IPPP1/443-1658/11-7/IGo - VAT w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1658/11-7/IGo VAT w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 listopada 2011 r. (data wpływu 24 listopada 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 16 grudnia 2011 r. oraz pismem z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 11 stycznia 2012 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu podatku naliczonego. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 21 grudnia 2011 r. (data wpływu 27 grudnia 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 16 grudnia 2011 r. oraz pismem z dnia 17 stycznia 2012 r. (data wpływu 23 stycznia 2012 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 11 stycznia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W okresie od 1 września 2009 r. do 31 lipca 2010 r. K realizował. pomiędzy Fundusz Współpracy zwany dalej operatorem a K... pomoc w formie bezzwrotnego wsparcia finansowego udzielonego ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego realizowała w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie".

Przywołana umowa traktuje podatek od towarów i usług jako koszt niekwalifikowany nie podlegający zwrotowi w ramach projektu. Ponieważ K... jest płatnikiem VAT w celu odzyskania środków podatku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów o podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) w związku z nabyciem towarów i usług z bezzwrotnej pomocy zagranicznej samodzielnie dokonywał odliczenia podatku naliczonego, na podstawie rejestru zakupu VAT.

Dokumentem potwierdzającym te procedury były składane miesięczne deklaracje VAT od towarów i usług dokonanych w ramach zakupów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej za miesiące od grudnia 2009 r. do czerwca 2010 r., w których K... dokonał odliczenia podatku. Do wniosku każdorazowo załączano: deklaracje dla podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące, kserokopie rejestru zakupów, kopie faktur i potwierdzenie zapłaty, informacje uzupełniające.

Na czym polega projekt realizowany w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie":

Ogólnopolski projekt "Z Podwórka do Parlamentu (...)" realizowany ze środków Funduszu Norweskiego w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie" był interaktywną formą edukacji obywatelskiej skierowaną do dzieci z grup ryzyka społecznego i ich otoczenia. Realizowany był przez 35 dziecięcych grup sejmikowych zorganizowanych w 5 województwach. Ogółem w sejmikach wzięło udział 1166 dzieci/uczniów szkół różnych typów. Organizatorami sejmików byli opiekunowie, liderzy łącznie 35 osób. W ramach projektu realizowano następujące działania:

* szkolenie opiekunów sejmików powiatowych i koordynatorów regionalnych; szkolenie realizowane w czasie 4 sesji z zakwaterowaniem i wyżywieniem odbywało się w ośrodku K... w S..., brało w nim udział 35 osób;

* promocja projektu - upowszechnianie informacji o projekcie poprzez informacje i ogłoszenia prasowe, notatki internetowe, artykuły, wywiady itp.;

* edukacja obywatelska dzieci i młodzieży - była obligatoryjna jako integralny komponent "mandatu poselskiego";

* organizowanie pracy powiatowych i wojewódzkich sejmików, przygotowanie ich do prowadzenia debat sejmikowych, pisania pism urzędowych, interwencji, formułowania postulatów i rezolucji; organizacja happeningów na rzecz ochrony dziecka przed przemocą;

* przeprowadzenie badania agresji w środowisku szkolnym; badaniem objęto 91 szkół, w tym 45 podstawowych, 35 gimnazjów i 11 szkół ponadgimnazjalnych;

* zorganizowanie 35 uroczystych sesji sejmikowych z udziałem przedstawicieli władz samorządowych i rządowych, służb publicznych, ekspertów, rodziców i nauczycieli "posłów sejmikowych".

Cele projektu realizowane były w sposób zróżnicowany, w zależności od trzech grup beneficjentów:

1.

oddziaływania adresowane do dzieci z grupy ryzyka społecznego - działania kierowane do ogółu lokalnego społeczeństwa dorosłych (rodziców, nauczycieli, służb publicznych, radnych, parlamentarzystów) poprzez rezolucje, petycje, ekspresję zbiorową (happeningi, demonstracje, kampanie), przekaz medialny - wpływano na uwrażliwienie i pobudzania adresatów do skuteczniejszego rozwiązywania problemów dzieci z grup defaworyzowanych oraz do udziału w wychowaniu i ogólnym podnoszeniu świadomości obywatelskiej,

2.

zwiększenie świadomości obywatelskiej i kompetencji zawodowych organizatorów i merytorycznych realizatorów projektu odbyło się poprzez 80 godzinne szkolenie, które wyposażyło uczestników w kompendium wiedzy i umiejętności niezbędnych do realizacji zadań wynikających z programu, przydatnych w podobnych działaniach.

Projekt realizowany był przez 11 miesięcy.

Czy wnioskodawca jest czynnym podatnikiem od towarów i usług:

K... od 10 września 2002 r. jest płatnikiem VAT i miesięcznie zaliczkowo odprowadza do rzędu Skarbowego należną kwotę podatku od towarów i usług oraz składa miesięczną deklarację VAT-7.

Czy realizacja projektu była związana z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT, m.in. z odpłatnym świadczeniem usług lub z odpłatną dostawą towarów (...):

W ramach projektu dokonywano zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT np.:

* napoje i artykuły spożywcze (wykorzystywane podczas szkoleń),

* sprzęt elektroniczny: komputer stacjonarny z monitorem, printserwer, laptop, kamera cyfrowa z akcesoriami, (wykorzystano do zarządzania, prowadzenia szkoleń, prezentacji multimedialnych i dokumentowania projektu),

* opłata za usługę transportową (przewóz autokarem na trasie W...-S...-W... uczestników szkolenia).

Nie dokonywano sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT w ramach programu.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca podaje, że

1.

W okresie od dnia 1 września 2009 r. do 31 lipca 2010 r., zgodnie z umową nr:... pomiędzy Fundacją "Fundusz Współpracy", a K... o dofinansowanie, realizowano projekt w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie". Dofinansowanie otrzymane przez K..., zgodnie z art. 1 pkt 8 umowy o dofinansowanie (...) miało charakter bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zdaniem wnioskodawcy otrzymane środki są środkami, o których mowa w § 8 ust. 4 Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (Dz. U. z 2011 r. Nr 73, poz. 392). Jednakże rozporządzenie to wydano po zakończeniu realizacji projektu.

2.

K... w całości zapłacił należności obejmujące podatek naliczony z tytułu dokonanych nabyć towarów i usług. Dokumentację w tej sprawie przedłożono w I Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście.

3 i 4. W trakcie realizacji projektu od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 lipca 2010 r. K... korzystał z wyodrębnionego rachunku nr: x w Banku, na którym ulokowane były środki pozyskane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzące z Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Dokonując nabycia towarów i usług przewidzianych w umowie o dofinansowanie, K... korzystał wyłącznie z wyodrębnionego rachunku bankowego wskazanego wyżej.

1.

K... nie posiada zaświadczenia wydanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych. Zgodnie ze stanowiskiem MSZ z dnia... roku według ówczesnego stanu prawnego, środki z Norweskiego Mechanizmu Finansowego nie były kwalifikowane, jako środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

W realizowanym projekcie podatek VAT został uznany, jako niekwalifikowany, ponieważ K... jest płatnikiem VAT. W tej sytuacji operator - Fundacja "Fundusz Współpracy" założył, iż należny podatek od towarów i usług powinien być odzyskany przez beneficjenta projektu.

Wobec powyższego - K... powołując się na § 27 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 z 1999 r.), cyt.: "Zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 25 ust. 3-5" dokonywał odliczenia podatku VAT w deklaracjach składanych miesięcznie. Stosowne dokumenty załączano w Pierwszym Urzędzie Skarbowym w Warszawie. Zdaniem Wnioskodawcy odliczeń podatku od towarów i usług dokonywano prawidłowo.

Z kolei w piśmie uzupełniającym z dnia 17 stycznia 2011 r. Wnioskodawca, informuje, że "dofinansowanie otrzymane przez K.... - zgodnie z art. 1 pkt 8 umowy nr:... pomiędzy Fundacją "Fundusz Współpracy", a K... o dofinansowanie projektu w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie", (...) miało charakter bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336) oraz § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, 1799)".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

K... zwraca się prośbą o informację czy można dokonywać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur zakupów towarów i usług dotyczących realizacji projektu w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie".

Zdaniem wnioskodawcy:

W projekcie podatek VAT został uznany jako wydatek niekwalifikowany, gdyż K... jest płatnikiem VAT i Fundacja Fundusz Współpracy założył, iż należny podatek od towarów i usług w świetle przepisów prawnych mogą być odzyskiwane przez Beneficjenta.K... powołując się na ustawę Dz. U. Nr 109 poz. 1245 z 1999 r. § 27 ust. 3 tj. "Zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 25 ust. 3-5". W związku z tym Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż prawidłowo dokonywał odliczenia podatku od towarów i usług.K... jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej, ale posiada status płatnika VAT w związku z tym w projekcie podatek VAT uznany został jako wydatek niekwalifikowany co jest jednoznaczne z tym, że Wnioskodawca może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Z kolei art. 88 ww. ustawy określa przypadki, w których nie przysługuje obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego. Treść cytowanego wyżej przepisu art. 86 ustawy wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że w okresie od 1 września 2009 r. do 31 lipca 2010 r. K... realizował projekt "Z Podwórka do Parlamentu (...)" realizowany ze środków Funduszu Norweskiego w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie", który był interaktywną formą edukacji obywatelskiej skierowaną do dzieci z grup ryzyka społecznego i ich otoczenia.

Umowa dotycząca tego projektu traktuje podatek od towarów i usług jako koszt niekwalifikowany nie podlegający zwrotowi w ramach projektu. Wnioskodawca jest płatnikiem VAT. Dokumentem potwierdzającym nabycia towarów były składane miesięczne deklaracje VAT od towarów i usług dokonanych w ramach zakupów finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej za miesiące od grudnia 2009 r. do czerwca 2010 r., w których K... dokonał odliczenia podatku. Do wniosku każdorazowo załączano: deklaracje dla podatku od towarów i usług za poszczególne miesiące, kserokopie rejestru zakupów, kopie faktur i potwierdzenie zapłaty, informacje uzupełniające.

K... od 10 września 2002 r. jest płatnikiem VAT i miesięcznie zaliczkowo odprowadza do Urzędu Skarbowego należną kwotę podatku od towarów i usług oraz składa miesięczną deklarację VAT-7.

W ramach projektu dokonywano zakupów towarów i usług opodatkowanych podatkiem VAT np.:

* napoje i artykuły spożywcze (wykorzystywane podczas szkoleń),

* sprzęt elektroniczny: komputer stacjonarny z monitorem, printserwer, laptop, kamera cyfrowa z akcesoriami, (wykorzystano do zarządzania, prowadzenia szkoleń, prezentacji multimedialnych i dokumentowania projektu),

* opłata za usługę transportową (przewóz autokarem na trasie W...-S...-W... uczestników szkolenia).

Nie dokonywano sprzedaży towarów i usług opodatkowanych VAT w ramach programu.

Ponadto Wnioskodawca podaje, że dofinansowanie otrzymane przez K... - zgodnie z art. 1 pkt 8 umowy nr:. pomiędzy Fundacją "Fundusz Współpracy", a K... o dofinansowanie projektu w ramach komponentu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie", (...) miało charakter bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2008 r. Nr 212, poz. 1336) oraz § 7 ust. 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, 1799).

K... w całości zapłacił należności obejmujące podatek naliczony z tytułu dokonanych nabyć towarów i usług. Dokumentację w tej sprawie przedłożono w I Urzędzie Skarbowym Warszawa-Śródmieście.

W trakcie realizacji projektu od dnia 1 września 2009 r. do dnia 31 lipca 2010 r. K... korzystał z wyodrębnionego rachunku, na którym ulokowane były środki pozyskane w ramach bezzwrotnej pomocy zagranicznej pochodzące z Norweskiego Mechanizmu Finansowego. Dokonując nabycia towarów i usług przewidzianych w umowie o dofinansowanie, K... korzystał wyłącznie z wyodrębnionego rachunku bankowego wskazanego wyżej.K... nie posiada zaświadczenia wydanego przez Ministerstwo Spraw Zagranicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego czy może ubiegać się o zwrot podatku naliczonego od zakupionych towarów i usług. Zasady oraz tryb dokonywania zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały uregulowane w rozdziale 10, obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008 r. - rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336).

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, w myśl postanowień § 8 ust. 3 powołanego rozporządzenia, uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej, dotyczących:

1.

Programu Pomocy w Przebudowie Gospodarczej Państw Europy Środkowej i Wschodniej (PHARE), w tym złotowe fundusze partnerskie powstałe w wyniku realizacji tego programu, a także środki, które zostały przekazane polskim podmiotom na podstawie umów zawartych z nimi przed dniem 1 maja 2004 r. na sfinansowanie programów, realizowanych przez te jednostki w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz w ramach innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej;

2.

kontraktów zawartych przed dniem 1 maja 2004 r. w ramach Przedakcesyjnego Instrumentu Polityki Strukturalnej (ISPA),

Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także, w oparciu o treść § 8 ust. 4 powołanego rozporządzenia, bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:

1.

umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej,

2.

jednostronnych deklaracji rządów i organizacji międzynarodowych udzielających pomocy

* z wyłączeniem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz przypadków, kiedy umowa nie wyłącza możliwości opłacania podatku ze środków finansowych bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Zgodnie z dyspozycją zwartą w § 22 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów, zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika o którym mowa w ust. 1.

Wskazać należy, iż zgodnie z § 23 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwrot podatku nie dotyczy kwot podatku naliczonego:

1.

o które został pomniejszony lub mógł być pomniejszony podatek należny, lub

2.

które zostały zwrócone przez właściwy urząd skarbowy na podstawie odrębnych przepisów.

Przepis ust. 1 stosuje się również w przypadku dokonania zwrotu podatku naliczonego w formie zaliczki (§ 23 ust. 2). Ponadto, przepis § 22 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikowanymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 23 ust. 3 rozporządzenia).

W oparciu o § 24 ust. 1 powołanego rozporządzenia zwrot podatku przysługuje podatnikom, którzy spełniają następujące warunki:

1.

złożyli zgłoszenie rejestracyjne i posiadają numer identyfikacji podatkowej;

2.

prowadzą ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy;

3.

w całości zapłacili należność obejmującą podatek naliczony z tytułu dokonanego nabycia towarów lub usług oraz posiadają oryginał faktury lub faktury korygującej, a w przypadku importu towarów - dokument stwierdzający zapłatę cła i podatków pobieranych przez organy celne, w przypadku zaś wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - fakturę wewnętrzną lub fakturę wystawioną przez dostawcę, a także dokumenty handlowe potwierdzające dokonanie dostawy lub świadczenie usług;

4.

posiadają rachunek bankowy, na którym są wyodrębnione środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4;

5.

posiadają zaświadczenie wydane przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, że nabycie zostało sfinansowane ze środków, o których mowa w § 8 ust. 4 pkt 2, a w przypadku nabycia sfinansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej wymienionych w § 8 ust. 3 i 4 pkt 1 przedstawią takie zaświadczenie, gdy naczelnik urzędu skarbowego zażąda jego przedstawienia w związku z potrzebą jednoznacznej identyfikacji tych środków.

W myśl § 24 ust. 2 cyt. rozporządzenia zwrot podatku przysługuje także podatnikom, którzy kwotę podatku naliczonego zapłacili z innych środków, niż środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4. Należy podkreślić, iż przepisu § 24 ust. 2 nie należy interpretować w oderwaniu od treści przepisu § 24 ust. 1, w którym określone zostały niezbędne warunki, aby podatnikowi dokonującemu nabycia (importu) towarów lub usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i ust. 4 - przysługiwało prawo do zwrotu podatku naliczonego. Analogiczne uregulowania dotyczące zasad i trybu dokonywania zwrotu podatku naliczonego z tytułu nabycia towarów i usług finansowanego ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej zostały uregulowane w § 7 ust. 3 i 4, § 21, § 22, § 23, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2010 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 224, poz. 1799).

A zatem należy zauważyć, iż zarówno wskazane przepisy rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. jak i następnie obowiązującego rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r. przewidują możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego jedynie zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. (bądź odpowiednio w § 7 ust. 3 i 4 rozporządzenia z dnia 24 grudnia 2009 r.).

Reasumując, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku w trybie art. 86 ust. 1, gdyż dokonane zakupy nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi, jednakże, w świetle przedstawionego stanu faktycznego oraz powołanych przepisów prawa podatkowego, po spełnieniu warunków określonych w § 24 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. (odpowiednio § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r.) w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia okoliczności, o których mowa w § 23 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 (§ 22 kolejnego ww. rozporządzenia), Wnioskodawca ma prawo do zwrotu podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na zakup towarów i usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

A zatem, jak podaje Wnioskodawca, dofinansowanie, otrzymane przez K... na realizację projektu "Demokracja i społeczeństwo obywatelskie", stanowić będzie środki finansowe bezzwrotnej pomocy zagranicznej w rozumieniu § 8 ust. 4 (§ 7 ust. 4) cyt. odpowiednio wyżej rozporządzeń w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca dopełnił wszystkich ciążących na nim obowiązków, czym spełnia wymagania zawarte w § 24 ust. 1 (§ 23 ust. 1) rozporządzeń wykonawczych, co z kolei daje Mu możliwość ubiegania się o zwrot podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację przedmiotowego projektu na podstawie przepisów rozdziału 10 ww. rozporządzeń. Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl