IPPP1-443-1553/08-2/RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 23 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1553/08-2/RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 11 sierpnia 2008 r. (data wpływu 18 sierpnia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanej dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Strona prowadzi działalność gospodarczą jako osoba fizyczna. W ramach działalności gospodarczej zajmuje się produkcją filmów fabularnych, dokumentalnych oraz animowanych. Obecnie realizuje film fabularny pt. "X". Jako producent Strona przeprowadzi cały proces produkcji filmu, który zakończy się wyprodukowaniem kopii wzorcowej. Każde z realizowanych przedsięwzięć jest produkcją niekomercyjną, niszową, o wysokich walorach artystycznych, edukacyjnych oraz rozpowszechniających polską kulturę narodową nie tylko w Polsce, ale również za granicami kraju.

Zgodnie z art. 23 ust. 3 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o kinematografii (Dz. U. Nr 132, poz. 1111) Strona wystąpiła do Polskiego InstytutuXXX o przyznanie dotacji na częściowe pokrycie kosztów realizowanego przez nią filmu.

Zgodnie z podpisaną z P umową nr Y z dnia 4 lipce 2008 r. otrzymała dotację na sfinansowanie kosztów scenariusza realizowanego filmu. Umowa ta zobowiązuje producenta do przedstawienia dla P szczegółowego rozliczania kosztów pokrytych dotacją w ciągu 30 dni od zakończenia zrealizowanego przedsięwzięcia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy dotacja otrzymana z Polskiego Instytutu XXX na częściowe pokrycie kosztów związanych z realizacją projektu filmu pt. X podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, dotacja na częściowe sfinansowanie budżetu przeznaczonego na realizację filmu pt. "X" nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług: " (..)obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczonych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszoną o kwotę należnego podatku".

Z powyższego wynika, że dotacja podlega włączeniu do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wówczas, gdy ma bezpośredni wpływ na cenę konkretnego towaru lub usługi.

Uzyskana dotacja nie ma żadnego wpływu na cenę wyprodukowanego filmu, ponieważ w przypadku produkcji filmowej efekt końcowy (zrealizowany film) nie osiąga konkretnej ceny rynkowej.

Sprzedaż odbywa się na różnych polach eksploatacji (licencje do emisji, umowy dystrybucyjne, atrakcyjności filmu w danym okresie czasowym) i bardzo często są to kwoty, które nie pokrywają kosztów wytworzenia filmu.

Dotacja otrzymana z P nie ma bezpośredniego wpływu na ustalenie ceny zrealizowanego filmu, więc nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc nie podległa opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z treści przepisu art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej wynika, że podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powyższych przepisów wynika, że włączenie do podstawy opodatkowania dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze ma miejsce tylko wówczas, gdy jest to, po pierwsze, celowa dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana bezpośrednio z dostawą towaru lub świadczeniem usługi oraz, po drugie, wpływająca bezpośrednio na cenę towaru lub usługi. Do podstawy opodatkowania zaliczane są tylko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są bezpośrednio przeznaczone na dofinansowanie konkretnego towaru czy też konkretnego rodzaju usługi i mają bezpośredni wpływ na ich cenę. Nie jest więc obrotem ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż otrzymana przez Stronę dotacja przeznaczona została na częściowe sfinansowanie kosztów konkretnie realizowanego filmu, lecz nie ma wpływu na jego cenę.

Zatem otrzymana dotacja stanowiła refundację kosztów produkcji filmu, a nie ceny produktu, w związku z czym nie zwiększa obrotu, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy, dlatego też nie podlega opodatkowaniu tym podatkiem.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w przedmiotowym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl