IPPP1/443-1227/12-2/AW - Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1227/12-2/AW Podatek od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112 poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Zainteresowanego, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012 r. (data wpływu 12 grudnia 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 grudnia 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania oraz zwrotu podatku VAT w związku z realizacją projektu.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Diecezja reprezentowana przez - Rektora kościoła św. Antoniego na podstawie pełnomocnictwa zawarła umowę z Urzędem Marszałkowskim Województwa na realizację operacji "Odnowienie elewacji zewnętrznej i dachów zabytkowego kościoła św. Antoniego" w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", oś 4. Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013. Umowa ta daje prawo refinansowania 75% kosztów kwalifikowalnych ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego.

Remont elewacji zabytkowego kościoła obejmuje zakup towarów i usług, które są objęte podatkiem VAT. Parafia po wykonaniu prac konserwatorskich i budowlanych złożyła do Urzędu Marszałkowskiego Województwa "Wniosek o płatność" w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi", wykazując jako koszt kwalifikowalny również VAT od zakupionych towarów i usług w ramach tej inwestycji. Zgodnie z Rozporządzeniem MRiRW w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania pomocy finansowej w ramach działania "Odnowa i rozwój wsi"- PROW na lata 2007-2013 pomoc nie obejmuje podatku VAT, jeżeli możliwe jest jego odzyskanie. W przypadku braku takiej możliwości VAT jest kosztem kwalifikowalnym dla beneficjenta.

Kościół którego historia sięga XVI w. to obiekt zabytkowy, wpisany do Rejestru Zabytków Województwa. Kompleks ojców bernardynów złożony jest z kościoła który powstał w 1749 r. i klasztoru z 1755 r. wybudowanych na niewielkim wzniesieniu, murowany z cegły na kamiennych fundamentach. Niewielki, jednonawowy kościół został zbudowany na planie prostokąta z nie wyodrębnionym prezbiterium, całość zaprojektowana została w stylu barokowym i jest jedynym późnobarokowym dziełem architektonicznym w tej części regionu. Kościół ujęty jest wzdłuż dłuższych boków dwoma ciągami komunikacyjnymi, które od zachodu łączą się z kruchtą oraz z dwiema kaplicami na planie kwadratów, flankującymi fasadę kościoła. Od wschodu, za zamknięciem prezbiterium, połączone są one trzecim, poprzecznym korytarzem, nad nim umieszczony jest chór zakonny. Obiekt jest dostępny dla mieszkańców okolicznych wsi i turystów. Prowadzony przez Diecezję remont ma na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego na tym obszarze, wpłynie na rozwój turystyki, podniesie atrakcyjność turystyczną gminy. Wyremontowana elewacja i dachy kościoła nie będą służyły prowadzeniu działalności objętej podatkiem VAT. Kościół jest miejscem kultu religijnego i udostępniany jest nieodpłatnie.

Diecezja nie prowadzi i nie planuje rozpoczęcia działalności gospodarczej, nie generuje dochodów. Parafia oraz Diecezja nie są zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie może odzyskać poniesionego kosztu podatku VAT realizując powyższy projekt.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Diecezja realizując projekt "Odnowienie elewacji zewnętrznej i dachów zabytkowego kościoła św. Antoniego" dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007-2013, ma prawo do odliczenia i zwrotu podatku od towarów i usług wchodzących w zakres tego zadania.

Stanowisko Wnioskodawcy

Diecezji nie przysługuje prawo odzyskania podatku VAT poniesionego na pokrycie kosztów zadania jakim jest "Odnowienie elewacji zewnętrznej i dachów zabytkowego kościoła św. Antoniego" bowiem nabywane usługi i towary nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Według art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikom podatku od towarów i usług, w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przeprowadzony remont nie będzie służył wykonywaniu czynności opodatkowanych. Dlatego podatek od towarów i usług winien być dla Parafii kosztem kwalifikowalnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Z opisu przedstawionego we wniosku stanu sprawy wynika, że Wnioskodawca zrealizował projekt pn. "Odnowienie elewacji zewnętrznej i dachów zabytkowego kościoła św. Antoniego ". Przedmiotowy projekt jest finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego. W ramach zadania wykonano prace konserwatorskie i budowlane. Przeprowadzony remont ma na celu zachowanie dziedzictwa kulturowego i historycznego na tym obszarze, wpłynie na rozwój turystyki, podniesie atrakcyjność turystyczną gminy. Wyremontowana elewacja i dachy kościoła nie będą służyły prowadzeniu działalności objętej podatkiem VAT. Kościół jest miejscem kultu religijnego i udostępniany jest nieodpłatnie. Ponadto z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę opisany we wniosku stan sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego tut. Organ podatkowy stwierdza, że w przedmiotowej sprawie nie zostały spełnione obydwa podstawowe warunki uprawniające do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy - Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT oraz dokonane zakupy nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. W związku z powyższym zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących dokonane zakupy w ramach realizowanego projektu. Ponadto należy uznać, iż Zainteresowany nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W zakresie przedmiotowego projektu nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 z późn. zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Jeśli Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Reasumując na podstawie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Diecezja nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego VAT w związku z ponoszeniem wydatków związanych z realizacją projektu "Odnowa elewacji zewnętrznej i dachów zabytkowego kościoła św. Antoniego".

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy w tak przedstawionym opisie sprawy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl