IPPP1-443-1229/11-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 października 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1-443-1229/11-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 10 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT wykazanego na fakturze otrzymanej od firmy szkoleniowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT wykazanego na fakturze otrzymanej od firmy szkoleniowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W roku 2008 Spółka E... (dalej Spółka) zawarła umowę z firmą szkoleniową na prowadzenie szkoleń. Umowa ta objęta była pomocą udzielaną na podstawie Rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie udzielania przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości pomocy finansowej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki. Umowa została skonstruowana w taki sposób, że 60% kosztów szkoleń zostało objęte dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej przekazywanym przez Instytucję Wdrażającą (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - dalej PARP) bezpośrednio firmie szkoleniowej na podstawie raportów rzeczowo finansowych rozliczających poszczególne szkolenia, a 40% kosztów szkoleń pokrywała Spółka, częściowo w postaci wynagrodzeń dla pracowników a częściowo w postaci wkładu gotówkowego wypłacanego firmie szkoleniowej na podstawie otrzymywanych faktur VAT.

Ze względu na fakt, iż do 31 grudnia 2010 r. usługi szkoleniowe były zwolnione z VAT, rozliczenia pomiędzy firmą szkoleniową i Spółką przebiegały w ten sposób, że firma szkoleniowa wystawiała fakturę VAT na usługę szkoleniową (PKWiU 8042-10) w kwocie dotyczącej danej transzy wkładu gotówkowego i kwalifikowała tę usługę na fakturze jako zwolnioną z VAT. W konsekwencji kwota netto równa była kwocie brutto.

Ponieważ od 1 stycznia 2011 r. usługi szkoleniowe objęte są 23% VAT, firma szkoleniowa ma zamiar wystawiać na Spółkę faktury w sposób odmienny od dotychczasowego. Tak więc faktury będą wystawiane na łączne kwoty jakie firma szkoleniowa otrzymuje w ramach programu zarówno od PARP jak i od Spółki. Do kwoty netto na fakturze zostanie doliczony VAT w wys. 23%. Następnie od kwoty do zapłaty wykazanej na fakturze odjęta zostanie kwota, którą firma szkoleniowa otrzyma od PARP w ramach dofinansowania. W rezultacie Spółka zapłaci firmie szkoleniowej tę część wynagrodzenia, którą zobowiązana jest zapłacić zgodnie z umową (wkład gotówkowy) oraz podatek naliczony od całej kwoty tzn. od tej kwoty netto, którą Spółka jest zobowiązana zapłacić zgodnie z umową oraz od kwoty dofinansowania, którą wypłaca firmie szkoleniowej PARP.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Spółce będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturze otrzymanej od firmy szkoleniowej w całości, czy też jedynie w części dotyczącej kwoty płaconej w formie wkładu gotówkowego.

Zdaniem wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towaru oraz wewnątrzwspolnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót (...) obrotem jest kwota należna z tyt. sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną).

Zdaniem Wnioskodawcy, w sytuacji opisanej powyżej przyznana dotacja nie ma wpływu na cenę (kwotę należną) i w związku z tym nie może powiększać obrotu. Jest tak dlatego, że dotacja ta nie jest przyznawana w celu sfinansowania jakiejkolwiek konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Tym samym jako dotacja ogólna, przyznana na pokrycie kosztów realizacji szkoleń nie podlega opodatkowaniu.

Artykuł 88 ust. 3a ustawy o VAT mówi, że nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy (pkt 2): transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Spółka jest zdania, że transakcja udokumentowana fakturą w części dotyczącej dotacji nie podlega opodatkowaniu a zatem faktura taka nie stanowi podstawy do obniżenia przez Spółkę podatku należnego w części dotyczącej VAT od kwoty dofinansowania wypłacanego firmie szkoleniowej przez PARP. Faktura ta stanowi podstawę do obniżenia podatku należnego w części dotyczącej VAT od gotówkowego wkładu własnego Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (...).

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Z przepisów ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jednym z przypadków, w których podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług, pomimo tego, że spełnia on generalne przesłanki upoważniające go do obniżenia kwoty podatku należnego jest sytuacja przewidziana w przepisie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, w myśl którego nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca zawarł umowę z firmą szkoleniową na prowadzenie szkoleń. Umowa została skonstruowana w taki sposób, że 60% kosztów szkoleń zostało objęte dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej przekazywanym przez Instytucję Wdrażającą (Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości - dalej PARP) bezpośrednio firmie szkoleniowej na podstawie raportów rzeczowo finansowych rozliczających poszczególne szkolenia, a 40% kosztów szkoleń pokrywała Spółka, częściowo w postaci wynagrodzeń dla pracowników a częściowo w postaci wkładu gotówkowego wypłacanego firmie szkoleniowej na podstawie otrzymywanych faktur VAT.

Faktury będą wystawiane na łączne kwoty jakie firma szkoleniowa otrzymuje w ramach programu zarówno od PARP jak i od Spółki. Do kwoty netto na fakturze zostanie doliczony VAT w wys. 23%. Następnie od kwoty do zapłaty wykazanej na fakturze odjęta zostanie kwota, którą firma szkoleniowa otrzyma od PARP w ramach dofinansowania. W rezultacie Spółka zapłaci firmie szkoleniowej tę część wynagrodzenia, którą zobowiązana jest zapłacić zgodnie z umową (wkład gotówkowy) oraz podatek naliczony od całej kwoty tzn. od tej kwoty netto, którą Spółka jest zobowiązana zapłacić zgodnie z umową oraz od kwoty dofinansowania, którą wypłaca firmie szkoleniowej PARP.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług - w myśl art. 8 ust. 1 ww. ustawy - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót (...). Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przedmiotowej sprawie należy zatem rozstrzygnąć, czy otrzymana dotacja oraz wkład własny wniesiony przez Spółkę podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jak wskazuje Wnioskodawca 60% kosztów szkoleń zostało objęte dofinansowaniem z funduszy Unii Europejskiej przekazywanym przez Instytucję Wdrażającą bezpośrednio firmie szkoleniowej. Pozyskana dotacja nie ma jakiegokolwiek związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi (nie generuje zysków), a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów szkolenia, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją szkoleń, Firma szkoleniowa nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy o VAT, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że dotacja nie ma bezpośredniego wpływu na cenę świadczonych usług, nie stanowi zatem obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność nie wymieniona w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca podaje, iż 40% kosztów szkoleń pokrywała Spółka, częściowo w postaci wynagrodzeń dla pracowników a częściowo w postaci wkładu gotówkowego wypłacanego firmie szkoleniowej na podstawie otrzymywanych faktur VAT.

W kwestii wkładu własnego w postaci wynagrodzeń pracowników, stwierdzić należy iż wkład ten jest niewątpliwie związany z konkretnym konsumentem realizowanego programu szkoleniowego i jest bezpośrednim kosztem szkolenia. Jednakże wkład własny przedsiębiorców w formie wynagrodzenia uczestników szkolenia za czas uczestnictwa w szkoleniu, nie stanowi zapłaty za świadczone usługi. Wynagrodzenie za pracę to obligatoryjne świadczenie należne pracownikowi od pracodawcy. Wynagrodzenia te stanowią wprawdzie element kalkulacyjny szkolenia, lecz same w sobie nie są przedmiotem opodatkowania podatkiem VAT.

W odniesieniu do dofinansowania wkładu własnego przedsiębiorcy w postaci wpłat pieniężnych, stwierdzić należy iż opodatkowaniu podlega każde świadczenie odpłatne, tj. takie, za które świadczącemu zostało wypłacone wynagrodzenie.

Zatem, wkład gotówkowy jest związany z konkretnym konsumentem w celu realizacji konkretnego programu szkoleniowego, w związku z czym są bezpośrednio związane ze świadczeniem usług szkoleniowych. Tym samym, zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy, otrzymany wkład własny stanowi obrót, podlegający opodatkowaniu według właściwej dla usług stawki. Bowiem z przepisu art. 29 ust. 1 ustawy wynika, iż na obrót składają się: kwota należna obejmująca całość świadczenia należnego od nabywcy (pomniejszona o kwotę należnego podatku), jak również otrzymane przez podatnika dotacje (mające wpływ na cenę usługi). Tak więc, wkłady własne uznaje się za wynagrodzenie za świadczone usługi szkoleniowe. Zatem, otrzymany wkład własny od beneficjentów ostatecznych stanowi obrót podlegający opodatkowaniu podatkiem VAT.

Podsumowując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących usługi szkoleniowe w zakresie w jakim związane będą z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, w wysokości odpowiadającej wkładowi gotówkowemu wnoszonemu przez Wnioskodawcę. Wniesiony wkład gotówkowy stanowi wyłączne wynagrodzenie za świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl