IPPP1/443-1488/11-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 6 grudnia 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1488/11-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 września 2011 r. (data wpływu 7 października 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż gruntu niezabudowanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 października 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT na sprzedaż gruntu niezabudowanego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

P... w ramach prowadzonej działalności zamierza sprzedać niezabudowaną nieruchomość gruntową oznaczoną numerem geodezyjnym.... Zgodnie z informacją zawartą w piśmie Urzędu Miejskiego z dnia 21 lipca 2011 r. wypis z Miejscowego Planu Zagospodarowania Przestrzennego (MPZP) z dnia 23 marca 2010 r., z uwagi na fakt, iż nie zawierał pełnej informacji o przeznaczeniu działki... obręb..., stał się nieaktualny. Warto zauważyć, że plan ten zakładał n/w zapis dla przedmiotowego terenu:

* "...5D 10/1x5/ - projektowana droga do wsi R... o szerokości pasa drogowego 10 m i jezdni 3m...",

* "... 11 UTS (w miejscu obecnego oznaczenia działki symbolem 12 UTS) projektowany teren kąpieliska oraz przystani żeglarskiej bez prawa zabudowy z wyjątkiem urządzeń nawodnych. Dla pozostałej części działki nr... brak było zapisu w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego.

Z informacji zawartej w wypisie z MPZP z dnia 21.07.2011 Burmistrza, za aktualny należy przyjąć wypis z MPZP gminy B... dotyczący wsi G..., zatwierdzony Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 sierpnia 2002 r. Zgodnie z tym dokumentem dla przedmiotowego terenu, "dla części działki zapis jest następujący:

* "...5D 10/1x5/ - projektowana droga do wsi R... o szerokości pasa drogowego l0 m i jezdni 3m...",

* "...12 UTS" - w legendzie rysunku planu i tekście planu brak jest opisu do symbolu 12UTS,

* pozostała część działki nie ma oznaczenia / zapisów".

Dla zobrazowania powyższej sytuacji na załączonej do wniosku mapie sytuacyjno-wysokościowej nr rob.... w przeznaczonym do sprzedaży obrębie (działka...) naniesione zostały kolory z rozróżnieniem opisanego w MPZP przeznaczenia gruntu. Kolorem zielonym oznaczono (zajmujący kilka procent powierzchni gruntu) teren przeznaczony na drogę do wsi R... (5D 10/1x5/), kolorem pomarańczowym - teren oznaczony symbolem 12 UTS, który de facto nie wiadomo na co jest przeznaczony (w legendzie rysunku planu i tekście planu brak jest opisu do symbolu 12UTS), kolorem żółtym - teren, dla którego w ogóle nie ma zapisu odnośnie przeznaczenia, pomimo, że jest on objęty planem. Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z dnia 15 lutego 2010 r. wydanym przez Starostwo Powiatowe przedmiotowy grunt został sklasyfikowany jako nieużytki

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować sprzedaż niezabudowanego gruntu nr..., w przypadku, gdy zgodnie z MPZP działka częściowo leży na terenie przeznaczonym na drogę, a częściowo na terenie dla którego obowiązujący MPZP nie zawiera zapisów odnośnie przeznaczenia albo zawiera zapisy niekompletne (wskazany symbol 12 UTS bez wyjaśnienia co oznacza).

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 wskazanej ustawy stanowi natomiast, że przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem również sprzedaż nieruchomości gruntowej, jako czynność spełniająca przesłankę określoną w cytowanym wyżej art. 7 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Co do zasady podstawowa stawka podatku VAT, stosownie do art. 41 Ustawy o VAT, wynosi 23%. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczonych pod zabudowę. Oznacza to, że ze zwolnienia od podatku korzysta dostawa niezabudowanych gruntów nieprzeznaczonych pod zabudowę. Z cytowanych przepisów wynika, że zwolnienie z opodatkowania uzależnione jest od rodzaju przeznaczenia zbywanego gruntu, w czego rozstrzygnięciu pomocny będzie plan zagospodarowania przestrzennego danego obszaru. Przez "grunt przeznaczony pod zabudowę", o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT rozumieć należy zarówno te grunty które widnieją w planie zagospodarowania przestrzennego jako przeznaczone pod zabudowę, jak i te które właściciel świadomie przeznaczył pod zabudowę bądź potencjalnie będą traktowane jako tereny budowlane.

Odnosząc się do części działki, dla której brak jest zapisu w obowiązującym planie zagospodarowania przestrzennego oraz części działki oznaczonej symbolem 12 UTS, dla której brak jest opisu do tego symbolu, zdaniem Wnioskodawcy nie ma podstaw aby uznać, iż przedmiotowy grunt jest przeznaczony pod zabudowę. Tym bardziej, że w MPZP z dnia 23 marca 2010 r. teren oznaczony obecnie symbolem 12 UTS, przeznaczony był na teren kąpieliska oraz przystani żeglarskiej bez prawa zabudowy z wyjątkiem urządzeń nawodnych. Zatem zarówno z MPZP nie wynika, aby grunt był przeznaczony pod zabudowę, jak również P... nie traktuje tych terenów jako budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Zatem ich sprzedaż podlegała będzie zwolnieniu z VAT.

Ponadto w odniesieniu do części działki, którą Burmistrz przeznaczył na drogę do wsi R... biorąc pod uwagę fakt, iż teren ten zajmuje zaledwie kilka procent całej sprzedawanej nieruchomości, naszym zdaniem sprzedaż tego odcinka gruntu, winna zostać opodatkowana stawką VAT właściwą przy sprzedaży powierzchni zajmującej prawie 100% działki, zatem winna zostać zwolniona z VAT.

Zatem mając na uwadze powyższe, sprzedaż działki 312/9 będzie podlegała zwolnieniu z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Z uwagi na powyższe uregulowania, sprzedaż gruntu jest dostawą towarów podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Jednakże samo stwierdzenie, że podmiot dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu nie jest wystarczającą przesłanką, aby daną czynność opodatkować podatkiem od towarów i usług. Istotnym jest, aby podmiot działał w charakterze podatnika, a więc osoby prowadzącej działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - na mocy ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponieważ Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności zamierza sprzedać niezabudowaną nieruchomość gruntową, należy rozważyć, czy planowana sprzedaż nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, jak podnosi to Wnioskodawca.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

W art. 43 ustawy, zawarto katalog czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług. Stosownie do ust. 1 pkt 9 powołanego artykułu, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Ustawodawca zwalniając od podatku od towarów i usług dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę nie sprecyzował w ustawie, jakimi kryteriami należy się kierować, aby ustalić przeznaczenie danego gruntu. Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera bowiem definicji pojęć zawartych we wskazanym przepisie.

Celem określenia, czy dany grunt jest przeznaczony pod zabudowę należy się odwołać do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. Nr 80, poz. 717 z późn. zm.) regulującej zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowaniu terenu, przy czym:

1.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego,

2.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

Zatem o charakterze danego gruntu winien rozstrzygać odpowiedni zapis w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, który jako dokument prawa miejscowego, decyduje o kwalifikacji gruntu. W sytuacji, gdy dla danego terenu, nie obowiązuje plan zagospodarowania przestrzennego ani decyzja o warunkach zabudowy, należy posłużyć się inną istniejącą na dzień zawarcia transakcji dokumentacją sporządzoną na podstawie ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalanie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

W myśl art. 9 ust. 1 i ust. 4 ww. ustawy, w celu określenia polityki przestrzennej gminy, w tym lokalnych zasad zagospodarowania przestrzennego, rada gminy podejmuje uchwałę o przystąpieniu do sporządzenia studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, zwanego dalej "studium". Ustalenia studium są wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych.

Ponadto zaznaczyć należy, iż ewidencja gruntów i budynków jest jedynie urzędowym zbiorem informacji faktycznych. Wynikające z niej zapisy są odzwierciedleniem (potwierdzeniem) stanu faktycznego i prawnego na dzień dokonania wpisu. Zgodnie z art. 20 ust. 1 pkt 1, ust. 2 oraz art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. prawo geodezyjne i kartograficzne (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 193, poz. 1287 z późn. zm.) informacje dotyczące gruntów znajdujące się w ewidencji dotyczą: położenia, granic, rodzajów użytków gruntowych oraz ich klas gleboznawczych, oznaczenia ksiąg wieczystych, a także stosunków właścicielskich. Dane zawarte w ewidencji gruntów i budynków stanowią podstawę m.in. planowania przestrzennego, jednakże tylko w zakresie danych faktycznie w niej zawartych.

Podkreślić należy, iż z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. W powyższym przepisie ustawodawca określił więc kryterium według jakiego należy dokonywać podziału gruntów na te które mogą korzystać ze zwolnienia oraz na takie, którym to zwolnienie nie przysługuje. Zatem przy dostawie gruntów każdorazowo konieczne jest określenie przeznaczenia sprzedawanych gruntów. Jeżeli takiego przeznaczenia nie można określić na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego, należy posługiwać się innymi dostępnymi dokumentami określającymi przeznaczenie danego terenu w planach gminy.

Z powołanych wyżej przepisów wynika zatem, iż o przeznaczeniu danego terenu, w przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego oraz w sytuacji, gdy nie wydano decyzji o warunkach zabudowy, decyduje przeznaczenie terenu określone w studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy. Ustalenia studium są bowiem wiążące dla organów gminy przy sporządzaniu planów miejscowych. Ustalenie zaś przeznaczenia danego terenu jest niezbędne dla określenia prawa do korzystania przy dostawie tego terenu ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że dla sprzedawanego gruntu w chwili obecnej za aktualny należy przyjąć wypis z miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego gminy B... dotyczący wsi G..., zatwierdzony Uchwałą Rady Miejskiej w B. Nr... z dnia.... Zgodnie z tym dokumentem dla przedmiotowego terenu, "dla części działki zapis jest następujący:

* "...5D 10/1x5/ - projektowana droga do wsi R... o szerokości pasa drogowego l0 m i jezdni 3m...",

* "...12 UTS" - w legendzie rysunku planu i tekście planu brak jest opisu do symbolu 12UTS,

* pozostała część działki nie ma oznaczenia / zapisów".

Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów z dnia 15 lutego 2010 r. wydanym przez Starostwo Powiatowe przedmiotowy grunt został sklasyfikowany jako nieużytki

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy w kontekście przedstawionego opisu sprawy należy uznać, że mimo, iż dla sprzedawanego gruntu istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, to z uwagi na swoją niekompletność tzn. w części gdzie brak jest oznaczeń gruntów nie może być podstawą do określenia stawki podatku VAT. Dlatego też do tych części właściwym jest posługiwanie się rejestrem gruntów. Zatem planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż części gruntu, do którego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego brak jest opisu w legendzie planu bądź nie ma oznaczenia, zapisów, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z uwagi, iż powyższa nieruchomość jest oznaczona w rejestrze gruntów jako nieużytki.

Natomiast sprzedaż nieruchomości w części odnoszącej się do gruntu oznaczonego w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego jako "5D 10/1x5/ - projektowana droga do wsi R... o szerokości pasa drogowego l0 m i jezdni 3m", będzie podlegała opodatkowaniu stawką w wysokości 23%, gdyż stanowi teren przeznaczony pod zabudowę, zatem nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Z uwagi, iż planowana przez Wnioskodawcę sprzedaż nieruchomości będzie korzystać w części ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, na podstawie zapisów widniejących w rejestrze gruntów, a nie jak podnosi Wnioskodawca na podstawie zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, należy uznać, że Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko.

W pozostałej części stanowisko Wnioskodawcy zostało uznane za nieprawidłowe, gdyż sprzedaż części gruntu przeznaczona pod drogę nie korzysta ze zwolnienia od podatku VAT.

Należy podkreślić, iż Wnioskodawca we wniosku wskazał, iż dotyczy on stanu faktycznego, jednakże z opisu sprawy wynika, że opisana transakcja jest na etapie planowania. Interpretacja odnosi się tylko i wyłącznie do sytuacji przedstawionej przez Zainteresowanego, istniejącej na dzień złożenia wniosku. Jeżeli w przedmiotowej sprawie dojdzie do zmiany stanu faktycznego i na dzień dokonania transakcji będzie obowiązywał inny, uzupełniony dokument zawierający miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla sprzedawanej nieruchomości, niniejsza interpretacja utraci swoją ważność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl