IPPP1/443-124/12-2/IGo - Prawo lokalnej grupy rybackiej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków europejskiego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 lutego 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-124/12-2/IGo Prawo lokalnej grupy rybackiej do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją przedsięwzięcia finansowanego ze środków europejskiego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 1 lutego 2012 r. (data wpływu 7 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Lokalna Grupa Rybacka realizuje projekt ze środków europejskiego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", oś priorytetowa 4. "Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa".

Głównymi celami osi 4 są minimalizacja zaniku sektora rybackiego, rekonwersja obszarów dotkniętych zmianami w sektorze oraz poprawa jakości życia w społecznościach rybackich. Dla osiągnięcia tych celów budowany będzie potencjał wśród lokalnych beneficjentów poprzez szkolenia, podnoszenie kwalifikacji zawodowych i rozwój przedsiębiorczości mający na celu dywersyfikację zatrudnienia w kierunku działalności poza sektorem rybackim. Ponadto celem działań jest podniesienie atrakcyjności tych obszarów poprzez rozwój turystyki ekologicznej i małej infrastruktury związanej z rybactwem, ochrona i poprawa stanu środowiska, jak również rozwój i regeneracja osad i wiosek z głęboko zakorzenioną działalnością rybacką i tradycjami. Ważnym celem osi 4 jest również usprawnienie współpracy pomiędzy władzami publicznymi a organizacjami/organami reprezentującymi sektor rybacki, jak również pomiędzy grupami rybackimi. Głównymi zadaniami lokalnej grupy rybackiej jest przygotowanie oraz wdrożenie Lokalnej Strategii Rozwoju Obszarów Rybackich. Zadania polegające na wdrażaniu LSROR polegają na sprawnej i efektywnej pracy biura, na prowadzeniu badań dotyczących obszaru objętego LSROR, prowadzeniu działań informacyjnych dotyczących realizacji LSROR oraz działalności LGR, realizacji wydarzeń promocyjnych lub kulturalnych związanych z obszarem objętym LSROR lub działalnością LGR a także działania aktywizujące lokalne społeczności. Lokalna Grupa Rybacka oprócz wyżej wymienionych zadań przeprowadza procedurę wyboru projektów, które mogą otrzymać dofinansowanie z PO RYBY 2007-2013. "L..." nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach projektu nie będzie prowadzona sprzedaż. Transze dotacji przekazywane będą w formie zaliczki na podstawie umowy o dofinansowanie oraz na podstawie kwoty kosztów kwalifikowalnych wskazanych we wniosku o płatność pomniejszoną o otrzymaną zaliczkę. Dofinansowanie na realizację projektu nie pochodzi ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336, z 2008 r.).

Zgodnie z przepisami rozporządzeń wykonawczych do ustawy z dnia 3 kwietnia 2009 r. o wspieraniu zrównoważonego rozwoju sektora rybackiego z udziałem Europejskiego Funduszu Rybackiego (Dz. U. Nr 72, poz. 619 i Nr 157, poz. 1241) dotyczących realizacji Środków objętych osiami priorytetowymi 1-4, do kosztów kwalifikowalnych operacji zalicza się koszty faktycznie poniesione w tym także podatek od towarów i usług (VAT) na zasadach określonych w art. 55 ust. 5 rozporządzenia 1198/2006. Wskazany powyżej przepis określa wydatki nie kwalifikujące się do uzyskania wsparcia EFR, którymi są m.in. podatek od wartości dodanej, oprócz podatku od wartości dodanej niepodlegającego zwrotowi, jeżeli jest on rzeczywiście i ostatecznie ponoszony przez innego beneficjenta niż osoba niebędąca podatnikiem określona w art. 4 ust. 5 akapit pierwszy szóstej dyrektywy Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji ustawodawstw państw członkowskich w odniesieniu do podatków obrotowych - wspólny system podatku od wartości dodanej: ujednolicona podstawa wymiaru podatku. Dyrektywa Rady 77/388/EWG z dnia 17 maja 1977 r. została zastąpiona z dniem 1 stycznia 2007 r. przez Dyrektywę 2006/112/WE. Art. 13 ust. 1 akapit pierwszy Dyrektywy 2006/112/WE zawiera analogiczną regulację, jak art. 4 ust. 5 akapit pierwszy Dyrektywy Rady 77/388/EWG.

Otrzymana przez Lokalną Grupę Rybacką dotacja służy finansowaniu, tzn. pokryciu kosztów kwalifikowalnych otrzymanego dofinansowania w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy rybackiej (LGR) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności a także dofinansowania w ramach środka 4.2 "Wsparcie na rzecz współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej" PO RYBY 2007-2013. Wydatki te dotyczyć będą m.in. organizacji szkoleń, imprez kulturalnych i aktywizacyjnych lokalną społeczność, działań informacyjnych i promocyjnych regionu itp. Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy realizując projekt dofinansowany ze środków europejskiego Programu Operacyjnego "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013" "LGR" przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 51, poz. 535 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W sprawie będącej przedmiotem niniejszego wniosku związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym nie będzie spełniony warunek dający lokalnej Grupie Rybackiej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizacją opisanego we wniosku projektu.

Analizując przedstawiony stan faktyczny i prawny Lokalna Grupa Rybacka stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją ww. projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

Jak wynika z powyższego, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. "Zrównoważony rozwój sektora rybołówstwa i nadbrzeżnych obszarów rybackich 2007-2013", oś priorytetowa 4. "Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa".

Głównymi celami osi 4 są minimalizacja zaniku sektora rybackiego, rekonwersja obszarów dotkniętych zmianami w sektorze oraz poprawa jakości życia w społecznościach rybackich. Otrzymana przez Wnioskodawcę dotacja służy finansowaniu, tzn. pokryciu kosztów kwalifikowalnych otrzymanego dofinansowania w ramach środka 4.1 Rozwój obszarów zależnych od rybactwa w zakresie realizacji operacji polegających na funkcjonowaniu lokalnej grupy (LG) oraz nabywaniu umiejętności i aktywizacji lokalnych społeczności a także dofinansowania w ramach środka 4.2 "Wsparcie na rzecz współpracy międzyregionalnej i międzynarodowej" PO RYBY 2007-2013. Wydatki te dotyczyć będą m.in. organizacji szkoleń, imprez kulturalnych i aktywizacyjnych lokalną społeczność, działań informacyjnych i promocyjnych regionu itp. Część wydatków objęta jest podatkiem od towarów i usług, jednak zakupione towary i usługi nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto Zainteresowany wskazuje, że pozyskane w ramach pomocy środki nie będą środkami bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w § 8 ust. 3 i 4 rozporządzenia Ministra Finansów z 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.).

Biorąc pod uwagę opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem poniesione wydatki nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi. W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca zgodnie z obowiązującym stanem prawnym nie ma możliwości odzyskania podatku od towarów i usług towarów i usług nabytych w związku z realizacją przedmiotowego projektu.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl