IPPP1-443-1433/08-2/BS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 27 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1433/08-2/BS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 lipca 2008 r. (data wpływu 28 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca będzie dokonywać w okresie 1 lipca 2008 r. - 31 grudnia 2008 r. na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odpłatnego świadczenia usług, o których mowa w poz. 5 i 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720).

Spółka będzie zatem świadczyć usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek.

Spółka posiada kasy fiskalne.

W okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 października 2008 r. Spółka będzie świadczyła na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej ww. usługi i nie będzie wystawiała faktur VAT dla wszystkich odbiorców tych usług, bowiem tylko część odbiorców usług otrzyma faktury VAT, jednakże nie wszyscy. Część odbiorców tych usług to pracownicy Spółki. Część obrotu z tytułu świadczenia tych usług zostanie zaewidencjonowana przy zastosowaniu kas fiskalnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 października 2008 r. odpłatne świadczenie usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych oraz usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, w przypadku gdy Spółka nie będzie wystawiała na rzecz wszystkich odbiorców tych usług imiennych faktur VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując odpłatnego świadczenia usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych oraz usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek w okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 października 2008 r., Spółka nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania tej sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, pomimo, iż Spółka nie będzie wystawiała imiennych faktur VAT dla wszystkich odbiorców tych usług.

Zgodnie z § 2 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Pozycje 5 i 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) mają brzmienie:

5 - symbol PKWiU ex 55.23.15 - Usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą;

15 - symbol PKWiU ex 70.2 - Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Zgodnie z § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Pozycje 5 i 15 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) mają brzmienie:

5 - symbol PKWiU ex 55.23.15 - Usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane, z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych;

15 - symbol PKWiU 70.2 - Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek.

Za poprawnością stanowiska Spółki przemawia literalne brzmienie punktu 2 § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720), w którym wyraźnie wskazano, że zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 października 2008 r. są czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Takie sformułowanie przypisu wskazuje na to, że prawodawca zwolnił z obowiązku ewidencjonowania czynności określone w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807). Wskazał jednocześnie celem rozwiania wątpliwości, że dodatkowe wymogi wprowadzone do poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r., w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720), nie mają w tym przypadku zastosowania. Gdyby prawodawca chciał wyłączyć czynności wymienione w pozycjach 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika ze zwolnienia odwołałby się wprost do pozycji 5, 9, 15, 16, 18-20, 23 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807).

Zdaniem Wnioskodawcy, za tezą tą przemawia uzasadnienie do projektu rozporządzenia Ministra Finansów, w którym zapisano: "Co do zasady, utrzymano zakres przedmiotowy zwolnień od ewidencjonowania, których listę określa załącznik do rozporządzenia. W odniesieniu tylko do niektórych pozycji ujętych tym załączniku (poz. 5, 9, 15, 16, 18-20, 23) ograniczono możliwość korzystania ze zwolnień po 31 października 2008 r. do przypadków kiedy podatnik w całym zakresie świadczenia usług objętych tą pozycją przyjmuje zasadę jej dokumentowania przy pomocy imiennej faktury".

Przyjęcie, że w punkcie 2 § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) zamieszczono zwolnienie nie obejmujące pozycji 9, 15, 16, 18-20,23 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2007 r. Nr 245, poz. 1807) oznaczałoby, że wszystkie przypadki zwolnień z punktu 2 § 2 mieściłyby się w zwolnieniach z punktu 1 § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720). Oznaczałoby to, że punkt 2 § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) byłby przepisem zbędnym. Zakładając racjonalność prawodawcy należy stwierdzić, że taka interpretacja 2 § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720) jest niedopuszczalna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym może uregulować kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 113, poz. 720), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i 3 tego rozporządzenia.

Nadmienić należy, iż powołane wyżej rozporządzenie weszło w życie z dniem 1 lipca 2008 r. w miejsce uprzednio obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807).

Stosownie do uregulowań zawartych w § 2 pkt 1 ww. rozporządzenia z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono:

* pod poz. 5 - Usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), symbol PKWiU ex 55.23.15 - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą;

* pod. poz. 15 - Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, symbol PKWiU ex 70.2 - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturą.

Ponadto pod poz. 34 tego załącznika wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali. Jednocześnie ustawodawca zawarł zastrzeżenie, iż zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania wskazane w poz. 34 załącznika do cyt. rozporządzenia nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 lipca 2008 r.

W pkt 2 § 2 cyt. rozporządzenia, ustawodawca określił, iż do dnia 31 października 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania czynności objęte do dnia 30 czerwca 2008 r. zwolnieniem z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807), których nie dotyczą poz. 5, 9, 15, 16, 18 - 20, 23 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

W załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. Nr 245, poz. 1807) wymieniono:

* pod poz. 5 - Usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (z wyłączeniem usług hotelarskich i turystycznych), symbol PKWiU ex 55.23.15;

* pod. poz. 15 - Usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, symbol PKWiU ex 70.2.

Ponadto pod poz. 34 wymieniono dostawę towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu.

Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Spółka w okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 października 2008 r. będzie odpłatnie świadczyła usługi krótkotrwałego zakwaterowania pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane oraz usługi w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nie będzie wystawiała faktur VAT dla wszystkich odbiorców tych usług. Część odbiorców tych usług to pracownicy Spółki. Część obrotu z tytułu świadczenia tych usług zostanie zaewidencjonowana przy zastosowaniu kas fiskalnych.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, zgodnie z obowiązującym do 30 czerwca 2008 r. rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2007 r. w sprawie kas rejestrujących, Wnioskodawca mógł korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych oraz usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, na podstawie § 2 tego rozporządzenia w związku z poz. 5 i 15 załącznika do rozporządzenia.

Mocą obecnie obowiązującego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących, ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących mogą nadal korzystać do dnia 31 października 2008 r. te same czynności, które były objęte zwolnieniem do dnia 30 czerwca 2008 r. na podstawie § 2.

Reasumując, odpłatne świadczenie przez Wnioskodawcę na rzecz osób fizycznych, w okresie od 1 lipca 2008 r. do 31 października 2008 r. usług krótkotrwałego zakwaterowania pozostałych, gdzie indziej niesklasyfikowanych oraz usług w zakresie wynajmowania nieruchomości na własny rachunek, w przypadku gdy Spółka nie będzie wystawiała na rzecz wszystkich odbiorców tych usług imiennych faktur VAT będzie korzystało ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, na mocy § 2 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl