IPPP1-443-1406/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1406/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2008 r. (data wpływu 23 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur za premie pieniężne wystawiane przez kontrahentów na zasadach ogólnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentowania wypłacanych premii pieniężnych oraz prawa do odliczenia podatku VAT z faktur za premie pieniężne wystawiane przez kontrahentów na zasadach ogólnych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Firma "A" sp. z o.o. w K, zajmuje się produkcją i handlem artykułami z tworzyw sztucznych. W ramach prowadzonej działalności firma prowadzi różne działania, mające na celu zwiększenie sprzedaży wyrobów i towarów. W tym celu zawarła umowy handlowe z kontrahentami (dystrybutorzy, sieci handlowe) z zachowaniem zasad wolnego rynku i wolnej konkurencji. W umowach tych zawarto postanowienie, że zamawiający po osiągnięciu odpowiedniego poziomu obrotów w określonym czasie, tj. w miesiącu, kwartale, półroczu lub roku, otrzyma od firmy "A" Sp. z o.o. bonus (premię pieniężną). Wysokość bonusa (premii pieniężnej) jest ustalana procentowo po zakończenia okresu wskazanego w umowie i jest uzależniona od wartości zakupionych przez odbiorcę wyrobów, towarów od firmy "A".Bonus (premia pieniężna) nie jest związana z konkretną dostawą towarów dokonaną przez Spółkę na rzecz odbiorcy, lecz wynikiem wszystkich dostaw towarów, wyrobów w tym okresie. Premie mają charakter obowiązkowy, co oznacza, iż są one płatne po spełnieniu określonych w umowach warunków, a ich wypłata nie jest uzależniona od decyzji Spółki. Premie pieniężne wypłacane kontrahentom na podstawie wystawianych przez kontrahentów faktur z wykazanym podatkiem VAT. Spółka zgodnie z art. 86 ust. 10 i 11 ustawy o podatku od towarów i usług, obniża podatek należny o podatek naliczony w fakturach obciążających Spółkę za premię pieniężną, wystawionych przez kontrahentów.

Obecnie, w związku ze zmianą art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o podatku od towarów i usług, oraz: - wyrokami Sądów Administracyjnych (wyrok NSA z dnia 6 lutego 2007 r., sygn. akt IFSK 94/06 oraz wyrok WSA z dnia 22 maja 2007 r., sygn. akt III S.A./Wa 4080/06), - interpretacjami organów skarbowych, jakie pojawiły się po wydaniu powyższych wyroków, np.: dwa postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie z dnia 17 sierpnia 2007 r., sygn. US.PP/443-26/07 i US.PP/443-35/07, postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Chrzanowie z dnia 7 września 2007 r., sygn. akt OR/415-24/07. Firma "A" sp. z o.o. w K, ma wątpliwości co do prawidłowości stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, a ponieważ umowy handlowe podpisywane są na czas określony ale także i nieokreślony, zaistniała obecnie sytuacja, będzie miała także miejsce w przyszłości.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

1.

W jaki sposób powinno być udokumentowane wypłacenie premii kontrahentom, faktura czy nota księgowa wystawiona przez kontrahenta.

2.

Czy przedstawiony stan faktyczny - odliczanie podatku VAT z faktur za premie pieniężne wystawiane przez kontrahentów (sieci) na zasadach ogólnych, jest prawidłowe.

Zdaniem wnioskodawcy zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Za odpłatne świadczenie usług należy uznać na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy. Zatem warunkiem opodatkowania pewnej czynności dla potrzeb podatku od towarów i usług, jest jej odpłatność, oraz możliwość przypisania tej czynności cech świadczenia. Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia "świadczenie" natomiast w myśl zapisu art. 353 § 1 kodeksu cywilnego, zobowiązanie polega na tym, że wierzyciel może żądać od dłużnika świadczenia, a dłużnik powinien świadczenie spełnić. Świadczenie może polegać na działaniu lub zaniechaniu (art. 353 § 2 k.c.). Ponieważ "A" sp. z o.o. podejmuje różne działania w celu intensyfikacji sprzedaży wyrobów i towarów, w efekcie których kształtują się wzajemne relacje w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywców, zakupów określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie, "A" sp. z o.o. uznaje, że wypłacona premia jest związana z pewnym zachowaniem się nabywców. Jest to zatem świadczenie usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Ponieważ premia nie jest związana z konkretną dostawą, nie ma tym samym charakteru upustu, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, wpływającego na cenę dostarczonych towarów (nie może więc być wystawiona faktura korygująca przez dostawcę). Fakt wypłaty premii pieniężnej przez "A" sp. z o.o. winien być dokumentowany fakturą wystawioną przez kontrahenta otrzymującego premie.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej.

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji.

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Mając na uwadze powyższe, w sytuacji, gdy podatnicy kształtują wzajemne relacje pomiędzy sobą w ten sposób, że premie pieniężne wypłacane są z tytułu dokonywania przez nabywcę np. nabyć określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie lub też wykonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy w pewnym okresie i w określony sposób i premie te nie są związane z żadną konkretną dostawą, w takich przypadkach należy uznać, iż wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wypłacana przez Spółkę premia jest wynagrodzeniem z tytułu osiągniętego obrotu.

Biorąc pod uwagę powyższe, stwierdzić należy, iż w odniesieniu do przedstawionego stanu faktycznego wypłacona przez Spółkę premia związana jest z określonym zachowaniem kontrahentów, tj. osiągnięciem określonego poziomu obrotów w określonym czasie.

W tym przypadku wskazać należy, że działanie kontrahentów, polegające na realizacji określonego poziomu obrotów, ma bezpośredni wpływ na wysokość otrzymanej premii. Wypłacona gratyfikacja pieniężna zależy bowiem od określonego zachowania nabywcy, co powoduje, że pomiędzy stronami istnieje relacja zobowiązaniowa, którą należy traktować jako świadczenie usługi przez stronę otrzymującą taką premię, które to usługi podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.

Takie działanie należy odpowiednio udokumentować, zgodnie z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Podsumowując należy stwierdzić, że premia pieniężna, która nie odnosi się do konkretnej dostawy, lecz stanowi świadczenie odrębne, które jest przyznawane za spełnienie określonych warunków traktowana jest jak wynagrodzenie za usługę i powinna być opodatkowana na zasadach ogólnych - ma tu zastosowanie art. 8 ust. 1 ww. ustawy. Obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje po stronie podmiotu otrzymującego premię, który powinien udokumentować ten fakt fakturą VAT.

Odnosząc się do kwestii dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach VAT wystawianych przez kontrahentów otrzymujących przedmiotowe premie, zastosowanie znajdą uregulowania zawarte w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, z wyjątkiem przypadków, gdy brak możliwości zaliczenia tych wydatków do kosztów uzyskania przychodów pozostaje w bezpośrednim związku ze zwolnieniem od podatku dochodowego.

Ponadto jedno z tych ograniczeń zostało wskazane w powołanym przez Wnioskodawcę, art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie, z którym (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r.) nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z powyższego przepisu wynika, iż w przypadku, gdy przedmiotem transakcji jest czynność niepodlegajaca opodatkowaniu podatkiem VAT, podatek naliczony wynikający z faktury dokumentującej tą czynność nie podlega odliczeniu. Cytowany wyżej przepis nie ogranicza natomiast prawa wnioskodawcy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego w związku z otrzymaniem od kontrahenta faktur dokumentujących udzielone przez wnioskodawcę premie pieniężne. Tut. organ bowiem wykazał w przedmiotowej interpretacji, iż otrzymane premie pieniężne powinny być udokumentowane przez otrzymującego takie premie fakturą VAT i opodatkowane 22% stawką podatku od towarów usług. W związku z tym Spółka będzie miała prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony w fakturze otrzymanej od kontrahenta z tytułu udzielonej mu premii pieniężnej, pod warunkiem oczywiście spełnienia przesłanek pozytywnych określonych w art. 86 ust. 1 tej ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl