IPPP1/443-1629/08-2/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 24 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1629/08-2/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 sierpnia 2008 r. (data wpływu: 29 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej udzielenie premii pieniężnej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Podstawowym przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest hurtowy handel artykułami biurowymi i drukami akcydensowymi. Na podstawie umów zawartych z odbiorcami towarów, są oni uprawnieni do otrzymywania premii pieniężnych (bonusów) pod warunkiem, że w określonym czasie osiągną odpowiedni poziom obrotów oraz terminowo będą płacić Wnioskodawczyni za dostarczony towar.

Premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą towarów, jest wynikiem wszystkich zakupów dokonanych przez odbiorców w określonym okresie rozliczeniowym, a jej wysokość uzależniona jest od wartości zakupionych od Wnioskodawczyni towarów.

Zakupy towarów dokonywane są dobrowolnie, a niezrealizowanie przez odbiorcę określonego w umowie obrotu, nie wiąże się z żadną sankcją ani odpowiedzialnością. Premia pieniężna jest zachętą dla klientów Spółki do nabywania jego produktów.

Przyznane premie dokumentowane były notami księgowymi. Z uwagi jednak na rozbieżność stanowisk w tym zakresie poszczególnych izb skarbowych oraz sądów administracyjnych, odbiorcy towarów od Wnioskodawczyni coraz częściej dokumentują przyznaną im premię pieniężną fakturą VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku otrzymania faktury VAT dokumentującej usługę osiągnięcia określonego poziomu zakupów (premia pieniężna, bonus), Wnioskodawczyni ma prawo odliczyć wykazany na tej fakturze podatek VAT.

Zdaniem Wnioskodawczyni:

Jej kontrahent dokonując zakupów o określonej wartości w określonym czasie świadczy usługę na rzecz dostawcy (Wnioskodawczyni) wypłacającej mu premię pieniężną. W konsekwencji premia pieniężna podlega podatkowi od towarów i usług (VAT).

Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został zawarty w art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą. Zgodnie z pkt 1 tego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z treści cytowanego przepisu ustawy wynika, że pojęcie "świadczenie usług", ma bardzo szeroki zakres, nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

W opisanym przypadku premia pieniężna związana jest z zachęcaniem klientów do nabywania produktów, czyli osiągnięciem określonego poziomu zakupów przez kontrahentów. Wypłacana w ten sposób gratyfikacja nie jest związana z żadną konkretną dostawą i nie ma charakteru dobrowolnego, jest bowiem uzależniona od określonego zachowania się nabywcy, który musi podjąć szereg działań, aby móc uzyskać założony poziom zakupów, a w konsekwencji otrzymać premię pieniężną.

W takim przypadku wypłacona premia stanowi niewątpliwie rodzaj wynagrodzenia dla kontrahentów za świadczone na rzecz Wnioskodawczyni usługi.

Zatem pomiędzy stronami będzie istniała więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy o VAT stanowi świadczenie usług za wynagrodzeniem, podlegającym opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Jako zapłatę za wykonaną usługę nabywca otrzymuje wynagrodzenie w postaci premii pieniężnej.

Nadto zwrócić należy uwagę, że wypłacana premia pieniężna nie jest związana z konkretną dostawą, a zatem nie może być traktowana jako rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na wartość tej dostawy i nie prowadzi do obniżenia jej ceny.

W świetle powyższego, zdaniem Wnioskodawczyni zachowanie jego kontrahentów polegające na zrealizowaniu określonego poziomu zakupów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i opodatkować podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych, tj. według stawki 22%. W konsekwencji, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy obowiązani są oni wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

W zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi VAT przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (art. 86 ust. 1 ustawy).

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego (art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy).

W przedstawionym przez Wnioskodawczynię przypadku wypłacane przez nią premie są narzędziem motywacyjnym dla jego kontrahentów za osiągnięcie określonego poziomu zakupów. Zatem wypłacane premie niewątpliwie będą miały wpływ na dokonaną przez Wnioskodawczynię sprzedaż towarów stanowiących czynność, która podlega opodatkowaniu VAT. W konsekwencji, Spółka uważa, iż przysługuje jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Taki sposób postępowania jest zgodny ze stanowiskiem Ministra Finansów z 30 grudnia 2004 r. (znak: PPB-812-1222/2004/AP/4026). Nadto został on podzielony przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, działającego z upoważnienia Ministra Finansów, w indywidualnej interpretacji nr IPPP1/443-136/08-2/AP, nr IPPP1/443-193/08-2/AP oraz nr IPPP2-443/170/02-4/PW, z dnia 29 lutego 2008 r., jak również w interpretacji z dnia 20 maja 2008 r. nr IPPP2-443-560/08-2/IB.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawczyni.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji w Płocku, ul.1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl