IPPP1-443-131/09-4/AK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 maja 2009 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-131/09-4/AK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani Katarzyny K., przedstawione we wniosku z dnia 10 lutego 2009 r. (data wpływu 11 lutego 2009 r.), uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2009 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usług wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu Nr IPPP1-443-131/09-2/AK z dnia 8 kwietnia 2009 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lokali we własnym budynku. Podatniczka jest w trakcie zakupu mieszkania, które zamierza wynajmować. Wnioskodawczyni otrzymała wraz z mężem kredyt na 100% wartości mieszkania. Mieszkanie jest już wybudowane i akt notarialny zawarty będzie w przeciągu 2 miesięcy. Na wpłacane transze (z kredytu) developer wystawiał faktury VAT, gdzie wpisywał Wnioskodawczynię oraz męża. Po odebraniu mieszkania (akt notarialny) Podatniczka zamierza wprowadzić go do ewidencji środków trwałych w prowadzonej działalności gospodarczej. Po wprowadzeniu do ewidencji zamierza go modernizować (dostosować i wykończyć). Przewiduje, że koszty modernizacji przekroczą 30% wartości mieszkania (wg ceny podanej w akcie notarialnym). Koszty modernizacji podniosą wartość początkową środka trwałego. Po modernizacji Wnioskodawczyni zamierza mieszkanie wynajmować oraz naliczać amortyzację w stawce 10% wartości po modernizacji rocznie oraz stosować stawkę podatku VAT dla wynajmu mieszkań równą 7%. Podatniczka zamierza odsetki od kredytu na zakup mieszkania zaliczyć w koszty prowadzonej działalności gospodarczej oraz zaliczać w koszty prowadzonej działalności gospodarczej wszelkie koszty utrzymania mieszkania. Zamierza zawrzeć umowę najmu zobowiązującą do pokrywania wszelkich kosztów utrzymania mieszkania przez wynajmującego zaś najemcę do wpłaty miesięcznej kaucji zabezpieczającej i zapłaty czynszu miesięcznie.

Dodatkowo zamierza odliczyć podatek naliczony w fakturach wystawianych na Wnioskodawczynię i męża (wpłaty transz dla developera) oraz od wystawionych w przyszłości za modernizację.

Pismem z dnia 22 kwietnia 2009 r. (data wpływu 27 kwietnia 2009 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła informacje przedstawione w złożonym wniosku, wskazując, iż wynajem lokalu mieszkalnego będzie dokonywany zgodnie z jego przeznaczeniem, tj. na cele mieszkaniowe; symbol PKWiU ex 70.20.11.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

1.

Czy właściwym jest odliczenie podatku naliczonego od faktur wystawionych przez developera na Wnioskodawczynię oraz jej męża.

2.

Czy właściwym jest odliczenie podatku naliczonego od faktur za wykonaną modernizację

3.

Czy właściwym jest stosowanie stawki VAT w wysokości 7% dla wynajmu mieszkania.

Zdaniem Wnioskodawczyni, odnośnie pytania 1, można odliczyć podatek naliczony z faktur na zakup mieszkania wystawionych przez developera po zwróceniu się do niego o wykonanie korekty polegającej na zmianie kupującego z Wnioskodawczyni oraz męża na firmę, w ramach której Podatniczka zajmuje się wynajmem.

Odnośnie pytania 2, zdaniem Wnioskodawczyni, właściwym jest odliczenie podatku naliczonego od faktur za wykonaną modernizację po wprowadzeniu mieszkania do ewidencji środków trwałych.

Zdaniem Wnioskodawczyni, w odniesieniu do pytania 3, stawka 7% dotyczy wynajmu mieszkań.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Zakres tych czynności został zdefiniowany w art. 7 i art. 8 cyt. ustawy. Natomiast w myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej,

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji,

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Najem jako usługa wymieniona w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej wypełnia, określoną w art. 8 cyt. ustawy, definicję usług, wobec czego stanowi czynność podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wysokość opodatkowania podatkiem od towarów i usług regulują przepisy Działu VIII (art. 41-85) cyt. ustawy. W myśl ogólnej zasady, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami niższymi od podstawowej, wskazanej w art. 41 ust. 1 cyt. ustawy, a także zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W ww. załączniku Nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług, stanowiącym wykaz usług zwolnionych z podatku, ustawodawca w poz. 4 wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 70.20.11, tj. "Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe". Wyjaśnić należy, iż umieszczenie 'ex' przy konkretnym symbolu PKWiU powoduje zawężenie stosowania zwolnienia od podatku tylko do usług należących do danego grupowania statystycznego (w tym przypadku PKWiU 70.20.11), które spełniają określone przez ustawodawcę warunki, wskazane w obowiązujących przepisach.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, iż dokona zakupu mieszkania, które zamierza wynajmować. Podatniczka określiła, iż wynajem lokalu mieszkalnego będzie dokonywany zgodnie z jego przeznaczeniem, tj. na cele mieszkaniowe; symbol PKWiU ex 70.20.11.

Wyjaśnić należy, iż zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2009 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264, z późn. zm.). Zgodnie z przedmiotową Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług w dziale 70.2 zostały wymienione usługi "wynajmowania nieruchomości stanowiących majątek własny". W dziale tym, pod symbolem PkWiU 70.20.11 sprecyzowane, iż kategoria ta obejmuje "usługi wynajmowania lub dzierżawy nieruchomości o charakterze mieszkalnym stanowiących majątek własny".

Ponadto zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wskazanymi w pkt 7.3 przedmiotowego załącznika do ww. rozporządzenia Rady Ministrów, zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu (tej usługi). Wynika to z faktu, że właśnie producent (usługodawca) posiada wszystkie informacje niezbędne do właściwego zaliczenia produktu (usługi) do odpowiedniego grupowania PKWiU, tj. informacje dotyczące rodzaju użytego surowca, technologii wytwarzania, konstrukcji i przeznaczenia wyrobu lub charakteru usługi. W przypadkach trudności w ustaleniu właściwego grupowania, do którego należy zaliczyć produkt, producent (usługodawca) może zwrócić się o pomoc do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego.

Biorąc powyższe pod uwagę udzielając interpretacji odniesiono się do klasyfikacji statystycznej podanej przez podatnika.

Biorąc zatem pod uwagę powyższe wyjaśnienia wskazane w PKWiU stanowiącym załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 z późn. zm.) oraz przywołane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawczynię stwierdzić należy, iż świadczenie przez nią usług w zakresie wynajmowania lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe, które są sklasyfikowane wg PKWiU 70.20.11, podlega zwolnieniu z podatku od towarów i usług, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z uregulowaniami art. 86 ust. 2 pkt 1a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem podstawową zasadą dla realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek tego podatku z wykonywaniem czynności opodatkowanych przez podatnika tego podatku. Aby zatem podatnik miał prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z wystawionych faktur VAT, zakupy dokumentowane tymi fakturami muszą być związane (w sposób bezpośredni i bezsporny) z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych (czynności zwolnione od podatku VAT, czynności niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT).

Ustawodawca stworzył podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez nich zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy towarów i usług będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Tak więc realizacja prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jest obostrzona pewnymi ograniczeniami. Uregulowania art. 88 ust. 3a cyt. ustawy, wskazują przypadki, w których otrzymane przez podatnika faktury i dokumenty celne nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego. Jak stanowi np. art. 88 ust. 3a pkt 2 cyt. ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Jak już wskazano, na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku usługi oznaczone symbolem PKWiU 70.20.11, tj. "usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe".

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, iż dokona zakupu mieszkania, które zamierza wynajmować. Developer wystawiał faktury VAT, gdzie wpisywał Wnioskodawczynię oraz męża. Po odebraniu mieszkania (akt notarialny) Podatniczka zamierza wprowadzić je do ewidencji środków trwałych w prowadzonej działalności gospodarczej. Natomiast po wprowadzeniu do ewidencji zamierza je modernizować (dostosować i wykończyć).

Wątpliwości Wnioskodawczyni budzi czy ma ona prawo odliczyć podatek naliczony w fakturach wystawianych na Wnioskodawczynię i męża (wpłaty transz dla developera) oraz od faktur VAT wystawionych w przyszłości za modernizację.

Jak już wskazano, na podstawie art. 86 ust. cyt. ustawy, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony jedynie w takim zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Oznacza to, że prawo do odliczenia jest uzależnione od istnienia związku dokonanych zakupów (zarówno zakupu mieszkania jak i towarów i usług nabywanych w celu jego modernizacji) ze sprzedażą opodatkowaną. Natomiast z okoliczności przedstawionych w niniejszym wniosku wynika, iż wydatki poniesione na zakup mieszkania oraz na jego modernizację w żadnym momencie działalności gospodarczej prowadzonej przez Wnioskodawczynię, nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, gdyż przedmiotem działalności będą usługi w zakresie wynajmu lokalu mieszkalnego na cele mieszkaniowe, a więc usługi zwolnione z podatku od towarów i usług. Zatem warunek określony w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy nie zostanie zrealizowany, gdyż zakupione mieszkanie oraz nabyte towary i usługi służące jego modernizacji, będą służyły wyłącznie czynnościom, w stosunku do których nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego.

Biorąc zatem pod uwagę przywołane przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawczynię stwierdzić należy, iż z uwagi na fakt, że zakupy towarów i usług związane z nabyciem mieszkania oraz jego modernizacją, będą związane wyłącznie z czynnościami zwolnionymi z podatku od towarów i usług, z którymi nie wiąże się prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, to warunek konieczny do uzyskania prawa do odliczenia, określony w art. 86 ust. 1 cyt. ustawy, nie zostanie spełniony. Wnioskodawczyni nie będzie więc miała prawa do doliczenia podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów zarówno na zakup mieszkania jak i na jego modernizację.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie tut. Organ podatkowy informuje, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie wydana odrębna interpretacja indywidualna.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl