IPPP1/443-1620/11-2/PR - Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług oraz związanego z tym prawem do odliczenia podatku naliczonego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 22 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1620/11-2/PR Opodatkowanie nieodpłatnego świadczenia usług oraz związanego z tym prawem do odliczenia podatku naliczonego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Związku przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz związanego z tym prawem do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług oraz związanego z tym prawem do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Związek organizuje mecze z innymi zagranicznymi reprezentacjami narodowymi (dalej: mecze). Organizacja meczy ma bezpośredni wpływ na powstanie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT. Wynika to z faktu, że na mocy art. 14 § 1 Statutu: "ZWIĄZEK z zastrzeżeniem treści statutów..., jest wyłącznym właścicielem wszelkich praw majątkowych i niemajątkowych do spotkań międzypaństwowych i międzynarodowych reprezentacji Polski we wszystkich kategoriach wiekowych i spotkaniach o Puchar Polski organizowanych przez ZWIĄZEK, a w szczególności praw telewizyjnych, reklamowych i marketingowych realizowanych odnośnie powyższych spotkań i rozgrywek za pośrednictwem dostępnych środków audiowizualnych, radiowych, dźwiękowych, internetu i wszelkich innych istniejących obecnie oraz w przyszłości środków technicznych."

Z komercyjną eksploatacją praw wymienionych w cytowanym fragmencie wiąże się nierozerwalnie sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT. Dodatkowo, Związek sprzedaje kibicom bilety na mecze, co także generuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Zdarza się, że ZWIĄZEK zaprasza na mecze osoby i przekazuje im w związku z tym zaproszenia/bilety (dalej: zaproszenia). Na blankietach wydrukowanych zaproszeń znajduje się logo ZWIĄZEK, informacja na temat sponsorów oraz mającego się odbyć meczu. ZWIĄZEK zleca wykonanie blankietów zaproszeń firmom zewnętrznym, które wystawiają z tego tytułu faktury VAT dla Związku. ZWIĄZEK odlicza podatek VAT naliczony zawarty w cenie wyprodukowanych przez firmy zewnętrzne zaproszeń. Adresatami zaproszeń są m.in. goście, kontrahenci (sponsorzy, firmy kooperujące ze ZWIĄZKIEM) i inne osoby. Zaproszone osoby są uprawnione do przebywania na stadionie w ściśle określonym miejscu w trakcie odbywającego się meczu. Osoby te nie ponoszą odpłatności w związku z uczestnictwem w widowisku sportowym. Oznacza to, że Związek świadczy na rzecz zaproszonych nieodpłatną usługę polegającą na zapewnieniu im wstępu na organizowane przez ZWIĄZEK widowisko sportowe, w trakcie którego odbywa się mecz.

Zaproszenie gości następuje z różnych przyczyn. Przede wszystkim niektóre umowy sponsorskie wymagają wprost przekazania zaproszeń na rzecz sponsora. Wówczas samo ich przekazanie jest elementem świadczenia głównego jakie ZWIĄZEK wykonuje na rzecz sponsora, za które sponsor płaci. W takim wypadku można przyjąć, że w rzeczywistości zaproszenie gości na mecz następuje odpłatnie, z tym że sponsor nie dokonuje odrębnej płatności przyporządkowanej konkretnym zaproszeniom, a zapłata za te zaproszenia "mieści się" w globalnie płaconym wynagrodzeniu przez sponsora (opodatkowanym podatkiem VAT).

W przypadku, gdy zaproszenie gości nie jest związane z realizacją konkretnej umowy, to powodem ich wystosowania jest osiąganie przez Związek innych celów. ZWIĄZEK w celach marketingowych zaprasza osoby, których obecność podnosi rangę meczu, a przez to wpływa na zwiększenie jego atrakcyjności. Są to m.in. osoby ze świata sportu, polityki i kultury. Związek kieruje także zaproszenia na mecze dla osób, które zawodowo zajmują się sprawami.... Obecność tych osób na stadionie w trakcie meczu ma na celu zapewnienie im możliwości obserwowania występów najlepszych zawodników występujących w polskich i zagranicznych reprezentacjach, zasad organizacji meczy najwyższej rangi oraz wymiany doświadczeń pomiędzy osobami zajmującymi się problematyką.... Osoby te mają wpływ na rozwój i organizację sportu w Polsce, a więc ich praca przekłada się także na możliwość podejmowania przez ZWIĄZEK działalności statutowej, której wyrazem jest m.in. organizacja meczy. Niejednokrotnie adresatami zaproszeń są osoby, które bezpośrednio uczestniczyły w organizacji meczu, w tym wypadku osoby te mogą nadzorować przebieg widowiska sportowego, w którego organizację były zaangażowane, co pozwala im zdobyć doświadczenie niezbędne do organizowania kolejnych meczy.

ZWIĄZEK zezwala więc na nieodpłatne uczestnictwo zaproszonych przez siebie osób w organizowanym przez siebie widowisku sportowym, kierując się przy tym chęcią popularyzacji i zwiększenia zainteresowania występami reprezentacji narodowej, jak również podniesienia poziomu widowisk sportowych, w których ona występuje. Ze świadczeniem tej nieodpłatnej usługi nierozerwalnie wiąże się sprzedaż opodatkowana podatkiem VAT, która występuje w związku z eksploatacją praw np. medialnych do meczy jak również sprzedażą biletów dla kibiców.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy ZWIĄZEK postępuje prawidłowo:

1.

nie opodatkowując usługi polegającej na nieodpłatnym uprawnieniu zaproszonych osób do przebywania na stadionie w trakcie rozgrywania meczu.

2.

odliczając podatek VAT naliczony zawarty w cenie nabywanych od firm zewnętrznych blankietów zaproszeń przeznaczonych do przekazywania dla zaproszonych na mecz osób.

ZWIĄZEK uważa, że jest uprawniony do nie opodatkowywania usługi polegającej na nieodpłatnym uprawnieniu zaproszonych osób do przebywania na stadionie w trakcie rozgrywania meczu. Jest także uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego od nabywanych blankietów zaproszeń przeznaczonych do przekazywania dla zaproszonych na mecz osób.

Zapewnienie możliwości przebywania na stadionie zaproszonej osobie bez pobrania odpłatności z tego tytułu stanowi nieodpłatne świadczenie usług i jako takie nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Brak jest podstaw do zrównania tej nieodpłatnej usługi z odpłatnym świadczeniem usług, o którym jest mowa w art. 8 ust. 2 ustawy VAT. Wynika to stąd, że ZWIĄZEK kieruje zaproszenia na mecze w związku z realizacją swoich celów gospodarczych.

Przykładowo, przekazanie zaproszeń dla sponsorów stanowi wywiązanie się przez ZWIĄZEK z obowiązku, jaki nakładają na niego umowy sponsorskie, z których realizacją wiąże się wykonywanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Podobnie jest z zaproszeniem osób..., które bezpośrednio mają wpływ na organizację i rozwój tej dyscypliny sportu. Wreszcie zaproszenie gości (np. polityków, znane osoby ze świata show biznesu, dziennikarzy itp.) podnosi rangę wydarzenia sportowego jakim są występy polskiej reprezentacji narodowej, uatrakcyjnia je, co przekłada się na popularyzację tej dyscypliny, i w konsekwencji wzrost sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT (więcej zawartych umów sponsorskich, umów dotyczących praw do meczy, wyższa ich wartość, większa ilość sprzedanych biletów). W tym kontekście, świadczenie nieodpłatnej usługi na rzecz zaproszonych gości należy rozpatrywać w związku z prowadzoną przez ZWIĄZEK działalnością opodatkowaną podatkiem VAT, jaka została wyżej wskazana. Stąd też brak będzie podstaw do zrównania tej nieodpłatnej usługi z odpłatnym świadczeniem usług o jakim jest mowa w art. 8 ust. 2 ustawy VAT.

Podobne, do wyżej zaprezentowanego, stanowisko zawarł Minister Finansów w interpretacji 6 lipca 2011 r. nr IPPP1-443-832/11-2/IGo oraz z 12 sierpnia 2011 r. nr IPPP1-443-837/11-2/JL (obydwa zamieszczone na stronie internetowej Ministerstwa Finansów).

Co się natomiast tyczy uprawnienia Związku do odliczania podatku VAT naliczonego zawartego w cenie nabywanych blankietów zaproszeń, które następnie zostają przekazane zaproszonym gościom, to należy zwrócić uwagę na korelację, jaka zachodzi pomiędzy zaproszeniem tych osób, a sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Otóż, na co zwrócona została uwaga powyżej, ZWIĄZEK zaprasza konkretne osoby w celu popularyzacji i zwiększenia zainteresowania występami reprezentacji narodowej, jak również podniesienia poziomu widowisk sportowych, w których ona występuje. Istnieje więc związek pomiędzy zakup blankietów zaproszeń i ich późniejszym wykorzystaniem w czynnościach opodatkowanych podatkiem VAT, które występują w związku z np. eksploatacją praw medialnych do meczy, zawieraniem umów sponsorskich, jak również sprzedażą biletów dla kibiców. W przypadku, gdyby Związek zaniechał przekazywania zaproszeń, to musiałby się liczyć ze zmniejszeniem poziomu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT (np. ze względu na mniejszą ilość zawieranych umów sponsorskich).

Tym samym, uwzględniając treść art. 86 ust. 1 ustawy VAT, ZWIĄZEK jest uprawniony do odliczania podatku VAT naliczonego zawartego w cenie nabywanych od firm zewnętrznych blankietów zaproszeń przeznaczonych do przekazywania dla zaproszonych na mecz osób.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1055), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Za odpłatne świadczenie usług, w myśl art. 8 ust. 2 pkt 2, należy również rozumieć nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług musi być spełniony podstawowy warunek, a mianowicie brak związku świadczonych usług z prowadzoną działalnością gospodarczą podatnika. Za usługi niezwiązane z działalnością gospodarczą należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności gospodarczej. Niedopełnienie tego warunku jest podstawą do traktowania nieodpłatnej usługi jako niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca organizuje mecze polskiej reprezentacji narodowej z innymi zagranicznymi reprezentacjami narodowymi, co ma bezpośredni wpływ na powstanie sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, gdyż jednocześnie Związek jest wyłącznym właścicielem wszelkich praw majątkowych i niemajątkowych do spotkań międzypaństwowych i międzynarodowych reprezentacji Polski we wszystkich kategoriach wiekowych i spotkaniach o Puchar Polski organizowanych przez ZWIĄZEK. Dodatkowo, Związek sprzedaje kibicom bilety na mecze, co także generuje sprzedaż opodatkowaną podatkiem VAT. Zdarza się, że Związek zaprasza na mecze osoby i przekazuje im w związku z tym zaproszenia/bilety. ZWIĄZEK zleca wykonanie blankietów zaproszeń firmom zewnętrznym, które wystawiają z tego tytułu faktury VAT dla Związku. Adresatami zaproszeń są m.in. goście, kontrahenci (sponsorzy, firmy kooperujące ze ZWIĄZKIEM) i inne osoby związane. Zaproszone osoby są uprawnione do przebywania na stadionie w ściśle określonym miejscu w trakcie odbywającego się meczu. Osoby te nie ponoszą odpłatności w związku z uczestnictwem w widowisku sportowym. Wnioskodawca podkreśla, iż zaproszenie gości następuje z różnych przyczyn - przede wszystkim niektóre umowy sponsorskie wymagają wprost przekazania zaproszeń na rzecz sponsora. Wówczas samo ich przekazanie jest elementem świadczenia głównego jakie ZWIĄZEK wykonuje na rzecz sponsora, za które sponsor płaci. Powodem wystosowania zaproszeń jest osiąganie celów marketingowych poprzez zapraszanie osób ze świata sportu, polityki i kultury, których obecność podnosi rangę meczu, a przez to wpływa na zwiększenie jego atrakcyjności. Związek kieruje także zaproszenia na mecze dla osób, które zawodowo zajmują się sprawami. Obecność tych osób na stadionie w trakcie meczu ma na celu zapewnienie im możliwości obserwowania występów najlepszych zawodników występujących w polskich i zagranicznych reprezentacjach, zasad organizacji meczy najwyższej rangi oraz wymiany doświadczeń pomiędzy osobami zajmującymi się problematyką.... Osoby te mają wpływ na rozwój i organizację sportu w Polsce, a więc ich praca przekłada się także na możliwość podejmowania przez ZWIĄZEK działalności statutowej, której wyrazem jest m.in. organizacja meczy. Niejednokrotnie adresatami zaproszeń są osoby, które bezpośrednio uczestniczyły w organizacji meczu, w tym wypadku osoby te mogą nadzorować przebieg widowiska sportowego, w którego organizację były zaangażowane, co pozwala im zdobyć doświadczenie niezbędne do organizowania kolejnych meczy. ZWIĄZEK zezwala więc na nieodpłatne uczestnictwo zaproszonych przez siebie osób w organizowanym przez siebie widowisku sportowym, kierując się przy tym chęcią popularyzacji i zwiększenia zainteresowania występami reprezentacji narodowej, jak również podniesienia poziomu widowisk sportowych, w których ona występuje. Wątpliwości Wnioskodawcy skupiają się wokół konieczności opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usługi wstępu na mecz, adresowanej do zaproszonych gości oraz związanego z tym prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wnioskodawca w uzasadnieniu własnego stanowiska podaje, że zaproszenie wymienionych we wniosku gości wpływa na podniesienie rangi wydarzenia sportowego jakim są występy polskiej reprezentacji narodowej, uatrakcyjnia je, co z kolei przekłada się na popularyzację tej dyscypliny, i w konsekwencji wzrost sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT tj. zwiększenie liczby zawartych umów sponsorskich, umów dotyczących praw do meczy, podniesienie ich wartości, większa ilość sprzedanych biletów. W tym kontekście, świadczenie nieodpłatnej usługi na rzecz zaproszonych gości należy rozpatrywać w związku z prowadzoną przez ZWIĄZEK działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Zatem należy stwierdzić, że nieodpłatne wydawanie przedmiotowych biletów, zaproszeń uprawniających zaproszone osoby do przebywania na stadionie w trakcie rozgrywania meczów reprezentacji Polski jest związane z prowadzoną przez Związek działalnością gospodarczą, w związku z czym nie może być traktowane jako odpłatne świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W konsekwencji w przedmiotowej sprawie nie ma zastosowania ww. przepis ustawy, a czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Odnosząc się do kwestii związanej z prawem do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie nabywanych od firm zewnętrznych blankietów zaproszeń przeznaczonych do przekazywania dla zaproszonych na mecz osób, należy przywołać brzmienie art. 86 ust. 1 ustawy, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z przepisów ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego niezbędne jest istnienie związku między dokonywanymi zakupami towarów i usług, a prowadzoną działalnością - czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek dokonywanych zakupów z działalnością gospodarczą może mieć charakter pośredni lub bezpośredni. O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością Zainteresowanego można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą np. dalszej odsprzedaży - towary handlowe lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów będących przedmiotem dostawy, czy też niezbędne do świadczenia usług; bezpośrednio więc wiążą się z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania firmy; mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym osiąganymi przychodami. Aby jednak można było wskazać, iż określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością gospodarczą, istnieć musi związek przyczynowo - skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

Wnioskodawca w uzasadnieniu zwraca uwagę na zależność jaka zachodzi pomiędzy zaproszeniem ww. osób na mecz, a sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT. Związek zaprasza konkretne osoby w celu popularyzacji i zwiększenia zainteresowania występami reprezentacji narodowej, jak również podniesienia poziomu widowisk sportowych, w których ona występuje, co przekłada się w sposób pośredni na generowanie czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które występują w związku z np. eksploatacją praw medialnych do meczy, zawieraniem umów sponsorskich, jak również sprzedażą biletów dla kibiców. Związek podkreśla, iż w przypadku, gdyby zaniechał przekazywania zaproszeń, to musiałby się liczyć ze zmniejszeniem poziomu sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, przykładowo ze względu na mniejszą ilość zawieranych umów sponsorskich.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa, jak również przedstawione we wniosku okoliczności sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup od firm zewnętrznych blankietów zaproszeń przeznaczonych następnie do przekazywania dla zaproszonych na mecz osób, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, z uwagi na fakt, że ww. wydatki mają związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl