IPPP1/443-1668/11-2/EK - Zwolnienie z podatku VAT prezentów o małej wartości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1668/11-2/EK Zwolnienie z podatku VAT prezentów o małej wartości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana/Spółki przedstawione we wniosku z dnia 24 listopada 2011 r. (data wpływu 28 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów, gdy jednostkowy koszt wytworzenia lub cena nabycia tych towarów jest niższa niż 10 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnych wydań towarów, gdy jednostkowy koszt wytworzenia lub cena nabycia tych towarów jest niższa niż 10 zł.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka) jest dystrybutorem środków czystości i kosmetyków, artykułów spożywczych, lodów (dalej: Produkty). Spółka sprzedaje Produkty licznym partnerom handlowym. Kanałami sprzedażowymi Spółki są m.in. duże sieci handlowe, hurtownie, centra dystrybucyjne (dalej: Klienci).

Strategia biznesowa Spółki nakierowana jest na wzrost sprzedaży Produktów. W tym celu Spółka podejmuje szereg działań zmierzających do budowania dobrych relacji biznesowych z Klientami, budowania wizerunku i rozpoznawalności marek Produktów, premiowania wyników uzyskiwanych przez Klientów, itd. W ramach tych działań Spółka m.in. przekazuje Klientom Produkty bez dodatkowej odpłatności. W zakresie objętym niniejszym wnioskiem o indywidualną interpretację prawa podatkowego, jednostkowa cena nabycia przekazywanych Klientom Produktów (bez podatku), w odniesieniu do każdego z przekazywanych Produktów odrębnie, określona w momencie przekazywania Produktów nie przekracza 10 zł Spółka najczęściej przekazuje Produkty w pakietach (w opakowaniach zbiorczych). Spółka nie prowadzi ewidencji z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT pozwalającej na ustalenie tożsamości, tj. imienia i nazwiska osób obdarowanych (konsumentów) (Spółka ewidencjonuje wyłącznie wydania do odbiorców biznesowych). Wartość towarów przekazanych Klientom, dla których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł netto, może w roku podatkowym przekraczać 100 zł.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka odlicza podatek naliczony przy nabyciu przekazywanych nieodpłatnie Produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w stanie faktycznym/w opisie zdarzenia przyszłego przedstawionym powyżej dokonywanie przez Spółkę wydań towarów bez dodatkowej odpłatności, dla których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) nie przekracza 10 zł, należy traktować jako przekazanie prezentów o małej wartości z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, nawet jeżeli Klientowi przekazana zostanie więcej niż jedna sztuka danego Produktu i wartość przekazywanych towarów roku podatkowym (kalendarzowym) przekroczy 100 zł.

Spółka uważa, że opisane wyżej przekazania towarów, których jednostkowa cena nabycia nie przekracza 10 zł netto, należy każdorazowo klasyfikować jako przekazania prezentów o małej wartości z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju. Przy tym, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, za dostawę towarów należy uznać przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Dodatkowo, art. 7 ust. 2 w brzmieniu od 1 kwietnia 2011 r. wskazuje, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Jednocześnie, z art. 7 ust. 3 ustawy o VAT wynika, że powyższych reguł nie stosuje się m.in. do przekazywanych prezentów o małej wartości.

W art. 7 ust. 4 pkt 2 zdefiniowano prezenty o małej wartości. Zgodnie z tym przepisem, przez prezenty o małej wartości rozumie się przekazywane przez podatnika jednej osobie towary:

1.

o łącznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 100 zł, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości tych osób;

2.

których przekazania nie ujęto w ewidencji, o której mowa w pkt 1, jeżeli jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 10 zł.

Z przytoczonego przepisu wynika, że dla uznania przekazywanych towarów za prezenty o małej wartości konieczne jest spełnienie przesłanek tylko dla jednego z wymienionych przypadków. Oznacza to, że jeśli podatnik spełni przesłanki do zastosowania któregokolwiek z wymienionych wyżej przypadków dokonywane przez niego wydania towarów bez, w przypadku Spółki - dodatkowego, wynagrodzenia nie będą podlegały VAT.

Podobne stanowisko zaprezentowane zostało w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 1 grudnia 2010 r. (nr IPPP3/443-898/10-4/SM), w której organ podatkowy potwierdził stanowisko wnioskodawcy, że: "analiza językowa przepisu ust. 4 art. 7 ustawy o VAT nie pozwala na stwierdzenie, iż zamiarem ustawodawcy było połączenie obu dyspozycji i tym samym określenie prezentów o małej wartości poprzez dwie przesłanki których łączne wypełnienie pozwala na zdefiniowanie prezentu jako prezentu o małej wartości."

W art. 7 ust. 4 nie został także określony krąg osób uprawnionych do otrzymania prezentów o małej wartości. W szczególności ustawodawca nie wskazał, że odbiorcami muszą być konsumenci (osoby fizyczne). W związku z tym, należy uznać, że prezenty o małej wartości mogą być przekazywane osobom fizycznym, osobom prawnym oraz jednostkom organizacyjnym nieposiadającym osobowości prawnej, zatem również kontrahentom biznesowym. Takie stanowisko potwierdza Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji wydanej 7 lipca 2009 r. (nr IPPP2/443-S10/09-2/AS) stwierdzając, że: "odnośnie kwestii dotyczącej podmiotów, którym wręczane są prezenty o małej wartości, organ podatkowy stwierdza, iż jest to nieistotne kogo Spółka obdarowuje przedmiotowymi prezentami dołączonymi do czasopism".

Z kolei nawiązanie przez ustawodawcę w definicji prezentów o małej wartości z art. 7 ust. 4 ustawy o VAT do jednostkowej ceny nabycia towaru (bez podatku) bądź kosztu wytworzenia towaru powoduje, że ocenie pod tym kątem podlega każdy z przekazywanych towarów osobno.

Wyłączone spod opodatkowania VAT są zatem każde nieodpłatne przekazania towarów do jednego podmiotu o cenie jednostkowej (koszcie wytworzenia) nieprzekraczającej 10 zł bez podatku, w tym - przekazania takich towarów w opakowaniu zbiorczym, nawet jeśli ich wartość w roku podatkowym przekroczy 100 zł W takim wypadku, jedynym warunkiem wyłączenia spod opodatkowania VAT nieodpłatnych wydań towarów jest jednostkowa cena nabycia (bez podatku) lub jednostkowy koszt wytworzenia towaru nieprzekraczające 10 zł. Stanowisko to w nowym stanie prawnym (od 1 kwietnia 2011 r.) potwierdził m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w indywidualnej interpretacji prawa podatkowego z 12 września 2011 r. nr IPPP1/443-940/11-2/BS: "Uznać więc należy, że konstrukcja przewidziana w art. 7 ust. 4 pkt 2 zakłada, że jeżeli wartość jednostkowa wydawanego towaru nie przekracza 10 zł, jego wydanie nie będzie podlegać opodatkowaniu niezależnie od tego komu zostały wydane towary i czy podatnik prowadzi ewidencję obdarowanych, o której mowa w pkt 1 analizowanego przepisu. Co więcej, samo zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania ma na celu uniknięcie konieczności weryfikowania czy dana osoba otrzymała przedmioty o łącznej wartości powyżej 100 zł, gdyż charakter wydań często uniemożliwia taką weryfikację (np. przy masowych akcjach marketingowych). W konsekwencji uznać należy, że celem ustawodawcy było wyłączenie spod zakresu opodatkowania VAT nieodpłatnych wydań w dwóch niezależnych od siebie sytuacjach, tj. gdy łączna wartość nieodpłatnych wydań dokonanych na rzecz danego podmiotu nie przekroczy w danym roku kwoty 100 zł lub gdy jednostkowa cena nabycia (koszt wytworzenia) wydawanych nieodpłatnie towarów nie przekroczy 10 zł."

W opinii Spółki, w powyższym kontekście wydania towarów bez dodatkowego wynagrodzenia, których jednostkowa cena nabycia (bez podatku) bądź koszt wytworzenia nie przekraczają 10 zł należy traktować jak przekazania prezentów o małej wartości z art. 7 ust. 3 i 4 ustawy o VAT bez względu na to, komu Spółka przekazuje towary oraz niezależnie od tego, ile sztuk danego towaru otrzymuje dany podmiot. To stanowisko pozostaje aktualne również w sytuacji, gdy do jednego podmiotu (Klienta) w ciągu roku podatkowego przekazana zostanie większa ilość towarów, z których każdy będzie miał jednostkową cenę nabycia (bez podatku) poniżej 10 zŁ a kwota takich wydań w sumie w roku podatkowym przekroczy 100 zł. Stąd, jedynym warunkiem wyłączenia spod opodatkowania wydań Produktów jest fakt że jednostkowa cena nabycia wydawanego przez Spółkę pojedynczego towaru (Produktu) nie przekracza kwoty 10 zł netto - por. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 12 września 2011 r. nr IPPP1/443-940/11-2/BS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl