IPPP1/443-1617/08-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1617/08-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 22 sierpnia 2008 r. (data wpływu 27 sierpnia 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia masy majątkowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2008 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania transakcji zbycia masy majątkowej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca został utworzony na mocy umowy spółki komandytowej zawiązanej w dniu 11 maja 2007 r. na podstawie aktu notarialnego, Spółka komandytowa została zawiązana pod firmą "XXX" spółka komandytowa. Stosownie do postanowień umowy spółki komandytowej (§ 3 umowy) A M (jako komandytariusz tej spółki) wniosła wkład niepieniężny o wartości 2.025.000 zł, na który składało się prawo własności następujących nieruchomości:

1.

niezabudowanej nieruchomości położonej we wsi P gmina J w powiecie p, w województwie m, o obszarze 4 ha 4300 m#178; oraz

2.

zabudowanej nieruchomości położonej we wsi P, gmina J w powiecie p, w województwie m o obszarze 4 ha 2500 m#178;.

A W, jako komplementariusz tej spółki wniósł wkład pieniężny w kwocie 1.000 zł.

Przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest prowadzenie działalności w zakresie:

1.

Motele i hotele z restauracjami;

2.

Motele i hotele bez restauracji;

3.

Pozostałe miejsca krótkotrwałego zakwaterowania gdzie indziej niesklasyfikowane;

4.

Restauracje;

5.

Pozostałe placówki gastronomiczne: bary;

6.

Przygotowywanie i dostarczanie żywności dla odbiorców zewnętrznych: catering;

7.

Transport pasażerski międzymiastowy drogowy;

8.

eklama;

9.

ziałalność fotograficzna;

10.

Działalność związana z pakowaniem;

11.

Działalność związana z organizacją targów i wystaw;

12.

Uprawy grzybów, kwiatów i ozdobnych roślin zdobniczych;

13.

Szkółkarstwo roślin sadowniczych i ozdobnych;

14.

Produkcja soków z owoców i warzyw;

15.

Produkcja i sprzedaż dżemów, przetworów z owoców i warzyw;

16.

Organizacja imprez, konferencji, szkoleń i innych;

17.

Sprzedaż detaliczna napojów alkoholowych i bezalkoholowych;

18.

Pozostała sprzedaż detaliczna poza siecią sklepową;

19.

Sprzedaż wyrobów tytoniowych;

20.

Sprzedaż detaliczna artykułów spożywczych;

21.

Sprzedaż kosmetyków i art. zapachowych;

22.

Działalność wydawnicza: książek i czasopism;

23.

Organizacja imprez masowych;

24.

Sztuka ludowa.

Wniesione do Spółki komandytowej nieruchomości, jak również pozostały majątek Spółki Wnioskodawca planował wykorzystać w celu prowadzenia działalności hotelowo-restauracyjnej. W szczególności znajdujące się na nieruchomościach budynki miały następujące przeznaczenie:

* dwór przeznaczenie biurowo-restauracyjne;

* budynek restauracyjny (była stołówka) z przeznaczeniem na restaurację i działalność hotelową (po przebudowie),

* budynek magazynowo-mieszkalny z przeznaczeniem na działalność barowo-hotelową.

Od dnia zawiązania Spółki komandytowej do chwili obecnej, Wnioskodawca prowadzi na posiadanych nieruchomościach prace remontowo-modernizacyjne mające na celu przystosowanie nieruchomości do planowanej działalności gospodarczej. Stopień zaawansowania tych prac jest różny w odniesieniu do poszczególnych nieruchomości budynkowych.

Niezależnie od ww. nieruchomości w skład majątku Wnioskodawcy wchodzą inne środki trwałe, wyposażenie oraz wartości niematerialne oraz prawa wykorzystywane lub możliwe do wykorzystania dla potrzeb planowanej działalności gospodarczej

a)

wartości materialne:

* wyposażenie kuchni restauracji w szczególności: meble kuchenne ze stali nierdzewnej takie jak stanowiska, stoły, zlewy, okapy piec konwekcyjno-parowy, urządzenia chłodnicze;

* meble do pokoi hotelowych;

b)

wartości niematerialne oraz prawa:

* grafika strony WWW;

* wykupiona domena internetowa;

* logotyp wraz z opracowaniem "corporate identity" czyli książka znaku firmowego;

* menu restauracji;

* menu imprez;

* menu catering;

* procedury dla pracowników restauracji, kuchni, personelu sprzątającego, recepcji;

* projekty strojów dla pracowników;

* ustna umowa dot. pozyskania środków z funduszy EU;

* projekty pokoi hotelowych;

* projekty architektoniczne: restauracji, baru, recepcji;

* projekt zagospodarowania zieleni.

Wnioskodawca rozważa zmianę pierwotnych planów co do prowadzenia wyżej opisanej działalności gospodarczej zwłaszcza w zakresie prowadzenia hotelu z restauracją z wykorzystaniem posiadanego przez siebie majątku, w szczególności wchodzących w jego skład nieruchomości oraz środków trwałych i bierze pod uwagę sprzedaż całego majątku na rzecz jednego nabywcy. W przypadku realizacji transakcji sprzedaży, przeniesieniu na nabywcę uległyby również wszelkie prawa i zobowiązania wynikające z umów zawartych przez Spółkę z osobami trzecimi.

Po dokonaniu zbycia ww. majątku Spółki komandytowej Wnioskodawca zamierza ją zlikwidować.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy planowana sprzedaż całej masy majątkowej tzn. wszystkich nieruchomości (zabudowanych oraz niezabudowanych), środków trwałych, wyposażenia a także wartości niematerialnych oraz praw, wchodzących w skład majątku spółki komandytowej, będzie transakcją zbycia przedsiębiorstwa o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów usług i jako taka nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Zdaniem Wnioskodawcy

Planowana sprzedaż masy majątkowej stanowiącej właściwie cały majątek spółki komandytowej, będzie stanowiła transakcję, o której mowa w art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka, nie będzie podlegała opodatkowaniu tym podatkiem.

Przeznaczona przez Wnioskodawcę do sprzedaży masa majątkowa nosi cechy przedsiębiorstwa zdefiniowanego w art. 551 kodeksu cywilnego. Z tego punktu widzenia stanowi ona zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Sprzedawany majątek po dokonaniu kilku dodatkowych inwestycji w nieruchomości, głównie w budynki będzie mógł służyć prowadzeniu działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zakres przedmiotowy opodatkowania podatkiem od towarów i usług określają przepisy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwana dalej ustawą, zgodnie z którym opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ilekroć w ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy).

Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy. Zgodnie z powołanym przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zbycie całej masy majątkowej przedsiębiorstwa spełnia definicję dostawy towarów - następuje tutaj przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy, nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału) samodzielnie sporządzającego bilans. Pojęcie "transakcji zbycia", należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawy towarów", w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu).

Przepisy ustawy nie definiują terminu "przedsiębiorstwo". Z tej przyczyny dla celów określenia zakresu pojęcia "przedsiębiorstwo" wykorzystuje się regulację zawartą w art. 55#185; ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), który to przepis stanowi, że przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych przeznaczonym do prowadzenia działalności gospodarczej.

Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie natomiast z art. 55#178; ww. ustawy - Kodeks cywilny czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych. W praktyce obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których niektóre elementy przedsiębiorstwa podlegają wyłączeniu z transakcji sprzedaży. Jednak nawet w takim przypadku, składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w taki sposób, by można było o nich mówić jako o zespole, a nie tylko zbiorze pewnych elementów. Decydujące zatem jest to, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami w sposób umożliwiający kontynuowanie określonej działalności gospodarczej.

Wyłączenie więc ze zbycia istotnych elementów przedsiębiorstwa, powoduje, że mamy do czynienia ze sprzedażą sumy składników majątkowych, a nie ze sprzedażą przedsiębiorstwa. Jeśli natomiast wyłączone ze zbycia składniki przedsiębiorstwa nie mają istotnego znaczenia dla funkcjonowania przedsiębiorstwa jako takiego, wówczas czynność taka na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług uznana będzie za sprzedaż przedsiębiorstwa, chociaż nie obejmuje ona wszystkich jego składników.

Należy podkreślić, że analiza przedmiotu umów cywilnoprawnych nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 cyt. wyżej ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje, w Jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska, czy przedmiotowa transakcja stanowi zbycie przedsiębiorstwa w rozumieniu prawa cywilnego.

Wobec powyższego stwierdzić należy, że jeśli warunki wynikające z przepisu art. 55#185; i art. 55#178; ustawy - Kodeks cywilny zostaną spełnione, zamierzona przez Wnioskodawcę czynność sprzedaży całej masy majątkowej - wszystkich nieruchomości (zabudowanych oraz niezabudowanych), środków trwałych, wyposażenia a także wartości niematerialnych oraz praw, wchodzących w skład majątku spółki komandytowej - będzie nosiła znamiona zbycia przedsiębiorstwa, do której zastosowanie będzie miał przepis art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa.

Należy wskazać, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy wyłączone z tej czynności składniki przedsiębiorstwa nie spowodują utraty przez to przedsiębiorstwo przymiotów, o których mowa w przytoczonych wcześniej przepisach Kodeksu cywilnego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl