IPPP1/443-1323/09-2/AW - Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 lutego 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1323/09-2/AW Prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2009 r. (data wpływu 15 grudnia 2009 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacja projektu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Y (dalej Y) jest dystrybutorem pojazdów i innych produktów Y (Produkty Y) na terenie Polski. Produkty Y są sprzedawane przez Y docelowym użytkownikom bezpośrednio poprzez własny salon sprzedaży, lub pośrednio poprzez sieć sprzedaży dealerów. Dealerzy sprzedający Produkty Y, dokonują sprzedaży we własnym imieniu i na własną rzecz.

Y zawarła umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt objęty dofinansowaniem nosi nazwę Projekt "Akademia..." (dalej: "Projekt") i będzie realizowany w ramach Działania 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki. Realizacja Projektu nastąpi w latach 2009, 2010, 2011 i 2012.

Projekt jest projektem zamkniętym adresowanym do przedsiębiorstw dealerskich współpracujących z Y. Wsparcie doradczo-szkoleniowe w ramach Projektu obejmie właścicieli, menagerów, sprzedawców oraz serwisantów przedsiębiorstw dealerskich powiązanych umowami dealerskimi z Y. Celem projektu jest podwyższenie profesjonalizmu sieci dealerskiej poprzez zwiększenie wiedzy i umiejętności sprzedawców w zakresie obsługi klienta, zwiększenie wiedzy i umiejętności serwisantów w zakresie obsługi klienta oraz napraw najnowocześniejszego sprzętu, jak również zwiększenie wiedzy i umiejętności osób zarządzających przedsiębiorstwami dealerskimi w zakresie zarządzania.

Czynności wykonywane w ramach Projektu obejmują:

*

badanie poziomu obsługi klienta w salonach sprzedaży przedsiębiorstw dealerskich oraz badanie umiejętności poszczególnych sprzedawców poprzez wizyty doradców w salonie wraz z przygotowaniem raportów z wizyt;

*

wizyty doradców w salonach dealerskich i obserwacje sprzedawców w czasie realnych rozmów z klientami połączone ze spotkaniami z doradcami oraz przygotowaniem raportów indywidualnych zawierających wnioski z tych wizyt;

*

szkolenia techniczne dla serwisantów przedsiębiorstw dealerskich;

*

szkolenia sprzedażowe i menedżerskie dla personelu oraz osób zarządzających przedsiębiorstwami dealerskimi.

Zgodnie z charakterystyką Projektu (załącznik do Umowy o dofinansowanie) jego efektem powinno być zwiększenie sprzedaży u 90 % przedsiębiorstw objętych wsparciem w ramach Projektu.

W związku z wykonaniem Projektu Y poniesie koszty związane z organizacją Projektu, takie jak koszty zakupu usług od zewnętrznych usługodawców, koszty wynajmu sal, koszty zarządzania projektem, wyposażenia technicznego, zakupu materiałów biurowych. Otrzymane przez Y dofinansowanie projektu stanowi równowartość 80 % szacowanych kosztów Projektu. Pozostałe 20 % kosztów Projektu zostanie zwrócone przez przedsiębiorstwa dealerskie na podstawie faktur wystawionych przez Y.

Dofinansowanie kosztów Projektu zostało przyznane dla Y w kwocie netto, to znaczy bez uwzględnienia kwoty podatku VAT, który zostanie zapłacony przez Y z tytułu zakupów usług i towarów na potrzeby Projektu. PARP odmówił uznania podatku VAT za koszt kwalifikowany, to jest uznał, iż Y przysługuje prawo do odliczenia od podatku należnego podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem towarów i usług dla potrzeb organizacji Projektu.

Przedsiębiorcy uczestniczący w Projekcie w ramach udziału własnego zostaną obciążeni przez Y kosztami świadczenia usług doradczych i szkoleniowych na podstawie faktury VAT. Kwota faktury zostanie odpowiednio podzielona na usługi szkoleniowe (zwolnione z podatku VAT) oraz usługi doradcze (podlegające podatkowi VAT) w zależności od tego, w jakiej części przedsiębiorca uczestniczący w Projekcie korzystał ze szkoleń a w jakiej części z doradztwa.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w świetle przepisu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) Y przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całość kwoty podatku VAT naliczonego w związku z nabyciem przez Y towarów i usług na potrzeby Projektu, z wyłączeniem podatku VAT od nabywanych na potrzeby Projektu usług gastronomicznych i noclegowych.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT: "w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego". Zakres odliczenia podatku naliczonego powinien zatem odpowiadać zakresowi wykorzystania zakupionych towarów czy usług do wykonywania opodatkowanej działalności gospodarczej. Co do zasady, prawo do odliczenia podatku naliczonego nie przysługuje zatem w przypadku towarów i usług służących wykonywaniu czynności zwolnionych z opodatkowania lub czynności w ogóle niepodlegających opodatkowaniu Ustawodawca nie precyzuje, w jaki sposób i w jakim zakresie towary i usługi muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, aby uprawniało to podatnika do dokonania odliczenia podatku naliczonego od podatku należnego. W związku z powyższym, należy podkreślić, iż związek ten może być pośredni, co więcej, dany zakup może wiązać się z wykonaniem czynności niepodlegającej lub zwolnionej z opodatkowania, która jest jednak niezbędna lub tylko potrzebna do prowadzenia działalności opodatkowanej. Zasadniczo podatek VAT obciąża konsumpcję, w związku z powyższym nie powinien obciążać podatników w zakresie w jakim wykorzystują zakupione towary i usługi do prowadzenia działalności opodatkowanej. W orzecznictwie Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości zostały sformułowane ogólne zasady dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. W orzeczeniu wydanym w sprawie C-408/98 Trybunał stwierdził, iż dla powstania prawa do odliczenia nie jest konieczne istnienie bezpośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym, a działalnością podatnika, która jest przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT. W innym orzeczeniu Trybunał stwierdził (sprawa C-456/03, sprawa Kretztechnik), że podatek naliczony dotyczący bezpośrednio czynności niepodlegających opodatkowaniu, którymi to czynnościami była emisja akcji, może podlegać odliczeniu jako związany z całością sprzedaży opodatkowanej podatnika. Trybunał stwierdził, iż system odliczeń przewidziany w VI Dyrektywie ma na celu całkowite uwolnienie przedsiębiorcy od ciężaru podatku VAT należnego bądź zapłaconego w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej. Wspólny system podatku VAT zapewnia zatem całkowitą neutralność działalności gospodarczej w zakresie obciążeń podatkowych, bez względu na cel czy rezultaty tej działalności, pod warunkiem, że co do zasady podlega ona sama opodatkowaniu podatkiem VAT (podobnie wyroki: z dnia 14 lutego 1985 r. w sprawie 268/83 Rompelman, z dnia 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 Ghent Coal Terminal).

Odnosząc powyższe uwagi do stanu faktycznego będącego przedmiotem wniosku o interpretację należy stwierdzić, co następuje:

Celem Projektu jest podniesienie kwalifikacji personelu punktów dealerskich współpracujących z Y i w konsekwencji zwiększenie sprzedaży opodatkowanej przez Y. Projekt ma charakter zamknięty, gdyż adresowany jest wyłącznie do przedsiębiorców, którzy zawarli z Y umowy dealerskie. Nabywane przez Y usługi i towary na potrzeby realizacji Projektu służyć mają nie tyle świadczeniu usług doradczych i szkoleniowych, co zwiększeniu profesjonalizmu i wolumenu sprzedaży dealerów Y zaproszonych do udziału w Projekcie. Świadczenia realizowane przez Y w ramach Projektu, przybierające formę szkoleń albo doradztwa, nie stanowią celu samego w sobie, ale realizowane będą w związku i na potrzeby sprzedaży opodatkowanej Y. Podstawowa działalność Y w całości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym w ocenie Wnioskodawcy zostaje spełniony warunek, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku VAT. Podatnikowi przysługuje więc prawo do obniżenia podatku VAT należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług na potrzeby Projektu, z wyłączeniem nabywanych usług i towarów, w stosunku do których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku zgodnie z przepisem art. 88 ustawy o podatku VAT, tj. usług noclegowych i gastronomicznych. Nie ma więc w tym kontekście znaczenia, że część świadczeń dostarczonych uczestnikom Projektu przez Y stanowią usługi zakwalifikowane dla potrzeb rozliczenia Projektu jako usługi szkoleniowe, których świadczenie co do zasady jest zwolnione z opodatkowania podatkiem VAT. Na marginesie, Y nie prowadzi działalności w zakresie szkoleń, a zatem zgodnie z przepisami Dyrektywy VAT nie jest spełniony warunek podmiotowy uprawniający do zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT usług szkoleniowych świadczonych w ramach Projektu.

Jeśli przedsiębiorca działa we własnym interesie, należy założyć, że ma to związek z prowadzoną przez niego działalnością opodatkowaną. Taka interpretacja zakłada, że projektodawca odlicza VAT od zakupów w projekcie i tym samym podatek ten nie jest kosztem kwalifikowanym projektu. Takie stanowisko prezentuje także Państwowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, z którą Wnioskodawca zawarła umowę na dofinansowanie Projektu. Nie ma więc znaczenia, iż wkład własny uczestników Projektu rozliczany jest w całości lub w części jako udział w szkoleniu, gdyż nie przesądza to o braku możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu usług i towarów dla potrzeb Projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., zwanej dalej: ustawą), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Wnioskodawca jest dystrybutorem pojazdów i innych produktów Y na terenie Polski. Spółka zawarła umowę z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Projekt objęty dofinansowaniem nosi nazwę Projekt "Akademia...". Celem projektu jest podwyższenie profesjonalizmu sieci dealerskiej poprzez zwiększenie wiedzy i umiejętności sprzedawców w zakresie obsługi klienta, zwiększenie wiedzy i umiejętności serwisantów w zakresie obsługi klienta oraz napraw najnowocześniejszego sprzętu, jak również zwiększenie wiedzy i umiejętności osób zarządzających przedsiębiorstwami dealerskimi w zakresie zarządzania. W związku z wykonaniem projektu Wnioskodawca poniesienie koszty związane z organizacją projektu tj. koszty zakupu usług od zewnętrznych usługodawców, koszty wynajmu sal, koszty zarządzania projektem, wyposażenia technicznego, zakup materiałów biurowych. Dofinansowanie otrzymane przez Spółkę stanowi 80 % szacowanych kosztów. Prowadzona działalność Wnioskodawcy podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, zaś realizowany projekt ma służyć zwiększeniu profesjonalizmu, a w konsekwencji wolumenu sprzedaży produktów oferowanych przez Spółkę (zwiększenie sprzedaży opodatkowanej).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy należy uznać, że Wnioskodawcy przysługiwać będzie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją projektu, z uwagi na bezpośredni związek projektu ze sprzedażą opodatkowaną Spółki.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl