IPPP1/443-126/13-2/EK - Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości rolnej na rzecz spółki z o.o. będącej cudzoziemcem.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 11 marca 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-126/13-2/EK Opodatkowanie podatkiem od towarów i usług dostawy nieruchomości rolnej na rzecz spółki z o.o. będącej cudzoziemcem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 25 stycznia 2013 r. (data wpływu 11 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 30 marca 1984 r. postanowieniem Sądu Rejonowego w Ż. Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadkobrania gospodarstwo rolne o łącznym obszarze 22,53 ha położone w miejscowości P., w gminie R., w powiecie ż., w województwie m.

Aktem notarialnym z dnia 2 grudnia 2010 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę przedwstępną sprzedaży opisanego wyżej gospodarstwa rolnego, w której zobowiązała się do dokonania jego sprzedaży na rzecz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, będącej cudzoziemcem w rozumieniu art. 1 ust. 2 pkt 4 ustawy z dnia 24 marca 1920 r., o nabywaniu nieruchomości przez cudzoziemców.

Spółka ta oświadczyła ponadto, że przedmiotowa niezabudowana nieruchomość stanowi część terenu, na którym zamierza zrealizować inwestycję, między innymi w postaci parku rozrywki i edukacji wraz z towarzyszącą infrastrukturą.

W treści aktu Wnioskodawczyni oświadczyła, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż w związku z tą sprzedażą nie jest podatnikiem tego podatku w rozumieniu normy wyrażonej w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W dniu 27 czerwca 2012 r. Zainteresowana zawarła warunkową umowę sprzedaży opisanej wyżej nieruchomości, a następnie w dniu 7 września 2012 r. definitywnie zbyła ją, zawierając umowę przeniesienia własności, przy czym kwota otrzymana z tego tytułu była wyższa niż 150.000.- zł.

W dniu zbycia nieruchomość ta nadal była niezabudowaną nieruchomością rolniczą. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż wedle jej wiedzy, miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego przewidywał w dniu zbycia dla tego terenu cele rekreacyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy sprzedaż opisanej nieruchomości rolnej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Zdaniem Zainteresowanej, dostawa towarów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko wtedy, gdy jest dokonywana przez podatnika występującego w takim charakterze. W opisanym zdarzeniu Wnioskodawczyni nie działała jako podatnik - handlowiec, a sprzedaż była realizowana w sferze dysponowania osobistym majątkiem prywatnym, która to czynność miała wyłącznie cechy prostego, zwykłego wykonywania prawa własności.

W odniesieniu do przedmiotu sprzedaży Zainteresowana nie podejmowała aktywnych działań polegających n.p. na inwestowaniu, podziale na mniejsze działki, dążeniu na rzecz zmiany charakteru nieruchomości z rolniczej na inną, zamieszczaniu ogłoszeń, zabiegach marketingowych, bądź innych działaniach, których celem byłoby uzyskanie jak najlepszych wyników na tej sprzedaży. Nieruchomość ta została sprzedana w takiej postaci i stanie prawnym, w jakich została przez Zainteresowaną nabyta w wyniku spadkobrania.

W transakcji sprzedaży Wnioskodawczyni działała jako osoba fizyczna, dokonując sprzedaży majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży. Sprzedaż ta miała charakter okazjonalny, w okolicznościach wskazujących, że nie jest czyniona z zamiarem nadania jej stałego charakteru jako przedmiotu działalności gospodarczej. Nadto majątek ten w trakcie jego posiadania nie służył Zainteresowanej do wykonywania jakiejkolwiek działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Reasumując Wnioskodawczyni uważa, że sprzedaż przedmiotowej nieruchomości rolnej nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż brak jest normatywnych przesłanek, aby Zainteresowana została z tytułu dokonania owej sprzedaży uznana za podatnika tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług - w świetle powyższych przepisów - jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi ona być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Pojęcia "podatnik" i "działalność gospodarcza", na potrzeby podatku od towarów i usług, zostały określone w art. 15 ust. 1 i ust. 2 tej ustawy. Podatnikami - wg zapisu ust. 1 tego artykułu - są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 powyższego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie ma zatem na tyle uniwersalny charakter, że pozwala na objęcie pojęciem "podatnika" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Ze wskazanych regulacji wynika, że w świetle definicji zawartej w art. 15 ustawy, dla uznania określonych zachowań danego podmiotu za działalność gospodarczą istotne znaczenie ma ich zorganizowany charakter. Przy czym, taka działalność wystąpi również w przypadku wykorzystywania towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych. Zatem dostawa towarów (w tym gruntów) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy działaniom podmiotu dokonującego tej dostawy, można przypisać znamiona prowadzenia działalności gospodarczej, co w efekcie przesądza o uzyskaniu przez niego statusu podatnika.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym.

Podkreślić przy tym należy, że pod pojęciem "handel" należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakup towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy.

W kwestii opodatkowania dostawy gruntów istotne jest również czy w świetle zaprezentowanego we wniosku stanu sprawy Wnioskodawca w celu dokonania sprzedaży gruntu podjął aktywne działania w zakresie obrotu nieruchomościami, angażując środki podobne do wykorzystywanych przez producenta, handlowca i usługodawców w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, co skutkuje koniecznością uznania go za podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu tego przepisu, a więc za podatnika podatku od towarów i usług, czy też sprzedaż nastąpiła w ramach zarządu majątkiem prywatnym. Zwykłe nabycie lub sprzedaż rzeczy nie stanowi wykorzystywania w sposób ciągły majątku rzeczowego w celu uzyskania z tego tytułu dochodu jako, że jedynym przychodem z takich transakcji może być ewentualny zysk ze sprzedaży tej rzeczy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że w dniu 30 marca 1984 r. Wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku gospodarstwo rolne o łącznym obszarze 22,53 ha. Aktem notarialnym z dnia 2 grudnia 2010 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę przedwstępną sprzedaży opisanego wyżej gospodarstwa rolnego. W dniu 27 czerwca 2012 r. Zainteresowana zawarła warunkową umowę sprzedaży opisanej wyżej nieruchomości, a następnie w dniu 7 września 2012 r. definitywnie zbyła ją, zawierając umowę przeniesienia własności. W dniu zbycia nieruchomość ta nadal była niezabudowaną nieruchomością rolniczą. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż nie podejmowała aktywnych działań polegających np. na inwestowaniu, podziale na mniejsze działki, dążeniu na rzecz zmiany charakteru nieruchomości z rolniczej na inną, zamieszczaniu ogłoszeń, zabiegach marketingowych, bądź innych działaniach, których celem byłoby uzyskanie jak najlepszych wyników na tej sprzedaży. Nieruchomość ta została sprzedana w takiej postaci i stanie prawnym, w jakich została przez Zainteresowaną nabyta w wyniku spadku, jak również nieruchomość nie służyła Zainteresowanej do wykonywania jakiejkolwiek działalności gospodarczej w rozumieniu przepisu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisany stan sprawy wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie brak jest przesłanek pozwalających uznać, że dokonując dostawy nieruchomości Wnioskodawczyni wystąpiła w charakterze podatnika. Jak wcześniej wyjaśniono, aby uznać określoną sprzedaż za opodatkowaną podatkiem VAT nie wystarcza stwierdzić jedynie dostawę towarów, lecz wymagane jest określenie podmiotu dokonującego dostawy za występującego w związku ze sprzedażą jako podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie takich przesłanek brak. Sprzedająca bowiem dokonała jednorazowej sprzedaży nieruchomości, a ponadto zainteresowana nie dokonała aktywnych działań, które mogłyby świadczyć o zamiarze profesjonalnego obrotu nieruchomościami, co stanowi o incydentalnej sprzedaży działki. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, zbywana nieruchomość stanowi majątek prywatny Wnioskodawczyni nabyty w drodze spadku. Zatem nie można również stwierdzić, że Wnioskodawczyni nabyła ww. nieruchomość w celu dalszej odsprzedaży, czy w celach zarobkowych. Skutkiem powyższego, transakcja sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości, nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawca będzie korzystał z przysługującego jej prawa do rozporządzania własnym majątkiem. Zatem ww. czynność sprzedaży oznacza działanie w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług zastosowania nie mają.

Tym samym należy uznać stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl