IPPP1-443-1273/08-2/IZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1273/08-2/IZ

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Sp. z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 3 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej usługi na ruchomym majątku rzeczowym - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2008 r. do tut. Organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania świadczonej usługi na ruchomym majątku rzeczowym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Strona otrzyma powierzony materiał od spółki z dowolnego kraju Wspólnoty np. Niemiec. Właścicielem tego materiału jest inna spółka z innego unijnego kraju np. z Czech. Spółka ta podczas zakupu materiałów w Niemczech zleci dostarczenie tego materiału bezpośrednio do Wnioskodawcy, do Polski celem wykonania na nim usługi personalizacji, segregowania i pakowania. Po wykonaniu usługi (w ciągu 30 dni od daty jej zakończenia) towar ten będzie odebrany z siedziby Podatnika przez zlecającego usługę (Czecha) i wyeksportowany przez niego do Rosji - zastosuje on stawkę 0 % do eksportu. Podatnik wystawi fakturę za usługę na unijną spółkę z Czech.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Jaką stawkę podatku VAT powinna zastosować Spółka w fakturze za wykonaną usługę.

Czy należy spełnić jakieś dodatkowe warunki, wejść w posiadanie SAD-u, prowadzić jakąś ewidencję, jeżeli stawka VAT-u będzie 0 % lub transakcja nie będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

Spółka stoi na stanowisku, że usługa wykonana na rzecz kontrahenta z Czech, na powierzonym materiale, nie będzie podlegała opodatkowaniu (np) jako usługa na rzeczy ruchomej, a podatek rozliczy kontrahent z Czech. Towar bowiem opuści terytorium naszego kraju w ciągu 30 dni od dnia zakończenia usługi. Według Strony nie ma znaczenia, że towar zostanie wyeksportowany przez spółkę trzecią. W celu udokumentowania wyświadczenia usługina majątku ruchomym, późniejszego wywozu, zdaniem Strony wystarczą dokumenty takie jak zlecenie usługi, CMR z poświadczeniem daty przywozu materiałów do siedziby naszej firmy celem wykonania usługi oraz kserokopia SAD-u dokumentującego eksport do Rosji przez Czechów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem podlega:

* odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju,

* eksport towarów,

* import towarów,

* wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju,

* wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez terytorium kraju, zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy o VAT, rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Natomiast przez terytorium państwa członkowskiego, rozumie się terytorium państwa wchodzącego w skład terytorium Wspólnoty (art. 2 pkt 4).

W myśl art. 8 ust. 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W przypadku świadczenia usług dla określenia miejsca opodatkowania transakcji należy, w świetle wymienionej ustawy o podatku VAT, ustalić miejsce świadczenia usług.

Stosownie do ogólnej zasady sformułowanej w art. 27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28.

Zgodnie z ust. 2 pkt 3 lit. d) powołanego wyżej artykułu w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone z zastrzeżeniem art. 28.

Ruchomy majątek rzeczowy nie został zdefiniowany w ustawie o VAT, jednak należy zaliczyć do niego towary niebędące nieruchomościami oraz budowlami trwale związanymi z gruntem. Katalog usług na ruchomym majątku rzeczowym obejmuje np. naprawę rzeczy ruchomej, usługi serwisowe i gwarancyjne związane z rzeczami ruchomymi, instalację, montaż i demontaż rzeczy ruchomych, przetwarzanie i uszlachetnianie.

Artykuł 28 ust. 7 ustawy stanowi, iż w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c) i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem, że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane.

W myśl art. 28 ust. 8 w przypadku, gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usługi zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju.

Odnosząc się do sposobu dokumentowania przedmiotowej usługi, wskazać należy, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie wskazują jednoznacznie w jaki sposób podatnik ma dokumentować usługę świadczoną na ruchomym majątku, w sytuacji, gdy obowiązek jej rozliczenia spoczywa na kontrahencie usługodawcy.

Wskazać jednak należy, iż zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tych czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze (art. 106 ust. 2).

Zgodnie z § 27 ust. 1, ust. 2 i ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 z późn. zm.), przepisy § 9, 11-23 i 26 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze. Faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 9, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Ponadto faktury, o których mowa w ust. 1, mogą nie zawierać danych określonych w § 9 ust. 1 pkt 2, dotyczących nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 4.

Jako że świadczona przez Wnioskodawcę usługa wymieniona jest w art. 28 ust. 7 ustawy, wskazać należy, iż zgodnie z § 27 ust. 4 rozporządzenia, w przypadku świadczenia usług, o których mowa w art. 27 ust. 3 pkt 2 oraz art. 28 ust. 3, 4, 6 i 7 ustawy, faktura dokumentująca wykonanie tych czynności powinna zawierać numer, pod którym nabywca usługi jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego, innym niż terytorium kraju, oraz informację, że zobowiązanym do rozliczenia tego podatku jest nabywca usługi.

Zgodnie art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90, dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidłowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Ustawodawca zatem nie przewidział szczególnych wymogów dotyczących prowadzenia ewidencji w przypadkach, gdy do rozliczenia usługi na ruchomym majątku rzeczowym zobowiązany jest kontrahent usługodawcy. Należy mieć jednak na uwadze przepisy warunkujące możliwość przerzucenia obowiązku podatkowego na kontrahenta Podatnika.

Z analizy powołanych przepisów jednoznacznie wynika, iż możliwe jest określenie innego miejsca świadczenia usługi na ruchomym majątku rzeczowym, niż miejsce jej faktycznego świadczenia, jeżeli usługodawca poda wykonującemu tę usługę numer pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, a towar w terminie 30 dni od dnia wykonania usługi opuści terytorium kraju.

Ze złożonego wniosku wynika, iż Stronie zostanie powierzony przez unijną spółkę z Czech materiał, celem wykonania na nim usługi personalizacji, segregowania i pakowania. W ocenie Wnioskodawcy Spółka będzie świadczyła usługę na ruchomym majątku rzeczowym. W terminie 30 dni od zakończenia usługi towar zostanie odebrany przez nabywcę usługi - firmę czeską i wyeksportowany przez nią do Rosji.

Wskazując własne stanowisko w przedmiotowej sprawie Strona wskazała, iż w jej ocenie dla prawidłowego udokumentowania świadczonej usługi wystarczy zlecenie usługi, C z poświadczeniem daty przywozu materiałów do siedziby Firmy celem wykonania usługi oraz kserokopia SAD - u dokumentującego eksport towaru do Rosji przez kontrahenta z Czech.

Uznać zatem należy, iż skoro w ciągu 30 dni nastąpi wywóz towarów do Rosji, to tym samym, w terminie tym towar opuści terytorium kraju.

Biorąc zatem powołane przepisy oraz treść złożonego wniosku uznać należy, iż w przypadku gdy usługi na ruchomym majątku rzeczowym świadczone będą przez Stronę na rzecz podatnika czeskiego, który poda numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej i Strona będzie w posiadaniu dokumentów, potwierdzających, że w ciągu 30 dni po wykonaniu przedmiotowej usługi towar opuści terytorium kraju usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, a podmiotem zobowiązanym do jej rozliczenie będzie kontrahent czeski.

Tut. Organ zauważa jednak, iż w przypadku, gdy z posiadanych przez Stronę dokumentów wynikałoby, iż eksport towarów poza terytorium Wspólnoty miałby miejsce po upływie 30 dni od dnia wykonania usługi, Spółka winna być w posiadaniu dokumentów potwierdzających wywóz towarów z terytorium kraju w terminie, o którym mowa w art. 28 ust. 8 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydawania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl