IPPP1-443-1255/08-2/JL

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1255/08-2/JL

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 czerwca 2008 r. (data wpływu 1 lipca 2008 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług edukacyjnych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 lipca 2008 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług edukacyjnych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma E zamierza przeprowadzić szkolenia osób niewidomych i słabowidzących w zakresie podstawowej obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania. Szkolenia te mają być przeprowadzone w ramach programu PFRON "K 2003" mającego na celu pomoc w usamodzielnianiu się, aktywizacji i rehabilitacji zawodowej oraz zdobywaniu wiedzy przez osoby niewidome i słabowidzące. Szkolenia polegają na nauce obsługi komputerów (przystosowanych do potrzeb osób z upośledzeniem wzroku), korzystania z programów specjalistycznych - powiększających i udźwiękowujących zawartość ekranu komputera, a także obsługi urządzeń brajlowskich umożliwiających osobom z dysfunkcją wzroku na wykorzystanie nowoczesnego sprzętu komputerowego w nauce i pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy do wyżej wymienionych usług edukacyjnych polegających na prowadzeniu szkoleń w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania przez osoby niewidome i słabowidzące ma zastosowanie zwolnienie od podatku VAT zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), załącznik 4 poz. 7 (PKWiU ex 80).

Zdaniem wnioskodawcy usługi edukacyjne polegające na szkoleniu osób niewidomych i słabowidzących w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania spełniają warunki zaliczenia ich do usług objętych PKWiU ex 80 - usługi edukacyjne i jako takie są one zwolnione od podatku VAT (zał. nr 4, poz. 7 ustawy o podatku od towarów i usług).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy - wynosi 22%. Jednakże zarówno w treści cyt. ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi.

I tak, stosownie do zapisu art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. W poz. 7 tego załącznika wymieniono usługi w zakresie edukacji sklasyfikowane w grupowaniu ex 80.

W złożonym wniosku wnioskodawca wskazał, iż zamierza przeprowadzić szkolenia osób niewidomych i słabowidzących w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania. Jego zdaniem usługi edukacyjne polegające na szkoleniu osób niewidomych i słabowidzących w zakresie obsługi sprzętu komputerowego i oprogramowania spełniają warunki zaliczenia ich do usług objętych PKWiU ex 80 - usługi edukacyjne i jako takie są one zwolnione od podatku VAT na podstawie zał. nr 4, poz. 7 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy w tym miejscu nadmienić, iż zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 19 września 2007 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zwrocie osobom fizycznym niektórych wydatków związanych z budownictwem mieszkaniowym (Dz. U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382), usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Ponadto zgodnie z komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. U. GUS z 2005 r., Nr 1, poz. 11), do zaklasyfikowania usług lub wyrobów zobowiązany jest odpowiednio usługodawca lub producent (importer) danego wyrobu. Również przepis pkt 7.3 Zasad Metodycznych Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług stanowi, że zaliczenie określonego produktu do właściwego grupowania PKWiU należy do obowiązków producenta (względnie usługodawcy) tego produktu.

Tutejszy organ podatkowy nie jest zatem organem uprawnionym do dokonania klasyfikacji statystycznej usług wymienionych we wniosku Strony.

W celu dokonania klasyfikacji przedmiotowych usług wnioskodawca powinien zwrócić się do urzędu statystycznego.

Mając jednak na uwadze opis świadczonych usług przedstawiony we wniosku należy stwierdzić, iż - jeżeli świadczone usługi są sklasyfikowane w grupowaniu wskazanym przez wnioskodawcę (ex 80 usługi w zakresie edukacji) - ich świadczenie, zgodnie z zapisem powołanego wyżej art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega zwolnieniu od tego podatku.

Jednocześnie wskazuje się, że Minister Finansów nie jest uprawniony do klasyfikacji usług, w związku z tym niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie w oparciu o grupowanie wskazane przez wnioskodawcę we wniosku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl