IPPP1/443-138/12-2/JL - Zwolnienie od podatku świadczonych usług szkoleniowych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych ze szkoleniami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-138/12-2/JL Zwolnienie od podatku świadczonych usług szkoleniowych oraz dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych ze szkoleniami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 9 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi pozarolniczą działalność gospodarczą głównie w zakresie usług szkoleniowych PKD 2007 - 85,59.B tj. pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane. W związku z rozwojem firmy Wnioskodawca chciałby świadczyć usługi organizacji szkoleń i spotkań informacyjnych w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Rozwój Polski Wschodniej dla Instytucji Wdrażającej/dysponenta środków unijnych (P):

* cykl szkoleń (warsztatów) dot. stron internetowych dla beneficjentów projektów realizowanych w ramach PO RPW

* szkolenie (warsztaty) dot. pomocy publicznej de minimis dla beneficjentów działania 1.4

* szkolenie dotyczące rozliczania umów dla beneficjentów działania 1.4.

* szkolenie dla wszystkich beneficjentów I i II osi priorytetowej PO RPW oraz pracowników P i M

* spotkanie informacyjne dla projektodawców do konkursu "Z"

* szkolenie dotyczące obsługi programu MS Project dla beneficjentów I i II osi priorytetowej PO RPW

* spotkanie informacyjne dla Beneficjentów konkursu "R" poddziałanie 2.1.1

* spotkanie informacyjne dla projektodawców do konkursu HR

* spotkania dla potencjalnych beneficjentów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, w ramach działań wdrażanych przez P.

Głównym celem ww. spotkań/szkoleń jest przekazanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom. Uczestnicy ww. szkoleń/spotkań to potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez P w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki z obszaru całej Polski. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w tym:

* usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów

* usługi drukowania i publikacji

* zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów oraz cateringu

* rekrutacja uczestników

* zapewnienie części prelegentów.

Za każde spotkanie/szkolenie Wnioskodawca wystawi fakturę za usługi szkoleniowe. Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu. Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenia nie będą obejmowały nauki języków obcych i nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkoleniowe będą korzystały ze zwolnienia w zakresie podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, środki jakie otrzymuje Instytucja Wdrażająca (P) są przeznaczone na realizacje projektu. Realizacja projektu ma charakter "non profit" co oznacza, że jest on rozliczany wyłącznie na podstawie poniesionych kosztów bez prawa doliczania marży na żadnym z etapów realizacji projektu i nie generuje żadnego dochodu. Zwolnienie usług szkoleniowych, które będą finansowane w całości lub w co najmniej 70% ze środków publicznych przysługuje w sytuacji, jeżeli środki, którymi zleceniodawca zapłaci Wnioskodawcy pochodzą ze środków publicznych, np. w przypadku szkoleń realizowanych w związku z tzw. projektami unijnymi, będą to środki uwzględnione w realizowanym przez zleceniodawcę projekcie właśnie na nabycie tego rodzaju usługi szkoleniowej, a wystawiona przez Wnioskodawcę faktura będzie stanowić dla zleceniodawcy dowód poniesienia wydatku przewidzianego w planie realizowanego przez zleceniodawcę projektu. Wnioskodawca zwraca uwagę na treść pisma Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 9 sierpnia 2011 r. nr DKF-IV-073-18-DK/11 N.K. 104835/11, które to Instytucje Wdrażające dysponujące środkami na realizację zadań rozsyłały do Beneficjentów. W piśmie tym Minister Rozwoju Regionalnego, na podstawie odpowiedzi Ministra Finansów zajął stanowisko, że usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego wykonywane w ramach programów operacyjnych są zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Przy czym za "kształcenie zawodowe" przyjąć można zdobywanie wiedzy i umiejętności potrzebnych do wykonywania określonego zawodu i późniejsze rozwijanie tej wiedzy i umiejętności, natomiast "przekwalifikowanie zawodowe" to zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych do wykonywania innego zawodu niż obecnie wykonywany.

Wg Wnioskodawcy przekazywanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom spotkań/szkoleń mieści się w zakresie pojęć "kształcenia zawodowego" oraz "przekształcenia zawodowego".

Wnioskodawca uważa, że w przypadku gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą finansowane ze środków publicznych w całości, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), natomiast gdy będą finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych, usługi te będą objęte zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. Wnioskodawca uważa że, w przypadku gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą finansowane ze środków publicznych w całości, to w przedmiotowej sprawie znajdzie zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy, natomiast gdy będą finansowane w co najmniej w 70% ze środków publicznych, usługi te będą objęte zwolnieniem na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez

a.

jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,

b.

uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

- oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanym art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Zatem aby możliwe było skorzystanie ze zwolnienia, przewidzianego w powołanym przepisie ustawy, dany podmiot musi być jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania. Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Ze zwolnienia wskazanego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy, mogą natomiast korzystać uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, o ile świadczone przez te podmioty usługi są usługami kształcenia na poziomie wyższym.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

a.

prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub

b.

świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub

c.

finansowane w całości ze środków publicznych

- oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Jednocześnie, stosownie do treści § 13 ust. 1 pkt 19 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Wskazać należy, że zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.), środkami publicznymi są dochody publiczne, środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2, przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące ze sprzedaży papierów wartościowych, z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego, ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych, z otrzymanych pożyczek i kredytów, z innych operacji finansowych oraz przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Z wniosku wynika, iż Spółka chciałaby świadczyć usługi organizacji szkoleń i spotkań informacyjnych w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Rozwój Polski Wschodniej dla Instytucji Wdrażającej/dysponenta środków unijnych (P):

* cykl szkoleń (warsztatów) dot. stron internetowych dla beneficjentów projektów realizowanych w ramach PO RPW

* szkolenie (warsztaty) dot. pomocy publicznej de minimis dla beneficjentów działania 1.4

* szkolenie dotyczące rozliczania umów dla beneficjentów działania 1.4.

* szkolenie dla wszystkich beneficjentów I i II osi priorytetowej PO RPW oraz pracowników P i M

* spotkanie informacyjne dla projektodawców do konkursu "Zielone kryteria"

* szkolenie dotyczące obsługi programu MS Project dla beneficjentów I i II osi priorytetowej PO RPW

* spotkanie informacyjne dla Beneficjentów konkursu "Rozwiązania jutra w HR" poddziałanie 2.1.1

* spotkanie informacyjne dla projektodawców do konkursu HR

* spotkania dla potencjalnych beneficjentów Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, w ramach działań wdrażanych przez P.

Głównym celem ww. spotkań/szkoleń jest przekazanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom. Uczestnicy ww. szkoleń/spotkań to potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez P w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Rozwój Polski Wschodniej, Kapitał Ludzki z obszaru całej Polski. W ramach realizacji projektu Wnioskodawca świadczy usługi szkoleniowe w tym:

* usługi w zakresie organizowania wystaw, targów i kongresów

* usługi drukowania i publikacji

* zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów oraz cateringu

* rekrutacja uczestników

* zapewnienie części prelegentów.

Za każde spotkanie/szkolenie Wnioskodawca wystawi fakturę za usługi szkoleniowe. Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty i nie posiada akredytacji w rozumieniu tych przepisów. Szkolenia nie będą obejmowały nauki języków obcych i nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach od ustawy o podatku od towarów i usług.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że świadczone przez Spółkę usługi szkoleniowe nie korzystają ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, bowiem Spółka nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. W tej sytuacji należy przeanalizować, czy spełnione są przesłanki umożliwiające skorzystanie ze zwolnienia w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy oraz § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia.

Aby przedmiotowe usługi mogły korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, muszą być uznane za usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz spełniać jeden z warunków określonych w lit. a)-c) powyższego przepisu. Powołane wyżej przepisy prawa podatkowego przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczonych przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowanych w całości ze środków publicznych. Zwolnieniu podlegają również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, o czym stanowi § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2011 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 282/2011 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2011 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 282/2011 zastąpiło rozporządzenie Rady nr 1777/2005, które przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych - Wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC z późn. zm.).

Przepis art. 44 ww. rozporządzenia nr 282/2011 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu, usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Na podstawie powyższego należy stwierdzić, że skoro przedmiotowe usługi dotyczą organizacji szkoleń i spotkań informacyjnych dla instytucji wdrażającej/dysponenta środków unijnych (P), ich tematyka związana jest z wdrażanymi przez P programami operacyjnymi, a ich celem jest przekazanie wiedzy merytorycznej i specjalistycznej uczestnikom - efektem szkoleń i spotkań jest kształcenie zawodowe, bowiem przedmiotowe usługi obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą osób uczestniczących w szkoleniu.

Jak wynika z wniosku, Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, a szkolenia/spotkania nie będą prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, więc zwolnienia od podatku VAT określone w art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a) i b ustawy o VAT również nie mają zastosowania w przedmiotowej sprawie.

Spółka wskazała jednak, iż szkolenia i spotkania informacyjne mają być organizowane w ramach Programów Operacyjnych: Innowacyjna Gospodarka, Kapitał Ludzki oraz Rozwój Polski Wschodniej. Uczestnicy ww. szkoleń/spotkań to potencjalni beneficjenci oraz beneficjenci (przedsiębiorcy i pracownicy instytucji państwowych) działań wdrażanych przez P w ramach ww. Programów Operacyjnych. Zapłata za usługi następować będzie od Instytucji Wdrażającej ze środków otrzymanych na realizację projektu. Należy więc zauważyć, iż usługi Spółki w postaci organizacji szkoleń i spotkań informacyjnych będą finansowane ze środków Unii Europejskiej. Jak wskazano wyżej - środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej.

Podsumowując należy więc stwierdzić, że jeżeli przedmiotowe szkolenia i spotkania informacyjne będą finansowane w całości ze środków publicznych (np. ze środków Unii Europejskiej), usługi te będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT. Jeżeli natomiast przedmiotowe usługi finansowane będą z takich środków w co najmniej 70% - zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku VAT na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia Ministra Finansów.

Wskazane powyżej zwolnienia obejmują również dostawę towarów oraz świadczenie usług ściśle związane ze szkoleniami/spotkaniami informacyjnymi. Z wniosku wynika bowiem, iż usługi oferowane przez Spółkę, w ramach których organizowane będą szkolenia i spotkania informacyjne, są usługami kompleksowymi, na które składają się również świadczenia takie jak organizowanie wystaw, targów i kongresów, drukowanie i publikacja, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów oraz cateringu, rekrutacja uczestników, zapewnienie części prelegentów.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a), nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a) lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z art. 43 ust. 17a ustawy wynika, że zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a), mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

W myśl natomiast § 13 ust. 8 cyt. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto § 13 ust. 9 rozporządzenia stanowi, iż zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

1.

nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy lub

2.

ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zatem biorąc pod uwagę treść cyt. przepisów oraz uwzględniając fakt, iż świadczenia dodatkowe takie jak organizowanie wystaw, targów i kongresów, drukowanie i publikacja, zapewnienie sal konferencyjnych, noclegów oraz cateringu, rekrutacja uczestników, zapewnienie części prelegentów - są ściśle związane lub wręcz są elementem kompleksowej usługi szkoleniowej finansowanej w całości lub w co najmniej w 70% ze środków publicznych - należy stwierdzić, iż te świadczenia dodatkowe również korzystają ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego dla danej usługi szkoleniowej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, dotyczące zwolnienia z podatku VAT opisanych usług należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl