IPPP1-443-1672/08-2/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 listopada 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1672/08-2/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 8 września 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi patronatu medialnego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 września 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi patronatu medialnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Radio zostało zawiązane jako spółka radiofonii publicznej. Podstawowym zadaniem radiofonii publicznej jest wypełnianie misji publicznej. Działania jakie mogą być podejmowane w ramach misji publicznej wymienione zostały w art. 21 ust. 1a ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (Dz. U. z 2004 r. Nr 254, poz. 2531 z późn. zm.). W szczególności do zadań Radiofonii publicznej należy, stosowanie do pkt 7 wskazanego przepisu, popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej. Zadania te są realizowane przez Spółkę poprzez różne działania, które w szczególności mogą przyjmować formę patronatu medialnego nad różnymi wydarzeniami kulturalnymi i artystycznymi. Przedmiotem niniejszego wniosku są dwie najbardziej typowe sytuacje, związane z działaniem Radia jako patrona medialnego.

Zdarzają się sytuacje, w których Radio obejmuje patronatem medialnym wydarzenia artystyczne lub kulturalne działając samodzielnie. Przykładowo patronatem medialnym może zostać objęta premiera płyty czy książki, wystawa, koncert, itd. W takich przypadkach Spółka informuje o danym wydarzeniu na antenie radiowej. W szczególności po zakończeniu danego wydarzenia zwykle nadawana jest relacja radiowa z takiego wydarzenia lub tworzony jest samodzielny program dotyczący takiego wydarzenia. Powyższe relacje lub programy nadawane są w czasie przeznaczonym dla programów radiowych, a nie w czasie reklamowym.

Z drugiej strony organizator wydarzenia w ulotkach informacyjnych programach, itp. umieszcza informację, iż patronem medialnym wydarzenia jest Radio. L Radia jako patrona medialnego może zostać również umieszczone na plakatach informujących o wydarzeniu kulturalnym. Zdarzają się sytuacje, w których organizator wydarzenia udostępnia Radiu bilety na to wydarzenie (np. na koncert) albo przekazuje egzemplarze ksiązki.

Należy podkreślić, że objęcie patronatem medialnym nie wiąże się z jakimikolwiek przepływami pieniężnymi. Radio nie otrzymuje żadnych pieniędzy od organizatorów wydarzenia kulturalnego, z drugiej strony zaś strony nie jest także obciążona przez organizatorów wydarzenia.

W przypadku niektórych większych wydarzeń kulturalnych i artystycznych Radio działa jako jeden z patronów medialnych. Innymi patronami mogą być np. stacje telewizyjne, wydawcy prasy lub portale internetowe. Patronatem medialnym objęte mogą być np. koncerty muzyczne znanych wykonawców czy premiery filmów. W tym przypadku zobowiązania Radia wobec organizatora są analogiczne jak w przypadku opisanym powyżej.

Dodatkowo jednak w takich sytuacjach Radio współdziała z innymi patronami medialnymi. W informacjach o danym wydarzeniu podawane są informacje, iż również inne spółki (poza Radiem) są patronami medialnymi danego wydarzenia. W informacjach o danym wydarzeniu może również pojawić się logo innych patronów medialnych. Równocześnie inni niż Radio patroni medialni podają informację o tym, iż patronem medialnym danego wydarzenia jest Radio. Inni patroni rozpowszechniają również informację o danym wydarzeniu. Pomiędzy patronami medialnymi nie są dokonywane jakiekolwiek rozliczenia finansowe

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadkach opisanych powyżej Radio wykonuje czynności opodatkowane w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy stosownie do art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług. Świadczenie usług zostało zdefiniowane w art. 8 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług należy rozumieć każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Aby zatem można było mówić o czynności opodatkowanej, jaką jest odpłatne świadczenie usług muszą zaistnieć następujące okoliczności:

* musi być spełnione określone świadczenie na rzecz usługobiorcy (realizowana musi być transakcja),

* transakcji nie może mieć charakteru rzeczowego (nie jest wydawany towar),

* musi mieć miejsce odpłatności (ekwiwalentność świadczeń).

W doktrynie prawa podatkowego szeroko podkreśla się, iż usługa może podlegać opodatkowaniu wyłącznie wówczas, gdy pomiędzy świadczeniem a uzyskanym wynagrodzeniem istnieje bezpośredni związek. Na fakt ten zwracają uwagę np. J. M, Ł. K ("VAT w orzecznictwie ETS" W 2005, str. 51). Ich zdaniem, usługa podlega opodatkowaniu wtedy, gdy istnieje bezpośredni związek pomiędzy wynagrodzeniem kwotą pieniężną a świadczeniem. Jeśli pobierana jest opłata niezależnie od tego, czy świadczenie zostanie wykonane, czy też w jakim stopniu, brak jest bezpośredniego związku między wynagrodzeniem a świadczeniem - takie świadczenie nie podlega opodatkowaniu". Analogicznie wskazują komentatorzy J. M, Z L, P. K, P. S, M. W ("Nowa ustawa o VAT. Komentarz", W 2004, str. 88-90). Opisany powyżej pogląd znajduje głębokie oparcie w orzecznictwie ETS. Na konieczność istnienia związku pomiędzy świadczeniem a otrzymanym wynagrodzeniem zwrócił on uwagę w szeregu orzeczeń. I tak, w wyroku w sprawie 102/86 (A and P C) Trybunał stwierdził, iż" (...) koncepcja świadczenia usług wykonywanych za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy zakłada istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczoną usługą a otrzymanym wynagrodzeniem". Z kolei w orzeczeniu w sprawie C16/93 (T) Trybunał wskazał, iż usługi są świadczone za wynagrodzeniem w rozumieniu art. 2 (1) VI Dyrektywy, a w konsekwencji podlegają opodatkowaniu wyłącznie jeżeli istnieje stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą na mocy którego występuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez świadczącego usługę stanowi wartość przekazywaną w istocie w zamian za usługę wyświadczoną jej odbiorcy.

Jak już była mowa w stanie faktycznym Radio działając jako patron medialny wypełnia misję publiczną i działa w ramach obowiązków określonych w ustawie o radiofonii i telewizji. Działania podejmowane przez Spółkę nie mogą być traktowane jako świadczenia dokonywane na rzecz organizatorów wydarzeń, których Radio jest patronem medialnym. W takich przypadkach Spółka działa w istocie na własną rzecz, wypełniając zadania nałożone przez przepisy ustawy o radiofonii i telewizji. Sytuację taką można, zdaniem Radia, porównać do przypadku, gdy Radio relacjonuje różne wydarzenia w programach informacyjnych (np. w "Sygnałach dnia"). Nie może przecież budzić wątpliwości, iż w takich przypadkach Radio nie świadczy jakichkolwiek usług na rzecz innych podmiotów, z którymi związane są relacjonowane fakty. Zdaniem Spółki nie jest w omawianym stanie faktycznym spełniona hipoteza przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Nie dochodzi bowiem w takich przypadkach do jakichkolwiek świadczeń ze strony Spółki na rzecz organizatora wydarzenia objętego patronatem medialnym. Z drugiej strony, działania podejmowane przez organizatora wydarzenia objętego patronatem medialnym nie mogą być również traktowanej jako wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług. Pomiędzy działaniami Spółki, a działaniami organizatora wydarzenie nie ma bezpośredniego związku. Brak jest w takim przypadku również ekwiwalentności tych działań. Co więcej, o tym czy dane wydarzenie kulturalne zostaje objęte patronatem medialnym, czy też nie, decyduje wyłącznie Radio biorąc pod uwagę walory kulturalne wydarzenia itp., a nie potencjalne korzyści, jakie mogłaby odnieść Spółka w związku z patronatem. W związku z powyższym, Radio stoi na stanowisku, iż w przedmiotowym przypadku Spółka nie świadczy na rzecz organizatorów wydarzenia objętego patronatem medialnym usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W przypadku, gdy Spółka występuje jako jeden z patronów medialnych rozważenia wymagają dodatkowo relacje z innymi patronami medialnymi. Radio stoi na stanowisku, iż w przypadku, gdy działa ono jako jeden z patronów medialnych i umieszcza w swoich programach informacje o tym, iż dany podmiot również był patronem danego wydarzenia kulturalnego, wówczas również nie ma miejsca świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. W takich sytuacjach Radio nie dokonuje bowiem, żadnych świadczeni na rzecz innych patronów medialnych, lecz współdziała z nimi w informowaniu o danym wydarzeniu kulturalnym. Ponadto, godnie z orzecznictwem Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości (orzeczenie C-16/93 Tolsma), dla zaistnienia opodatkowanego odpłatnego świadczenia usług konieczne jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę a jej odbiorcą na mocy którego istnieją ekwiwalentne świadczenia wzajemne. Fakt, iż w omawianych przypadkach patroni medialni prezentują logo innych patronów medialnych wynika nie ze stosunku prawnego istniejącego między patronami, lecz z konieczności rzetelnego informowania o tym, iż dany podmiot nie jest jedynym patronem medialnym.

Mając powyższe na uwadze, Spółka zwraca się o potwierdzenie, iż:

* w przypadku, gdy Spółka obejmuje patronat medialny, wówczas nie wykonuje na rzecz organizatora wydarzenia czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT (zarówno w przypadku, gdy Spółka obejmuje samodzielny patronat medialny, jak również w sytuacji, gdy Spółka występuje jako jeden z patronów medialnych);

* w przypadku, gdy Spółka występuje jako jeden z patronów medialnych, wówczas poprzez wymienienie innych patronów medialnych nie wykonuje na rzecz innych patronów medialnych czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwana dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w ust. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy.

Z powołanych powyżej przepisów art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy wynika, iż definicja świadczenia usług ma charakter dopełniający definicję dostawy towarów i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej. Przez świadczenie usług należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie jest dostawą towarów.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę. Zatem, opodatkowanym świadczeniem usług jest każda odpłatna transakcja podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, która nie została wymieniona jako dostawa towarów, przy czym do uznania czynności za usługę konieczne jest istnienie odbiorcy usługi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka obejmuje patronatem medialnym wydarzenia kulturalne lub artystyczne samodzielnie lub jako jeden z patronów medialnych. Relacje lub programy dotyczące tych wydarzeń nadawane są w czasie przeznaczonym dla programów radiowych, a nie w czasie reklamowym. Wnioskodawca informując o wydarzeniu artystycznym lub kulturalnym na antenie radiowej nie otrzymuje w zamian żadnych pieniędzy od organizatorów wydarzenia. Zatem, świadczony przez Spółkę patronat medialny nie wiąże się z jakimikolwiek przepływami pieniężnymi.

Z treści wniosku wynika, że między działaniami Spółki a działaniami organizatora wydarzenia objętego patronatem medialnym brak jest bezpośredniego związku prawnego, a tym samym ekwiwalentności i wzajemności świadczeń. O tym, czy dane wydarzenia kulturalne zostanie objęte patronatem medialnym decyduje wyłącznie Spółka, biorąc pod uwagę walory artystyczne wydarzenia, a nie potencjalne korzyści, jakie mogłaby odnieść w związku z patronatem. Ponadto, jak podkreśla Spółka, objęcie patronatem medialnym nie wiąże się z jakimikolwiek przepływami pieniężnymi zarówno między organizatorem wydarzenia objętego patronatem, jak również pomiędzy patronami medialnymi. Zatem działania Wnioskodawcy polegają na mającym podstawy w ustawie o radiofonii i telewizji współuczestniczeniu w procesie popierania działalności artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej.

W rozumieniu ustawy jednym z warunków opodatkowania usługi jest jej odpłatny charakter. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie usługi za wynagrodzeniem. Stąd usługa podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy

Tak więc istotnym dla celów podatkowych jest fakt, iż w przedstawionym stanie faktycznym umowa patronatu medialnego nie jest oparta na ekwiwalentności świadczeń, ponieważ Radio nie otrzymuje w zamian pieniędzy. Spółka realizuje misję publiczną poprzez popieranie twórczości artystycznej, literackiej, naukowej oraz działalności oświatowej - zgodnie z art. 21 ust. 1 i 1a pkt 7 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji (tekst jednolity z 2004 r., Nr 253, poz. 2531 z późn. zm.). Tym samym Spółka realizując zadania nałożone przez ustawę o radiofonii i telewizji działa nie oczekując świadczenia wzajemnego.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w świetle ustawy o podatku od towarów i usług świadczona przez Spółkę usługa nie jest odpłatnym świadczeniem usług. Zatem nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze powyższe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl