IPPP1/443-1609/11-5/MP
Pismo z dnia 13 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1609/11-5/MP
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 29 września 2011 r. (data wpływu do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku 9 listopada 2011 r.), uzupełnionym w dniu 3 lutego 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 24 stycznia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku usług szkoleniowych - jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 9 listopada 2011 r. do Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku usług szkoleniowych.
Wniosek przesłany został przez Naczelnika Urzędu Skarbowego pismem z dnia 4 listopada 2011 r.
Przedmiotowy wniosek uzupełniony został pismem z dnia 30 stycznia 2012 r. (data wpływu 3 lutego 2012 r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 24 stycznia 2012 r.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawca jest autoryzowanym dealerem programów Autodesk dla architektów i konstruktorów, prowadzi również szkolenia z obsługi oprogramowania Autodesk dla tej grupy odbiorców. Wnioskodawca wystąpił o wpis do KRS PKD 85.59.B - o pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane.
Oferta szkoleniowa skierowana jest do użytkowników oprogramowania - pracowników biur architektonicznych i konstrukcyjnych, jak również osób poszukujących pracy, studentów kierunków technicznych. Dzięki uczestnictwu w oferowanych szkoleniach, podnoszą oni swoje kwalifikacje zawodowe, dzięki czemu stają się bardziej konkurencyjni na rynku pracy. Szkolenia kończą się uzyskaniem certyfikatu potwierdzającym nabyte kwalifikacje.Wnioskodawca uczestniczy w zamówieniach publicznych finansowanych ze środków Unii Europejskiej oraz Urzędu Pracy.
W uzupełnieniu wniosku z dnia 30 stycznia 2012 r. Wnioskodawca wskazuje, iż:
Przedmiotem interpretacji powinny być przepisy zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT, gdzie usługa edukacyjna jest zwolniona z opodatkowania, gdy są spełnione następujące warunki:
* usługa jest kwalifikowana jako kształcenie lub przekwalifikowanie zawodowe oraz powinna być:
* prowadzona w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
* świadczona przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
* finansowana w całości ze środków publicznych.
A. Sp. z o.o. jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty zgodnie z art. 1 pkt 3a Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 19991 r. "placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych".
Zgodnie z obowiązującą definicją kształcenia ustawicznego wg Rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG - "Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania (...) obejmują nauczenie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych".Kursy i seminaria z aplikacji Autodesk prowadzone przez firmę A. są bezpośrednio powiązane z zawodem osób w nich uczestniczących - Wnioskodawca szkoli obecnych oraz przyszłych architektów i konstruktorów, inżynierów budownictwa, projektantów maszyn i urządzeń mechanicznych, projektantów infrastruktury drogowej, pracowników branży M., wykorzystujących w swojej pracy narzędzia do komputerowego wspomagania projektowania Autodesk. Należy dodać, że oprogramowanie Autodesk jest najpopularniejszym najczęściej wykorzystywanym narzędziem wspomagającym projektowanie i kreślenie w biurach projektowych. Dlatego uczestnicy kursów, nabywają umiejętności obsługi powszechnie używanego oprogramowania. Podczas szkoleń uczestnicy uzyskują wiedzę, podnoszą swoje kompetencje i aktualizują posiadane umiejętności w zakresie projektowania m.in. architektonicznego i konstrukcyjnego budynków, narzędzi, maszyn, sieci energetycznych, instalacji wod-kan, infrastruktury drogowej, mostów, wiaduktów, map geodezyjnych.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Edukacji i Nauki z dn. 3 lutego 2006 w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych, które to Rozporządzenie jest podstawą do określenia, czy dana usługa edukacyjna jest prowadzona w formach na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach usługi edukacyjne prowadzone są w formie seminariów i kursów, dla których prowadzona jest dokumentacja zawierająca m.in.: programy nauczania, listy uczestników poszczególnych szkoleń, rejestr wydanych certyfikatów ukończenia szkolenia, ankiety ewaluacji i satysfakcji, proces egzaminacji potwierdzający nabyte umiejętności obsługi oprogramowania na poziomie podstawowym i zaawansowanym. Wnioskodawca posiada odpowiednie pomieszczenia wyposażone w sprzęt i pomoce dydaktyczne umożliwiające prawidłową realizację kształcenia, także dla osób niepełnosprawnych, oraz wykwalifikowaną kadrę, posiadającą potrzebne kwalifikacje i doświadczenie, odpowiednie do prowadzonego kształcenia.
A. jest w trakcie ubiegania się o akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie świadczonych usług szkoleniowych.
Część świadczonych przez A. usług edukacyjnych jest w całości finansowana ze środków publicznych: środków Unii Europejskiej, środków Urzędów Pracy. W latach 2010-2011 ze środków z Urzędów Pracy Wnioskodawca przeprowadził kursy na łączną kwotę ponad 30.000 PLN, zaś ze środków Unii Europejskiej na łączną kwotę ponad 120.000 PLN.
Według rozumienia przez Wnioskodawcę przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 - 29 ustawy o VAT, gdzie usługa edukacyjna jest zwolniona z opodatkowania, spółka A. jako Autoryzowane Centrum Szkoleniowe i Autoryzowane Centrum Certyfikacji akredytowane przez Autodesk realizując kursy i szkolenia z komputerowego wspomagania projektowania, realizuje usługi w zakresie zdobywania nowych kompetencji branżowych, pozwala na przekwalifikowanie zawodowe. Z usług Wnioskodawcy często korzystają:
* szkoły średnie i wyższe, które kształcą przyszłych inżynierów różnych branż, jednak same jako jednostki edukacyjne nie są uprawnione do certyfikowanego poświadczenia posiadanej nabytej wiedzy w zakresie komputerowego wspomagania projektowania. Jednostki te wydatkują często środki Unii Europejskiej, gdzie koniecznym warunkiem kursu jest uzyskanie międzynarodowego Certyfikatu Autodesk potwierdzającego udział w szkoleniu. Uprawnienia do wystawienia takiego dokumentu mają tylko Autoryzowane Centra Szkoleniowe Akredytowane przez Autodesk.
* Urzędy Pracy, które delegują do spółki Wnioskodawcy osoby bezrobotne w celu podniesienia kwalifikacji zawodowych w zakresie branży architektonicznej, konstrukcyjnej, inżynierii budowlanej oraz mechanicznej. Środki wydatkowane w tej sytuacji pochodzą w całości ze środków publicznych. Spółka A. posiada Wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych, dzięki czemu A. jest odpowiednim podmiotem do zawarcia umowy o świadczenie usługi kształcenia dla Urzędów Pracy.
* Pracownicy biur projektowych (w których wdrażane są nowe rozwiązania technologiczne oprogramowania Autodesk), którzy chcą podnieść swoje kompetencje w zakresie wykorzystania narzędzi do projektowania komputerowego.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy usługi szkoleniowe Wnioskodawcy podlegają zwolnieniu z podatku VAT.
Zdaniem Wnioskodawcy, powyżej przedstawione argumenty pozwalają na zakwalifikowanie świadczonych usług edukacyjnych / szkoleniowych, jako zwolnionych z podatku VAT.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.
Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.
Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.
W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.
Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:
jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
* oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.
Przytaczając przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) wskazać należy, iż zgodnie z art. 2 pkt 3a ww. ustawy system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
W myśl art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym - należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ww. ustawy, szkoła i placówka może być szkołą i placówką publiczną albo niepubliczną.
Jak stanowi art. 68a ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty kształcenie ustawiczne jest organizowane i prowadzone w:
szkołach dla dorosłych;
placówkach kształcenia ustawicznego, placówkach kształcenia praktycznego, ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego.
Zgodnie z art. 82 ust. 1 ww. ustawy o systemie oświaty osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek.
Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Zatem aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.
Należy w tym miejscu zauważyć, iż dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o VAT, nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.
Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca (Spółka z o.o.) prowadzi szkolenia z obsługi oprogramowania Autodesk dla architektów i konstruktorów. Oferta szkoleniowa skierowana jest do użytkowników oprogramowania - pracowników biur architektonicznych i konstrukcyjnych, jak również osób poszukujących pracy, studentów kierunków technicznych. Spółka A. jako Autoryzowane Centrum Szkoleniowe i Autoryzowane Centrum Certyfikacji akredytowane przez Autodesk, realizując kursy i szkolenia z komputerowego wspomagania projektowania, realizuje usługi w zakresie zdobywania nowych kompetencji branżowych i pozwala na przekwalifikowanie zawodowe. Spółka jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty zgodnie z art. 1 pkt 3a Ustawy o systemie oświaty z dnia 7 września 1991 r. "placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych". Spółka posiada wpis do Rejestru Instytucji Szkoleniowych.
Odnosząc zatem przytoczone wyżej regulacje prawne do przedstawionego stanu faktycznego stwierdzić należy, iż świadczone przez Wnioskodawcę - jako jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - usługi szkoleniowe korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług.
Z uwagi na przysługujące Wnioskodawcy prawo do korzystania ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług, w niniejszej interpretacji nie dokonano analizy art. 43 ust. 1 pkt 29 tej ustawy, zgodnie z którym, zwalnia się od podatku (po spełnieniu określonych w tym przepisie warunków) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.