IPPP1-443-1341/08-6/JF

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1341/08-6/JF

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) uzupełnionego pismem z dnia 1 października 2008 r. (data wpływu 6 października 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży laptopów wraz z oprogramowaniem - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży laptopów wraz z oprogramowaniem.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi internetową sprzedaż składanych na zamówienie klienta notebooków. Notebooki te sprzedawane są również z systemem operacyjnym Windows z licencją OEM. Wnioskodawca działa zgodnie z postanowieniami licencji firmy Microsoft, według której oprogramowanie OEM można rozprowadzać jedynie z nowymi komputerami, zainstalowane na dysku twardym jako integralna część komputera, bez dodatkowych nośników tego oprogramowania. W związku z powyższym przedmiotem sprzedaży, który otrzymuje klient jest jedynie laptop z zainstalowanym na dysku twardym systemem Windows OEM oraz nalepką licencyjną umieszczoną na obudowie laptopa. Wnioskodawca nie sprzedaje oprogramowania oddzielnie.

Wnioskodawca wystawia faktury VAT osobom fizycznym. W zależności od zamówienia na fakturze znajduje się:

* jedna pozycja (komputer + system),

* inne pozycje - wyszczególnione podzespoły składowe komputera oraz system Windows OEM.

Sprzedaż jednak zawsze dotyczy złożonego zestawy z systemem operacyjnym zainstalowanym na twardym dysku oraz z nalepką licencyjną umieszczoną na notebooku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w powyższej sytuacji Wnioskodawcę obowiązuje limit obrotu 40 000 PLN zwalniający z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie fiskalnej.

Zdaniem Wnioskodawcy jeżeli oprogramowanie (system operacyjny Windows) będzie zainstalowane na dysku twardym i sprzedawane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Wyłącznie jako integralna część komputera, to nie wystąpi automatycznie obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestracyjnej, bez względu na wysokość obrotu. Na potwierdzenie swego stanowiska Wnioskodawca powołał się na interpretację Urzędu Skarbowego w Kędzierzynie-Koźlu PP/443-20/07.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) wynika, że podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy upoważniono Ministra Finansów do wydania rozporządzenia, w którym uregulowano kwestie zwolnienia określonych grup podatników lub czynności na czas określony z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Powyższa delegacja została zrealizowana przez wydanie rozporządzenia z dnia 25 czerwca 2008 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2008 r. Nr 113, poz. 720), a przypadki, w których podatnik może korzystać ze zwolnienia z obowiązku instalacji kas rejestrujących zostały wyszczególnione w § 2 i § 3 tego rozporządzenia.

Stosownie do uregulowań zawartych w przepisie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2008 r. zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. W myśl § 3 ust. 3 pkt rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2008 r. rozpoczynających sprzedaż w 2008 r., z tym że w przypadku przekroczenia kwoty obrotów w wysokości 20.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, zwolnienie obowiązuje od dnia przekroczenia tej kwoty.

Jednakże w § 4 tego rozporządzenia przewidziano szereg wyłączeń ze zwolnienia od ww. obowiązku ewidencji. Zgodnie z § 4 pkt 7 rozporządzenia zwolnień od obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów m.in. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży.

Analiza powyżej przedstawionych przepisów podatkowych prowadzi do wniosku, iż obowiązek ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących dotyczy podatników, którzy przekroczyli w poprzednim roku podatkowym kwotę obrotu 40 000 zł oraz dokonujących sprzedaży ma rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności oraz rolników ryczałtowych. Bez względu na wysokość osiąganych obrotów zwolnienia nie stosuje się przy dostawie: nagranych z zapisanymi danymi, lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartidży.

Z opisu stanu faktycznego zawartego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży za pośrednictwem Internetu laptopów. Wraz z notebookiem sprzedaje również system operacyjny Windows, który stanowi integralną część notebooka. Nie dokonuje sprzedaży oprogramowania oddzielnie. Sprzedaż zawsze dotyczy zestawu: laptop z systemem operacyjnym zainstalowanym na twardym dysku - nabywca nie otrzymuje oprogramowania na innym niż dysk twardy nośniku pamięci, tj. na płycie CD, DVD, dyskietce, karcie pamięci lub innym nośniku pamięci. Osobom fizycznym Wnioskodawca wystawia faktury.

Z powyższego wynika, iż prowadzona przez Wnioskodawcę sprzedaż nie dotyczy oprogramowania sprzedawanego oddzielnie. Przedmiotem dostawy jest sprzęt komputerowy jakim jest notebook wraz z pakietem oprogramowania komputerowego Windows (łącznie z licencją na użytkowanie) zainstalowanego na dysku twardym. Oprogramowanie stanowi integralną część notebooka. Przepisy prawa podatkowego nie zobowiązują do ewidencjonowania za pośrednictwem kasy rejestrującej bez względu na obroty dostawy sprzętu komputerowego (laptopów). Wyjątek stanowi w tym wypadku oprogramowanie sprzedawane oddzielnie na wymienionych w rozporządzeniu zewnętrznych nośnikach pamięci. Zatem, przedmiotowa dostawa oprogramowania zainstalowanego wyłącznie na dysku twardym sprzedawanego notebooka nie powoduje powstania obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej do momentu przekroczenia limitu obrotu (tj. 20 000 zł lub 40 000 zł), gdyż nie będzie miał zastosowania § 4 pkt 7 rozporządzenia w sprawie kasy rejestrującej.

Reasumując, należy stwierdzić, iż w przypadku przedstawionym przez Wnioskodawcę, kiedy dokonuje dostawy składanych na zamówienie klienta notebooków wraz z systemem operacyjnym stanowiącym integralną część komputera, Wnioskodawcę obowiązuje limit obrotu 40 000 PLN zwalniający z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestracyjnej.

Z uwagi na powyższe stanowisko Podatnika uznaje się za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl