IPPP1/443-1259/13-2/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 grudnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1259/13-2/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 kwietnia 2013 r. (data wpływu 6 grudnia 2013 r.) o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem "Ś" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku naliczonego w związku z realizowanym projektem "Ś".

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

OSP jest stowarzyszeniem działającym na mocy ustawy o ochronie przeciwpożarowej. Nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Wszystkie jej dochody pochodzą z darowizn osób fizycznych i prawnych, składek członkowskich, dotacji unijnych, dofinansowania z urzędu gminy, ZOSP RP oraz PSP i w całości przeznaczane są na działalność statutową związaną z ochroną PPOŻ, działalnością społeczną i kulturalną.

W dniu 30 stycznia 2012 r. OSP złożyła do urzędu marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie do projektu pod nazwą "Ś" w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na lata 2007-2013w zakresie małych projektów. Celem projektu była budowa świetlicy na wolnym powietrzu, tzn. bardzo dużej zadaszonej altany z grillem, która byłaby miejscem spotkań okolicznych mieszkańców, miejscem organizowania imprez kulturalnych, rekreacyjnych, turystycznych związanych z promocją lokalnych walorów. W okresie letnim służyć będzie letnim konkursom układania kwiatów, a także otworzy swoje podwoje podczas imprez takich jak: dzień szarlotki, dzień strażaka, dzień matki.

W chwili obecnej projekt jest na ukończeniu, a jego rozliczenie ma nastąpić do 31 grudnia 2013 r. W związku z tym OSP winno jest przedstawić urzędowi marszałkowskiemu interpretację indywidualną dotyczącą braku możliwości odliczenia VAT na zasadach wynikających z ustawy, a tym samym udowodnić możliwość skorzystania z jego refundacji z funduszy unijnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy podatnik niebędący podatnikiem podatku VAT, nieprowadzący działalności gospodarczej, niebędący organizacją pożytku publicznego może ubiegać się o zwrot podatku od towarów i usług na zasadach wynikających z ustawy.

Zdaniem Wnioskodawcy, OSP jako stowarzyszenie nieprowadzące działalności gospodarczej; niebędące podatnikiem podatku od towarów i usług; niebędące organizacją pożytku publicznego, nie może ubiegać się o zwrot podatku VAT od faktur potwierdzających dokonanie zakupu towarów i usług w ramach projektu "Ś" na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. Jednocześnie może zakwalifikować podatek VAT do kosztów kwalifikowalnych projektu i ubiegać się o jego zwrot.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl ust. 2 pkt 1 lit. a powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających temu podatkowi.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż w dniu 30 stycznia 2012 r. Wnioskodawca złożył do urzędu marszałkowskiego wniosek o dofinansowanie do projektu pod nazwą "Ś" w ramach działania 413 wdrażanie lokalnych strategii rozwoju na lata 2007-2013w zakresie małych projektów. Celem projektu była budowa świetlicy na wolnym powietrzu, tzn. bardzo dużej zadaszonej altany z grillem, która byłaby miejscem spotkań okolicznych mieszkańców, miejscem organizowania imprez kulturalnych, rekreacyjnych, turystycznych związanych z promocją lokalnych walorów. W okresie letnim służyć będzie letnim konkursom układania kwiatów, a także otworzy swoje podwoje podczas imprez takich jak: dzień szarlotki, dzień strażaka, dzień matki.

OSP nie jest organizacją pożytku publicznego, nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, nie prowadzi działalności gospodarczej, a dokonane zakupy nie będą wykorzystywane do czynności podlegających opodatkowaniu. W związku z powyższym O nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie towarów i usług służących realizacji projektu pod nazwą "Ś".

Jednocześnie OSP nie ma możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Zauważyć ponadto należy, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania i oceny w zakresie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl