IPPP1/443-156/09-3/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 7 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-156/09-3/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy przedstawione we wniosku z dnia 16 lutego 2009 r. (data wpływu 19 lutego 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizowaną inwestycją - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z realizowaną inwestycją.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina planuje do realizacji zadanie inwestycyjne pod nazwą: "budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy". Zadanie to planuje się realizować przy udziale środków finansowych z programu rozwoju obszarów wiejskich w ramach działania 321-podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej.

W kosztach inwestycji uczestniczyć będą również mieszkańcy, dla których budowane będą oczyszczalnie poprzez wpłatę do urzędu gminy udziału finansowego na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych.

Zainteresowani mieszkańcy poprzez złożenie oświadczeń, upoważnili gminę do dysponowania terenem (na czas realizacji inwestycji oraz przez pięć lat po jej zakończeniu), na którym realizowane będą przydomowe oczyszczalnie ścieków.

Po wybudowaniu, przydomowe oczyszczalnie ścieków przez pięć lat będą własnością gminy, a następnie zostaną niedpłatnie przekazane dla właścicieli nieruchomości, dla których zostały wybudowane.

Gmina S. w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków świadczy usługi administracji publicznej na rzecz swoich mieszkańców w zakresie działalności komunalnej Wprawdzie sprawy odprowadzania i oczyszczania ścieków oraz zaopatrzenia w wodę należą do zadań własnych gminy (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym) jednak gmina S. wykonuje je odpłatnie na podstawie zawartych z odbiorcami wody umów cywilnoprawnych. Dostawa wody oraz odbiór ścieków wprowadzanych przez mieszkańców do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej przez gminę S. na rzecz jej mieszkańców mieści się więc w zakresie określonego w art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, pojęcia odpłatnej dostawy towarów i nie korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług

Po zakończeniu budowy przydomowe oczyszczalnie ścieków pozostaną własnością gminy przez 5 lat, a następnie zostaną nieodpłatnie przekazane mieszkańcom na własność. Wnoszone przez mieszkańców wpłaty pieniężne stanowią współfinansowanie budowy oczyszczalni ścieków wydatki ponoszone na nabycie towarów i usług wykorzystywane do realizacji inwestycji związane są z wykonywaniem zadań własnych gminy a zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do czynności opodatkowanych.

Gmina po wybudowaniem przydomowych oczyszczalni ścieków na rzecz mieszkańców, "nie będzie ponosiła żadnych wydatków związanych z utrzymaniem i obsługą tych oczyszczalni w związku z czym nie występuje związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy gmina ma prawo odliczyć podatek od towarów i usług związanych z tą inwestycją.

Zdaniem wnioskodawcy gmina nie ma możliwości odzyskania podatku VAT naliczonego ponieważ zakup robót dotyczący zadania "budowa przydomowych oczyszczalni ścieków w miejscowościach na terenie gminy ", nie jest związany ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Wybudowane przydomowe oczyszczalnie będą stanowiły własność komunalną przez pięć lat, a następnie zostaną przekazane nieodpłatnie mieszkańcom na własność.

Wydatki ponoszone na nabywanie towarów i usług wykorzystywanych do realizacji inwestycji budowy przydomowych oczyszczalni ścieków związane są z wykonywaniem zadań własnych gminy, a zakończona inwestycja nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych w związku z czym gminie nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą "opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju".

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy "przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel".

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy "Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7".

Zgodnie z poz. 153 załącznika 3 do ustawy usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne opodatkowane są stawką podatku od towarów i usług w wysokości 7%.

Zgodnie z zapisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl powołanego wyżej przepisu podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony ale wyłącznie w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. z 2001 r., Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:

* wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336) zwalnia się od podatku od towarów i usług czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, że zadanie wchodzące w skład projektu "budowa przydomowych oczyszczalni ścieków na terenie gminy S." mieści się w zakresie zadań własnych gminy, które wykonuje w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Przedmiotowa sieć przydomowych oczyszczalni będzie stanowiła źródło przychodu powstającego z tytułu opłat wnoszonych przez osoby korzystające z usług świadczonych przez gminę w zakresie odbioru ścieków wprowadzanych przez mieszkańców do oczyszczalni ścieków będących własnością gminy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż opłaty - wnoszone przez osoby korzystające z usług świadczonych przez gminę, w zakresie oczyszczania ścieków - regulują umowy cywilnoprawne zawierane pomiędzy gminą, a odbiorcami tych usług.

Dlatego też zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008 r. usługi w zakresie odbioru ścieków świadczone przez gminę na rzecz jej mieszkańców na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych nie będą korzystały ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Realizowana inwestycja będzie związana więc z wykonywanymi przez gminę na rzecz mieszkańców opodatkowanymi czynnościami związanymi z gospodarką ściekami.

W związku z powyższym gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z realizowaną inwestycją służącą wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl