IPPP1/443-137/12-2/AW

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 16 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-137/12-2/AW

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dniu 7 lutego 2012 r. (data wpływu 13 lutego 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rozliczeń w ramach zawartej umowy konsorcjum:

* w części dotyczącej rozliczenia prac w ramach wykonania usługi na kwoty Y i Z- jest prawidłowe

* w części rozliczenia pozostałej kwoty kontraktu wg przyjętego wzoru - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania rozliczeń wewnątrz konsorcjum.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka z o.o. (dalej jako: Wnioskodawca, Partner) zawarła z inną spółką (dalej jako: Lider) umowę konsorcjum (dalej jako: Umowa Konsorcjum) w celu realizacji Usługi w zakresie opracowania dokumentacji projektowej rozbudowy drogi krajowej w postępowaniu ogłoszonym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (zwaną dalej: Zamawiającym lub Klientem). Zgodnie z zapisami umowy jest ona umową o współdziałanie przy realizacji usługi na rzecz Zamawiającego, niekreującą nowej jednostki organizacyjnej. Wszelkie sprawy i działania Konsorcjum kierowane będą przez Lidera Konsorcjum. Po uprzednim uzgodnieniu wspólnego stanowiska pomiędzy członkami Konsorcjum, Lider będzie w pełni upoważniony i umocowany do reprezentowania Konsorcjum i składania podpisów w imieniu Konsorcjum we wszystkich sprawach dotyczących realizacji usługi. W ramach umowy konsorcjum strony postanowiły następujący podział zadań w ramach współdziałania przy wykonaniu usługi na rzecz Zamawiającego:

* zarządzanie usługą, w tym także podwykonawcami, projekt pierwszego zdefiniowanego umownie odcinka - Lider,

* projekt drugiego zdefiniowanego umownie odcinka oraz projekt mostu - Wnioskodawca.

Jednocześnie strony zastrzegły, iż wartość, szczegółowy zakres udziału każdej ze Stron w realizacji usługi oraz zasady wzajemnych rozliczeń stron w związku z realizacją usługi zostaną sprecyzowane w odrębnym, szczegółowym porozumieniu.

Pomiędzy Wnioskodawcą a Liderem zostało zawarte szczegółowe porozumienie, którego przedmiotem jest określenie szczegółowego zakresu udziału każdej ze Stron w realizacji usługi na rzecz Zamawiającego oraz zasad wzajemnych rozliczeń w związku z realizacją usługi na rzecz Zamawiającego w ramach Umowy Konsorcjum.

Do zakresu udziału Lidera w wykonaniu usługi na rzecz Zamawiającego należy:

* koordynacja formalno-prawno-finansowa (w tym m.in. podpisywanie umów z podwykonawcami po uprzednim uzgodnieniu z Partnerem, rozliczenia prawno-finansowo-terminowe podwykonawców oraz Umów z Zamawiającym, koordynacja przepływu informacji, organizowanie Rad Technicznych, koordynacja działań związanych z uzgodnieniami i wydawaniem dokumentacji);

* wykonanie projektu branży drogowej na zdefiniowanym umownie odcinku;

* koordynacja techniczna działań podwykonawców na zdefiniowanych umownie odcinkach.

Do zakresu działań Wnioskodawcy w wykonaniu usługi na rzecz Zamawiającego należy:

* wykonanie dokumentacji projektowej mostu w uzgodnionym umownie miejscu zgodnie z opisem przedmiotu zamówienia z koordynacją techniczną działań podwykonawców w zakresie projektu obiektu mostu;

* wykonanie projektu organizacji ruchu oraz wykonanie projektu branży drogowej na zdefiniowanym umownie odcinku;

* koordynacja techniczna działań podwykonawców na zdefiniowanym umownie odcinku.

Zgodnie z postanowieniami porozumienia do umowy, Wnioskodawca i Lider partycypują we wszystkich prawach i obowiązkach, a w szczególności w zyskach i stratach konsorcjum proporcjonalnie do wysokości swoich udziałów w Konsorcjum i stosownie do zakresu prac każdej ze stron.

W ramach ustalania zasad rozliczeń porozumienie pomiędzy Wnioskodawcą i Liderem reguluje, iż:

* każda ze stron (Wnioskodawca, Partner) uprawniona jest do uzyskania wynagrodzenia za prace wykonane przez siebie w ramach wykonania usługi na rzecz Zamawiającego;

* wartość kontraktu z Zamawiającym opiewa na kwotę X, a Liderowi będzie przysługiwać wynagrodzenie z tytułu: (1) prac polegających na koordynacji i zarządzaniu zleceniem w wysokości 8% wartości kontraktu z Zamawiającym, o zryczałtowanej wysokości O,08*X;

* Wnioskodawcy przysługiwać będzie wynagrodzenie z tytułu: (1) wykonania prac polegających na wykonaniu dokumentacji projektowej mostu w uzgodnionym umownie miejscu w zryczałtowanej wysokości Y w ramach wykonania Usługi na rzecz Zamawiającego, (2) prac polegających na opracowaniu organizacji projektu ruchu w wysokości Z w ramach wykonania usługi na rzecz Zamawiającego;

* Podstawą do zapłaty Wnioskodawcy wynagrodzenia z tytułu wykonanych prac będą faktury VAT wystawione przez Wnioskodawcę na Lidera, a pozostała wartość kontraktu (po uwzględnieniu wycenionych usług Lidera i Wnioskodawcy) stanowiąca różnice pomiędzy kwotą wartości kontraktu a zdefiniowanymi kwotami X, Y, Z oraz wartością usług podwykonawców, zostanie podzielona pomiędzy strony transakcji w proporcji Lider (70%)/Wnioskodawca (30%). Rozliczenie pozostałej kwoty kontraktu następować będzie na podstawie faktur VAT przez Wnioskodawcę na rzecz Lidera w określonych umownie terminach;

* Lider założy w banku rachunek bankowy przeznaczony wyłącznie do rozliczeń wynikających z porozumienia z Wnioskodawcą, do którego Wnioskodawca uprawniony jest otrzymać dostęp; wyłącznym dysponentem rachunku bankowego będzie Lider, a wszelkie należności od Zamawiającego będą wpływały na ten rachunek bankowy.

* Umowy z podwykonawcami będą zawierane przez Lidera po uzgodnieniu z Wnioskodawcą i na rzecz Lidera będą wystawiane faktury VAT przez podwykonawców z tytułu realizowania zleconych prac w wykonaniu usługi na rzecz Zamawiającego.

Jednocześnie, Wnioskodawca pragnie poinformować, że w celu zapewnienia jednolitych zasad opodatkowania działalności Konsorcjum, analogiczny wniosek o interpretację został złożony przez drugą stronę umowy (tj. Lidera).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnioskodawca zobowiązany jest do wystawienia faktur VAT i tym samym do wykazania na nich podatku należnego w wysokości 23% przy dokonywaniu rozliczenia z Liderem w ramach umowy konsorcjum z tytułu:

* realizacji przez Wnioskodawcę zdefiniowanych prac w ramach w wykonaniu usług na rzecz Zamawiającego na kwoty Y i Z;

* rozliczenia pozostałej kwoty kontrakty według przyjętego wzoru oraz proporcji (70%/30%).

Stanowisko Wnioskodawcy

W opinii Wnioskodawcy będzie on zobowiązany do wystawienia faktur VAT i tym samym do wykazania na nich podatku należnego w wysokości 23% przy dokonywaniu rozliczenia z Liderem w ramach umowy konsorcjum z tytułu realizacji przez Wnioskodawcę zdefiniowanych prac w ramach wykonania usługi na rzecz Zamawiającego na kwoty Y i Z.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Na mocy art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy VAT są zobowiązani wystawiać faktury VAT stwierdzające w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku podstawę opodatkowania stawkę i kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy.

Sprzedażą, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rezultacie, w sytuacji gdy podatnik VAT dokonuje odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na terytorium kraju to jest zobowiązany udokumentować taką transakcję fakturą VAT.

Świadczenia wykonane w ramach umowy konsorcjum oraz odrębnego porozumienia pomiędzy Wnioskodawcą a Liderem polegające na wykonaniu (1) prac polegających na sporządzeniu dokumentacji projektowej mostu w uzgodnionym umownie miejscu w zryczałtowanej wysokości Y w ramach wykonania Usługi na rzecz Zamawiającego, (2) prac polegających na opracowaniu organizacji projektu ruchu w wysokości Z w ramach wykonania usługi na rzecz Zamawiającego, z tytułu których uzgodnione zostały kwoty Y i Z, należy traktować jako odpłatnie świadczone usługi przez Wnioskodawcę na rzecz Lidera. W konsekwencji powinny one zostać udokumentowane fakturami VAT ze stawką 23%, a podatek należny z nich wynikający powinien zostać odprowadzony przez Wnioskodawcę do właściwego urzędu skarbowego.

W opinii Wnioskodawcy nie będzie on zobowiązany do wystawienia faktur VAT i tym samym do wykazania na nich podatku należnego w wysokości 23% przy dokonywaniu rozliczenia z Liderem w ramach umowy konsorcjum z tytułu rozliczenia pozostałej kwoty kontraktu według przyjętego wzoru oraz proporcji (70%/30%). Wynagrodzenie należne Wnioskodawcy z tytułu rozliczenia pozostałej kwoty kontraktu nie będzie wypłacone w zamian za wykonanie konkretnej usługi przez Wnioskodawcę. Dokonanie podziału pozostałej kwoty kontraktu przez Lidera pomiędzy niego a Wnioskodawcę będzie miało charakter czynności technicznej. W związku z tym Wnioskodawca po ustaleniu należnej kwoty wynikającej z pozostałej wartości kontraktu nie powinien wystawiać faktury VAT z tego tytułu, lecz udokumentować należną kwotę notą księgową.

W ocenie Wnioskodawcy przekazywanie przez Lidera środków pieniężnych z tytułu udziału podziału pozostałej kwoty kontraktu należy traktować jako dokonywanie wewnętrznych rozliczeń wynikających z przedmiotowej umowy konsorcjum. Tego typu rozliczenia, zdaniem Spółki, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i powinny być dokumentowane za pomocą not księgowych.

Środki otrzymywane przez Wnioskodawcę nie są bowiem wynagrodzeniem za konkretne czynności świadczone na rzecz innego podmiotu, wynikają natomiast z zapisów umowy konsorcjum, w której Wnioskodawca i Lider wspólnie zobowiązali się do zrealizowania projektu na zlecenie Zamawiającego i postanowili, że pozostała kwota kontraktu będzie dzielona według ustalonej w umowie proporcji.

Wnioskodawca pragnie wskazać, iż w jego opinii świadczone w ramach umowy konsorcjum na rzecz Zamawiającego usługi są opodatkowane podatkiem VAT na wcześniejszym poziomie, tj. w ramach sprzedaży usług przez Lidera na rzecz Zamawiającego.

W opinii Wnioskodawcy bez znaczenia pozostaje okoliczność, iż umowa konsorcjum przewiduje, iż rozliczenie pozostałej kwoty kontraktu następować będzie na podstawie faktur VAT przez Wnioskodawcę na rzecz Lidera w określonych umownie terminach, ponieważ przepisy prawa mają w tym zakresie charakter bezwzględnie obowiązujący.

Zaprezentowane przez Wnioskodawcę stanowiska znajduje potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych, wydawanych w podobnych stanach faktycznych jak w przypadku Wnioskodawcy (np. interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 25 lutego 2008 r., IBPP2/443-312/07/ICz).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej rozliczenia prac w ramach wykonania usługi na kwoty Y i Z, oraz nieprawidłowe w części rozliczenia pozostałej kwoty kontraktu wg przyjętego wzoru

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) - zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Artykuł 15 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Instytucja konsorcjum nie występuje ani w prawie cywilnym, ani podatkowym. Zawieranie takich porozumień jest jednak dopuszczalne (w ramach swobody umów). Stosownie do art. 3531 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), strony zawierające umowę mogą ułożyć stosunek prawny według swego uznania, byleby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się właściwości (naturze) stosunku, ustawie ani zasadom współżycia społecznego.

Celem zawiązania konsorcjum jest najczęściej wspólne działanie w realizacji konkretnego przedsięwzięcia gospodarczego, które ze względu na potencjał finansowy lub też szeroki zakres przedmiotowy przekracza możliwość jednego podmiotu. Umowa konsorcjum z reguły wiąże podmioty na czas określony, najczęściej oznaczony osiągnięciem celu, do którego zostało powołane. Konsorcjum nie jest jednak podmiotem gospodarczym, nie posiada osobowości prawnej ani podmiotowości prawnej, nie musi być rejestrowane, ani mieć odrębnej nazwy czy też siedziby. Podmioty tworzące konsorcjum zachowują niezależność w działaniach nieobjętych umową zaś w działaniach konsorcjum realizują wspólną politykę finansową objętą porozumieniem. Zawierając umowę konsorcyjną podmioty mogą określić, kto będzie reprezentował konsorcjum na zewnątrz. Co do zasady, konsorcja nie mają również wspólnego majątku, chociaż mogą mieć wspólny rachunek rozliczeniowy, a wszystkie formy płatności regulowane są przez firmę lub osobę reprezentującą konsorcjum.

Odnośnie rozliczenia podatku VAT przez uczestników konsorcjum, stwierdzić należy, iż zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Oznacza to, że z punktu widzenia VAT każdy z członków konsorcjum jest odrębnym podatnikiem. Podatnikiem nie jest samo konsorcjum. Dlatego też podmioty działające w ramach konsorcjum powinny do wzajemnych rozliczeń oraz do rozliczeń z podmiotem, na rzecz którego konsorcjum świadczy usługę stosować ogólne zasady w zakresie wystawiania faktur VAT dokumentujących wykonywane przez nich czynności.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy prawa podatkowego oraz zasady funkcjonowania konsorcjum, w tym zasadę odrębności podatników, którzy występują wobec siebie w relacji lider konsorcjum - podwykonawcy, uczestnicy konsorcjum uprawnieni są do fakturowania wzajemnych świadczeń oraz wyboru podmiotu, który odpowiedzialny jest za rozliczenia ze zleceniodawcą. Tym samym uwzględniając charakter wzajemnych powiązań kontraktowych wskazać należy, iż lider konsorcjum, jako podmiot reprezentujący konsorcjum przed zleceniodawcą we wszystkich sprawach związanych z wykonaniem oraz rozliczeniem kontraktu, świadczy na rzecz zleceniodawcy usługę i jest zobowiązany, w świetle przedstawionych powyżej założeń oraz przepisów podatkowych, do wystawiania na rzecz zleceniodawcy faktur VAT, dokumentujących całość robót wykonanych przez konsorcjum na rzecz zamawiającego. Pozostali uczestnicy konsorcjum świadczący usługi na rzecz lidera w zakresie wynikającym z zawartej umowy są również zobowiązani do wystawiania faktur dokumentujących te usługi.

Z opisu przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca w celu realizacji usługi w zakresie opracowania dokumentacji projektowej rozbudowy drogi krajowej, zawarł z inną spółką umowę konsorcjum. Z zapisów umowy wynika, iż wszelkie sprawy i działania konsorcjum kierowane będą przez lidera. Będzie on upoważniony i umocowany do reprezentowania konsorcjum i składania w jego imieniu podpisów. W ramach umowy konsorcjum strony postanowiły następujący podział zadań w ramach współpracy przy wykonaniu usługi na rzecz zamawiającego:

* Lider - Strona umowy - zarządzanie usługą, w tym także podwykonawcami, projekt pierwszego zdefiniowanego umownie odcinka;

* Partner - Wnioskodawca - projekt drugiego zdefiniowanego umownie odcinka oraz projekt mostu.

W ramach realizacji kontraktu, lider będzie zawierał umowy z podwykonawcami, i na jego rzecz będą wystawiane faktury VAT.

Ponadto z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca i lider konsorcjum zawarli szczegółowe porozumienie w zakresie udziału każdej ze stron w realizacji usługi oraz w zakresie zasad wzajemnych rozliczeń.

Z zawartego porozumienia wynika, iż każda ze stron jest upoważniona do uzyskania wynagrodzenia za prace wykonane przez siebie w ramach wykonania usług na rzecz zamawiającego. Ponadto liderowi będzie przysługiwać wynagrodzenie z tytułu prac polegających na koordynacji i zarządzaniu zleceniem w wysokości 8% wartości kontraktu (X).

Wnioskodawcy przysługiwać będzie wynagrodzenie z tytułu:

1.

wykonania prac polegających na wykonaniu dokumentacji projektowej mostu - Y

2.

wykonania prac polegających na opracowaniu organizacji projektu ruchu - Z.

Podstawą do wypłaty należnego Wnioskodawcy wynagrodzenia będą faktury VAT wystawione na lidera konsorcjum. Pozostała wartość kontraktu stanowiąca różnicę pomiędzy kwotą całkowitej wartości kontraktu, a kwotami Y i Z oraz wartością usług podwykonawców, zostanie podzielona pomiędzy stronami w proporcji lider 70%, Wnioskodawca 30%. W złożonym wniosku Spółka wskazała, iż zgodnie z zawartą umową rozliczenie pozostałej kwoty kontraktu następować będzie na podstawie faktur wystawianych przez wnioskodawcę na lidera.

Lider jest również zobowiązany do założenia rachunku bankowego delegowanego wyłącznie do rozliczeń wynikających z porozumienia. Przedstawiony opis sprawy oraz zapisy umowy dotyczące wzajemnych rozliczeń Stron Kontraktu wskazują, że każda ze stron będzie działać w zakresie realizacji zadań w ramach umowy konsorcjum jako samodzielny i niezależny przedsiębiorca. Na powyższą kwalifikację nie ma wpływu fakt, że podstawowym celem ustanowienia Konsorcjum jest wspólna realizacja usługi opracowania dokumentacji projektowej. W omawianym przypadku podatnikiem podatku od towarów i usług nie jest konsorcjum, lecz każda ze stron. Na Spółce, ciąży zatem obowiązek podatkowy w przypadku wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Wobec tego, wynikające z postanowień umownych konsorcjum zachowanie Spółki stanowi, określone w art. 8 ust. 1 ustawy, odpłatne świadczenie usług na rzecz Konsorcjum reprezentowane przez lidera konsorcjum podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Rozliczenia zarówno przychodów i kosztów między członków konsorcjum w stosunku do ich udziału dokonywane przez Lidera, stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi i dostawę towarów podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wymagają wystawiania faktur VAT.

Wobec tego Spółka ma obowiązek opodatkowania i udokumentowania fakturą VAT każdego odpłatnego świadczenia wykonywanego na rzecz konsorcjum reprezentowanego przez Lidera, w tym również takiego, za które otrzymuje wynagrodzenie w związku z wykonywanymi pozostałymi rozliczeniami kwoty kontraktu wg przyjętego wzoru (30% Wnioskodawca). Zatem słusznie wskazał Wnioskodawca, że będzie zobowiązany do wystawienia faktury VAT na rzecz lidera konsorcjum z tytułu wykonania usługi dla zamawiającego, dokumentujące kwoty określone w porozumieniu w wartościach Y i Z.

W tym zakresie Spółka zaprezentowała prawidłowe stanowisko.

Natomiast nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż nie będzie zobowiązany do udokumentowania fakturą VAT rozliczeń pozostałej kwoty kontraktu dokonywanych z liderem wg ustalonej proporcji (30% Wnioskodawca).

Jak wskazał sam Wnioskodawca takie rozliczenie ma charakter techniczny i stanowi wewnętrzne rozliczenia wynikające z zawartej umowy konsorcjum. Zgodnie z zaprezentowanym powyżej wyjaśnieniem każde rozliczenie kosztów i przychodów pomiędzy uczestnikami konsorcjum stanowi wynagrodzenie za świadczone usługi - w omawianej sytuacji usługi świadczone przez Wnioskodawcę na rzecz lidera. Zatem rozliczenie pozostałej wartości kontraktu podlega opodatkowaniu i Wnioskodawca winien udokumentować tę czynność fakturą VAT zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy.

Należy uznać, iż w tym zakresie Wnioskodawca zaprezentował nieprawidłowe stanowisko.

Końcowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie pragnie poinformować, że interpretacja indywidualna na którą powołał się Wnioskodawca w celu poparcia zaprezentowanego stanowiska tj.: IBPP2/443-312/07/ICz) została zmieniona przez Ministra Finansów w trybie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) z powodu jej nieprawidłowości.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl