IPPP1/443-1228/12-2/IGo

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 lutego 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1228/12-2/IGo

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2012 r. (data wpływu 13 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* uznania, iż otrzymana dotacja nie stanowi obrotu - jest prawidłowe;

* prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w kosztach związanych z organizacją szkoleń finansowanych z dotacji oraz finansowanych ze środków własnych po ewentualnym zwrocie dotacji - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 13 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, iż otrzymana dotacja stanowi obrót, prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w kosztach związanych z organizacją szkoleń finansowanych z dotacji oraz finansowanych ze środków własnych po ewentualnym zwrocie dotacji.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (dalej wnioskodawca) prowadzi między innymi działalność gospodarczą w zakresie doradztwa w pozyskiwaniu finansowania działalności gospodarczej. Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie projektu w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki zatwierdzonego decyzją Komisji Europejskiej z dnia 28 września 2007 r. nr K (2007) 4547 zmienioną decyzją z dnia 21 sierpnia 2009 r. nr K (2009) 6607, w priorytecie VIII Regionalne kadry gospodarki, w ramach działania 8.1. Rozwój pracowników i przedsiębiorstw w regionie, z Województwem Małopolskim - Wojewódzkim Urzędem Pracy w K... na realizację projektu "Zewnętrzne źródła finansowania kluczem do rozwoju firm małopolskiego sektora MMP".

Przedmiotem umowy jest przyznanie Wnioskodawcy dofinansowania na realizację projektu w kwocie 456.644,60 zł w tym: płatność ze środków europejskich w kwocie 388.147,91 zł oraz dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 68.496,69.

Na podstawie wniosku będącego załącznikiem do umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia:

1.

szkoleń plenarnych, których celem jest zwiększenie w perspektywie 15 miesięcy od rozpoczęcia realizacji projektu, wiedzy i świadomości objętej projektem grupy 90 beneficjentów (w tym 50 kobiet) w zakresie potencjalnych dostępnych zewnętrznych źródeł finansowania inwestycji;

2.

szkoleń kierunkowych, których celem jest przekazanie kompetencji kierunkowych, powiązanych z typem planowanych inwestycji oraz preferencjami przedsiębiorstwa, pozwalających na samodzielną realizację procesu pozyskiwania zewnętrznych źródeł kapitału grupie 90 beneficjentów (w tym 50 kobiet), w ciągu 15 miesięcy realizacji projektu;

3.

usług doradczych, których celem jest rozpoczęcie procesu pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania przez m.in. 72 beneficjentów (w tym 40 kobiet) w ciągu 6 miesięcy.

Po zakończeniu realizacji szkoleń Uczestnik szkolenia - beneficjent dotacji - nie jest obciążany należnością za udział w szkoleniu.

Całość kosztów organizacji szkolenia jest finansowana zarówno z projektu, jak i ze środków operacyjnych spółki. Wnioskodawca ("H... " Sp. z o.o.) nie realizuje żadnej dodatniej marży na przeprowadzonych szkoleniach, a ekonomiczny sens takiej działalności polega na oferowaniu po zakończeniu projektu odpłatnych usług doradczych związanych z:

* wypełnianiem wniosków o dotację

* rozliczaniem projektów po otrzymaniu dotacji.

* doradztwie w zakresie pozyskiwania finansowania w postaci kredytu bankowego i leasingu.

Zatem, generalną ideą i celem przeprowadzenia projektu tj. szkoleń finansowanych ze środków dotacji z punktu widzenia Wnioskodawcy, jest świadczenie odpłatnych usług doradczych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Pośrednim celem szkolenia było zaprezentowanie działalności Wnioskodawcy w kręgu przedsiębiorców w województwie małopolskim, a także pobudzenie popytu potencjalnych klientów na usługi doradcze w obszarze pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.

Sytuacja ekonomiczna wnioskodawcy wskazuje, iż bez podpisania umowy o dofinansowanie projektu, nie byłby w stanie przeprowadzić szkoleń, a tym samym zaoferować swoich usług. Dlatego realizacja projektu była niezbędna do możliwości zaoferowania usług Wnioskodawcy.

Koszty związane ze projektem stanowią głównie koszty wynajmu sali szkoleniowej, koszty trenerów prowadzących szkolenia, a także drobne koszty administracyjne.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

1.

Czy otrzymana dotacja stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

2.

Czy wnioskodawcy przysługuje prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w kosztach związanych z organizacją szkoleń finansowanych z dotacji.

3.

Czy w przypadku gdy wnioskodawca będzie zmuszony do zwrotu środków uzyskanych z dotacji, ze względu np. na niespełnienie jakiegoś wymogu zawartego w umowie, będzie mu przysługiwało prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w kosztach związanych z organizacją szkoleń finansowanych pierwotnie z dotacji, a ostatecznie ze środków własnych.

Zdaniem wnioskodawcy:

Ad 1.

Artykuł 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wskazuje, że obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należna) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przed podatnika.

W przypadku wnioskodawcy otrzymana dotacja nie wypływa na cenę usługi, gdyż:

1.

przeprowadzone szkolenie nie jest związane z ceną odpłatnej usługi doradczej oferowanej uczestnikom szkoleń, a przeprowadzone szkolenia miały na celu pozyskanie bazy danych klientów oraz zaprezentowanie oferty Wnioskodawcy w kręgu przedsiębiorców - potencjalnych klientów z województwa małopolskiego,

2.

nie można mówić o kwocie należnej od uczestnika szkolenia, ponieważ wynosi ona zero, stąd też nie jest spełniona dyspozycja przepisu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym otrzymana dotacja nie stanowi obrotu i jest obojętna w stosunku do rozliczenia podatku od towarów i usług.

Ad 2.

Na podstawie art. 86 ust. 1 w zakresie w jakim nabywane usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony.

Ze względu na fakt, iż celem przeprowadzenia projektu jest świadczenie odpłatnych usług doradczych opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, wydatki związane z organizacją szkolenia pozwalają na pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony.

Fakt, iż koszty te są finansowane ze środków publicznych nie ma wypływu na możliwość odliczenia podatku naliczonego, ponieważ są one związane wprost z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu. Dodatkowo warto zaznaczyć, że kosztem kwalifikowanym w projekcie zatwierdzonym przez jednostkę finansującą są kwoty netto z uwzględnieniem odliczenia podatku od towarów i usług.

Ad 3.

W związku z koniecznością zwrotu dotacji wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usługi ponieważ zakupy związane z organizacją szkolenia będą związane ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe w części dotyczącej uznania, iż otrzymana dotacja nie stanowi obrotu, nieprawidłowe w części dotyczącej prawa do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w kosztach związanych z organizacją szkoleń finansowanych z dotacji oraz finansowanych ze środków własnych po ewentualnym zwrocie dotacji.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Należy wyjaśnić, iż pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć jednak należy, iż usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym. W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Czynność może być albo odpłatna albo nieodpłatna. Na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług nie występują czynności częściowo odpłatne. Jeśli tylko czynność została wykonana za wynagrodzeniem, to jest ona odpłatna. Nie ma żadnego znaczenia, czy wynagrodzenie to pokrywa koszty świadczenia tej czynności poniesione przez podatnika, ewentualnie kreuje dla podatnika zysk. Także czynności wykonane "po kosztach" ich świadczenia, bądź poniżej tych koszów, są czynnościami odpłatnymi, o ile tylko pobrano za nie wynagrodzenie.

W istocie okoliczność, czy transakcja została dokonana po cenie niższej, czy też wyższej od kosztu świadczenia, nie ma znaczenia dla zakwalifikowania transakcji jako "transakcji odpłatnej" w rozumieniu art. 5, bowiem to ostatnie pojęcie wymaga wyłącznie istnienia bezpośredniego związku między dostawą towarów lub świadczeniem usług, a świadczeniem wzajemnym (wynagrodzeniem) rzeczywiście otrzymanym przez podatnika.

W świetle 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

W przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze (art. 29 ust. 2 ustawy).

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy, stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L 347 s. 1 z późn. zm.), z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74 -77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług wlicza się tyko takie dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które mają bezpośredni wpływ na kwotę należną (cenę) z tytułu dostawy lub świadczenia usługi. Elementem zasadniczym wpływającym na objęcie uzyskanej przez podatnika dotacji definicją podstawy opodatkowania jest stwierdzenie, czy dotacja udzielana jest w celu sfinansowania czy też dofinansowania dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Oznacza to, iż opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają dotacje o charakterze przedmiotowym, a nie te, które mają charakter podmiotowy. W sytuacji, gdy podatnik dla konkretnej dostawy towarów lub konkretnego świadczenia usług otrzymuje od innego podmiotu dofinansowanie, np. w postaci dotacji stanowiącej dopłatę do ceny towaru lub usługi - tego rodzaju dofinansowanie stanowi, obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia. Natomiast dotacje mające na celu dofinansowanie ogólnych kosztów działalności, nieuzależnione od ilości i wartości dostarczanych towarów lub świadczonych usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Istotne zatem dla określenia, czy dana dotacja jest, czy nie jest opodatkowana, są szczegółowe warunki jej przyznania, określające cel realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawarł umowę o dofinansowanie na realizację projektu "Zewnętrzne źródła finansowania kluczem do rozwoju firm małopolskiego sektora MMP". Przedmiotem umowy jest przyznanie Wnioskodawcy dofinansowania na realizację projektu w kwocie 456.644,60 zł w tym: płatność ze środków europejskich w kwocie 388.147,91 zł oraz dotację celową z budżetu krajowego w kwocie 68.496,69. W uzasadnieniu własnego stanowiska Wnioskodawca podaje, że otrzymana przez niego dotacja nie wpływa na cenę usługi.

Na podstawie wniosku będącego załącznikiem do umowy Wnioskodawca zobowiązany jest do przeprowadzenia:

1.

szkoleń plenarnych,

2.

szkoleń kierunkowych,

3.

usług doradczych.

Całość kosztów organizacji szkolenia jest finansowana zarówno z projektu, jak i ze środków operacyjnych spółki. Wnioskodawca nie realizuje żadnej dodatniej marży na przeprowadzonych szkoleniach, a ekonomiczny sens takiej działalności polega na oferowaniu po zakończeniu projektu odpłatnych usług doradczych związanych z: wypełnianiem wniosków o dotację, rozliczaniem projektów po otrzymaniu dotacji, doradztwie w zakresie pozyskiwania finansowania w postaci kredytu bankowego i leasingu.

Z przedstawionych okoliczności wynika zatem, iż Wnioskodawca otrzymał dofinansowanie na realizację projektu finansowanego z dotacji celowej ze środków europejskich oraz dotację z budżetu krajowego. Dofinansowanie pokrywa koszty organizowania projektu. Tym samym otrzymane dofinansowanie stanowi zwrot kosztów poniesionych w związku z zarządzaniem projektem i realizacją szkoleń. Wobec tego przyznana na taki cel dotacja nie spełnia przesłanki dotacji wynikającej z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, a tym samym nie stanowi obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, iż skoro - jak wskazano - pozyskana dotacja przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizowanego projektu, to oznacza, że w opisanej sytuacji występuje dotacja o charakterze zakupowym, a nie dotacja mająca na celu sfinansowanie ceny sprzedaży. W konsekwencji, w związku z realizacją projektu, Wnioskodawca nie będzie otrzymywać wynagrodzenia za świadczone usługi w rozumieniu przepisów ustawy, a jedynie zwrot ponoszonych kosztów. Tym samym otrzymana dotacja ze środków unijnych oraz z budżetu państwa, czyli otrzymany zwrot poniesionych kosztów, nie będzie stanowiła czynności opodatkowanej VAT, ponieważ czynność ta nie została wymieniona w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu, zawartych w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT.

Reasumując, otrzymana dotacja, która pokrywa koszty poniesione w związku z realizacją projektu "Zewnętrzne źródła finansowania kluczem do rozwoju firm małopolskiego sektora MMP" nie ma związku ze sprzedażą, nie jest przyznawana jako dopłata do ceny usługi, a przeznaczona jest na pokrycie poniesionych kosztów w ramach realizacji przedmiotowego projektu. Zatem otrzymana dotacja nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a tym samym nie podlega opodatkowaniu jako czynność niewymieniona w art. 5 ust. 1 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1, iż otrzymana dotacja nie stanowi obrotu i jest obojętna w stosunku do rozliczenia podatku od towarów i usług, należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z ust. 2 pkt 1 lit. a tego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje czynny podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, prawo do odliczenia podatku naliczonego wynika z samej konstrukcji podatku od towarów i usług i zapewnia neutralność tego podatku dla czynnych podatników VAT. Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze, jednak transakcja nie podlega opodatkowaniu lub korzysta ze zwolnienia.

Stosownie do art. 88 ust. 4 powołanej ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie do art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT, za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca pewne usługi świadczone nieodpłatnie traktuje jak świadczone odpłatnie, czego konsekwencją jest ich opodatkowanie podatkiem od towarów i usług. Za odpłatne świadczenie usług uznaje nieodpłatne świadczenie usług w przypadku gdy łącznie spełnione są następujące warunki:

* świadczenie nieodpłatne dokonane jest na cele osobiste podatnika (jego pracowników, byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia), oraz

* jest dokonane w celu innym niż prowadzona działalność gospodarcza podatnika.

Zatem, aby nieodpłatne świadczenie uznać za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu, musi być ono świadczone na cele inne niż działalność gospodarcza podatnika oraz cele osobiste podmiotów wymienionych w przepisie ustawy. Z uwagi na fakt, iż usługi świadczone przez Spółkę są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą należy traktować je, jako nieodpłatne świadczenie usług niepodlegające opodatkowaniu.

Odnosząc powyższe do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego zauważyć należy, że w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług finansowanych z dotacji, która nie będzie miała w zaistniałej sytuacji charakteru dopłaty do ceny (nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy), zakupów towarów i usług finansowanych tą dotacją nie można uznać, jako wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem Spółce nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od zakupów towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Reasumując, otrzymana dotacja przeznaczona na pokrycie kosztów realizacji projektu "Zewnętrzne źródła finansowania kluczem do rozwoju firm małopolskiego sektora MMP" nie stanowi obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. A zatem dokonywane przez Spółkę zakupy w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług związanych z realizacją projektu nie służą wykonywaniu czynnościom opodatkowanym z uwagi na powyższe nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym Spółce nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2, iż wydatki związane z organizacją szkolenia pozwalają na pomniejszenie podatku należnego o podatek naliczony, jako związane z usługami opodatkowanymi podatkiem VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą także sytuacji, w której będzie on zmuszony do zwrotu środków uzyskanych z dotacji, ze względu np. na niespełnienie jakiegoś wymogu zawartego w umowie, oraz tego czy wówczas będzie mu przysługiwało prawo pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w kosztach związanych z organizacją szkoleń finansowanych pierwotnie z dotacji, a ostatecznie ze środków własnych.

Należy wskazać, iż w sytuacji kiedy określone wydatki zostały poniesione i nie miały związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, a Wnioskodawcy prawo do obniżenia podatku nie przysługiwało, to fakt zmiany sposobu finansowania nie ma znaczenia. Bowiem to nie rodzaj funduszy, czy to dotacja czy środki własne, determinują prawo do odliczenia podatku VAT, a związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi - tak jak zostało to wskazane powyżej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 3, iż w związku z koniecznością zwrotu dotacji wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pomniejszenia podatku należnego o podatek naliczony na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usługi ponieważ zakupy związane z organizacją szkolenia będą związane ze sprzedażą opodatkowaną, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto wskazać należy, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl