IPPP1/443-165/13-4/AP - Określenie stawki VAT właściwej dla usług organizacji zwiedzania stadionu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-165/13-4/AP Określenie stawki VAT właściwej dla usług organizacji zwiedzania stadionu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 15 lutego 2013 r. (data wpływu 25 lutego 2013 r.), uzupełnionym poprzez uiszczenie dodatkowej opłaty w dniu 11 marca 2013 r. oraz pismem z dnia 11 marca 2013 r. (data wpływu 18 marca 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług zwiedzania stadionu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zastosowania preferencyjnej stawki podatku VAT dla usług zwiedzania stadionu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca lub Spółka) jest spółką celową Skarbu Państwa. Przedmiotem działalności Spółki jest m.in. zarządzanie obiektami budowlanymi powstałymi w wyniku przedsięwzięć.... Na podstawie umowy z Ministrem Sportu i Turystyki Wnioskodawca jest dzierżawcą stadionu. Wnioskodawcy powierzono również zarządzanie stadionem. Usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę obejmują także czynności przewidziane w Rozdziale 3 Działu V ustawy o gospodarce nieruchomościami. Do zadań Spółki należy m.in. efektywne i wydajne ekonomicznie zarządzanie stadionem w celu maksymalizacji dochodowości.

W celu maksymalizacji potencjału stadionu Spółka organizuje m.in. zwiedzanie stadionu (Usługi). Usługi świadczone są odpłatnie. Zwiedzanie stadionu możliwe jest po zakupie biletu wstępu. Oferta kierowana jest zarówno do osób indywidualnych, jak i grup zorganizowanych. Trasa wycieczek po stadionie obejmuje m.in. zwiedzanie trybun, szatni piłkarskich, centrum prasowego, kaplicy wielowyznaniowej, loży. Trasa może ulec zmianie ze względu na specyfikę organizowanych na stadionie wydarzeń. Usługi świadczone są odpłatnie. Usługi nie są związane z organizowanymi na stadionie imprezami sportowymi lub imprezami kulturalnymi. Wnioskodawca świadczy usługi w imieniu własnym.

Spółka powzięła wątpliwość co do prawidłowości stosowanej stawki podatku od towarów dla opisanych Usług. W związku z powyższym wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur z wnioskiem o wydanie informacji o klasyfikacji statystycznej dla Usług. W odpowiedzi na złożony wniosek Ośrodek Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w X. poinformował Spółkę, że zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.) opisane przez Spółkę usługi udostępniania obiektu sportowego (stadionu) do zwiedzania na podstawie biletu wstępu, mieszczą się w grupowaniu: PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

Spółka jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w stosunku do opisanych w stanie faktycznym Usług Spółka może stosować stawkę podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów usług, tekst jednolity z dnia 29 lipca 2011 r., Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm. (dalej: ustawa o VAT), która obecnie wynosi 8%.

Zdaniem Wnioskodawcy do Usług opisanych w stanie faktycznym Spółka może stosować stawkę podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, która obecnie wynosi 8%.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Zgodnie z ust. 2 art. 41, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

1.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;

2.

stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy o VAT, zawierającym wykaz towarów i usług, opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (obecnie 8%) wskazano pod pozycją nr 179, usługi związane z działalnością obiektów sportowych, PKWiU 93.11.10.0.

Zgodnie z art. 5a ustawy o VAT, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.).

Zgodnie z informacją uzyskaną z Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego w Łodzi, opisane przez Spółkę usługi udostępniania obiektu sportowego (stadionu) do zwiedzania na podstawie biletu wstępu, mieszczą się zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), w grupowaniu: PKWiU 93.11.10.0 "Usługi związane z działalnością obiektów sportowych".

W związku z powyższym, zdaniem Spółki może ona stosować do Usług stawkę podatku od towarów i usług, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy VAT, która obecnie wynosi 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania świadczonych usług według PKWiU. Tut. Organ nie jest bowiem właściwy do weryfikacji poprawności powyższego zaklasyfikowania według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania towaru lub usługi według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stąd też tut. Organ, nie będąc uprawnionym do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania przedmiotowych usług według PKWiU, przyjął przedstawioną we wniosku klasyfikację jako element przedstawionego zdarzenia przyszłego, bez dokonywania weryfikacji jej prawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, natomiast w zakresie stanu faktycznego wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie - interpretacja indywidualna nr IPPP1/443-165/13-3/AP.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl