IPPP1-443-1243/08-3/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 15 września 2008 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1243/08-3/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu Miejskiego przedstawione we wniosku z dnia 23 czerwca 2008 r. (data wpływu 30 czerwca 2008 r.) uzupełnionego w dniu 19 sierpnia 2008 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 5 sierpnia 2008 r. doręczone w dniu 11 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę Miasta od inwestycji kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 czerwca 2008 r. wpłynął ww. wniosek uzupełniony w dniu 19 sierpnia 2008 r. (data wpływu) na wezwanie z dnia 5 sierpnia 2008 r. doręczone w dniu 11 sierpnia 2008 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Gminę Miasta O od inwestycji kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Urząd Miejski (Gmina Miasto O) zamierza przystąpić do konkursu o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka Działanie II.6 Ochrona powietrza Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013.

Gmina Miasta O planuje zrealizować projekt w ramach kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej w formie inwestycji, którą objęte będą budynki Urzędu Miejskiego, Szkoły Podstawowej Nr 4 i Szkoły Podstawowej Nr 5 oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej w O.

Inwestycja będzie realizowana przez Urząd Miejski w O, na który będą wystawiane faktury za wykonane usługi i zakup materiałów.

Zakres prac termomodernizacyjnych będzie obejmował wymianę okien, drzwi, dachu i obróbek blacharskich, docieplenia stropów i ścian budynków, modernizację centralnego ogrzewania i kotłowni oraz instalację kolektorów słonecznych.

W jednym z dwóch budynków, który zajmuje Urząd Miejski, mieści się Miejska Przychodnia Zdrowia (MPZ).

Lokale użytkowe są przekazane MPZ do użytkowania na podstawie umowy - użyczenia, jedynie koszty eksploatacyjne za dostawę energii, wody i za wywóz nieczystości są refakturowane przez Urząd Miejski na MPZ w oparciu o rzeczywiste zużycie.

Budynki szkół są przekazane w zarząd jednostkom budżetowym przez Gminę Miasta O, która jest ich właścicielem, natomiast budynek biblioteki jest jej własnością.

Podległe szkoły wynajmują odpłatnie swoje pomieszczenia innym podmiotom gospodarczym na działalność niezwiązaną ze swoim statutem, biblioteka - jako instytucja kultury również wynajmuje odpłatnie pomieszczenia na działalność niestatutową.

Zgodnie z Zasadą 7 kwalifikowalności wydatków w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego podatek VAT jest kosztem kwalifikowanym w sytuacji, gdy jest przez podmiot realizujący projekt prawdziwie i definitywnie poniesiony. Taka sytuacja będzie miała miejsce wtedy, gdy podmiotowi finansującemu zakupy ze środków nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu danego zakupu.

Gmina Miasta O będzie nadzorowała zachowanie trwałości projektu w danych obiektach.

Tym samym zapewni wieloletnią trwałość projektu zgodnie z art. 57 Rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie tut. organu Urząd Miejski w O wskazał, iż wnioskodawcą ww. projektu jest Gmina Miasta O, która nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Zgodnie ze Statutem Gminy Miasta O organem Gminy jest Burmistrz, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego w O. Przedmiotowe zadanie będzie realizowane (wykonywane) przez Urząd Miejski w O. Nabywcą towarów i usług wskazanym na fakturach i rachunkach będzie Urząd Miejski w O, który jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje czynności opodatkowanych. Realizacja przedmiotowego projektu obejmuje m.in. budynek będący siedzibą Urzędu Miejskiego w O przy ul. Wigury 1. Ponadto w posiadaniu Urzędu Miejskiego w O jest również budynek, który jest również objęty projektem pn.:,"Termomodernizacja gminnych obiektów użyteczności publicznej".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miasta O ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony od zakupów towarów i usług służących realizowanej inwestycji.

Gmina Miasto O podczas rozliczania inwestycji pn. "Termomodernizacja gminnych obiektów użyteczności publicznej" zamierza ująć podatek od towarów i usług w całości jako koszt kwalifikowany, gdyż poniesione nakłady nie będą wykorzystywane do wykonywania przez gminę czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.) obniżenie kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego zależy od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W opisanej sytuacji nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną a inwestycja będzie zrealizowana jako zadanie statutowe gminy.

Wnioskodawca uważa, iż zakupione towary i usługi w ramach realizowanej inwestycji nie będą wykorzystane do wykonywania przez Gminę Miasta O czynności opodatkowanych i w związku z tym nie będzie przysługiwało jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, powiaty czy województwa, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), lecz są objęte zwolnieniem o którym mowa w § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 9 i 15 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jednocześnie należy zauważyć, iż w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi (art. 9 ust. 1 cyt. ustawy). Zgodnie z art. 11a ust. 1 pkt 1 i 2 ww. ustawy o samorządzie gminnym, organami gminy są rada gminy i wójt (burmistrz, prezydent miasta).

Gmina jest samorządową osobą prawną, która nie ma własnych struktur organizacyjnych, natomiast nałożone na nią zadania w myśl art. 33 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy o samorządzie gminnym, wykonuje za pośrednictwem urzędu gminy (miasta). Zdolność prawną, jak i zdolność do wykonywania czynności prawnych ma jednostka samorządu terytorialnego - gmina, nie zaś urząd gminy (miasta). Urząd gminy (miasta) jest jedynie aparatem pomocniczym gminy.

Z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 lipca 2006 r. w sprawie szczególnych zasad rachunkowości oraz planów kont dla budżetu państwa, budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz niektórych jednostek sektora finansów publicznych (Dz. U. Nr 142, poz. 1020) wynika, że urząd nie ma możliwości prowadzenia odrębnej ewidencji księgowej, dotyczącej rozliczeń podatku od towarów i usług dla samorządowych osób prawnych oraz ich urzędów, obsługujących od strony techniczno-organizacyjnej te osoby prawne. Jednostka samorządu terytorialnego jaką jest gmina nie może wykonywać swoich zadań statutowych bez udziału urzędu gminy (miasta).

Stąd też podatnikiem podatku od towarów i usług w stosunku do całej działalności gminy i urzędu gminy (miasta) jest wyłącznie gmina jako jednostka samorządu terytorialnego, posiadająca osobowość prawną. W związku z powyższym zarówno gmina, jak i urząd gminy (miasta), w związku ze swoimi działaniami powinny stosować jednakowe oznaczenie (numer identyfikacji podatkowej NIP) oraz powinny sporządzać jedno rozliczenie deklaracyjne dla podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Urząd Miejski w O (Gmina Miasto O) zamierza przystąpić do konkursu o dofinansowanie projektu w ramach Osi Priorytetowej II Ochrona Środowiska, zapobieganie zagrożeniom i energetyka Działanie II.6 Ochrona powietrza Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Gmina Miasta O planuje zrealizować ww. projekt w ramach kompleksowej termomodernizacji budynków użyteczności publicznej w formie inwestycji, którą objęte będą budynki Urzędu Miejskiego, Szkoły Podstawowej Nr 4 i Szkoły Podstawowej Nr 5 oraz Miejskiej Biblioteki Publicznej w O. Przedmiotowe zadanie będzie realizowane (wykonywane) przez Urząd Miejski w O, na który będą wystawiane faktury i rachunki. Urząd Miejski w O jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje czynności opodatkowanych. Realizacja przedmiotowego projektu obejmuje m.in. budynek będący siedzibą Urzędu Miejskiego w O. Ponadto w posiadaniu Urzędu Miejskiego w O jest również budynek, który jest również objęty ww. projektem.

Kwestie dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego uregulowane zostały w dziale IX ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z dyspozycją ustawową w rozdziale 7 i 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.).

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Mając na uwadze przywołane przepisy należy stwierdzić, iż podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego jedynie w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Aby zatem podatnik mógł obniżyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z dokonanych inwestycji, inwestycję te muszą być związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, przy czym związek ten winien mieć charakter bezpośredni. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadku natomiast gdy towary i usługi wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego - art. 90 ust. 1 ustawy o VAT. Jeżeli natomiast nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2).

Z treści złożonego wniosku wynika, iż zgodnie ze statutem Gminy Miasta O organem gminy jest Burmistrz, który wykonuje swoje zadania przy pomocy Urzędu Miejskiego w O - czynnego podatnika VAT dokonującego czynności opodatkowanych a realizacja przedmiotowego projektu będzie obejmowała m.in. budynek będący siedzibą Urzędu Miejskiego w O.

Podsumowując, w oparciu o przedstawione zdarzenie przyszłe oraz obowiązujący w tym zakresie stan prawny należy stwierdzić, iż skoro przedmiotowy projekt obejmuje m.in. budynek w którym mieści się siedziba Urzędu Miejskiego w O, który jest czynnym podatnikiem VAT i dokonuje czynności opodatkowanych Gmina Miasta O zachowuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur dotyczących ww. projektu, w zakresie w jakim będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, iż w opisywanej sytuacji zakupy nie będą miały związku ze sprzedażą opodatkowaną a inwestycja będzie realizowana jako zadanie statutowe gminy, należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy zaznaczyć, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdą również zastosowania uregulowania § 23 ust. 1 i 2 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 z późn. zm.), zgodnie z którymi zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe bezpośrednio im przekazane na odrębny rachunek bankowy, na którym są ulokowane wyłącznie środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w § 6 ust. 3 i 4, przysługuje zwrot podatku naliczonego. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do zarejestrowanych podatników dokonujących bezpośrednio nabycia towarów i usług lub importu towarów za środki finansowe, przekazane z rachunku bankowego, na którym są ulokowane środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, przekazane przez podatnika, o którym mowa w ust. 1.

Przepisy ww. rozporządzenia przewidują bowiem możliwość zwrotu kwoty podatku naliczonego zarejestrowanym podatnikom, którzy dokonują nabycia towarów i usług (w całości lub w części) za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 6 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia, a w szczególności przedakcesyjnych środków Unii Europejskiej (PHARE). W przypadku finansowania programów, realizowanych w ramach Programów Ramowych Unii Europejskiej oraz innych programów wspólnotowych Unii Europejskiej, warunkiem uzyskania zwrotu jest zawarcie umowy na realizację projektu przed dniem 1 maja 2004 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl