IPPP1/443-1647/11-2/AS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1647/11-2/AS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2011 r. (data wpływu 16 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pobierania i przekazywania środków pieniężnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania pobierania i przekazywania środków pieniężnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Fundacja świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowo-promocyjne na rzecz podmiotów gospodarczych świadczących usługi hotelarskie należących do grupy hoteli (aktualnie 33 podmioty gospodarcze na terenie całej Polski). Z tytułu świadczenia ww. usług Fundacja co kwartał obciąża hotele fakturą za usługę marketingową. Jedną z nowych form współpracy Fundacji i Hoteli jest stworzenie, nadzór i rozliczanie programu lojalnościowego "P". Program lojalnościowy ma na celu zwiększenie obrotów ze sprzedaży usług hotelowych w podmiotach gospodarczych należących do grupy hoteli. Z regulaminu programu lojalnościowego (patrz załącznik) wynika, że gość (który złożył deklarację uczestnictwa w programie lojalnościowym "P") kupując w którymkolwiek Hotelu usługę gastronomiczną lub noclegową, za którą płaci pełną kwotę, gromadzi na swoim koncie w "P" punkty (w ilości wynikającej z przeliczenia 1 pkt za każde wydatkowane 100 złotych; I pkt zgromadzony to wartość 5 złotych). Zgromadzone przez gości punkty mogą być wymieniane na nagrody rzeczowe lub też można nimi zapłacić częściowo lub całościowo za usługę hotelową w którymkolwiek z hoteli należących do grupy hoteli.

Przykład:

Gość skorzystał z usług hotelowych i zapłacił w:

Hotel "X" 1000 zł i otrzymał 10 pkt (równowartość 10 pkt x 5 zł./pkt 50 zł)

Hotel "Y" 2000 zł i otrzymał 20 pkt (równowartość 20 pkt x 5 zł./pkt = 100 zł)

Następnie udał się do Hotelu "Z" i postanowił zrealizować zgromadzone punkty. W Hotelu "Z" skorzystał z usług hotelowych za 500 zł. Hotel "Z" wystawił mu fakturę za usługi hotelowe na 500 zł, w miejscu dotyczącym zapłaty pisząc 350 zł - gotówka i 150 zł - 30 pkt programu "P". W ramach rozliczenia uczestnictwa w programie "P" Hotel "X" jest zobowiązany przekazać do fundacji kwotę 50 zł. a Hotel "Y" kwotę 100 zł. natomiast Fundacja jest zobowiązana kwotę 150 zł przekazać do Hotelu "Z".

Rola Fundacji:

* jest twórcą regulaminu programu lojalnościowego "P"

* rejestruje usługobiorców usług hotelowych będących uczestnikami programu lojalnościowego "P"

* ewidencjonuje zgromadzone punkty

* prowadzi rozliczenia finansowe pomiędzy hotelami, z których usług korzystają uczestnicy programu lojalnościowego "P"

* pobiera pieniądze od Hoteli za przyznane punkty i przekazuje pieniądze do Hoteli gdzie punkty są rozliczane.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie

Czy z punktu widzenia Ustawy o podatku od towarów i usług pobieranie przez Fundację pieniędzy od Hoteli za przyznane punkty oraz przekazywanie pieniędzy do hoteli gdzie punkty są realizowane jest czynnością podlegającą pod ustawę o podatku od towarów i usług, a jeżeli nie, to czy może odbywać się na podstawie not obciążeniowych i uznaniowych.

Zdaniem Wnioskodawcy, pobieranie przez Fundację pieniędzy od hoteli w równowartości 5 zł za 1 przyznany punkt (1 punkt to 100 zł zapłacone w hotelu za usługi hotelowe) powinno się dokumentować notą obciążeniową, a przekazanie pieniędzy do hoteli w których te punkty rozliczono (dokonano nimi zapłaty) notą uznaniową. Taka forma dokumentowania przepływu pieniędzy wynika z faktu, że dla Fundacji nie jest to w momencie otrzymania wynagrodzenie za usługę, ani też w momencie przekazania do hoteli "zapłata za usługę. W związku z powyższym pobieranie przez Fundację pieniędzy od Hoteli za przyznane punkty oraz przekazywanie pieniędzy do hoteli gdzie punkty są realizowane nie jest czynnością podlegającą pod ustawę o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary w świetle art. 2 pkt 6 ustawy o podatku od towarów i usług rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii. Wskazać należy, że pieniądz, jako środek płatniczy nie mieści się w granicach ww. definicji ustawowej.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się natomiast każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 106 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Jak wynika z ww. przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług dla uznania, iż świadczenie usługi podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług bezwzględnym warunkiem jest "odpłatność" za daną czynność.

Odpłatność oznacza wykonanie czynności (dostawy towarów oraz świadczenia usług) za wynagrodzeniem. W znaczeniu potocznym wynagrodzenie to zapłata za pracę, należność, a także odszkodowanie, nagroda. Natomiast odpłatny to taki, który wymaga zapłacenia, zwrotu kosztów, płatny. Czynność można uznać za dokonaną odpłatnie, gdy istnieje bezpośrednia i jasno zindywidualizowana korzyść po stronie dostawcy towaru lub usługi.

Powyższa analiza prowadzi do wniosku, że istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym, czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Zatem pod pojęciem odpłatności dostawy towarów lub odpłatności świadczenia usług rozumieć należy prawo podmiotu dokonującego dostawy towarów lub świadczącego usługę do żądania od nabywcy towaru, odbiorcy usługi lub osoby trzeciej zapłaty ceny lub ekwiwalentu (np. w postaci świadczenia wzajemnego). W konsekwencji powyższego należy stwierdzić, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegało tylko to świadczenie (usługa), w przypadku którego istnieje konsument, tj. odbiorca świadczenia odnoszący z niego choćby potencjalną korzyść. Dopóki nie istnieje podmiot który odnosiłby lub powinien odnosić konkretne korzyści o charakterze majątkowym związanym z danym świadczeniem, dopóty świadczenie to nie będzie usługą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca świadczy szeroko rozumiane usługi reklamowo-promocyjne na rzecz podmiotów gospodarczych świadczących usługi hotelarskie. Z tytułu świadczenia ww. usług Fundacja co kwartał obciąża hotele fakturą za usługę marketingową. Jedną z nowych form współpracy jest stworzenie, nadzór i rozliczanie programu lojalnościowego. Z regulaminu programu lojalnościowego wynika, że gość kupując w którymkolwiek hotelu usługę gastronomiczną lub noclegową, gromadzi na swoim koncie punkty, które następnie mogą być wymieniane na nagrody rzeczowe lub też można nimi zapłacić częściowo lub całościowo za usługę hotelową w którymkolwiek z hoteli należących do grupy. Fundacja jest twórcą regulaminu programu lojalnościowego, rejestruje usługobiorców usług hotelowych będących uczestnikami programu lojalnościowego, ewidencjonuje zgromadzone punkty, prowadzi rozliczenia finansowe pomiędzy hotelami, z których usług korzystają uczestnicy programu lojalnościowego, pobiera pieniądze od Hoteli za przyznane punkty i przekazuje pieniądze do Hoteli gdzie punkty są rozliczane.

Wnioskodawca powziął w wątpliwość czy pobieranie przez Fundację pieniędzy od hoteli za przyznane punkty oraz przekazywanie pieniędzy do hoteli gdzie punkty są realizowane jest czynnością podlegającą pod ustawę o podatku od towarów i usług.

Mając na uwadze powołane przepisy oraz zdarzenie przyszłe przedstawione we wniosku, stwierdzić należy, iż Wnioskodawca pośrednicząc w przekazywaniu pieniędzy od hoteli za przyznane punkty i przekazując pieniądze do hoteli gdzie punkty są rozliczane nie dokonuje świadczenia usług. Wnioskodawca pobierając środki pieniężne nie świadczy na rzecz hoteli żadnych czynności, a przekazując środki pieniężne nie zobowiązuje hoteli do wykonywania na jego rzecz jakichkolwiek czynności. Tym samym, pobierane i przekazywane przez Zainteresowanego kwoty pieniężne nie są w żaden sposób związane z uzyskiwaniem świadczeń wzajemnych.

Reasumując, w analizowanej sprawie sama czynność przepływu pieniędzy polegająca na pobieraniu pieniędzy od hoteli za przyznane punkty oraz przekazywaniu pieniędzy do hoteli gdzie punkty są realizowane nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem w takim przypadku nie mamy do czynienia ze świadczeniem usług w rozumieniu art. 8 ustawy, ani dostawą towarów, o której mowa w art. 7 ustawy.

Wobec powyższego czynność ta nie podlega udokumentowaniu fakturą VAT, zatem wystawienie w przedmiotowej sprawie noty księgowej należy uznać za prawidłowe.

Podkreślić jednak należy, że pobieranie i przekazywanie środków pieniężnych, o którym mowa we wniosku jest elementem kompleksowej usługi marketingowej na rzecz hoteli, w ramach zawartych z nimi umów. Zatem, o ile przepływ środków pieniężnych nie jest czynnością podlegającą opodatkowaniu, tak usługa marketingowa realizowana na rzecz hoteli, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem sprawy należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl