IPPP1-443-150/11-4/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 kwietnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-150/11-4/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 26 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) - uzupełnionym w dniu 14 marca 2011 r. na wezwanie Organu z dnia 28 lutego 2011 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 stycznia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży gruntów niezabudowanych.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 10 marca 2011 r. (data wpływu 14 marca 2011 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 28 lutego 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca zamierza dokonać sprzedaży osobie prawnej lub osobie fizycznej niezabudowanych działek gruntu (działki 1/70, 1/71, 1/132, 1/133, 1/12) o łącznej powierzchni 442.941 m#178;, położonych wieś R., jednostka ewidencyjna B., Powiat O.

Dla terenu, na którym znajdują się przedmiotowe nieruchomości uchwalony został Miejscowy Plan Zagospodarowania Przestrzennego (Uchwała Rady Miejskiej z dnia 2 lipca 2007 r., opublikowana w Dzienniku Urzędowym Województwa z dnia 7 sierpnia 2007 r., dalej zwany MPZP.

Zgodnie z ww. MPZP wszystkie działki należące do Wnioskodawcy położone są w obszarze, dla którego miejscowy plan przewiduje następujące przeznaczenie:

1.

Sportowo - rekreacyjne - oznaczony na rysunku planu symbolem 2 US.

2.

Usługi turystyki (ośrodki wypoczynkowe, hotele pensjonaty) - oznaczony na rysunku planu symbolem 1 UT, 2 UT, 3 UT.

3.

Sportowo - rekreacyjne, plaża ogólnodostępna - oznaczony na rysunku planu symbolem 1 USR.

4.

Tereny zieleni nie urządzonej i leśnej - oznaczone na rysunku planu symbolem 5 ZN, 6 ZN.

5.

Zieleń urządzona, obszar zabytkowy G. - oznaczone na rysunku planu symbolem ZP.

Działka 1/12 o powierzchni 249.000 m#178; znajduje się na obszarach o następujących oznaczeniach:

* ZP

* 6 ZN

* 2 US

* 2 UT

* 3 UT

Działka 1/70 o powierzchni 97.491 m#178; znajduje się na obszarach o następujących oznaczeniach:

* 1 UT

* 1USR

* 5 ZN

* 6 ZN

Działka 1/71 o powierzchni 96.130 m#178; znajduje się na obszarach o następujących oznaczeniach:

* 1 UT

* 5 ZN

* 6 ZN

Działka 1/132 o powierzchni 160 m#178; znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 1 USR.

Działka 1/133 o powierzchni 160 m#178; znajduje się na obszarze oznaczonym symbolem 5 ZN.

MPZP przewiduje następujące przeznaczenie, zasady zabudowy i zagospodarowania terenu:

1.

Teren oznaczony na rysunku planu symbolem 1 UT, 2 UT, 3 UT przeznaczony jest pod usługi turystyki (ośrodki wypoczynkowe, hotele, pensjonaty).

Warunki zabudowy i zagospodarowania:

a.

obowiązek zagospodarowania terenu z uwzględnieniem otaczających lasów,

b.

maksymalne utrzymanie, uporządkowanie i należyta konserwacja zieleni istniejącej, a także wprowadzanie nowych, uzupełniających nasadzeń drzew i krzewów,

c.

zabudowa o charakterze wolnostojącym, budynki parterowe, piętrowe, podpiwniczone z poddaszem użytkowym, kierunek kalenicy dachu ustawiony wzdłuż osi drogi,

d.

preferowanie tradycyjnych form wystroju, detalu i kolorystyki architektury tradycyjnej z użyciem miejscowych materiałów (drewno, cegła, tynk, dachówka), stosowanie dachów pochyłych o kącie nachylenia 38%-45% lukarnami lub innymi formami doświetlana poddaszy, pokrycia lukarn, wprowadzono min. 0,5 m poniżej kalenicy, zdecydowane wysunięcie okapów poza płaszczyznę ściany.

Dopuszcza się wieże obserwacyjne i tarasy widokowe.

2.

Teren oznaczony na rysunku planu symbolem 2 US przeznaczony jest pod usługi sportowo - rekreacyjne.

Warunki zabudowy i zagospodarowania:

a.

utrzymanie, uporządkowanie i należyta konserwacja zieleni istniejącej, a także wprowadzanie nowych uzupełniających nasadzeń drzew i krzewów,

b.

niezbędne obiekty kubaturowe należy starannie wkomponować w istniejące grupy zieleni,

c.

wysokość zabudowy - parterowa,

d.

preferowanie tradycyjnych form wystroju, detalu i kolorystyki architektury tradycyjnej z użyciem miejscowych materiałów (drewno, cegła, tynk, dachówka), stosowanie dachów pochyłych o kącie nachylenia 38%-45% lukarnami lub innymi formami doświetlana poddaszy, pokrycia lukarn, wprowadzono min. 0,5 m poniżej kalenicy, zdecydowane wysunięcie okapów poza płaszczyznę ściany.

3.

Teren oznaczony na rysunku planu symbolem 5-ZN, 6 ZN jest przeznaczony pod tereny zieleni nie urządzonej i leśnej.

Plan ustala:

a.

zakaz wznoszenia obiektów kubaturowych,

b.

ochronę i utrzymanie istniejących nasadzeń drzew i krzewów oraz urządzenie zieleni (nowe nasadzenia),

c.

ochronę i utrzymanie istniejących nasadzeń drzew i krzewów oraz urządzenie zieleni (nowe nasadzenia),

d.

tereny oznaczone symbolem 6-ZN stanowią strefę ochronną wód otwartych (granica - 100 mb od linii brzegowej).

4.

Teren oznaczony na rysunku planu symbolem 1 USR - podstawowe przeznaczenie - sportowo - rekreacyjne, plaża ogólnodostępna.

Warunki zabudowy i zagospodarowania:

a.

utrzymanie, uporządkowanie i należyta konserwacja zieleni istniejącej,

b.

niezbędne obiekty kubaturowe sezonowe należy starannie wkomponować w istniejące grupy zieleni,

c.

wysokość zabudowy - parterowa,

d.

preferowane zasady kształtowania poziomych brył budynków z zastosowaniem drobnej skali obiektów z dachami o widocznych połaciach oraz prostych formach wystroju, w kształtowaniu formy budynków wskazane jest stosowanie szczególnie starannych rozwiązań architektonicznych z zaleceniami tradycyjnych form detalu i kolorystyki,

5.

Teren oznaczony na rysunku symbolem ZP - plan ustala jako podstawowe przeznaczenie terenu - zieleń urządzona, obszar zabytkowy G.

Plan ustala:

a.

zakaz wznoszenia obiektów kubaturowych,

b.

wszelkie zamiary inwestycyjne należy uzgodnić z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków w O.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę transakcją sprzedaży osobie fizycznej lub osobie prawnej nieruchomości gruntowych w przypadku, gdy działka 1/132 znajduje się na obszarze oznaczonym jako 1 USR jej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług z późn. zm., zwanej dalej ustawą.

2.

Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę transakcją sprzedaży osobie fizycznej lub osobie prawnej nieruchomości gruntowych w przypadku, gdy działka 1/133 znajduje się na obszarze oznaczonym jako ZP jej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

3.

Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę transakcją sprzedaży osobie fizycznej lub osobie prawnej nieruchomości gruntowych w przypadku, gdy działka 1/12 znajduje się na obszarach oznaczonych jako ZP, 6 ZN, 2 US, 2 UT, 3 UT jej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

4.

Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę transakcją sprzedaży osobie fizycznej lub osobie prawnej nieruchomości gruntowych w przypadku, gdy działka 1/70 znajduje się na obszarach oznaczonych jako 1 UT, 1 USR, 5 ZN, 6 ZN jej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

5.

Czy w związku z planowaną przez Wnioskodawcę transakcją sprzedaży osobie fizycznej lub osobie prawnej nieruchomości gruntowych w przypadku, gdy działka 1/71 znajduje się na obszarach oznaczonych jako 1 UT, 5 ZN, 6 ZN jej dostawa będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

6.

Czy w przypadku działek, których obszar częściowo położony jest na terenach, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego posiadają status inny niż budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz częściowo na terenach, które posiadają status terenów budowlanych i przeznaczonych pod zabudowę, opodatkowana podatkiem z tytułu dostaw i usług będzie część działek znajdująca się na terenie budowlanym i przeznaczonym pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a część, znajdująca się na terenie innym niż budowlany i przeznaczony pod zabudowę w tej odpowiedniej proporcji, ustalonej na podstawie operatów szacunkowych rzeczoznawców majątkowych, korzystała będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju (...). Za dostawę towarów na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Z kolei według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są m.in. grunty.

Zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy objęta jest dostawa terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

O charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego decyduje o kwalifikacji gruntu.

W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy będą mogły skorzystać tereny, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego posiadają status inny niż budowlane i przeznaczone pod zabudowę. Każdy grunt (teren) należy oceniać indywidualnie pod kątem, czy miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewiduje zabudowę.

Artykuł 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nie precyzuje, o jaką zabudowę chodzi, z tego względu można przyjąć, jak zauważył Dyrektor IS w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z 15 maja 2008 r. nr ILPP2/443-172/08-2/EWW, opublikowanej na stronie Ministerstwa Finansów (...), że pojęcie "tereny przeznaczone pod zabudowę" obejmuje obszary, na których przewidziane są różne formy zabudowy, począwszy od zabudowy mieszkaniowej, poprzez tereny zabudowy techniczno - produkcyjnej, aż po tereny zabudowy zagrodowej włącznie".

Reasumując Strona wskazuje, że:

1.

dostawa nieruchomości gruntowych - działek niezabudowanych - przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w całości pod sport i rekreację oraz plażę ogólnodostępną oznaczonych w MPZP symbolem 1 USR (tj. działka 1/132) nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Działka ta leży w obszarze, który zdaniem wnioskodawcy nie stanowi terenu niezabudowanego innego niż teren budowlany oraz inny niż przeznaczony pod zabudowę, wg ustawy.

2.

dostawa nieruchomości gruntowych - działek niezabudowanych - przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w całości jako tereny zieleni nie urządzonej i leśnej oznaczonych w MPZP symbolem 5 NZ (tj. działka 1/133) korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, ponieważ MPZP przewiduje zakaz wznoszenia obiektów kubaturowych.

3.

dostawa nieruchomości gruntowych - działek niezabudowanych (działka 1/12) - przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części jako zieleń urządzona, obszar zabytkowy G. oznaczonych symbolem ZP korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w części jako tereny zieleni nie urządzonej i leśnej oznaczone symbolem 6 ZN korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w części jako teren pod usługi wypoczynkowe i turystyki (ośrodki wypoczynkowe, hotele, pensjonaty) oznaczony symbolami 2 UT i 3 UT nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w części jako przeznaczony pod usługi sportowo - rekreacyjne oznaczony symbolem 2 US nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tereny, które nie korzystają ze zwolnienia to nieruchomości gruntowe, dla których zgodnie z MPZP dozwolona jest określona zabudowa. Tereny, które korzystają ze zwolnienia stanowią wg Wnioskodawcy tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz inne niż przeznaczone pod zabudowę, wg ustawy o VAT.

4.

dostawa nieruchomości gruntowych - działek niezabudowanych (tj. działka 1/70) - przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części jako teren pod usługi turystyki (ośrodki wypoczynkowe, hotele, pensjonaty) oznaczony symbolem 1 UT nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w części jako tereny zieleni nie urządzonej i leśnej oznaczony symbolami 5 ZN i 6 ZN korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w części jako teren przeznaczony pod usługi sportowo - rekreacyjne oraz plażę ogólnodostępną oznaczony jako 1 USR nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tereny, które nie korzystają ze zwolnienia to nieruchomości gruntowe, dla których zgodnie z MPZP dozwolona jest określona zabudowa. Tereny, które korzystają ze zwolnienia stanowią wg Wnioskodawcy tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz inne niż przeznaczone pod zabudowę, wg ustawy o VAT.

5.

dostawa nieruchomości gruntowych - działek niezabudowanych (tj. działka 1/71) - przeznaczonych w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego w części jako teren pod usługi turystyki (ośrodki wypoczynkowe, hotele, pensjonaty) oznaczony jako 1 UT nie korzysta ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, w części jako tereny zieleni nie urządzonej i leśnej korzysta ze zwolnienia oznaczone symbolami 5 ZN i 6 ZN na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Tereny, które nie korzystają ze zwolnienia to nieruchomości, dla których zgodnie z MPZP dozwolona jest określona zabudowa. Tereny, które korzystają ze zwolnienia stanowią wg Wnioskodawcy tereny niezabudowane inne niż tereny budowlane oraz inne niż przeznaczone pod zabudowę, wg ustawy o VAT.

6.

według Wnioskodawcy w przypadku działek, których obszar częściowo położony jest na terenach, które w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego posiadają status inny niż budowlane i przeznaczone pod zabudowę oraz częściowo na terenach, które posiadają status terenów budowlanych i przeznaczonych pod zabudowę, opodatkowana podatkiem z tytułu dostaw i usług będzie część działek znajdująca się na terenie budowlanym i przeznaczonym pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a część, znajdująca się na terenie innym niż budowlany i przeznaczony pod zabudowę w tej odpowiedniej proporcji, ustalonej na podstawie operatów szacunkowych rzeczoznawców majątkowych, korzystała będzie ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9.

Wnioskodawca nadmienia, że częściowe powierzchnie konkretnych działek, od których przysługiwało będzie zwolnienie oraz częściowe powierzchnie tych działek, od których takie zwolnienie nie będzie przysługiwało zostaną ustalone na podstawie operatów sporządzonych przez rzeczoznawców majątkowych. Oznacza to zatem, że działki 1/12, 1/70, 1/71 zostaną w proporcji wynikającej z operatów opodatkowane podatkiem z tytułu dostaw i usług i w odpowiedniej proporcji będą korzystały ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 9.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl