IPPP1/443-138/10-7/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-138/10-7/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2010 r. (data wpływu 4 lutego 2010 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lutego 2010 r. pismem z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 23 lutego 2010 r.), oraz uzupełnionym na wezwanie z dnia 7 kwietnia 2010 r. pismem z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2010 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia właściwej stawki podatku VAT.

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 11 lutego 2010 r. znak IPPP1/443-138/10-2/AP pismem z dnia 18 lutego 2010 r. (data wpływu 23 lutego 2010 r.).

Następnie wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 7 kwietnia 2010 r. znak IPPP1/443-138/10-4/AP pismem z dnia 9 kwietnia 2010 r. (data wpływu 13 kwietnia 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wniosek dotyczy testów (kolumienki immunopowinowactwa) do wykrywania toksyn, hormonów, witamin, alergenów, antybiotyków w produktach żywnościowych i innych materiałach biologicznych.

Ośrodek Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi, w odpowiedzi na zapytanie Wnioskodawcy umieścił ww. testy w grupowaniu PKWiU 21.20.21.0 - "Antysurowice i szczepionki".

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 6 kwietnia 2004 r., zgodnie z którym do celów podatkowych nadal stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r., ww. wyroby mieszczą się w grupowaniu PKWiU 24.42.21-20.00 - "Antysurowice i inne frakcje krwi".

W nadesłanym przez Spółkę uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca poinformował, iż testy opisane w złożonym wniosku, sklasyfikowane do grupy PKWiU 24.42.21-20.00 "Antysurowice i inne frakcje krwi" nie są produktami leczniczymi wpisanymi do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla testów (kolumienki immunopowinowactwa) należy zastosować stawkę VAT 7%, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 5 kwietnia 2004 r.).

Zdaniem Wnioskodawcy

Odpowiadając na wezwanie tut. Organu, Spółka - jako dystrybutor i przedstawiciel producenta testów (kolumienek immunopowinowactwa) - przekazał następujące informacje.

Procedura testu oparta jest na wykorzystaniu przeciwciał monoklonalnych skierowanych przeciw oznaczanemu analitowi. Testy te służą do wykrywania toksyn, hormonów, witamin, alergenów, antybiotyków w produktach żywnościowych i innych materiałach biologicznych. Kluczowym składnikiem kolumny jest żel z monoklonalnymi przeciwciałami wiążącymi.

Urząd Statystyczny w Łodzi umieścił te testy w grupowaniu PKWiU 21.20.21.0, a w dalszym ciągu stosowanej klasyfikacji dla celów podatkowych w grupowaniu PKWiU 24.42.21-20.00 - "Antysurowice i inne frakcje krwi".

Dla testów diagnostycznych wykorzystujących wyżej opisane reakcje, zgodnie z załącznikiem nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z 5 kwietnia 2004 r.), stosuje się stawkę VAT 7%.

Wobec powyższego, zdaniem Wnioskodawcy, w tym przypadku stawka VAT powinna wynosić 7%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział możliwość stosowania stawek preferencyjnych oraz zwolnień podatkowych.

I tak, przepis art. 41 ust. 2 ww. ustawy stanowi, iż dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

W poz. 79 tego załącznika, zawierającego wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, wskazano grupowanie PKWiU ex 24.4 - "Produkty lecznicze wpisane do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego". Z treści objaśnienia zamieszczonego pod ww. załącznikiem do ustawy o VAT wynika, że wskazany symbol PKWiU wraz z oznaczeniem "ex" - dotyczy tylko danego wyrobu/usługi z danego grupowania.

W tym miejscu wskazać należy, iż na podstawie § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) - (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 z późn. zm.), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.).

Z opisanego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest dystrybutorem i przedstawicielem producenta testów (kolumienek immunopowinowactwa). Testy te służą do wykrywania toksyn, hormonów, witamin, alergenów, antybiotyków w produktach żywnościowych i innych materiałach biologicznych. Spółka wskazała klasyfikację PKWiU dotyczącą ww. towarów jako 24.42.21-20.00 - "Antysurowice i inne frakcje krwi". Produkty te nie są produktami leczniczymi wpisanymi do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.

Zauważyć należy, iż z cyt. powyżej przepisu art. 41 ust. 2 w związku z poz. 79 załącznika nr 3 do ustawy o VAT wynika, że zastosowanie obniżonej, tj. 7% stawki podatku od towarów i usług do dostawy produktów leczniczych uzależnione zostało przez ustawodawcę od łącznego spełnienia następujących warunków:

1.

produkt leczniczy musi należeć do grupowania PKWiU ex 24.4, oraz

2.

produkt ten musi być wpisany do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego.

Oznacza to, iż sama klasyfikacja produktu, o którym mowa w złożonym wniosku, do grupowania PKWiU 24.4 jest niewystarczające do objęcia jego dostawy na terytorium kraju stawką 7%, bowiem konieczne jest również jego wpisanie do ww. Rejestru Produktów Leczniczych.

Analiza opisanego przez Spółkę stanu faktycznego w odniesieniu do powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku, iż testy do wykrywania toksyn, hormonów, witamin, alergenów, antybiotyków w produktach żywnościowych i innych materiałach biologicznych, mimo, iż zaliczane są według PKWiU do grupowania 24.4, nie spełniają drugiego z warunków określonych w ww. przepisie (tekst jedn. nie są produktami leczniczymi wpisanymi do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego). Tym samym ich dostawa nie korzysta z możliwości opodatkowania preferencyjną 7% stawką podatku VAT.

Reasumując, do dostawy testów sklasyfikowanych do grupy PKWiU 24.42.21-20.00 "Antysurowice i inne frakcje krwi", które nie są produktami leczniczymi wpisanymi do Rejestru Produktów Leczniczych dopuszczonych do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, o którym mowa w przepisach Prawa farmaceutycznego, Wnioskodawca winien - w myśl art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - zastosować podstawową, tj. 22%, stawkę podatku VAT.

Mając powyższe na względzie stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę należało uznać za nieprawidłowe.

W przedmiotowej sprawie podkreślenia wymaga fakt, że najistotniejszym elementem pozwalającym stwierdzić jaka jest właściwa stawka podatku, jest dokonanie prawidłowej klasyfikacji towaru wg Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług. Organ podatkowy nie jest organem uprawnionym do klasyfikowania danych usług lub towarów do odpowiednich symboli PKWiU. W świetle zasad metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczenie danego towaru lub usługi do odpowiedniego grupowania tej klasyfikacji należy do obowiązków zainteresowanego podmiotu (producenta, importera, usługodawcy). W przypadku trudności w ustaleniu przez podmiot właściwego grupowania według PKWiU w odniesieniu do sprzedawanych towarów i świadczonych usług jednostką uprawnioną do wydawania opinii klasyfikacyjnych jest Urząd Statystyczny. Opinie są wydawane na wniosek zainteresowanego podmiotu.

Tym samym niniejsza interpretacja oparta została na wskazanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl