IPPP1/443-1566/08-6/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 30 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1566/08-6/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 12 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.), uzupełnione pismem z dnia 4 września 2008 r. (data wpływu 10 września 2008 r.) oraz pismem z dnia 17 października 2008 r. (data wpływu 22 października 2008 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług polegających na montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego drzwi, paneli oraz podłóg - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług polegających na montażu w obiektach budownictwa mieszkaniowego drzwi, paneli oraz podłóg.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność handlową w zakresie budownictwa polegającą głównie na zakupie od producentów towarów (paneli ściennych i podłogowych, desek podłogowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz akcesoriów do ich montażu) oraz odsprzedaży tychże towarów w stanie nieprzetworzonym odbiorcom hurtowym i detalicznym.

Chciałaby rozszerzyć działalność o świadczenie usług polegających na montażu drzwi oraz układaniu paneli i podłóg, które zakupiła wcześniej od dostawców. Spółka zaznacza, że nie jest producentem tych wyrobów, a zakupione towary są opodatkowane stawką VAT w wysokości 22°%. Niniejsze usługi Spółka świadczyłaby na rzecz klientów będących osobami fizycznymi i dotyczyłyby one wyłącznie obiektów budownictwa mieszkaniowego (sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11) i wykonywane byłyby w mieszkaniu lub domu klienta. Z danym klientem łączyłaby Spółkę umowa cywilnoprawna o wykonanie tych robót budowlano - montażowych.

Ww. usługi Spółka wykonywałaby sama lub zlecałaby innym wyspecjalizowanym podmiotom. Po wykonaniu usługi Spółka wystawiałaby dla klienta fakturę za usługi budowlano - montażowe, które uwzględniałyby również cenę wykorzystywanych towarów - stałyby się one wówczas materiałami wykorzystywanymi przy świadczonych usługach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle obowiązujących przepisów ustawy o podatku od towarów i usług Spółka może stosować stawkę podatku VAT w wysokości 7% do świadczonych usług budowlano - montażowych, dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego (sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11), z wykorzystaniem zakupionych wcześniej od dostawców towarów opodatkowanych stawka 22%, których wartość będzie zawarta w wartości całej usług.

Zdaniem Wnioskodawcy:

W ocenie Spółki prawidłowe jest postępowanie polegające na traktowaniu wykonanych robót budowlano - montażowych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego (sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11) z wykorzystaniem zakupionych wcześniej towarów jako jednej czynności i opodatkowanie jej stawką VAT w wysokości 7%. W wykonywanej usłudze montaż drzwi, podłóg i paneli stanowi usługę główną całej transakcji a wykorzystywane wcześniej zakupione towary (jako materiały niezbędne do realizacji montażu) są jedynie substancją dodatkową transakcji wchodzącą w skład i zwiększającą wartość całej usługi. A zgodnie z przepisami podatkowymi w VAT jeśli transakcja składa się z różnych części składowych opodatkowanych różnymi stawkami VAT, to przy danej sprzedaży stosuje się stawkę podatku VAT właściwą dla podstawowej substancji transakcji (w tym przypadku sprzedaży usługi montażu). Zdaniem Spółki również bez znaczenia pozostaje fakt, czy daną usługę montażu wykonuje sama czy poprzez podwykonawcę. W obu przypadkach stosuje się stawkę VAT w wysokości 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przy czym przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy.

Według dyspozycji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl dyspozycji art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymieniowych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 12; 12 a-c ustawy, stawkę podatku o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b;

Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2;

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2;

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej.

Natomiast zgodnie z § 5 ust. 1a pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 97, poz. 970 z póżn. zm), stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących obiektów budownictwa mieszkaniowego, o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy, lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiektów sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Przez obiekty budownictwa mieszkaniowego zgodnie z art. 2 pkt 12 ustawy - rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Z analizy przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność handlową w zakresie budownictwa polegającą głównie na zakupie od producentów towarów (paneli ściennych i podłogowych, desek podłogowych, drzwi wewnętrznych i zewnętrznych oraz akcesoriów do ich montażu) oraz odsprzedaży tychże towarów w stanie nieprzetworzonym odbiorcom hurtowym i detalicznym. W przyszłości zamierza rozszerzyć działalność o świadczenie usług polegających na montażu drzwi oraz układaniu paneli i podłóg, które zakupiła wcześniej od dostawców. Niniejsze usługi zgodnie z oświadczeniem Wnioskodawcy byłyby świadczone na rzecz klientów będących osobami fizycznymi i dotyczyłyby wyłącznie obiektów budownictwa mieszkaniowego sklasyfikowanych w PKOB w dziale 11. Z danym klientem będzie łączyć Spółkę umowa cywilnoprawna na wykonanie tych robót budowlano - montażowych.

Zakres wykonywanych przez Wnioskodawcę prac będzie obejmował zarówno wykonanie usługi jak i dostarczenie materiałów niezbędnych do jej realizacji. Dla rozstrzygnięcia, czy preferencyjna 7% stawka podatku od towarów i usług może być zastosowana również dla towarów wykorzystanych przy realizacji robót budowlano - montażowych istotne jest rozstrzygnięcie czy w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia odrębnie z dostawą towarów i świadczeniem usług czy też z usługą budowlano - montażową w budynku mieszkalnym - opodatkowaną w całości obniżoną stawką 7%. O tym czy materiał może wchodzić do wartości usługi, czy też mamy do czynienia z wykonaniem usługi i dostawą towaru decyduje rodzaj czynności i etap na jakim jest ta czynność wykonywana, z czym związana jest określona klasyfikacja statystyczna. Na podstawie art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy, zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej czyli wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Natomiast obowiązkiem podatnika jest prawidłowe określenie przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z prawidłowym zdefiniowaniem czynności, również w zakresie klasyfikacji.

Należy również zauważyć, że przepisy podatkowe nie regulują zasad zawierania umów cywilnoprawnych ani nie mają wpływu na ich treść. Treść umowy cywilnoprawnej, zawartej ustnie bądź pisemnie, jest indywidualną sprawą stron, które ją zawierają i zależy od ich uzgodnień. Jeżeli z klientem zostanie zawarta umowa na wykonanie konkretnej usługi budowlano - montażowej, to mamy do czynienia z daną usługą i ona jest przedmiotem opodatkowania właściwą stawką podatku VAT.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka zamierza wykonywać roboty budowlano - montażowe, które będą obejmować zarówno wykonanie usługi jak i dostawę towarów niezbędnych do jej wykonania. Jeżeli Wnioskodawca prawidłowo klasyfikuje wykonywane czynności jako usługi budowlano - montażowe realizowane w obiektach budownictwa mieszkaniowego objętych społecznym programem mieszkaniowym, a zawarte umowy ze zleceniodawcami określają całościową wycenę usługi to roboty te będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie dyspozycji art. 41 ust. 12-12c ustawy. Natomiast roboty budowlano - montażowe wykonywane w obiektach budownictwa mieszkaniowego, nie mieszczących się ze względu na metraż określony w art. 41 ust. 12b ustawy w definicji budynków objętych społecznym programem mieszkaniowym, będą korzystały z preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 7% na podstawie dyspozycji § 5 ust. 1a rozporządzenia.

Ponadto należy zaznaczyć, że bez znaczenia pozostaje fakt, czy Wnioskodawca przy realizacji usługi korzysta z usług podwykonawców, gdyż zasadnicze znaczenie dla kwestii opodatkowania obniżoną 7% stawką ma charakter obiektu, w którym jest świadczona dana usługa (PKOB 11).

Należy ponadto zauważyć, iż tutejszy organ nie jest uprawnionym do dokonywania klasyfikacji statystycznych. Za prawidłową klasyfikację wyrobu lub usługi odpowiedzialny jest producent lub dokonujący dostawy towaru bądź świadczący usługę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl