IPPP1/443-1256/12-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 29 stycznia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1256/12-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W związku z realizacją projektów współfinansowanych z Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji obywateli państw trzecich w ramach przedkładanych sprawozdań Władza Wdrażająca Programy Europejskie (WWPE), na mocy decyzji Ministerstwa Spraw Wewnętrznych i Administracji, w związku z wymogiem Komisji Europejskiej dotyczącym składania wiążącej interpretacji organu podatkowego o kwalifikowalności VAT, zobowiązana jest wymagać od wszystkich beneficjentów realizujących projekty, dostarczenia kopii wiążącej interpretacji indywidualnej Urzędu Skarbowego, stwierdzającego kwalifikowalność podatków od towarów i usług, czyli stwierdzającego brak możliwości odzyskania VAT przez beneficjenta. Fundacja prowadzi od założenia wyłącznie działalność statutową. Od 2006 r. działalność Fundacji opiera się tylko i wyłącznie na działalności wolontarystycznej i nie zanotowano żadnych przychodów. W celu sformalizowania faktycznego stanu, a więc nie prowadzenia działalności gospodarczej Fundacja złożyła dnia X do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców. W związku z powyższym Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje go w innym trybie. Projekt pt. "B", który Fundacja chce zrealizować z WWPE jest projektem badawczym. Badanie obejmie grupę cudzoziemców - obywateli państw trzecich, a także społeczeństwo przyjmujące oraz przedstawicieli instytucji/organizacji/NGO zajmujących się bezpośrednio sprawami cudzoziemców w Polsce. Projekt realizowany jest w terminie 01.10.2012-31.10.2013 i jest finansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji obywateli państw trzecich i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji. Projekt polega na:

* stworzeniu narzędzia badawczego (metodologii) do badania zjawiska równego dostępu i równego traktowania w publicznych placówkach opieki medycznej i badania istnienia barier na jakie napotykają cudzoziemcy z państw trzecich w placówkach medycznych w całej Polsce, jak również badania ich rzeczywistych potrzeb w zakresie korzystania z publicznej służby zdrowia w Polsce, a także

* przeprowadzeniu badań w powyższym zakresie

* stworzeniu rekomendacji do wprowadzenia usprawnień i zmian systemowych, regulacjach prawnych, organizacji i usprawnień na szeroko rozumianym rynku medycznym, a także zmiany w ofercie integracyjnej dla cudzoziemców

* stworzeniu centrum badawczego zajmującego się kontynuowaniem badań z tej tematyki.

W ramach projektu zostanie przeprowadzone badanie potencjalnych barier w dostępie do usług medycznych cudzoziemców na terenie Polski i przejawów dyskryminacji. Badanie będzie analizowało zjawisko w całej Polsce w miastach w podziale terytorialnym i z uwzględnieniem miast różnej wielkości. Powstanie pogłębiona analiza socjologiczna zjawiska występowania zachowań i praktyk dyskryminacyjnych wobec cudzoziemców z państw trzecich na rynku medycznym, a także rzeczywistych potrzeb cudzoziemców i oczekiwań pracowników publicznej służby zdrowia odnośnie chociażby zmian prawnych i rozwiązań systemowych. Rekomendowane działania będą pochodziły bezpośrednio od cudzoziemców, a także przedstawicieli publicznej służby zdrowia (personel zatrudniony w placówkach medycznych), po przedstawieniu tym grupom wyników badań zostaną zorganizowane grupy fokusowe składające się z wyżej wymienionych grup, które pod okiem moderatora wypracują wstępną rekomendację. Dzięki temu, że rekomendacja w znacznej mierze zostanie wypracowana przez cudzoziemców z państw trzecich a także pracowników publicznej służby zdrowia proponowane rozwiązania będą miały większą szansę na faktyczne wdrożenie w życie przez administrację publiczną, placówki zdrowia, organizacje/instytucje/NGO specjalizujące w tematyce imigrantów z państw trzecich. Finalna rekomendacja zostanie sporządzona na podstawie wyników badań oraz grup fokusowych, a także doświadczeń krajów europejskich. Rekomendacja zostanie przedstawiona podczas Konferencji podsumowującej projekt, na którą zostaną zaproszeni m.in. przedstawiciele instytucji zajmujących się problematyką cudzoziemców i ochroną zdrowia, a także uczestnicy projektu (m.in. uczestnicy badań fokusowych). Wszelkie czynności i działania wykonywane są na rzecz obywateli państw trzecich przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektu. Wszystkie działania i czynności na rzecz obywateli państw trzecich wykonywane są nieodpłatnie (w tym publikacje), czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Środki uzyskane w ramach projektu współfinansowane z europejskiego funduszu zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektu, zaangażowanie pracowników, ekspertów, specjalistów z wielu dziedzin.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyżej opisanym stanie faktycznym Podatnik ma prawo do odliczenia lub odzyskania podatku VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma możliwości odzyskania naliczonego podatku, ponieważ Fundacja nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest czynnym podatnikiem.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt badawczy pn. "B". Projekt realizowany jest w terminie 01.10.2012-31.10.2013 i jest finansowany ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji obywateli państw trzecich i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji. Fundacja prowadzi od założenia wyłącznie działalność statutową. Od 2006 r. działalność Fundacji opiera się tylko i wyłącznie na działalności wolontarystycznej i nie zanotowano żadnych przychodów. W celu sformalizowania faktycznego stanu, a więc nie prowadzenia działalności gospodarczej Fundacja złożyła dnia X do Krajowego Rejestru Sądowego wniosek o wykreślenie z rejestru przedsiębiorców. W związku z powyższym Fundacja nie jest czynnym płatnikiem VAT i nie odzyskuje go w innym trybie. Wszelkie czynności i działania wykonywane są na rzecz obywateli państw trzecich przebywających w Polsce i będących beneficjentami projektu. Wszystkie działania i czynności na rzecz obywateli państw trzecich wykonywane są nieodpłatnie (w tym publikacje), czyli żaden cudzoziemiec nie ponosi żadnych kosztów związanych z uczestnictwem w projekcie. Środki uzyskane w ramach projektu współfinansowane z europejskiego funduszu zostaną przeznaczone m.in. na zakup sprzętu niezbędnego do poprawnej realizacji projektu, zaangażowanie pracowników, ekspertów, specjalistów z wielu dziedzin.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu. Ponadto należy uznać, iż Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Fundacja nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług naliczonego w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu współfinansowanego ze środków unijnych w ramach Europejskiego Funduszu na rzecz Integracji obywateli państw trzecich i z budżetu państwa oraz ze środków Fundacji.

Stanowisko Fundacji należało zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl