IPPP1/443-1527/11-2/ISz

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 stycznia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1527/11-2/ISz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 6 października 2011 r. (data wpływu 18 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługę marketingowo - promocyjną otrzymanej od profesjonalnego podmiotu oraz w zakresie obowiązku naliczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego wydania gadżetów uczestnikom Akcji Marketingowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługę marketingowo - promocyjną otrzymanej od profesjonalnego podmiotu oraz w zakresie obowiązku naliczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego wydania gadżetów uczestnikom Akcji Marketingowych.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (zwana dalej: Spółka) w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy usługi telekomunikacyjne (telefonii stacjonarnej oraz usługi dostępu do sieci Internet). W celu zwiększenia sprzedaży usług, Spółka będzie prowadzić akcje reklamowe i marketingowe mające na celu promocję świadczonych przez nią produktów (dalej: Akcje Marketingowe). W tym celu Spółka będzie zawierała umowy z podmiotami profesjonalnymi (np. agencje reklamowe), którym będzie zlecać przeprowadzenie kompleksowych Akcji Marketingowych. W ramach tych akcji podmiot profesjonalny będzie zobowiązany do zakupu towarów w postaci gadżetów i ich dystrybucji wśród uczestników Akcji Marketingowych. Za wykonanie usług przez podmiot profesjonalny Spółka otrzyma fakturę za zrealizowaną kompleksową usługę marketingowo-promocyjną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej usługę marketingowo - promocyjną otrzymanej od profesjonalnego podmiotu.

2.

Czy na Spółce będzie ciążył obowiązek naliczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego wydania gadżetów uczestnikom Akcji Marketingowych.

Zdaniem wnioskodawcy

Ad. 1

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 04. 54. 535) (dalej ustawa o VAT) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zakup usług za zrealizowaną kompleksową usługę marketingowo-promocyjną jest niewątpliwie związany z czynnościami opodatkowanymi w związku z powyższym Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej wyżej wymienione czynności. Dodać należy, że nie zmienia tego fakt, iż wynagrodzenie za wyświadczenie usługi obejmuje również zakup towarów w postaci gadżetów i ich dystrybucji wśród uczestników Akcji Marketingowych, bowiem przedmiotem jest kompleksowa usługa, której składową są czynności zakupu gadżetów i ich dystrybucji. Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Olsztynie, który w wyroku z dnia 30 września 2009 r., sygn. akt I SA/Ol 563/09 stwierdził: "samo określenie przez podatnika wykonywanych przez niego czynności jako odsprzedaży z jednoczesnym zaznaczeniem, iż dokonywane są one w ramach kompleksowej usługi i podkreśleniem celu przekazywania towarów do testów i prezentacji bądź jako nagród, nie uprawniało organu do wyprowadzenia arbitralnej oceny, iż czynności te winny być klasyfikowane w oderwaniu od świadczonych przez podatnika usług reklamy".

W tym stanie rzeczy Spółka stoi na stawisku, iż z faktury dokumentującej usługę marketingowo-promocyjną otrzymanej od profesjonalnego podmiotu będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT.

Ad. 2

W myśl art. 5 ust. 1. ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym przez odpłatne wydanie towarów zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o VAT rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Nie mniej jednak w przedmiotowym stanie faktycznym powyższy przepis nie będzie miał zastosowania, bowiem to podmiot profesjonalny w ramach świadczonej kompleksowej usługi marketingowo - promocyjnej na rzecz Spółki będzie wydawał gadżety uczestnikom Akcji Marketingowych a nie zaś Spółka. W związku z powyższym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek naliczenia na fakturze wewnętrznej podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Ponadto, przez dostawę towarów rozumie się również - w myśl art. 7 ust. 2 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011 r. - przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z treścią art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Ponadto, stosownie do art. 106 ust. 7 ustawy, przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz świadczenia usług, dla którego podatnikiem jest ich usługobiorca, są wystawiane faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

Analizując powyższe należy stwierdzić, że podatnik w momencie nabycia towarów oraz usług określa, czy nabywane przez niego towary i usługi będą wykorzystywane w prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. W konsekwencji należy stwierdzić, iż podatnik może obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy występuje związek pomiędzy poniesionymi wydatkami, a wykonywanymi z tytułu prowadzonej działalności czynnościami opodatkowanymi.

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. są wykorzystywane do czynności zwolnionych od podatku VAT lub czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie precyzują, jaki związek musi istnieć pomiędzy zakupami a sprzedażą, żeby podatnik mógł skorzystać z prawa do odliczenia. Związek ten może być bezpośredni lub pośredni.

Związek bezpośredni występuje wtedy, gdy nabywane towary służą dalszej odsprzedaży lub też w bezpośredni sposób wiążą się z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez Wnioskodawcę.

O związku pośrednim mówimy wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania Spółki, a więc w sposób pośredni wiążą się z działalnością gospodarczą i z osiąganymi przychodami.

Aby wskazać, czy określone zakupy mają związek pośredni musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy między dokonanymi zakupami towarów i usługami a powstaniem obrotu. Pośredni związek dokonanych zakupów i usług z działalnością gospodarczą występuje wówczas, gdy zakup usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotów poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie Spółki jako całości, natomiast przyczynia się do generowania obrotów.

Odnosząc się do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego można uznać, że wydatki związane z usługami marketingowymi mają pośredni wpływ na uzyskiwane obroty.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Spółka w celu zwiększenia sprzedaży usług, będzie prowadzić akcje reklamowe i marketingowe mające na celu promocję świadczonych przez nią produktów. W tym celu Spółka będzie zawierała umowy z podmiotami profesjonalnymi (np. Agencje Reklamowe), którym będzie zlecać przeprowadzenie kompleksowych Akcji Marketingowych. W ramach tych akcji podmiot profesjonalny będzie zobowiązany do zakupu towarów w postaci gadżetów i ich dystrybucji wśród uczestników Akcji Marketingowych. Za wykonanie usług przez podmiot profesjonalny Spółka otrzyma fakturę za zrealizowaną kompleksową usługę marketingowo-promocyjną.

Zauważyć należy, iż z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż profesjonalne podmioty (np. Agencje Reklamowe) będą pełnić na rzecz Wnioskodawcy kompleksową usługę marketingową polegającą na szeregu czynności, które w sposób łączny przyczyniają się do zwiększenia sprzedaży produktów Spółki. Wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie Spółka z tytułu zleconej usługi otrzymywać będzie od kontrahentów faktury VAT dokumentujące na jej rzecz zrealizowaną kompleksową usługę marketingowo-promocyjną.

W tym miejscu wskazać należy, iż świadczenie obejmujące jedną usługę z ekonomicznego punktu widzenia nie powinno być sztucznie dzielone, by nie zakłócić funkcjonowania systemu VAT; należy określić zasadnicze cechy transakcji w celu ustalenia, czy podatnik świadczy na rzecz klienta, który jest typowym klientem, kilka odrębnych usług zasadniczych, czy też jedną usługę. Pojedyncze świadczenie ma miejsce zwłaszcza wtedy, gdy jedną lub więcej części składowych uznaje się za usługę zasadniczą, podczas gdy inny lub inne elementy traktuje się jako usługi pomocnicze, do których stosuje się te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do usługi zasadniczej, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej.

Wobec powyższego podział jednorodnej, kompleksowej usługi na dwa odrębne rodzaje jest podziałem sztucznym i nie może stanowić podstawy do podziału kwoty należnej za tę usługę na dwie części. Natomiast w przypadku gdy transakcja składa się z zespołu świadczeń i czynności, należy wziąć pod uwagę wszystkie okoliczności, w jakich jest ona dokonywana, w celu określenia, po pierwsze, czy chodzi o dwa lub więcej świadczenia odrębne, czy też o świadczenie jednolite, a po drugie, czy w tym ostatnim przypadku owo jednolite świadczenie powinno zostać zakwalifikowane jako dostawa towarów, czy jako świadczenie usług. Po pierwsze, każda transakcja powinna być zwykle uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że transakcja złożona z jednego świadczenia w aspekcie gospodarczym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie pogarszać funkcjonalności systemu podatku VAT. Należy w pierwszej kolejności poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej transakcji celem określenia, czy podatnik zapewnia klientowi kilka odrębnych świadczeń głównych, czy jedno świadczenie. Jedno świadczenie występuje w przypadku, gdy co najmniej dwa elementy albo co najmniej dwie czynności dokonane przez podatnika na rzecz klienta są ze sobą tak ściśle związane, że tworzą obiektywnie tylko jedno nierozerwalne świadczenie gospodarcze, którego rozdzielenie miałoby charakter sztuczny.

Zatem biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tut. Organu, świadczona przez profesjonalne podmioty (np. Agencje Reklamowe) usługa marketingowo-promocyjna ma charakter złożony, tzn. składa się na nią szereg pojedynczych świadczeń o różnych charakterze (m.in. zakup i przekazanie nagród), które jednak, w ocenie Organu, stanowią razem całościową usługę marketingowo-promocyjną, zlecaną tymże podmiotom przez Wnioskodawcę.

Wskazać należy, iż w ocenie Organu, opisane czynności przeprowadzenia kompleksowych Akcji Marketingowych, w ramach których podmiot profesjonalny będzie zobowiązany do zakupu towarów w postaci gadżetów i ich dystrybucji wśród uczestników Akcji Marketingowych, składające się na kompleksową usługę marketingowo-promocyjną, o której mowa we wniosku są tak ściśle ze sobą powiązane, iż ich podział na poszczególne elementy byłby podziałem sztucznym i nieracjonalnym. Zauważyć należy, iż usługa marketingowo-promocyjna, jako całość (a nie jej poszczególne elementy) przyczyniają się do zwiększenia zakupu świadczonych usług Wnioskodawcy. Opisana usługa marketingowo-promocyjna pozbawiona przekazywania ww. gadżetów nie miałaby sensu. Tym samym stwierdzić należy, iż przedmiotowe wydanie towarów w postaci gadżetów przez podmiot, któremu Spółka zleciła przeprowadzenie Akcji Marketingowych, jest częścią kompleksowej usługi marketingowo-promocyjnej, obejmującej swoim zakresem przekazanie tychże gadżetów uczestnikom Akcji Marketingowych, których wartość wkalkulowana jest w cenę tej usługi.

Zatem z punktu widzenia VAT, w przedmiotowej sprawie elementy tj. nabycie i wydanie towarów w postaci gadżetów na rzecz uczestników Akcji Marketingowych, składające się na kompleksową usługę marketingowo-promocyjną tworzą jedną transakcję w ramach której podatnikiem będzie profesjonalny podmiot, któremu Spółka zleciła ww. czynność, a nie Wnioskodawca.

W związku z powyższym, w analizowanej sprawie Spółka z tytułu wydania gadżetów uczestnikom Akcji Marketingowych, nie będzie uznana za podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy. Tym samym nie znajdzie zastosowania art. 7 ust. 2 ustawy. Zatem Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do wystawienia faktury wewnętrznej, dokumentującej wydanie ww. towarów (gadżetów), o której mowa w art. 106 ust. 7 ustawy.

Biorąc powyższe pod uwagę, w ocenie tut. Organu, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawca ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w całości, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usługi marketingowo-promocyjnej, otrzymanej od profesjonalnego podmiotu, polegającej na przeprowadzeniu akcji reklamowych i marketingowych mających na celu promocję świadczonych przez Spółkę produktów, ze względu na fakt, iż poniesione wydatki służyć będą Spółce do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek naliczenia podatku VAT z tytułu nieodpłatnego wydania gadżetów uczestnikom Akcji Marketingowych, gdyż jak wskazano powyżej, jest to element usługi marketingowo-promocyjnej, świadczonej przez profesjonalne podmioty, świadczonej na rzez Wnioskodawcy, za którą to usługę Spółka otrzyma fakturę.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl