IPPP1/443-167/10-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-167/10-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2010 r. (data wpływu 15 lutego 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi kompleksowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi kompleksowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność hotelarską, w ramach której świadczy między innymi: usługi wynajmu pokoi, sal konferencyjnych, urządzeń multimedialnych, gastronomii, SPA (odnowa biologiczna). W ramach prowadzonej działalności i potrzeb rynku Spółka pragnie sprzedawać "Pakiety konferencyjne".

W skład powyższej usługi świadczonej przez Spółkę wchodziłyby przede wszystkim usługa wynajmu sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi oraz materiałami biurowymi zabezpieczającymi konferencję oraz dodatkowo zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie i napoje oraz ewentualną opiekę miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy, usługi kosmetyczne oraz SPA (odnowa biologiczna), przejazdy itp.

Do umowy o zorganizowanie konferencji dołączone zostałyby informacje określające kwotowo i rodzajowo wszelkie zobowiązania usługobiorcy wraz z należnym wynagrodzeniem i informacją o liczbie uczestników. Koszt zostanie skalkulowany jako cena netto za osobę za pakiet usług zgodny z zawartą umową. W cenie netto za "Pakiet konferencyjny" uwzględniona byłaby cena noclegu i wyżywienia i ewentualnie innych dodatkowych usług pomocniczych.

Po wykonaniu usługi Spółka miałaby wystawić fakturę z opisem treści "Pakiet konferencyjny" i łączną kwotą należną Spółce z tytułu zawartej umowy z uwzględnieniem wcześniej wystawionych faktur VAT zaliczka. Usługa zostałaby opodatkowana stawką VAT 22%.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółka ma prawo wystawić faktury VAT za jedną kompleksową usługę "Pakiet konferencyjny" w skład której wchodziłyby: wynajem sal konferencyjnych wraz z urządzeniami multimedialnymi jako usługa główna oraz zakwaterowanie, wyżywienie, usługi ksero, fax, itp. jako usługi dodatkowe z jedną podstawową stawką VAT 22%, bez wyszczególniania poszczególnych usług składowych z przypisaną im stawką VAT, tzn. bez wyszczególniania np.: usługa hotelowa VAT 7%, usługa gastronomiczna VAT 7% lub 22%.

Zdaniem Wnioskodawcy

Spółka stoi na stanowisku, że ma prawo wystawić faktury VAT za jedną kompleksową usługę "Pakiet konferencyjny", na którą składałyby się poszczególne usługi, jak: wynajem sal konferencyjnych i urządzeń multimedialnych, fax, ksero i pozostałych, oraz noclegu i wyżywienia, bez wyszczególniania ich na fakturze, i opodatkować według podstawowej stawki VAT 22%.

Zdaniem Spółki mamy do czynienia ze świadczeniem złożonym, gdzie usługą zasadniczą byłoby wynajęcie sal konferencyjnych wraz z urządzeniami multimedialnymi, w tym przygotowanie nagłośnienia, oświetlenia itp. Natomiast nocleg i wyżywienie, czy jeszcze inne usługi jak np.: SPA, wycieczki, stanowiłyby usługi dodatkowe o charakterze pomocniczym. Wynika to z samego charakteru usługi, która składa się z różnych świadczeń, prowadzących jednak do jednego celu, jakim jest kompleksowe przygotowanie i wynajęcie sal konferencyjnych w celu przeprowadzenia konferencji.

Europejski Trybunał Sprawiedliwości niejednokrotnie wypowiadał się w podobnych sprawach: C-349/96 pomiędzy Card Protection Plan Ltd CPP a Commissioners of Customs and Excise, ETS wskazał, że zgodnie z art. 2 (1) VI Dyrektywy (obecnie art. 2 (1) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednocześnie jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia JEDNĄ usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zdaniem ETS z pojedynczą usługą w sensie ekonomicznym mamy do czynienia zwłaszcza wtedy, gdy jeden lub więcej elementów uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze. Usługa ma natomiast charakter usługi pomocniczej, gdy nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, a jedynie prowadzi do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. W przypadku świadczeń złożonych o zasadach opodatkowania usług pomocniczych decyduje zawsze charakter usługi zasadniczej.

Spółka uważa, że dana usługa jest usługą złożoną ponieważ składa się z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi do jednego celu - przygotowania i wynajęcia sal konferencyjnych na potrzeby prowadzonych konferencji. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do określonego celu - do wykonania świadczenia głównego (przygotowania i wynajęcia sal konferencyjnych), na które składają się różne świadczenia pomocnicze, nie stanowiące celu samego w sobie, lecz będące środkiem do pełnego zrealizowania usługi zasadniczej. Odrębne traktowanie i opodatkowanie każdego świadczenia, zdaniem Spółki, byłoby sztucznym podziałem dla celów podatkowych, gdyż z ekonomicznego punktu widzenia tworzą one jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych.

Intencją nabywcy usługi "Pakiet konferencyjny" jest nabycie środków, narzędzi do odbycia konferencji poprzez profesjonalne przygotowanie i wynajęcie sal konferencyjnych oraz urządzeń multimedialnych, pozostałe zaś świadczenia, składające się na kompletne wykonanie tej usługi, spełniają funkcję pomocniczą. Kolejnym faktem przemawiającym za powyższą argumentacją jest, zdaniem Spółki, to, iż nie można odbyć kilkudniowej konferencji bez zakupu dodatkowych usług w postaci noclegu i wyżywienia. Jednakże nocleg i wyżywienie nie stanowią istotnego charakteru, gdyż nie jest możliwe odbycie konferencji zakupując jedynie nocleg i wyżywienie. Przede wszystkim należy nabyć usługę wynajęcia sal konferencyjnych wraz z wszelkimi urządzeniami do jej sprawnego i profesjonalnego przebiegu. Z perspektywy zarówno nabywcy, jak i usługodawcy (Spółki) stanowi to główny cel. W związku z tym w opinii Spółki, w tym przypadku świadczy ona faktycznie usługi przygotowania i wynajmu sal konferencyjnych, urządzeń multimedialnych: wynajem sali konferencyjnej wraz ze sprzętem, nagłośnienie bezprzewodowe, projektor multimedialny, rzutniki folii i slajdów, ekran, flipchart, telewizor, magnetowid, kserokopiarkę, Internet, zestaw DVD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zakres tych czynności został sprecyzowany odpowiednio w art. 7 oraz art. 8 ustawy o VAT. Stosownie zatem do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT).

Zauważyć należy, iż stosownie do art. 41 ust. 1 powołanej ustawy podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, że Spółka, w ramach prowadzonej działalności hotelarskiej zamierza sprzedawać pakiety konferencyjne. W skład takiej usługi świadczonej przez Spółkę wychodziłyby: usługa wynajmu sali konferencyjnej wraz z urządzeniami multimedialnymi oraz materiałami biurowymi, a także dodatkowo: zakwaterowanie w hotelu, wyżywienie i napoje oraz ewentualną opiekę miejscowych przewodników na zwiedzanie okolicy, usługi kosmetyczne oraz SPA, przejazdy itp. Ponadto, Spółka wskazała, iż w cenie netto za pakiet konferencyjny uwzględniona byłaby cena noclegu i wyżywienia i ewentualnie innych dodatkowych usług pomocniczych. Wątpliwości po stronie Wnioskodawcy powstały w związku z możliwością wystawienia faktury VAT za kompleksową usługę z jedną podstawową stawką VAT 22%, bez wyszczególniania usług składowych z przypisaną im stawką VAT.

Odnosząc się do powyższego, należy zauważyć, że aby móc wskazać, iż dana usługa jest usługą złożoną, winna składać się ona z różnych świadczeń, których realizacja prowadzi jednak do jednego celu. Na usługę złożoną składa się więc kombinacja różnych czynności, prowadzących do realizacji określonego celu - do wykonania świadczenia głównego, na które składają się różne świadczenia pomocnicze. Natomiast usługę należy uznać za pomocniczą, jeśli nie stanowi ona celu samego w sobie, lecz jest środkiem do pełnego zrealizowania lub wykorzystania usługi zasadniczej. Pojedyncza usługa traktowana jest zatem jak element usługi kompleksowej wówczas, jeżeli cel świadczenia usługi pomocniczej jest zdeterminowany przez usługę główną oraz nie można wykonać lub wykorzystać bez usługi pomocniczej usługi głównej.

Co do zasady każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług powinno być traktowane jako odrębne i niezależne, jednak w sytuacji gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Zatem, z ekonomicznego punktu widzenia usługi nie powinny być dzielone dla celów podatkowych wówczas, gdy tworzyć będą jedną usługę kompleksową obejmującą kilka świadczeń pomocniczych. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

Z informacji zawartych w złożonym wniosku wynika, iż na usługę organizacji konferencji świadczoną przez Spółkę, składać się będą świadczenia poboczne, pomocnicze, np. usługi hotelowe czy inne wymienione powyżej. Wnioskodawca zamierza sprzedawać przedmiotowy pakiet konferencyjny jako usługę kompleksową i obciążać kontrahentów podatkiem VAT w stawce podstawowej, tj. 22%.

Na podstawie powyższych uregulowań, w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, stwierdzić należy, iż świadczone przez Spółkę usługi organizacji konferencji zaliczyć można będzie do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji konferencji, na które składać się będzie przede wszystkim wynajem sal konferencyjnych wraz z urządzeniami multimedialnymi, a także inne świadczenia pomocnicze, w tym usługi hotelowe czy gastronomiczne. Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika ponadto, aby poszczególne elementy wymienione powyżej, stanowiące usługi o charakterze pomocniczym do usługi głównej, były przedmiotem odrębnego świadczenia.

Reasumując, przy sprzedaży opisanego w złożonym wniosku pakietu konferencyjnego, w skład którego wchodzić będą poszczególne usługi wymienione powyżej, prawidłowe będzie opodatkowanie jedną stawką podatku VAT całej usługi kompleksowej, niezależnie od faktu, iż w skład tego pakietu wchodzą usługi o różnych stawkach podatku VAT.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego zdarzenia przyszłego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl