IPPP1/443-1343/13-3/ISZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 20 lutego 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1343/13-3/ISZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 18 grudnia 2013 r. (data wpływu 23 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: "Wnioskodawca", "Kupujący") jest spółką kapitałową prawa polskiego i polskim rezydentem podatkowym. Wnioskodawca planuje nabyć centrum handlowe (dalej: "Nieruchomość") od W. Sp. z o.o. (dalej: "Sprzedający"). Transakcja będzie miała miejsce po 1 stycznia 2014 r.

W ramach planowanej transakcji zakupu Nieruchomości na Kupującego zostaną przeniesione:

* prawo własności gruntu na którym znajduje się Nieruchomość,

* prawo własności Nieruchomości oraz inne środki trwałe związane z Nieruchomością (np. urządzenia techniczne),

* nakłady inwestycyjne (środki trwałe w budowie) związane z Nieruchomością,

* logo, znaki towarowe i nazwa handlowa używana w związku z Nieruchomością,

* z mocy prawa - również prawa i obowiązki z umów najmu Nieruchomości, których stroną jest Sprzedający (w tym w szczególności związane z nimi gwarancje bankowe lub kaucje),

* prawa z zabezpieczeń dostarczonych przez najemców na podstawie umów najmu Nieruchomości,

* dokumentacja związana z Nieruchomością i jej wynajmem, tj. w szczególności dokumenty prawne dotyczące Nieruchomości, umowy najmu, oryginały decyzji administracyjnych, dokumentacja techniczna oraz projektowa i powykonawcza budynku (w szczególności projekty budowlane z majątkowymi prawami autorskimi do nich), wybrane należności od najemców,

* prawa z gwarancji jakości i rękojmi udzielonych przez wykonawców robót budowlanych i praw z zabezpieczeń dostarczonych przez takich wykonawców (o ile takie będą),

* prawa z wybranych umów ściśle związanych z Nieruchomością i jej planowaną rozbudową/przebudową np. umowa lub umowy zawarte z A. sp. z o.o. będącej właścicielem nieruchomości sąsiadującej z Nieruchomością, umowa/umowy najmu dotyczące powierzchni mających powstać w wyniku planowanej rozbudowy Nieruchomości.

W ramach planowanej transakcji nabycia Nieruchomości, Sprzedający udzieli również zgody na przeniesienie na Kupującego wybranych decyzji administracyjnych związanych z planowaną rozbudową/przebudową Nieruchomości. Ponadto, możliwe jest, że po transakcji dojdzie do rozliczenia pomiędzy Sprzedającym i Kupującym zaliczek na poczet opłat eksploatacyjnych, które zostały wpłacone przez najemców w roku, w którym dojdzie do transakcji sprzedaży Nieruchomości.

Przedmiotowe elementy nie są wyodrębnione pod względem organizacyjnym oraz finansowym w przedsiębiorstwie Sprzedającego.

Natomiast, z planowanej transakcji zakupu Nieruchomości zostaną wyłączone przez Sprzedającego:

* zobowiązania z tytułu obligacji wyemitowanych przez Sprzedającego w celu finansowania bieżącej działalności operacyjnej Nieruchomości,

* część środków pieniężnych zgromadzonych na rachunkach bankowych,

* wybrane środki trwałe,

* wybrane należności od najemców,

* umowy z pracownikami, ponieważ Sprzedający nie zatrudnia żadnych pracowników a wszelkie czynności związane z zarządzaniem i administracją Nieruchomości, jak również bieżącą obsługą finansowo-księgową są wykonywane na rzecz Sprzedającego przez podmioty trzecie na podstawie stosownych umów gospodarczych,

* wybrane umowy dotyczące Sprzedającego lub Nieruchomości, w szczególności umowy w zakresie obsługi finansowo-księgowej, podstawowe umowy gospodarcze związane z bieżącym prowadzeniem centrum handlowego, tj. przede wszystkim umowa o zarządzanie Nieruchomością - umożliwiająca prawidłowe funkcjonowanie centrum handlowego, umowy serwisowe m.in. w zakresie obsługi technicznej, umowy dotyczące dostawy mediów, umowy rachunków bankowych. W związku z planowaną sprzedażą Nieruchomości, niektóre obowiązujące umowy gospodarcze zostaną rozwiązane przez Sprzedającego,

* księgi rachunkowe, rejestry i inna dokumentacja Sprzedającego; po dokonaniu transakcji sprzedaży księgowość w zakresie działalności Nieruchomości będzie prowadzona przez Kupującego,

* tajemnice przedsiębiorstwa Sprzedającego.

Zarówno Kupujący jak i Sprzedający są lub na dzień transakcji będą zarejestrowani dla celów VAT jako podatnicy VAT czynni. Przed dokonaniem przedmiotowej transakcji, Sprzedający planuje przekształcenie formy prawnej ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w spółkę komandytową. Zmiana formy prawnej pozostanie jednak bez wpływu na status Sprzedającego jako podatnika VAT i nie będzie miała wpływu na kwestię będącą przedmiotem niniejszego wniosku.

Dodatkowo Wnioskodawca informuje, że w sytuacji, gdy do zbycia całości bądź części budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, strony planują zrezygnować z tego zwolnienia (poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia) i wybrać opodatkowanie VAT tych części budynków i budowli, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT.

Natomiast kwestia czy i w jakim zakresie w odniesieniu do planowanej transakcji nabycia Nieruchomości znajdzie zastosowanie obligatoryjne zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Nabyta nieruchomość, będzie wykorzystywana przez Kupującego w działalności opodatkowanej polegającej na wynajmie powierzchni Nieruchomości.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku numerem 2:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT), w zakresie w jakim w przedmiotowej sprawie zbycie Nieruchomości nie będzie zwolnione z VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przy nabyciu Nieruchomości (na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT), w zakresie w jakim w przedmiotowej sprawie zbycie Nieruchomości nie będzie zwolnione z VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2:

Jak wskazano w stanie faktycznym i uzasadnieniu stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, przedmiotowa transakcja będzie podlegała opodatkowaniu VAT w oparciu o art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, i nie będzie mieściła się w katalogu czynności nie podlegających przepisom ustawy o VAT, określonym w art. 6 pkt 1 Ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotowa transakcja będzie dotyczyła dostawy gruntu, budynków i budowli, jej opodatkowanie powinno być również oceniane z punktu widzenia regulacji art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 43 ust. 1 pkt 10 i art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT.

Jednakże, jak zostało wskazane przez Wnioskodawcę, analiza czy i w jakim zakresie do przedmiotowego nabycia Nieruchomości znajdzie zastosowanie obligatoryjne zwolnienie z opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 lub art. 43 ust. 1 pkt 10a pozostaje poza zakresem niniejszego wniosku.

Natomiast, jak zostało wskazane w stanie faktycznym, w sytuacji, gdy do zbycia całości bądź części budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, strony planują zrezygnować ze zwolnienia (poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia) i wybrać opodatkowanie VAT, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT tych części budynków i budowli.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż skoro Nieruchomość będzie bezpośrednio wykorzystywana w działalności opodatkowanej Kupującego polegającej na wynajmie powierzchni Nieruchomości (która to czynność podlega opodatkowaniu VAT), Wnioskodawcy przysługiwać będzie pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego na nabyciu Nieruchomości.

Według art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu, podatnikowi przysługuje, co do zasady, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ponadto, zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów lub usług.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą podlegającą opodatkowaniu VAT, a Nieruchomość, którą nabędzie w związku z przedmiotową transakcją, będzie przez niego wykorzystywana do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu VAT polegających na wynajmie powierzchni Nieruchomości. W rezultacie, w ocenie Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę, iż przedmiotowa transakcja nie stanowi nabycia przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części, oraz przy założeniu, że nie znajdzie zastosowanie obligatoryjne zwolnienie z opodatkowania VAT na podstawie 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy o VAT, a w przypadku zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 Kupujący i Sprzedający zrezygnują z tego zwolnienia (poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia), będzie on uprawniony do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur VAT dokumentujących nabycie Nieruchomości od Sprzedającego.

Podsumowując, z uwagi na fakt, iż Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji będzie wykorzystywana przez Kupującego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i przy założeniu że nie znajdzie zastosowania obligatoryjne zwolnienie z opodatkowania VAT (o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 9 Ustawy o VAT), bądź znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, ale Kupujący i Sprzedający zrezygnują z tego zwolnienia i wybiorą opodatkowanie VAT transakcji, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości od Sprzedającego.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie prawidłowości wskazanego powyżej stanowiska.

Dodatkowo, Wnioskodawca chciałby zwrócić uwagę, że w stosunku do konsekwencji planowanej transakcji w zakresie podatku VAT z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego do działającego z upoważnienia Ministra Finansów Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, 18 grudnia 2013 wystąpili zarówno Kupujący jak i Sprzedawca.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Podstawowa stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie zaś do art. 146a pkt 1 ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 2 pkt 14 definiuje pojęcie pierwszego zasiedlenia, przez które rozumieć należy oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Zgodnie z art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Zatem, w sytuacji gdy dostawa budynku, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, strony umowy, po spełnieniu ww. warunków mogą zastosować opodatkowanie dostawy ww. części Nieruchomości podstawową stawką podatku VAT, tj. 23%, na mocy art. 41 ust. 1 ustawy.

Natomiast w odniesieniu do wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie do prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej dostawę przedmiotowej Nieruchomości, wskazać należy, że zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie natomiast do znowelizowanego art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:

* powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

* doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

* podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Termin "dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych" do odliczenia podatku będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tekst jedn.: za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym spełnił wszystkie warunki do dokonania odliczenia), nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Wyłączenia stosowania obniżenia podatku należnego zostały zawarte w art. 88 ustawy.

I tak, w myśl art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Zgodnie zaś z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Po nabyciu Nieruchomości od Zbywcy, Spółka będzie prowadziła działalność gospodarczą, polegającą na wynajmie powierzchni Nieruchomości, podlegającą opodatkowaniu VAT. Taki typ działalności - jako odpłatne świadczenie usług - podlega opodatkowaniu VAT, wg podstawowej stawki VAT (obecnie na poziomie 23%). Zatem, Wnioskodawca nabyte towary, tj. Nieruchomość będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności podlegających opodatkowaniu VAT.

W opisie sprawy Wnioskodawca wyraźnie wskazał, że w sytuacji, gdy do zbycia całości bądź części budynków i budowli wchodzących w skład Nieruchomości znajdzie zastosowanie zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT, strony planują zrezygnować z tego zwolnienia (poprzez złożenie odpowiedniego oświadczenia) i wybrać opodatkowanie VAT tych części budynków i budowli, na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 Ustawy o VAT. Natomiast kwestia czy i w jakim zakresie w odniesieniu do planowanej transakcji nabycia Nieruchomości znajdzie zastosowanie obligatoryjne zwolnienie z VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT nie jest przedmiotem niniejszego wniosku.

Z uwagi na sprzedaż części Nieruchomości podlegajacą opodatkowaniu w stawce 23%, z uwzględnieniem wyboru przez strony transakcji opcji opodatkowania, w zakresie nabycia tej części Nieruchomości, w analizowanej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku VAT.

Tym samym po dokonaniu planowanej transakcji przy wyborze opcji jej opodatkowania przez Strony, zgodnie z art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, po powstaniu obowiązku podatkowego w stosunku do zbywanej części Nieruchomości oraz po otrzymaniu przez Wnioskodawcę prawidłowo wystawionej faktury VAT potwierdzającej jej faktyczne dokonanie, Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o podatek VAT naliczony przy nabyciu Nieruchomości, gdyż spełniony będzie warunek niezbędny do dokonania takiego obniżenia, określony w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

W świetle powołanych powyżej przepisów prawa oraz przedstawionego opisu sprawy wskazać należy, że Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej Sprzedaż części Nieruchomości podlegającej opodatkowaniu w stawce podstawej podatku, w tym z uwzględnieniem wyboru przez Strony opcji opodatkowania ww. części transakcji.

W odniesieniu natomiast do zbycia części Nieruchomości korzystającej ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 9 oraz art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zastosowanie znajdzie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym podatnik nie jest uprawniony do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku VAT. Tym samym Spółka nie będzie miała prawa do obniżenia VAT należnego o VAT naliczony wynikający z faktury dokumentującej Sprzedaż tej części Nieruchomości, która podlegać będzie opodatkowaniu w stawce zwolnionej podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 lub pkt 10a ustawy o VAT.

We własnym stanowisku w sprawie Spółka podniosła, że "z uwagi na fakt, iż Nieruchomość będąca przedmiotem transakcji będzie wykorzystywana przez Kupującego do wykonywania czynności opodatkowanych VAT i przy założeniu że nie znajdzie zastosowania obligatoryjne zwolnienie z opodatkowania VAT (o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a lub pkt 9 Ustawy o VAT), bądź znajdzie zastosowanie zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT, ale Kupujący i Sprzedający zrezygnują z tego zwolnienia i wybiorą opodatkowanie VAT transakcji, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem Nieruchomości od Sprzedającego".

Z takim twierdzeniem Spółki nie można się zgodzić. Jak wskazano w niniejszej interpretacji, wybór przez Strony transakcji opcji jej opodatkowania o którym mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy, uwarunkowany jest zastosowaniem do niej zwolnienia o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Natomiast, w sytuacji, gdy do danej dostawy zastosowanie ma art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, nie jest możliwy wybór przez Strony opcji jej opodatkowania.

Z uwagi na to, że Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w wydawanej interpretacji jest zobowiązany do oceny stanowiska Wnioskodawcy w pełnym zakresie, należało uznać, że przedstawione przez Spółkę stanowisko, w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości, jest nieprawidłowe.

Należy nadmienić, że przedmiotem niniejszej interpretacji nie była kwestia zasadności dokonanej przez Wnioskodawcę określenia właściwej stawki podatku dla dostawy Nieruchomości, gdyż nie sformułowano pytań w tym zakresie oraz nie przedstawiono własnego stanowiska w tym zakresie. Poza tym Wnioskodawca wyraźnie wskazał w treści złożonego wniosku, że wniosek ww. zagadnień nie dotyczy.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie zakresu podatku od towarów i usług w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia Nieruchomości, w części dotyczącej opodatkowania nabywanej Nieruchomości zostanie wydana odrębna interpretacja.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl