IPPP1/443-122/13-2/AP

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 kwietnia 2013 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-122/13-2/AP

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2013 r. (data wpływu 12 lutego 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących przyznawane rabaty - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2013 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wystawiania zbiorczych faktur korygujących dokumentujących przyznawane rabaty.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. jest częścią międzynarodowej korporacji produkcyjno - handlowej X Spółka zajmuje się dystrybucją i sprzedażą urządzeń kuchennych na terenie Polski, a także w innych krajach Unii Europejskiej (głównie w Estonii, Łotwie i na Litwie). Na terenie całego kraju X Polska Sp. z o.o. posiada około 200 stałych odbiorców zarówno hurtowych jak i detalicznych.

Spółka Polska Sp. z o.o. (dalej zwana: "Spółką") wypłaca na podstawie stosownych porozumień handlowych swoim kontrahentom dokonującym u niej zakupów określonej ilości towarów (tzn. osiągającym odpowiedni poziom obrotów) premie pieniężne. Wypłata premii pieniężnych związana jest z osiągnięciem określonego poziomu obrotów przez kontrahentów Spółki w danym przedziale czasowym. Wypłata premii pieniężnych nie jest związana z konkretną dostawą towarów, jest natomiast rezultatem wszystkich (wielu) dostaw towarów dokonanych w okresie rozliczeniowym, za który wypłacana jest premia pieniężna. Okresy rozliczeniowe obejmują okres jednego miesiąca, jednego kwartału bądź też jednego roku.

Kontrahenci Spółki nie są zobowiązani do nabycia określonej ilości towarów. Niezrealizowanie przez kontrahentów określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją ani odpowiedzialnością. Nie istnieją także unormowania zobowiązujące kontrahentów Spółki do niedokonywania zakupów od innych dostawców towarów (prawo wyłączności) lub organizowania na rzecz Spółki sprzedaży.

Do tej pory ze względu na brak jednolitych zasad dotyczących rozliczania premii pieniężnych na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) dokumentowanie premii pieniężnych następowało na trzy różne sposoby tj.:

* na podstawie not księgowych otrzymanych przez podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej,

* na podstawie faktur wystawionych przez podmiot uprawniony do otrzymania premii pieniężnej,

* na podstawie zbiorczych faktur korygujących wystawionych przez podmiot wypłacający premię pieniężną.

Obecnie Spółka poinformowała swoich kontrahentów, iż udzielenie premii pieniężnej będzie dokumentowane poprzez wystawienie przez Spółkę na ich rzecz zbiorczych faktur korygujących.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest, w przypadku wypłacania kontrahentom premii pieniężnych, wystawienie na ich rzecz zbiorczej faktury korygującej.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z zapisami art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21. Za obrót rozumie się kwotę należną z tytułu sprzedaży, pomniejszoną o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się zgodnie z art. 29 ust. 4 ww. ustawy o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Z treści art. 29 ust. 4a w przypadku gdy podstawa opodatkowania podlega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Przyznawane w Spółce, zgodnie z porozumieniami handlowymi, premie pieniężne są ściśle związane ze zrealizowanymi dostawami. Ponadto podkreślić należy, że na kontrahentach nie ciąży spełnienie dodatkowych świadczeń poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów. A fakt przyznania premii pieniężnej nie zobowiązuje kontrahentów do wykonywania na rzecz Spółki ekwiwalentnych czynności.

W związku z powyższym przyznawane premie pieniężne mają charakter rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług, i pomniejszają podstawę opodatkowania.

Odnośnie kwestii dokumentacji rabatów powołać należy art. 106 ust. 1 przytaczanej powyżej ustawy, zgodnie z którym podatnicy są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane podatnika i nabywcy.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług wynika, że w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W przypadku, gdy faktura korygująca odnosi się do jednej lub więcej dostaw towarów powinna ona zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia zawierać:

* kolejny numer oraz datę jej wystawienia,

* dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca (określone w § 5 ust. 1 pkt 1 6 oraz nazwę towaru lub usług objętych rabatem),

* kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

* kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Natomiast w myśl § 13 ust. 3 ww. rozporządzenia w przypadku, gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonywanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

* kolejny numer oraz datę jej wystawienia,

* dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4,

* okres, do którego odnosi się udzielany rabat,

* kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Stwierdzić należy, iż zadaniem faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu zgodnego z aktualnym stanem.

Zatem jeżeli udzielenie premii pieniężnej zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług jest rabatem, to zgodnie z § 13 ust. 1 przytaczanego powyżej rozporządzenia udzielenie rabatu po wystawieniu faktury winno być dokumentowane fakturą korygującą.

Pomimo, iż przepisy prawa podatkowego nie stanowią wprost o zbiorczej fakturze korygującej to wystawienie takiego dokumentu jest prawidłowe w sytuacji, gdy dokumentuje on prawnie dopuszczalną zmianę wielkości obrotu i zawiera wszystkie wymagane elementy dla faktury korygującej.

Powołując się na powyższe zdaniem Spółki prawidłowym sposobem dokumentowania udzielenia premii pieniężnej jest wystawienie zbiorczej faktury korygującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b - art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Stosownie do art. 106 ust. 1 cyt. ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Na podstawie delegacji ustawowej zawartej w ust. 8 cyt. artykułu, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 28 marca 2011 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360 z późn. zm.), regulujące m.in. zagadnienia związane z wystawianiem faktur korygujących.

Na podstawie § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, fakturę wystawia:

1.

zarejestrowany podatnik VAT czynny;

2.

podatnik, o którym mowa w art. 16 ustawy, przy dokonywaniu wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Faktury mogą również wystawiać zarejestrowani podatnicy VAT zwolnieni - ust. 2 ww. przepisu.

W myśl § 5 ust. 1 cyt. rozporządzenia, faktura powinna zawierać:

1.

datę jej wystawienia; wystawienia;

2.

kolejny numer, nadany w ramach jednej lub więcej serii, który w sposób jednoznaczny identyfikuje fakturę;

3.

imiona i nazwiska lub nazwy podatnika i nabywcy towarów lub usług oraz ich adresy;

4.

numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany dla podatku, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. a;

5.

numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest zidentyfikowany dla podatku lub podatku od wartości dodanej, pod którym otrzymał on towary lub usługi, z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 11 lit. b;

6.

datę dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury; w przypadku sprzedaży o charakterze ciągłym podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży;

7.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi;

8.

miarę i ilość (liczbę) dostarczonych towarów lub zakres wykonanych usług;

9.

cenę jednostkową towaru lub usługi bez kwoty podatku (cenę jednostkową netto);

10.

kwoty wszelkich rabatów, w tym za wcześniejsze otrzymanie należności, o ile nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto;

11.

wartość dostarczonych towarów lub wykonanych usług, objętych transakcją, bez kwoty podatku (wartość sprzedaży netto);

12.

stawkę podatku;

13.

sumę wartości sprzedaży netto z podziałem na sprzedaż objętą poszczególnymi stawkami podatku i sprzedaż zwolnioną od podatku;

14.

kwotę podatku, od sumy wartości sprzedaży netto, z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku;

15.

kwotę należności ogółem.

Stosownie do § 13 ust. 1 cyt. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą tę fakturę. Faktury korygujące powinny zawierać wyraz "KOREKTA" albo wyrazy "FAKTURA KORYGUJĄCA" (§ 13 ust. 8).

Zgodnie z § 13 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do jednej lub więcej dostaw towarów lub usług, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane zawarte w fakturze, której dotyczy faktura korygująca:

a.

określone w § 5 ust. 1 pkt 1-6,

b.

nazwę (rodzaj) towaru lub usługi objętych rabatem;

3.

kwotę i rodzaj udzielonego rabatu;

4.

kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Z kolei w myśl ust. 3 powyższego przepisu, w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dokonanych dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać:

1.

numer kolejny oraz datę jej wystawienia;

2.

dane określone w § 5 ust. 1 pkt 3 i 4;

3.

okres, do którego odnosi się udzielany rabat;

4.

kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Jeżeli rabat dotyczy sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami, kwotę rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego, o których mowa w ust. 2 i 3, podaje się w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku - § 13 ust. 4 ww. rozporządzenia.

Wskazać należy, iż istotą faktur korygujących jest korekta faktur pierwotnych. Faktury korygujące wystawia się w celu udokumentowania ostatecznej wielkości sprzedaży, na skutek zaistnienia okoliczności wymienionych w ww. przepisach ustawy i rozporządzenia.

Spółka, w opisie stanu faktycznego wskazuje, iż na podstawie stosownych porozumień handlowych wypłaca swoim kontrahentom dokonującym u niej zakupów określonej ilości towarów premie pieniężne - rabaty. Ich wypłata związana jest z osiągnięciem określonego poziomu obrotów przez kontrahentów Wnioskodawcy w danym przedziale czasowym i nie jest związana z konkretną dostawą towarów, jest rezultatem wszystkich dostaw towarów dokonanych w okresie rozliczeniowym, za który jest wypłacana. Okresy rozliczeniowe obejmują okres jednego miesiąca, jednego kwartału bądź też jednego roku. Kontrahenci Spółki nie są zobowiązani do nabycia określonej ilości towarów. Niezrealizowanie przez nich określonego pułapu obrotów nie jest obwarowane żadną sankcją ani odpowiedzialnością. Nie istnieją także unormowania zobowiązujące kontrahentów Spółki do niedokonywania zakupów od innych dostawców towarów lub organizowania na rzecz Spółki sprzedaży.

Obecnie Wnioskodawca poinformował swych kontrahentów, iż udzielenie premii pieniężnej - rabatu - będzie dokumentowane poprzez wystawienie przez Spółkę na ich rzecz zbiorczych faktur korygujących.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że z uwagi na fakt, iż celem wystawienia faktury korygującej jest doprowadzenie faktury pierwotnej do stanu odpowiadającego rzeczywistości, nie ma przeszkód, aby wystawić zbiorczą fakturę korygującą do co najmniej kilku faktur dokumentujących pierwotną sprzedaż. A zatem, dopuszczalne jest udokumentowanie udzielonych kontrahentom (za osiągnięcie określonego poziomu obrotów w danym przedziale czasowym) rabatów za pomocą zbiorczych faktur korygujących. Na takich fakturach powinny być podane jednak wszystkie informacje określone przepisami prawa, tj. w cyt. wyżej § 13 ww. rozporządzenia. Ponadto zaznaczyć należy, iż w przypadku, gdy faktura korygująca będzie dotyczyła sprzedaży opodatkowanej różnymi stawkami - kwotę zmniejszenia podatku należnego Spółka powinna podać w podziale na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku.

Mając powyższe na względzie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionego stanu faktycznego należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego wyłącznie w zakresie prawa do wystawiania zbiorczych faktur korygujących w przypadku udzielania rabatów, i nie rozstrzyga, czy wypłacane przez Wnioskodawcę premie pieniężne rzeczywiście uznać należy za rabaty, bowiem kwestia ta nie była przedmiotem złożonego wniosku.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl