IPPP1/443-1335/08-2/IG

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 10 października 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1335/08-2/IG

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 10 lipca 2008 r. (data wpływu 14 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy tzw. płatności cukrowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy tzw. płatności cukrowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Rolnicza Spółdzielnia P w S - będąc płatnikiem podatku VAT - zgodnie z ustawą z dn. 18 grudnia 2003 r. (Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40) oraz ustawą z 26 stycznia 2007 r. (Dz. U. Nr 35, poz. 217) o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru - Decyzją Nr....... z dn. 28 maja 2008 r. otrzymała dopłatę dla producentów buraka cukrowego tzw. płatność cukrową za rok 2007 w całości ze środków unijnych, to samo dotyczy roku 2006 gdzie Decyzją Nr....... z dnia 13 grudnia 2006 r. za rok 2006. Spółdzielnia również otrzymała dopłatę cukrową w całości ze środków unijnych na pokrycie kosztów działalności, której opodatkowanie nasuwa wiele wątpliwości

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy otrzymana płatność z tytułu cukru tzw. płatność cukrowa - podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 29 pkt 1 ustawy.

Zdaniem wnioskodawcy otrzymana płatność z tytułu cukru jest formą dotacji - dopłaty. Zgodnie z zasadami podatku VAT, otrzymane dotacje podlegają opodatkowaniu. Jednakże w przypadku tej dopłaty jest ona dofinansowaniem w całości związanym z pokryciem kosztów działalności uprawy i zbioru surowca buraczanego przez producenta i nie ma wpływu, na cenę cukru, a Spółdzielnia nie jest producentem cukru. Wyliczenie wysokości dopłaty co prawda oparte jest na ilości przyznanego limitu uprawy i umowy kontraktacyjnej buraków cukrowych zarówno w 2006 jak 2007 r. zawartej z Producentem cukru, a którego sprzedawcą surowca buraczanego jest plantator, w tym przypadku Spółdzielnia, natomiast w istocie swojej, dopłata ta jest dopłatą do wyprodukowanego cukru, a nie dostarczonego i sprzedanego surowca buraczanego do produkcji. Dlatego też z tych względów wsparcia tego nie należy traktować jako zwiększającego podstawę opodatkowania w związku z regulacją art. 29 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r.. Podobne rozumowanie przepisów w tej sprawie przyjął Krajowy Związek Rewizyjny Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych powołując się na otrzymane pismo Ministra Finansów z dnia 16 marca 2007 r. PTI/0602-2/120/Ksm/07/BM7-2385 z którego wynika, że płatność cukrowa jak i inne płatności nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. W interpretacji indywidualnej również Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w udzielonej odpowiedzi na zapytanie jednej ze Spółdzielni z województwa podtrzymał stanowisko Spółdzielni za prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 29 ust. 1 cyt. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z powołanej regulacji wynika, iż nie wszystkie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze stanowią podstawę opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Elementem istotnym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dopłaty definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy przedmiotowa dopłata dokonywana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Jeżeli dofinansowanie służy pokryciu ogólnych kosztów działalności podatnika - nie jest uzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług przez podatnika - to otrzymana dopłata nie zwiększa podstawy opodatkowania z tytułu podatku od towarów i usług. Natomiast jeśli dotacja, subwencja lub inna dopłata o podobnym charakterze przekazywana jest w celu sfinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług - istnieje bezpośredni związek między otrzymaną dopłatą a dostawą towarów lub świadczeniem usług - to stanowi ona obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Warunki przyznawania płatności cukrowej wynikają z następujących przepisów:

* w okresie do dnia 26 lutego 2007 r. z art. 6a ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 18 grudnia 2003 r. o płatnościach bezpośrednich do gruntów rolnych i oddzielnej płatności z tytułu cukru (Dz. U. z 2004 r. Nr 6, poz. 40 z późn. zm.),

* w okresie od 27 lutego 2007 r. z art. 24 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 26 stycznia 2007 r. o płatnościach do gruntów rolnych i płatności cukrowej (Dz. U. Nr 35, poz. 217 z późn. zm.).

Zgodnie z tymi przepisami producentowi rolnemu, który spełnia warunki do przyznania jednolitej płatności obszarowej w danym roku i który zawarł:

1.

na rok gospodarczy 2006/2007 z producentem cukru umowę dostawy buraków cukrowych zgodnie z art. 6 rozporządzenia Rady (WE) nr 318/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. w sprawie wspólnej organizacji rynków w sektorze cukru (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 1), zwanego dalej "rozporządzeniem nr 318/2006", albo

2.

na rok gospodarczy 2005/2006 umowę dostawy buraków cukrowych z producentem cukru, który zrzekł się w roku gospodarczym 2006/2007 kwoty zgodnie z art. 3 rozporządzenia Rady (WE) nr 320/2006 z dnia 20 lutego 2006 r. ustanawiającego tymczasowy system restrukturyzacji przemysłu cukrowniczego we Wspólnocie i zmieniającego rozporządzenie (WE) nr 1290/2005 w sprawie finansowania wspólnej polityki rolnej (Dz. Urz. UE L 58 z 28.02.2006, str. 42)

* przysługuje płatność cukrowa.

Wysokość płatności cukrowej w danym roku kalendarzowym ustala się jako iloczyn ilości buraków cukrowych objętych umową dostawy, o której mowa w ust. 1, przeznaczonych do wyprodukowania cukru kwotowego w rozumieniu art. 2 pkt 5 rozporządzenia nr 318/2006 i stawki tej płatności na 1 tonę buraków cukrowych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż przyznana płatność cukrowa, stanowi formę dopłaty pokrywającą w części utracone dochody związane z reformą rynku cukru i nie ma bezpośredniego wpływu na cenę buraków płaconą przez cukrownie. Wykup buraka cukrowego realizowany jest na podstawie umowy kontraktacyjnej z ustalonym cennikiem. Płatność do cukru przyznawana jest po zawarciu umowy kontraktacyjnej, w której na ustaloną cenę nie miał wpływu fakt czy producent otrzyma dopłatę, czy też nie. Zatem otrzymana płatność nie stanowi obrotu w myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie ul. M. C. Skłodowskiej 40 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1 Maja 10 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl