IPPP1/443-1377/08-6/SM

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1377/08-6/SM

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 18 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zawieszenia poboru akcyzy od nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 (CN 2710 19 81) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zawieszenia poboru akcyzy od nabywanych wewnątrzwspólnotowo wyrobów oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 (CN 2710 19 81).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Podatnik prowadzi działalność w zakresie obrotu paliwami, zajmuje się dostarczaniem paliw dla statków w polskich portach. Podatnik zamierza przeprowadzić transakcję nabycia wewnątrzwspólnotowego olejów napędowych lub olejów opałowych lub olejów smarowych oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50 oraz objętych kodem CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, a następnie ich odsprzedaży na statki, która przebiegałyby w następujący sposób:

1.

podatnik - jako uprawniony nabywca - nabywa wyrób akcyzowy zharmonizowany (paliwo) od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (np. Niemcy), przy czym przejście tytułu własności wyrobu (sprzedaż) następuje przy wydaniu z unijnego składu podatkowego (na bazie I F w określonym porcie unijnym);

2.

podatnik przemieszcza nabyty wyrób na krajowy skład podatkowy podmiotu trzeciego (np. XXX XXX);

3.

podatnik wyprowadza swój wyrób z krajowego składu do siebie jako uprawnionego nabywcy w celu dalszej odsprzedaży końcowym odbiorcom paliwa, którzy składają stosowne oświadczenie, że paliwo to zostanie zużyte na ich własne potrzeby do celów objętych zwolnieniem.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż dokonywana na rzecz podatnika (z unijnego składu podatkowego) i przemieszczenie zakupionego przez podatnika paliwa do krajowego składu podatkowego (niebędącego składem należącym do podatnika) będzie objęta procedurą zawieszenia akcyzy, o której mowa w art. 26 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym.

Zdaniem wnioskodawcy:

W ocenie podatnika sprzedaż dokonywana na rzecz podatnika (z unijnego składu podatkowego) i przemieszczenie zakupionego przez podatnika paliwa do krajowego składu podatkowego (niestanowiącego własności podatnika) będzie objęta procedurą zawieszenia akcyzy, gdyż zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu. Ponieważ nabywane paliwo będzie dostarczane podmiotom, spełniającym warunki z § 8 ust. 3 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego, wypełniona zostanie dyspozycja tego przepisu. Z kolei według art. 26 ust. 2 pkt 1 czynność faktyczna przemieszczania wyrobów akcyzowych pomiędzy składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej (a wiec na terytorium RP i pozostałych państw WE) również objęta jest procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" - ustawa reguluje opodatkowanie wyrobów podatkiem akcyzowym, zwanym dalej "akcyzą", oraz określa zasady i tryb wprowadzania do obrotu wyrobów objętych akcyzą i oznaczania niektórych z tych wyrobów znakami akcyzy.

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy - opodatkowaniu akcyzą podlegają nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa.

Natomiast zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 11 - nabycie wewnątrzwspólnotowe to przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium państwa członkowskiego na terytorium kraju.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku wynika, że Spółka będzie dokonywać nabycia wewnątrzwspólnotowego wyrobów akcyzowych zharmonizowanych - olejów napędowych lub olejów opałowych czy smarowych, oznaczonych symbolem PKWiU 23.20.18-02.50, CN 2710 19 81, wykorzystywanych do celów żeglugi, tj. dokonywać zakupu tych wyrobów od podmiotu mającego siedzibę na terytorium Wspólnoty (np. Niemcy) z unijnego składu podatkowego i przemieszczać go do krajowego składu podatkowego podmiotu trzeciego (np. XXX) w celu dalszej odsprzedaży do celów objętych zwolnieniem, wynikającym z § 8 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004 r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 72, poz. 500 z późn. zm.).

W myśl art. 26 ust. 1 pkt 3 - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu.

Zatem podstawowym, ogólnym warunkiem stosowania zwolnień od akcyzy jest objęcie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych procedurą zawieszenia poboru akcyzy. Warunek ten odnosi się do wszystkich zwolnień realizowanych bezpośrednio (nie w formie zapłaconego podatku), a więc i zwolnienia od akcyzy ww. wyrobów wykorzystywanych do celów żeglugi.

Zgodnie z art. 26 ust. 2 pkt 1 ustawy - pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest również zawieszony, jeżeli wyroby są przemieszczane między składami podatkowymi na terytorium Wspólnoty Europejskiej.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy terytorium Wspólnoty Europejskiej oznacza terytorium kraju, jak również terytoria państw członkowskich Wspólnoty Europejskiej.

Uwzględniając powyższe - przemieszczenie w ww. sposób przedmiotowych wyrobów (tj. ze składu podatkowego na terytorium Wspólnoty Europejskiej do obcego składu podatkowego na terytorium kraju) będzie objęte - w myśl ww. art. 26 ust. 2 pkt 1 - procedurą zawieszenia poboru akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl