IPPP1/443-1290/13-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 marca 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1290/13-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działający w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2013 r. (data wpływu 11 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy pieca jako towaru używanego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia dostawy pieca jako towaru używanego.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. w likwidacji (Spółka) zamierza zakończyć likwidację, jako że zaspokoiła większość roszczeń znanych jej wierzycieli.

Część majątku jaki Spółce pozostał, Spółka zamierza sprzedać celem uzyskania środków, niezbędnych dla zaspokojenia ostatniego istniejącego długu - długu wobec jedynego wspólnika- I.

Urządzenie do syntezy (piec) zostało do Spółki wniesione przez jednego z założycieli jako jeden ze składników "zorganizowanego zespołu składników przeznaczonych do działalności gospodarczej w zakresie produkcji monokryształów". Na potwierdzenie tego faktu załączono kopię aktu notarialnego zawiązania Spółki z dnia 4 sierpnia 2004 r. I. jest jednostką państwową - instytutem badawczym.

Czynność przeniesienia własności wkładu rzeczowego na Spółkę (aportu) nie podlegała w sierpniu 2004 r. (data zawiązania i zarejestrowania Spółki) opodatkowaniu podatkiem VAT; nie skorzystano z odliczenia podatku VAT. Urządzenie do syntezy zostało zakwalifikowane w księgach rachunkowych jako środek trwały w budowie. Urządzenie nie było amortyzowane. Nie korzystano z urządzenia z braku technologii - Spółka nie nabyła technologii, koniecznej do rozpoczęcia syntezy (produkcji z użyciem pieca do syntezy).

Zorganizowany zespół składników przeznaczonych do działalności gospodarczej w zakresie produkcji monokryształów był wystarczający do prowadzenia przez Spółkę działalności do czasu postawienia Spółki w stan likwidacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy transakcja sprzedaży urządzenia do syntezy (pieca) będzie zwolniona z podatku VAT.

Zdaniem Likwidatora sprzedaż pieca do syntezy jest zwolniona z podatku VAT ze względu na nie skorzystanie z prawa odliczenia podatku VAT przy nabyciu pieca (pokrycia wkładem rzeczowym udziałów obejmowanych w kapitale zakładowym Spółki). Fakt nie zaliczenia w Spółce pieca do środków trwałych i nie używanie go w działalności gospodarczej Spółki nie ma wpływu na możność zastosowania zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy o VAT ze względu na zastosowanie przepisu art. 6 ust. 1 ustawy o VAT przy nabyciu pieca.

Zespół składników wniesionych aportem do Spółki, wyodrębnionych z zakładu produkcyjnego, stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa, niezbędną i wystarczającą do prowadzenia przez Spółkę działalności gospodarczej w zakresie produkcji monokryształów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że Wnioskodawca we wniosku zaznaczył zdarzenie przyszłe, zatem poniższe rozstrzygnięcie zostało oparte na przepisach obowiązujących od dnia 1 stycznia 2014 r.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2016 r. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki obniżone, jak również zwolnienie od podatku VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2014 r. - zwalnia się od podatku od towarów i usług dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać piec. Piec został nabyty jako jeden ze składników zorganizowanego zespołu składników przeznaczonych do działalności gospodarczej w zakresie produkcji monokryształów. Czynność aportu (sierpień 2004) nie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT, nie odliczono podatku VAT. Urządzenie do syntezy zostało zakwalifikowane w księgach rachunkowych jako środek trwały w budowie. Wnioskodawca wskazał, że piec nie był wykorzystywany w działalności spółki, gdyż nie została kupiona technologia konieczna do rozpoczęcia syntezy.

Z uwagi na powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe należy wskazać, że sprzedaż pieca nie będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Z powyższej cytowanego przepisu wynika, że zastosowanie zwolnienia jest możliwe dla dostawy towarów wykorzystywanych wyłącznie do działalności zwolnionej od podatku, jeżeli przy nabyciu lub wytworzeniu tych towarów nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego. Oznacza to, że towary te muszą zostać wykorzystywane na cele takiej działalności. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może skorzystać dostawa towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane, choć zostały zakupione w takim celu. Z okoliczności sprawy wynika natomiast, że Wnioskodawcy z tytułu nabycia pieca nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, ale piec nie był wykorzystywany w działalności gospodarczej (nie została zakupiona technologia). Zatem w niniejszej sprawie nie znajdzie zastosowania art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2014 r.

Należy również wskazać, że sprzedaż pieca nie będzie również korzystała z art. 120 ustawy. Dla potrzeb stosowania szczególnej procedury w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy określił, że przez towary używane rozumie się ruchome dobra materialne nadające się do dalszego użytku w ich aktualnym stanie lub po naprawie, inne niż określone w pkt 1-3 oraz inne niż metale szlachetne lub kamienie szlachetne (CN 7102, 7103, 7106, 7108, 7110, 7112), (PKWiU 24.41.10.0, 24.41.20.0, ex 24.41.30.0, ex 32.12.11.0, ex 32.12.12.0 i 38.11.58.0).

Zgodnie z art. 120 ust. 4 ustawy, w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża, stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszona o kwotę podatku.

Stosownie do art. 120 ust. 10 ustawy, przepisy ust. 4 i ust. 5 dotyczą dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

1.

osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15, lub niebędącej podatnikiem podatku od wartości dodanej;

2.

podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

3.

podatników, jeśli dostawa tych towarów była opodatkowana zgodnie z ust. 4 i 5;

4.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113;

5.

podatników podatku od wartości dodanej, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem od wartości dodanej na zasadach odpowiadających regulacjom zawartym w ust. 4 i 5, a nabywca posiada dokumenty jednoznacznie potwierdzające nabycie towarów na tych zasadach.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują zatem stosowanie szczególnej procedury opodatkowania dostawy - między innymi - towarów używanych, polegającej na opodatkowaniu marży. Jest to wyjątek od ogólnej reguły opodatkowania obrotu, czyli kwoty stanowiącej zapłatę z tytułu sprzedaży, pomniejszonej o kwotę należnego podatku. Ta szczególna procedura dotyczy jednak tylko dostawy towarów używanych, które podatnik nabył od określonej kategorii podmiotów. Należy podkreślić, że do stosowania szczególnej procedury opodatkowania marżą uprawnieni są wszyscy podatnicy, którzy dokonują dostawy towarów nabytych w okolicznościach wymienionych w art. 120 ust. 10 ustawy. Zatem do sprzedaży pieca nie znajdzie zastosowania szczególna procedura w zakresie dostawy towarów używanych zawarta w art. 120 ustawy, gdyż, jak wynika z okoliczności sprawy, nabycie pieca nie nastąpiło na warunkach określonych w art. 120 ust. 4 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl