IPPP1/443-1315/09-4/AP - Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 marca 2010 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1315/09-4/AP Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia dotyczącego podnoszenia kwalifikacji zawodowych pracowników.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. (data wpływu 14 grudnia 2009 r.), uzupełnionym na wezwanie tut. Organu z dnia 1 marca 2010 r. (data wpływu 11 marca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem "Nowe kwalifikacje pracowników" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem "Nowe kwalifikacje pracowników".

Przedmiotowy wniosek uzupełniony został na wezwanie tut. Organu z dnia 1 marca 2010 r., znak IPPP1/443-1315/09-2/AP, pismem z dnia 10 marca 2010 r. (data wpływu 12 marca 2010 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek VAT rozlicza w oparciu o ustalony współczynnik, ponieważ prowadzi sprzedaż zwolnioną i opodatkowaną (usługi szkoleniowe - PKD 63.23.D i 80.22 oraz inne objęte PKD: 29.60.Z, 51.70, 73.10.G, 35.30.A, 35.30.B, 62.20.Z, 51.70.A, 22.22.Z, 51.2, 51.3, 51.1, 62.20.Z, 70.11.Z, 70.12.Z, 70.20.Z), z czego przeważającą działalnością Podatnika jest działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną objęta PKD 0161Z.

Współczynnik proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi ponad 98 %.

Podatnik rozpoczął realizację projektu pn. "Nowe kwalifikacje pracowników" na podstawie Umowy z dnia 16 października 2009 r. zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości, ramach dofinansowania z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

Projekt w 60 % realizowany jest z dotacji, a 40 % pochodzi z środków własnych.

Realizując dofinansowywany projekt Podatnik działa we własnym interesie, gdyż celem projektu jest podniesienie kwalifikacji własnych pracowników w zakresie uprawnień mechanika lotniczego, pilota samolotowego i podniesienie w ten sposób swojej atrakcyjności na rynku usług lotniczych.

Celami szczególnymi projektu jest:

*

Szkolenie dla mechaników lotniczych moduł 4,5 oraz 14

*

Nauka lotów z wykorzystaniem nowoczesnej awioniki GPS

*

Zdobycie uprawnień na samoloty wielosilnikowe (ME)

*

Zdobycie uprawnień do lotów wg przyrządów (IR)

*

Zdobycie uprawnień pilota liniowego (ATPL)

*

Uzyskanie uprawnień instruktora.

W ramach projektu Wnioskodawca zrealizuje cele szczegółowe projektu poprzez podniesienie kompetencji zawodowych 53 pracowników, językowych - 83 osób, uzyskanie pełnego zakresu dla licencji 23 mechaników, uzyskanie kwalifikacji zawodowych 10 instruktorów, zwiększenie zdolności obsługowych firmy.

W ramach realizacji projektu konieczne będzie sfinansowanie kosztów osobowych obsługi projektu, wynajmu pomieszczeń, zakupów materiałów i urządzeń oraz usług doradczych zewnętrznych koniecznych w procesie realizacji i zamknięcia projektu.

Firma realizując projekt nie będzie uzyskiwała dochodów, bowiem nie będzie występowała sprzedaż związana z projektem, tj. nie będą wystawiane faktury sprzedaży z tego tytułu.

Mając powyższe okoliczności na uwadze, we wniosku o dofinansowanie Podatnik zadeklarował, że realizując powyższy projekt nie może odzyskać w żaden sposób poniesionego kosztu podatku VAT, którego wysokość została zawarta w budżecie Projektu.

W związku z oświadczeniem w sprawie kwalifikowalności podatku VAT złożonym przez podatnika do Umowy o dofinansowanie z dnia 16 października 2009 r., w budżecie projektu "Nowe kwalifikacje pracowników" uznano, iż podatek VAT związany z przewidzianymi w tym projekcie zakupami towarów i usług jest kosztem kwalifikowanym.

W nadesłanym uzupełnieniu wniosku, Spółka wskazała, iż usługi, których numery PKD podano we wniosku, podlegają następującej klasyfikacji statystycznej wg PKWiU:

*

PKD 63.23.D - PKWiU 63.12.11,

*

PKD 80.22 - PKWiU 80.41.12,

*

PKD 29.60.Z - PKWiU 29.60.12-00.00,

*

PKD 51.70 - PKWiU 51.35.10-00.00,

*

PKD 73.10.G - PKWiU 73.10.13,

*

PKD 35.30.A - PKWiU 35.30.92-00.00,

*

PKD 35.30.B - PKWiU 35.30.92,

*

PKD 62.20.Z - PKWiU 62.20.30-00.00,

*

PKD 51.70.A - PKWiU 51.35.10-00.00,

*

PKD 22.22.Z - PKWiU 22.22.13,

*

PKD 51.2 - PKWiU 51.21.11,

*

PKD 51.3 - PKWiU 51.25.10-00.00,

*

PKD 51.1 - PKWiU 51.12.11,

*

PKD 70.11.Z - PKWiU 70.11.12-00.00,

*

PKD 70.12.Z - PKWiU 70.12.13-00.00,

*

PKD 70.20.Z - PKWiU 70.20.12-00.00,

*

PKD 01.61Z - PKWiU 01.41.11-00.00.

Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnił, iż w chwili obecnej nie jest możliwym precyzyjne określenie, czy realizacja projektu "Nowe kwalifikacje pracowników" przyniesie wymierne korzyści finansowe w postaci dodatkowych przychodów z podlegającej opodatkowaniu działalności usługowej prowadzonej przez Wnioskodawcę.

Oczywistym jest, że konkurencja istniejąca na rynku usług lotniczych zmusza do stałej poprawy jakości świadczonych usług, m.in. poprzez podnoszenie kwalifikacji zatrudnianych pracowników. Lepiej wyszkolona kadra, zarówno technicznie, merytorycznie oraz językowo, stwarza jedynie szanse w przyszłości na poszerzenie działalności usługowej.

Natomiast wybór Wnioskodawcy jako potencjalnego usługodawcy usług lotniczych zależy przecież od wielu innych czynników. Nie jest możliwym jednoznaczne określenie, czy dzięki podniesieniu kwalifikacji zawodowych pracowników Wnioskodawca zagwarantuje sobie dodatkowe przychody z tytułu usług lotniczych, w związku z czym realizowany projekt posłuży wykonywaniu czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dokonując zakupów towarów i usług w związku realizacją Projektu "Nowe kwalifikacje pracowników" naliczony podatek VAT w pełnej wysokości będzie stanowić koszt kwalifikowany tegoż podatku, a tym samym nie będzie podlegać odliczeniu.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Podatnika, podatek VAT od zakupów związanych z realizacją Projektu "Nowe kwalifikacje pracowników" powinien stanowić koszt kwalifikowany projektu, a tym samym nie podlegać odliczeniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) - zwanej dalej: ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a).

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach i pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tzn. m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z oprawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego w złożonym wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Podatek VAT rozlicza w oparciu o ustalony współczynnik, ponieważ prowadzi sprzedaż zwolnioną i opodatkowaną. Współczynnik proporcji sprzedaży opodatkowanej do sprzedaży ogółem wynosi ponad 98 %. Na podstawie umowy zawartej z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości w Warszawie, w ramach dofinansowania z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, Podatnik rozpoczął realizację projektu pn. "Nowe kwalifikacje pracowników". Ww. projekt w 60 % realizowany jest z dotacji, a 40 % pochodzi z środków własnych. Realizując dofinansowywany projekt Wnioskodawca działa we własnym interesie, gdyż celem projektu jest podniesienie kwalifikacji własnych pracowników w zakresie uprawnień mechanika lotniczego, pilota samolotowego i podniesienie w ten sposób swojej atrakcyjności na rynku usług lotniczych. W ramach projektu Wnioskodawca zrealizuje cele szczegółowe projektu poprzez podniesienie kompetencji zawodowych pracowników, językowych, uzyskanie pełnego zakresu dla licencji mechaników, uzyskanie kwalifikacji zawodowych instruktorów, zwiększenie zdolności obsługowych firmy. Firma realizując projekt nie będzie uzyskiwała dochodów, bowiem nie będzie występowała sprzedaż związana z projektem, tj. nie będą wystawiane faktury sprzedaży z tego tytułu. Z nadesłanego uzupełnienia wniosku wynika, iż Spółka usługi szkoleniowe klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 80.41.12 "Usługi świadczone przez szkoleniowe ośrodki nauki pilotażu lub żeglarstwa".

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. I tak, w poz. 7 tego załącznika, zawierającego wykaz usług zwolnionych od podatku, wskazano grupowanie PKWiU ex 80 - "Usługi w zakresie edukacji". Należy przy tym zaznaczyć, iż użycie przez ustawodawcę, dla usług korzystających ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, oznaczenia "ex" przy grupowaniu PKWiU oznacza, że zwolnienie dotyczy tylko danej usługi z danego grupowania.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż w myśl powyższych przepisów nabywane towary i usługi związane z realizacją ww. projektu nie miały związku ze sprzedażą opodatkowaną podatkiem VAT, bowiem służyły tylko i wyłącznie świadczeniu usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 80.41.12, korzystających ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT w związku z poz. 7 załącznika nr 4 do tej ustawy. Odniesienie zatem opisanej sytuacji do powołanych przepisów prowadzi do wniosku, iż w zakresie w jakim nabyte towary i usługi, służą czynnościom zwolnionym od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z usługami zwolnionymi z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Jednocześnie podkreślić należy, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionych przez Spółkę klasyfikacji świadczonych usług. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. Do zaklasyfikowania danego towaru bądź usługi do odpowiedniego grupowania nie są kompetentne organy podatkowe. Uprawnionym w tym zakresie jest Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi. Odpowiedzialnym za prawidłową klasyfikację jest podmiot świadczący usługę i to jego obciążają wszelkie konsekwencje z tego tytułu.

Zatem niniejszą interpretację wydano w oparciu o wskazaną przez Wnioskodawcę klasyfikację statystyczną.

Ponadto wskazuje się, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl