IPPP1/443-1282/13-2/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 stycznia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1282/13-2/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pana stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 października 2013 r. (data wpływu 31 października 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych na podstawie kontraktu menadżerskiego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 października 2013 r. został złożony ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności świadczonych na podstawie kontraktu menadżerskiego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest obecnie zatrudniony na podstawie umowy o pracę w spółce E. (dawniej R.) (dalej jako "Spółka") na stanowisku Dyrektora Operacyjnego.

W ramach stosunku pracy Wnioskodawca wykonuje zarówno obowiązki o charakterze zarządczym jak i obowiązki z zakresu szeroko pojętego doradztwa gospodarczego (rzeczoznawstwa).

Od dnia 1 stycznia 2014 r. zmianie ulegną zasady współpracy oraz wynagradzania Wnioskodawcy, które przedstawione zostały poniżej.

Po pierwsze, Wnioskodawcę łączyć będą ze Spółką dwie odrębne umowy: (i) kontrakt menedżerski oraz (ii) umowa o świadczenie usług doradczych. Umowy wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2014 r. i zastąpią dotychczasową umowę o pracę.

Po drugie, zarówno umowa doradcza jaki kontrakt menedżerski będą zawarte przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego od dnia 18 sierpnia 2013 r. działalności gospodarczej. Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą m.in. w obszarze doradztwa w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania sklasyfikowanego pod symbolem PKW 70.22.Z. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT.

W ramach kontraktu menedżerskiego, Wnioskodawca świadczyć będzie na rzecz Spółki usługi zarządzania. Kontrakt menedżerski regulować będzie, w szczególności: (i) zakres obowiązków, (ii) wysokość miesięcznego wynagrodzenia, (iii) termin płatności wynagrodzenia, (iv) okres wypowiedzenia.

Na podstawie kontraktu menedżerskiego, Wnioskodawca zobowiązany będzie, w szczególności, do: (a) sprawowania bieżącego nadzoru nad pracą i udzielania wytycznych podległym mu bezpośrednio dyrektorom regionalnym nadzorującym tzw. "strefy utrzymaniowe" Spółki; (b) wyznaczenia celów dyrektorom regionalnym zarówno finansowych (osiągnięcie zakładanego przychodu), jak i jakościowych (szybkość i jakość wykonania usług); (c) akceptacji bieżących wydatków i kosztów inwestycyjnych ponoszonych/ zgłaszanych przez dyrektorów regionalnych; (d) podejmowania kluczowych decyzji personalnych w podległych mu dyrekcjach regionalnych.

W związku z tym, iż czynności objęte kontraktem menedżerskim są czynnościami, o których mowa w art. 13 punkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, strony potwierdzają w kontrakcie menedżerskim, iż są świadome faktu, że Spółka jest płatnikiem w stosunku do zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych dochodów z kontraktu menedżerskiego oraz rozlicza składki na ubezpieczenie zdrowotne z tego tytułu.

Wnioskodawca jest udziałowcem oraz prokurentem Spółki. Wnioskodawca nie jest natomiast członkiem zarządu Spółki.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługi zarządzania świadczone przez Wnioskodawcę na podstawie kontraktu menedżerskiego będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi zarządzania świadczone w ramach kontraktu menedżerskiego będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

(a) przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;

(b) zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

(c) świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nie każda czynność stanowiąca świadczenie usług podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 Ustawy VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym stanowi art. 15 ust. 2 Ustawy VAT.

Nie wszystkie jednak czynności wykonywane przez osoby fizyczne traktowane są jako wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą. Przepis art. 15 ust. 3 pkt 3 Ustawy VAT stanowi bowiem, że za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 1, nie uznaje się czynności z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonaniem tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W katalogu przychodów wymienionych w art. 13 pkt 9 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361), za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej.

Z cyt. przepisu art. 15 ust. 3 pkt 3 Ustawy VAT, wynika, że dla uznania, że określone czynności wykonywane przez osobę fizyczną nie stanowią samodzielnie wykonywanej działalności gospodarczej i tym samym pozostają poza regulacjami ustawy o podatku od towarów i usług, istotne jest łączne spełnienie wszystkich elementów wymienionych w tym przepisie, tj. związanie zleceniobiorcy ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym a wykonującym zlecane czynności co do warunków:

(a) wykonywania tych czynności,

(b) wynagrodzenia, oraz

(c) odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.

W przypadku dwóch pierwszych warunków stwierdzić należy, iż każdy w zasadzie stosunek prawny o charakterze odpłatnym, istniejący pomiędzy podmiotem zlecającym wykonanie danej czynności a podmiotem, który daną czynność wykonuje jest w jakimś sensie określony co do warunków wykonywania danych czynności oraz wynagrodzenia. Jednakże, nie w każdym stosunku cywilnoprawnym określony jest zakres odpowiedzialności zlecającego za wykonanie zlecanych czynności.

Podkreślić należy, że sformułowanie art. 15 ust. 3 pkt 3 Ustawy VAT odnoszące się do odpowiedzialności należy rozumieć jako odpowiedzialność zleceniodawcy w stosunku do osób trzecich, za czynności realizowane przez zleceniobiorcę w ramach wykonywania zlecenia. Tylko w takim przypadku ryzyko wykonania czynności zleconych przechodzi z faktycznego wykonawcy na osobę zlecającą ich wykonanie, co wyklucza samodzielny charakter działalności zleceniobiorcy. Tak rozumiana odpowiedzialność za wykonanie czynności wskazuje, kto ponosi ryzyko prowadzonej działalności, a tym samym wskazuje na wyłączenie ze sfery samodzielności (i z grona podatników podatku od towarów i usług) tego podmiotu, który nie odpowiada za efekt wykonywanej pracy wobec osób trzecich.

Nie będzie więc podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług osoba, która w ramach podpisanej umowy, tworzyć będzie ze zlecającym więzi analogiczne do stosunku pracy, nie ponosząc tym samym ryzyka ekonomicznego w związku z wykonywanymi czynnościami. Tylko spełnienie wymogów wyłączających samodzielność działania poprzez zawarcie więzi prawnej między zleceniodawcą a zleceniobiorcą, co do warunków wykonywania zleconych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich, pozwala jednocześnie wyłączyć wykonywane czynności z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Kontrakt menedżerski nie reguluje kwestii odpowiedzialności wnioskodawcy za czynności wykonywane na jego podstawie. Tym niemniej, Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność wobec osób trzecich na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym, tj. Wnioskodawca będzie ponosił odpowiedzialność za każde swoje działanie, którym z własnej winy wyrządził innej osobie szkodę.

W świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Kontrakt menedżerski będzie bowiem regulował kwestie warunków wykonywania czynnością wynagrodzenia za wykonywane czynności. Ponieważ w treści kontraktu menedżerskiego odpowiedzialność Wnioskodawcy nie została wyłączona Wnioskodawca będzie także ponosił odpowiedzialność za swoje działania wobec osób trzecich na zasadach określonych w Kodeksie cywilnym.

Powyższe oznacza, że nie zostały spełnione kryteria pozwalające na wyłączenie usług, które będą wykonywane na podstawie kontraktu menedżerskiego z czynności podlegających ustawie o podatku od towarów i usług. Wobec tego Wnioskodawca będzie podatnikiem VAT w przypadku świadczenia usług menedżerskich na rzecz Spółki.

Stanowisko Wnioskodawcy jest ponadto akceptowane przez organy podatkowe. Przykładowo, wskazać można na następujące interpretacje indywidualne wydane przez: Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 5 lipca 2013 r. (sygn. IBPP1/443-283/13/AW), z dnia 27 marca 2012 r. (sygn. IBPP2/443-1372/11/ICz), Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 29 marca 2012 r. (sygn. IPTPP1/443-1071/11-4/AK).

Podsumowując, Wnioskodawca wnosi o potwierdzenie, że usługi zarządzania świadczone na podstawie kontraktu menedżerskiego będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. , poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl