IPPP1/443-144/08-4/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-144/08-4/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Stowarzyszenia przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2008 r. (data wpływu 28 stycznia 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania proporcji do odliczania podatku VAT w stosunku do czynności przy których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalania proporcji do odliczania podatku VAT w stosunku do czynności przy których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, uzupełniony pismem z dnia 1 kwietnia 2008 r. (data wpływu do BKIP w 3 kwietnia 2008 r.) w odpowiedzi na wezwanie nr IPPP1/443-144/08-2/IG z dnia 21 marca 2008 r. do uzupełnienia wniosku otrzymane w dniu 26 marca 2008 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie X prowadzi działalność gospodarczą w Zakładzie Y w zakresie usług cateringowych, sprzątania oraz stołówkę.

Od 1 lutego 2006 r., w ramach rządowego programu Posiłek dla potrzebujących", mamy podpisaną umowę z Urzędem Miasta dotyczącą wyżywienia osób zakwalifikowanych przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej. Na realizację zadania otrzymaliśmy dotację celową. Jest ona przeznaczona na pokrycie kosztów zakupu surowców, energii (elektrycznej, cieplnej), wynagrodzeń i ich pochodnych, oraz środków czystości, materiałów biurowych, usług telekomunikacyjnych, kosztów transportu, wywozu nieczystości, zużycia gazu, wody i ścieków, zakupu wyposażenia i odzieży ochronnej.

Do 31 grudnia 2007 r. w stosunku do faktur na zakup surowców przyjmowaliśmy zasadę proporcjonalnego odliczania podatku VAT naliczonego, obliczaną jako udział dotacji celowej do całości przychodu danego miesiąca z usług gastronomicznych.

Zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot związanych z czynnościami w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynnościami w związku z którymi takie prawo nie przysługuje podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego

Od 1 stycznia 2008 r. chcemy zmienić zasadę ustalania ww. proporcji. Uważamy że proporcja ustalona na podstawie faktycznego udziału zużycia surowców na przygotowanie posiłków dla podopiecznych MOPS do całości rozchodu surowców za dany miesiąc w sposób rzeczywisty odzwierciedla udział zakupionych surowców sfinansowanych z dotacji w stosunku do całości zakupionych surowców w danym miesiącu

W odniesieniu do odliczania podatku VAT naliczonego z faktur kosztowych w myśl art. 90 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług uważamy że możliwe jest określenie kwoty dotacji w całej kwocie ww. wydatków w danym miesiącu. W związku z powyższym chcemy przyjąć zasadę zgodnie, z którą nie będziemy odliczać podatku VAT naliczonego od tej części wydatków kosztowych, które zostaną pokryte ze środków pochodzących z dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nowy zaproponowany przez stowarzyszenie sposób ustalania proporcji do odliczania podatku VAT naliczonego od zakupu surowców od dnia 1 stycznia 2008 r. jest właściwy i zgodny z obowiązującym prawem.

Zdaniem wnioskodawcy proporcja ustalona na podstawie faktycznego udziału wartości zużytych surowców na przygotowanie posiłków dla podopiecznych MOPS, do całości wartości zużytych surowców za dany miesiąc, w sposób dokładny określa udział wartości zakupionych surowców sfinansowanych z dotacji, (od których podatnik nie ma prawa odliczenia podatku VAT) z całości wartości zakupionych surowców w danym miesiącu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

O odliczaniu częściowym podatku naliczonego stanowi w całości art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

Artykuł 90. 1. W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

1.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty

2.

Przepis ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna.

W przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia, metody obliczania proporcji inne niż określona w ust. 3 oraz warunki ich stosowania, uwzględniając uwarunkowania obrotu gospodarczego oraz przepisy Wspólnoty Europejskiej.

Należy podkreślić, że pomimo delegacji ustawowej zawartej w w/cyt. art. 90 ust. 11 ustawy, do chwili obecnej Minister Finansów nie skorzystał z przysługujących mu uprawnień i nie określił innych metod obliczania proporcji.

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, że wnioskodawca zamierza od dnia 1 stycznia 2008 r. zmienić zasadę ustalania proporcji. Chce ustalać proporcję na podstawie faktycznego udziału zużycia surowców na przygotowanie posiłków dla podopiecznych MOPS w Puławach, do całości rozchodu surowców za dany za dany miesiąc, gdyż jego zdaniem, taka proporcja w sposób rzeczywisty odzwierciedla udział zakupionych surowców z dotacji w stosunku do całości zakupionych surowców w danym miesiącu.

Należy zauważyć, że ustawodawca w art. 90 ust. 3 ustawy określił metodę obliczania proporcji, w przypadku kiedy nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną i kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą zwolnioną.

Przepis ten jednoznacznie stanowi, że proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W związku z tym, zaproponowana przez wnioskodawcę metoda obliczania proporcji jest niewłaściwa i niezgodna z obowiązującymi przepisami.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie,po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl