie z art. 41 ust. 2 cyt. ustawy. Usługi te zostały bowiem wymienione w załączniku Nr 3 do ustawy, stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, gdzie w poz. 153, ustawodawca wymienił usługi należące do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 90.0 "usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne".

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Spółka zwracając się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie świadczonych przez nią usług wystąpiła z wnioskiem o wskazanie właściwego symbolu PKWiU dla usług dzierżawy pojemników i kontenerów. Z powyższego wynika, iż Urząd Statystyczny nie uzależnił zaklasyfikowania usługi dzierżawy pojemników i kontenerów do kategorii o symbolu PKWiU 90.00.2 od ilości wywozów odpadów z tych kontenerów i pojemników, lecz wskazał ogólny symbol pod jakim tę usługę należy sklasyfikować. W związku z powyższym dla usługi dzierżawy kontenerów i pojemników, która fakturowana jest co miesiąc, a wywóz odpadów z nich fakturowany jest co drugi miesiąc, należy również zastosować stawkę podatku VAT w wysokości 7%, z uwagi na fakt, iż usługa ta jest sklasyfikowana pod symbolem PKWiU 90.00.2 jako "usługi w zakresie wywozu i zagospodarowania śmieci i odpadów", który należy do grupy 90.0 wymienionej w poz. 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w którym wymieniono towary i usługi opodatkowane stawką w wysokości 7%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie Organ podatkowy zauważa, iż na mocy ustawy z dnia 10 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o swobodzie działalności gospodarczej oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 141, poz. 888), która zmieniała treść art. 14f § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, od dnia 20 września 2008 r. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej podlega opłacie w wysokości 40 zł od każdego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Oznacza to, że wszystkie wnioski, które wpływają do organów od wymienionej daty podlegają opłacie w wysokości 40 zł od każdego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Z uwagi na fakt, iż Strona opłaciła wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w kwocie 150 zł w dniu 12 lutego 2009 r. różnica w kwocie 70 zł zostanie zwrócona zgodnie z art. 14f § 2a Ordynacji, na rachunek bankowy, z którego dokonano przelewu.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl