IPPP1-443-1345/08-7/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1345/08-7/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) - uzupełnionym w dniu 4 września 2008 r. oraz w dniu 7 października 2008 r. - o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokumentacji dotyczącej sprzedaży budynku używanego przez podatnika podatku od towarów i usług - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie sprzedaży budynku używanego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca w 1987 r. przyjął do użytkowania budynek po działalności gospodarczej. Od 1 października 2003 r. przedmiotowy budynek jest przez wnioskodawcę wynajmowany i z tego tytułu płaci on podatek VAT. Ponadto z pisma będącego uzupełnieniem do wniosku (data wpływu 4 września 2008 r.) wynika, że wnioskodawca wykorzystuje przedmiotowy budynek do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT od 1 października 2003 r. W piśmie tym wnioskodawca poinformował również, że nie ponosił wydatków na modernizację tego budynku w trakcie jego użytkowania, naprawił jedynie zniszczony dach.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą kwestii udokumentowania ewentualnej przyszłej sprzedaży tego budynku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak powinna wyglądać dokumentacja takiej transakcji (faktura czy umowa, akt notarialny).

Zdaniem wnioskodawcy, dokumentacja sprzedaży tego budynku powinna składać się z umowy i aktu notarialnego lub tylko aktu notarialnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W myśl ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie natomiast z art. 106 ust. 1 cyt. ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przenosząc powyższe przepisy na grunt rozpatrywanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wnioskodawca, w wyniku wykorzystywania budynku do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług (wynajem), stał się podatnikiem podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ww. ustawy. Z informacji zawartych we wniosku wynika bowiem, że wynajmował on przedmiotowy budynek i płacił z tego tytułu podatek VAT. Prowadził on zatem działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zatem w myśl cyt. art. 106 ustawy, sprzedając przedmiotowy budynek, wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT. Z uwagi na to, że sprzedaż budynku będzie zwolniona z podatku od towarów i usług (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy), faktura powinna być wystawiona bez tego podatku. Oprócz faktury transakcja powinna być również udokumentowana aktem notarialnym.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl