IPPP1/443-1587/11-2/AS - Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji kursów kancelaryjno-archiwalnych, konferencji, sympozjów i zjazdów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1587/11-2/AS Możliwość zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług organizacji kursów kancelaryjno-archiwalnych, konferencji, sympozjów i zjazdów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2011 r. (data wpływu 2 listopada 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przy organizacji kursów kancelaryjno-archiwalnych, konferencji, sympozjów, zjazdów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 listopada 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przy organizacji kursów kancelaryjno-archiwalnych, konferencji, sympozjów, zjazdów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie:

* rozwijania i propagowania inicjatyw, postaw i działań sprzyjających rozwojowi archiwistyki i archiwoznawstwa oraz dyscyplin pokrewnych

* występowania z inicjatywami, dotyczącymi polityki Państwa wobec archiwów i archiwistów, przyczyniania się do właściwego gromadzenia i zabezpieczenia narodowego zasobu archiwalnego oraz wspierania organizacyjnie i rzeczowo osób fizycznych i jednostek organizacyjnych, które podejmą takie działania,

* upowszechniania wiedzy o archiwach i archiwaliach oraz o prawnych podstawach postępowania z dokumentacją,

* doskonalenia kwalifikacji zawodowych archiwistów oraz podnoszenia ich wiedzy ogólnej,

* dbałość o wysoki poziom etyki i solidarność zawodową członków, integrowanie ich we właściwym środowisku oraz budowanie zaufania i szacunku dla tego zawodu i spraw archiwalnych.

Stowarzyszenie jest zarejestrowane jako czynny podatnik podatku VAT.

Dla realizacji celów statutowych Stowarzyszenie prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług archiwalnych. Od ww. usług odprowadzany jest podatek VAT zgodnie z przepisami podatkowymi. Stowarzyszenie w ramach działalności statutowej w 2012 będzie organizowało konferencję szkoleniową skierowaną do archiwistów i pracowników archiwów. Celem konferencji szkoleniowej będzie poszerzenie wiedzy dotyczącej pracy z dokumentem papierowym, a także uaktualnieniem wiedzy i zapoznaniem się z nowymi przepisami.

Działalność oświatowa Wnioskodawcy-według obowiązującej od 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. - mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane" i polega głównie na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu: kursów kancelaryjno-archiwalnych, szkoleń krótkich tj. różnego rodzaju konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń zamkniętych.

Do końca 2010 r. cała działalność szkoleniowa prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującej do końca 2010 r. PKWiU 80.42-00.00 "Usługi w zakresie pozostałych form kształcenia" korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4. Wykaz usług zwolnionych od podatku, ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca 2010 r.

W związku z nowelizacją Ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 zniesiono załącznik nr 4 i wykaz usług zwolnionych z podatku VAT przeniesiono do treści ustawy, z której wynika, że usługi edukacyjne opodatkowane są stawką podstawową. Pojawił się natomiast zapis w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) o możliwości zwolnienia z podatku usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

W związku z czym powstaje pytanie czy Stowarzyszenie może korzystać ze zwolnienia od podatku VAT w organizacji ww. usług dla jednostek sektora finansów publicznych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26 finansowane w całości ze środków publicznych lub w co najmniej 70% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z nowelizacją Ustawy o VAT z dniem 1 stycznia 2011 Stowarzyszenie przy organizacji kursów kancelaryjno-archiwalnych, konferencji, sympozjów, zjazdów w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania pracowników związanych z branżą i zawodem archiwisty może korzystać ze zwolnienia z podatku VAT jeśli odbiorcami ww. usług są jednostki sektora finansów publicznych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c). Podstawą zastosowania stawki zwolnionej będzie oświadczenie nabywcy usługi, że środki przeznaczone na opłacenie szkolenia pochodzą ze środków publicznych.

Ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476) od dnia 1 stycznia 2011 r. został uchylony załącznik nr 4 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zawierający wykaz usług zwolnionych od VAT. Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnione z VAT są: usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych.

Usługi szkoleniowe prowadzone w formie kursów kancelaryjno-archiwalnych, szkoleń krótkich są skierowane do danej branży zawodowej jaką są archiwiści i służą podniesieniu kwalifikacji zawodowych oraz uaktualnieniu wiedzy.

Stowarzyszenie dla usług szkoleniowych stosuje podstawową stawkę podatku VAT, ponieważ nie spełnia warunków zawartych w pkt a i b. Natomiast uważa, że jeśli odbiorcą usług są jednostki sektora finansów publicznych to powołując się na art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) może zastosować dla nich stawkę zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Podstawowa stawka podatku - na mocy art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie natomiast do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie prowadzi działalność oświatową sklasyfikowaną według PKWiU z 2008 r. w grupowaniu 85.59.19.0 "Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane". Polega ona głównie na odpłatnym organizowaniu i prowadzeniu: kursów kancelaryjno-archiwalnych, szkoleń krótkich, tj. różnego rodzaju konferencji, seminariów, warsztatów, szkoleń zamkniętych. Szkolenia te organizowane są m.in. dla jednostek sektora finansów publicznych.

Wątpliwości Wnioskodawcy budzi kwestia, czy ww. szkolenia mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy. Dla oceny, czy przedmiotowe usługi mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie ww. artykułu konieczne jest ustalenie, czy będą to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz czy będą finansowane w całości ze środków publicznych.

Wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej Dz. U. UE L Nr 77 str. 1).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Rozporządzenie powyższe zastąpiło uprzednio obowiązujące rozporządzenie Rady (UE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r., w którym analogiczne wyjaśnienie znajdowało odzwierciedlenie w art. 14.

W opisie sprawy Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotowe szkolenia skierowane są do danej branży zawodowej, jaką są archiwiści, pracownicy archiwów i służą podniesieniu kwalifikacji zawodowych i uaktualnieniu wiedzy. Biorąc pod uwagę przedstawioną we wniosku tematykę szkoleń prowadzonych przez Wnioskodawcę oraz wymienionych beneficjentów tych świadczeń należy stwierdzić, iż uczestnikami ww. szkoleń są pracownicy i urzędnicy, którzy wiedzę z zakresu tych szkoleń będą wykorzystywać bezpośrednio w pracy, ponieważ dotyczy ona zakresu ich obowiązków służbowych. Zatem przedmiotowe szkolenia można zakwalifikować do usług kształcenia zawodowego, ponieważ pozostają w związku z branżą lub zawodem osób biorących udział w szkoleniu i mają na celu uaktualnienie i poszerzenie wiedzy do celów zawodowych.

Odnośnie drugiego warunku wskazać należy, iż środkami publicznymi, w myśl art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) są:

1.

dochody publiczne;

2.

środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);

3.

środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;

4.

przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:

a.

ze sprzedaży papierów wartościowych,

b.

z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,

c.

ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,

d.

z otrzymanych pożyczek i kredytów,

e.

z innych operacji finansowych;

5.

przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W myśl art. 9 ww. ustawy o finansach publicznych sektor finansów publicznych tworzą:

1.

organy władzy publicznej, w tym organy administracji rządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały;

2.

jednostki samorządu terytorialnego oraz ich związki;

3.

jednostki budżetowe;

4.

samorządowe zakłady budżetowe;

5.

agencje wykonawcze;

6.

instytucje gospodarki budżetowej;

7.

państwowe fundusze celowe;

8.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych i zarządzane przez niego fundusze oraz Kasa Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego i fundusze zarządzane przez Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego;

9.

Narodowy Fundusz Zdrowia;

10.

samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej;

11.

uczelnie publiczne;

12.

Polska Akademia Nauk i tworzone przez nią jednostki organizacyjne;

13.

państwowe i samorządowe instytucje kultury oraz państwowe instytucje filmowe;

14.

inne państwowe lub samorządowe osoby prawne utworzone na podstawie odrębnych ustaw w celu wykonywania zadań publicznych, z wyłączeniem przedsiębiorstw, instytutów badawczych, banków i spółek prawa handlowego.

Z opisu sprawy wynika, że opisane szkolenia są w całości finansowane ze środków publicznych, bowiem ich uczestnikami są osoby zatrudnione w sektorze finansów publicznych, finansowanym z budżetu państwa.

W konsekwencji, organizowane przez Wnioskodawcę szkolenia, mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy uczestników tych szkoleń do celów zawodowych, w przypadku, gdy ich uczestnikami są osoby zatrudnione w jednostkach sektora finansów publicznych, których udział w szkoleniu finansowany jest w całości ze środków publicznych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o podatku od towarów i usług.

W analizowanej sprawie wyjaśnić należy, że dla zastosowania zwolnienia nie jest konieczne oświadczenie jednostki sektora finansów publicznych zgłaszającej swoich pracowników na szkolenie o finansowaniu danego szkolenia ze środków publicznych.

Przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy warunkujący zwolnienie od podatku usługi kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego odwołuje się do finansowania świadczonych usług ze środków publicznych. Zatem o zastosowaniu przedmiotowego zwolnienia nie decyduje złożone przez uczestników szkoleń oświadczenie, lecz w tym przypadku status jednostki będącej usługobiorcą, tzn. jednostka zaliczana do sektora finansów publicznych (art. 9 ustawy o finansach publicznych), a także dokonująca zapłaty ze środków publicznych (art. 5 ust. 1 ustawy o finansach publicznych).

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl