IPPP1-443-161/11-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-161/11-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 22 grudnia 2010 r. aktem sporządzonym przez Notariusza prowadzącego Kancelarię Notarialną Wnioskodawca sprzedał wspólnie z małżonką Mariolą I. ("Sprzedający") D. sp. z o.o. z siedzibą w W. ("Kupujący") stanowiące współwłasność małżeńską ustawową działki gruntu niezabudowanego nr 174/21, 174/14, 174/16 i 174/19 za cenę 800.000,- zł netto plus podatek VAT wg stawki 22% w wysokości 176.000, - zł. Działki, będące przedmiotem sprzedaży, zostały nabyte w następujący sposób:

1.

działka Nr 174/19 o powierzchni 1741 m 2 pochodzi z dokonanego decyzją Wójta Gminy z dnia 20 października 2010 r. podziału działki o numerze 174/6,która zakupiona została na podstawie umowy sprzedaży z dnia 25 maja 1999 r.

2.

działka Nr 174/14 o powierzchni 0,5891 ha oraz działka Nr 174/21 o powierzchni 1745 m 2 powstała z podziału działki 174/8 decyzją Wójta Gminy z dnia 20 grudnia 2010 r. zakupione zostały umową sprzedaży z dnia 15 września 1999 r.

3.

działka Nr 174/16 o powierzchni 0,1357 ha nabyta została umową sprzedaży z dnia 25 maja 1999 r.

Wszystkie wymienione wyżej działki zgodnie z odpowiednimi wypisami z rejestru gruntów wydanymi przez Starostwo Powiatowe sklasyfikowane zostały w rejestrze gruntów jako grunty orne.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego Gminy, na terenie której położone są wszystkie wymienione działki, uchwalonym Uchwałą Rady Gminy z dnia 30 grudnia 2003 r., ogłoszoną w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 12 marca 2004 r. obowiązującym od 27 marca 2004 r., działki położone są w części na terenach handlowych, a w części na terenach przeznaczonych dla usług handlowych z dopuszczeniem jako lokalizacji uzupełniającej usług publicznych oraz budynków mieszkalnych jako uzupełnienie przeznaczenia podstawowego. Wszystkie wymienione działki Wnioskodawca nabył wspólnie z żoną do majątku osobistego i dotychczas nie były one wykorzystywane w prowadzonej przez Zainteresowanego działalności gospodarczej. Z uwagi na zlokalizowanie działek (w momencie ich nabycia) na terenach rolnych i posiadania w tym rejonie również innych działek rolnych - okresowo na części z nich prowadzona była produkcja rolna na zasadzie użyczenia okolicznym rolnikom. Wnioskodawca zaznacza, że łączna powierzchnia posiadanych gruntów rolnych 2,2640 ha spełniała kryteria obszarowe gospodarstwa rolnego określone w art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1981 r. o podatku rolnym - (Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 z późn. zm.).

W momencie nabywania będących przedmiotem zapytania działek, Wnioskodawca nie miał sprecyzowanego zamiaru sposobu ich wykorzystania. Zainteresowany nabył je dla celów osobistych licząc się z możliwością zmiany przeznaczenia w razie zmiany planów zagospodarowania przestrzennego. Po zatwierdzeniu planu na sąsiednich działkach w latach 2007-2009 Wnioskodawca wybudował pawilon handlowy z przeznaczeniem na wynajem lokali handlowych, w związku z czym na pozostałych wolnych działkach zamierzał wybudować obiekt mieszkalny. W związku ze zbyciem całości nieruchomości stanowiących pawilon handlowy umową z dnia 22 grudnia 2010 r., plany budowy stały się nieaktualne w związku z czym Wnioskodawca postanowił o sprzedaży przedmiotowych działek. Jednocześnie Zainteresowany informuje, iż prowadzi działalność gospodarczą pod firmą "A. " wpisaną do ewidencji działalności gospodarczej prowadzonej przez Burmistrza Miasta polegającą głównie na wynajmie powierzchni handlowych. W związku z prowadzeniem tej działalności jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Działalność ta zlokalizowana jest obecnie w dwóch obiektach w H. a do dnia 22 grudnia 2010 r. również prowadzona była w K. gminie K. W ramach prowadzonej działalności i w związku z koniecznością dostosowania obiektów do racjonalnej organizacji handlu, Wnioskodawca dokonywał zarówno zakupów jak i zbywania związanych z działalnością gospodarczą nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych oraz budowy nowych bądź modernizacji już istniejących. Przedmiotem sprzedaży w ubiegłych latach były również działki stanowiące uprzednio majątek osobisty. W związku z prowadzonymi inwestycjami występowały sytuacje, kiedy posiadane nieruchomości nabyte pierwotnie na cele osobiste zmieniały swoje przeznaczenie i były kwalifikowane do działalności gospodarczej. Potrzeba taka dotychczas nie zaistniała w stosunku do działek sprzedanych wymienionym na wstępie aktem notarialnym. Zgodnie z treścią powołanego aktu na dokonaną sprzedaż Wnioskodawca wystawił, fakturę VAT Nr 2 dnia 27 grudnia 2010 r. na kwotę netto 800.000, - zł i podatek VAT 176.000. - zł - razem kwota do zapłaty 976.000, - zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy transakcja sprzedaży działek udokumentowana aktem notarialnym i fakturą z dnia 22 grudnia 2010 r. spełnia kryteria działalności gospodarczej określone art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy z tytułu dokonania tej transakcji Wnioskodawca jest podatnikiem VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

3.

Czy transakcja przedstawiona we wniosku podlega opodatkowaniu VAT stawką podstawową 22%.

W opinii Wnioskodawcy odpowiedź na wszystkie postawione pytania jest twierdząca, gdyż transakcja sprzedaży przedstawiona we wniosku podlega opodatkowaniu VAT z zastosowaniem 22%, ponieważ została ona przeprowadzona w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT.

Uzasadniają to następujące okoliczności:

1.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat tej działalności. Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarczą obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W przypadku transakcji przedstawionej we wniosku kryteria prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu powołanego art. 15 ust. 2 ustawy o VAT są spełnione. Konkluzja ta wynika z następujących przesłanek:

* transakcja sprzedaży działek gruntu niezabudowanego przedstawiona we wniosku jest ściśle powiązana z dokonaną równolegle sprzedażą galerii handlowej, która nastąpiła w ramach działalności gospodarczej prowadzonej pod firmą A. Kupujący wyraził chęć nabycia części sąsiadujących z galerią handlową gruntów celem ich gospodarczego wykorzystania;

* transakcja ta nie jest transakcją incydentalną, podobne transakcje były dokonywane przez Wnioskdoawdcę w latach ubiegłych. Oznacza to, że dokonana przeze mnie transakcja nie jest pierwszą i jedyną, co znamionuje zamiar dokonywania podobnych transakcji w sposób częstotliwy; (częstotliwość dokonywania transakcji jest podstawowym argumentem za opodatkowaniem sprzedaży działek budowlanych VAT w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w zbliżonym stanie faktycznym);

* trudno określić jednoznacznie zamiar Wnioskodawcy w momencie zakupu. Należy jednak podkreślić, że zamiar ten był uzależniony od takich czynników jak warunki wynikające z planu zagospodarowania przestrzennego lub jego braku, tudzież zmiany tego planu i wpływu na możliwość prowadzenia działalności gospodarczej. Należy dodać, iż jak wskazano w opisie stanu faktycznego Sprzedający liczył się z możliwością zmiany przeznaczenia w razie zmiany planów zagospodarowania przestrzennego, co również stanowi przesłankę wskazującą na działanie przez Sprzedających w charakterze podatnika VAT.

Należy podkreślić, że skoro Kupujący nabywa grunty będące przedmiotem wniosku na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej, grunty te są przydatne do gospodarczego wykorzystania, a przedstawiona we wniosku transakcja sprzedaży gruntów niezabudowanych jest ściśle powiązana ze sprzedażą galerii handlowej znajdującej się na sąsiednich nieruchomościach, w opinii wnioskodawcy przesłanki do opodatkowania VAT transakcji sprzedaży są spełnione. Sprzedający działają bowiem jako podatnik VAT w związku dokonaną sprzedażą gruntów niezabudowanych. Jako że przedmiotem transakcji są grunty niezabudowane, lecz przeznaczone pod zabudowę, właściwą stawką będzie stawka podstawowa, obowiązująca w dacie powstania obowiązku podatkowego wynosząca 22%.

Powyższe wnioski potwierdzają również interpretacje indywidualne wydawane przez właściwe organy podatkowe.

Zbliżone stanowisko w podobnym stanie faktycznym do tego przedstawionego we wniosku zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2010 r., sygn. ILPP2/443-1074/10-6/AK uznając, że skoro dostawy działek były i będą realizowane z zamiarem ich powtarzania i zmierzały do nadania im zorganizowanego charakteru, powinny podlegać opodatkowaniu VAT. Natomiast w interpretacji z dnia 1 grudnia 2010 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy (sygn. ITPP1/443-829/10/MS) podkreślił, że: "Działalność gospodarcza może składać się z kilku następujących po sobie etapów. Czynności przygotowawcze, takie jak nabycie nieruchomości, które stanowią część tych transakcji, powinny być również traktowane jako działalność gospodarcza. Poniesienie wstępnych wydatków inwestycyjnych w celu i z zamiarem rozpoczęcia przyszłej działalności gospodarczej należy również uznać za działalność gospodarczą. Jednocześnie, istotne znaczenie ma także fakt, iż poza prowadzeniem wraz z mężem gospodarstwa rolnego prowadzi Pani już działalność gospodarczą (pośrednictwo w obrocie nieruchomościami)."

Powołana powyżej interpretacja ocenia konsekwencje podatkowe sprzedaży nieruchomości, która w wielu aspektach jest zbliżona do transakcji przedstawionej w niniejszym wniosku.

Należy zauważyć, iż w niektórych interpretacjach organów podatkowych, w których rozstrzygano, iż sprzedaż nieruchomości z majątku osobistego nie wyczerpuje określonej w powołanej ustawie definicji działalności gospodarczej - podstawą takiego rozstrzygnięcia był ujawniony w momencie zakupu zamiar ich wykorzystania na cele osobiste, co w przedmiotem sprawie nie miało miejsca.

2.

Drugim aspektem przesądzającym o uznaniu tej transakcji za spełniającą kryteria działalności gospodarczej jest okoliczność, iż będące przedmiotem sprzedaży działki wchodziły w skład gospodarstwa rolnego, co oznacza, iż służyły one działalności rolniczej, która jest wymieniona w art. 15 ust. 2 cytowanej ustawy jako jedna z form prowadzenia działalności gospodarczej.

Biorąc powyższe pod uwagę, transakcja przedstawiona w niniejszym wniosku powinna podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem podstawowej stawki VAT wynoszącej w 2010 r. 22%.

Jednocześnie informuję, że podobne zapytanie w sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku zostało złożone przez Kupujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010 r., przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 5 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - mocą ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Cytowana wyżej definicja wprowadza wymóg samodzielnego prowadzenia działalności gospodarczej - rozumieć przez to należy prowadzenie działalności na własne ryzyko, w warunkach niepewności rynkowej. Ww. przepisy odnoszą się również wprost do "okoliczności, które wskazują na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy" co pozwala na opodatkowanie jednorazowej czynności, jeśli tylko towarzyszące jej okoliczności pozwalają ocenić, czy działalność będzie kontynuowana, a więc, czy podmiot ma zamiar wykonywać działalność w sposób częstotliwy.

Podkreślić należy, że nie jest konieczne faktyczne kontynuowanie działalności, wystarczający jest zamiar jej kontynuowania, choćby nawet po dokonaniu jednorazowej czynności podmiot zaprzestał dalszego prowadzenia działalności gospodarczej.

Działalność gospodarcza w rozumieniu cyt. wyżej przepisu polega również na wykorzystywaniu swego majątku, tj. towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. W tym przypadku ustawa nie wprowadza wymogu częstotliwości wykorzystywania lecz ciągłości wykorzystywania składników majątku. Przez ciągłe wykorzystywanie składników majątku należy więc rozumieć takie wykorzystywanie majątku, które charakteryzuje się powtarzalnością lub długim okresem trwania. Zatem czerpanie dochodów ze składnika majątku wskazuje na prowadzenie działalności gospodarczej.

Co do zasady stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zgodnie z treścią przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca wraz z małżonką w dniu 22 grudnia 2010 r. dokonał sprzedaży działek o nr 174/21, 174/16, 174/14, 174/19. Działki zakupione zostały do majątku wspólnego, lecz w momencie zakupu Wnioskodawca nie miał sprecyzowanego celu ich przeznaczenia. Cel ten uzależniał m.in. od możliwości zmiany przeznaczenia terenu na którym te działki się znajdują. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, prowadzi działalność gospodarczą polegającą głównie na wynajmie powierzchni użytkowych. Wnioskodawca dokonywał zarówno zakupów jak i zbywania związanych z działalnością gospodarczą nieruchomości zabudowanych i niezabudowanych, jak również dokonywał w ubiegłych latach sprzedaży działek stanowiących uprzednio majątek osobisty. Sprzedaż przedmiotowych działek uwarunkowana została sprzedażą wybudowanego przez Wnioskodawcę na sąsiadujących działkach pawilonu handlowego. Dodatkowo niektóre działki o których mowa we wniosku były przez Wnioskodawcę użyczane okresowo rolnikom. Przedmiotowe działki zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego znajdują się w części na terenach handlowych, a w części na terenach przeznaczonych dla usług handlowych z dopuszczeniem jako lokalizacji uzupełniającej usług publicznych oraz budynków mieszkalnych jako uzupełnienie przeznaczenie podstawowego.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa podatkowego w kontekście przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, iż dokonane przez Wnioskodawcę czynności wyczerpują znamiona zorganizowanej działalności gospodarczej w zakresie handlu i nie mogą zostać uznane za wyprzedaż majątku osobistego (pozostające poza zakresem ustawy o podatku od towarów i usług). W przedmiotowej sprawie uzasadnionym jest przypisanie charakteru handlowego podejmowanym przez Wnioskodawcę czynnościom, co wiąże się z wypełnieniem dyspozycji art. 15 ust. 1 i 2 ustawy i uznaniem tych czynności za działalność gospodarczą, Wnioskodawca bowiem w przeszłości kupował i zbywał nieruchomości zarówno wykorzystywane do działalności gospodarczej jak i nabywane do majątku osobistego. Wnioskodawca kupując przedmiotowe grunty nie miał sprecyzowanego celu ich przeznaczenia, cel ten był uwarunkowany m.in. zmianą przeznaczenia terenu, co pozwala uznać, iż Wnioskodawcy w chwili nabycia przyświecał cel zarobkowy, uznać zatem należy, iż Wnioskodawca realizuje swój zamiar powzięty w chwili nabycia, który ocenić należy jako zamiar profesjonalnego handlowca.

Wobec powyższego sprzedaż działek o nr 174/21, 174/16, 174/14, 174/19, podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT, z uwagi na fakt, iż przedmiotowe działki w planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę, sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Zatem dostawa działek, o których mowa we wniosku będzie opodatkowana podstawową stawką podatku przewidzianą na dzień sprzedaży - 22 grudnia 2010 r. tj. 22%.

Należy dodać, iż zgodnie z art. 113 ust. 13 pkt 1 lit. d) ustawy, do podatników dokonujących dostaw terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę - niezależnie od wielkości obrotów - nie stosuje się zwolnień podmiotowych, o których mowa w art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Wobec powyższego, udzielona interpretacja indywidualna jest wiążąca tylko dla Wnioskodawcy, a nie dla jego małżonki.

Dodatkowo tut. Organ zauważa, iż przedmiotowa interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości wystawienia przez Wnioskodawcę faktury VAT, gdyż nie było to przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl