IPPP1/443-122/12-4/AS - Prawo spółki z o.o. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie budynków użytkowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2012 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-122/12-4/AS Prawo spółki z o.o. do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie budynków użytkowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2012 r. (data wpływu 6 lutego 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 2 kwietnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 lutego 2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego.

Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 kwietnia 2012 r. (data wpływu 13 kwietnia 2012 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 2 kwietnia 2012 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

E. Sp. z o.o. (dalej: "E.") jest spółką kapitałową. Spółka jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. E. planuje zakup, a następnie wynajmowanie dwóch położonych w Polsce budynków użytkowych przeznaczonych na biura oraz budowli znajdujących na tych samych działkach co ww. budynki użytkowe (dalej: "budynki biurowe"). W związku z planowanym wynajmem budynków biurowych położonych w Polsce E. będzie wystawiała faktury z podatkiem VAT i będzie rozliczała VAT w Polsce. Budynki biurowe nabywane przez E. będą wynajmowane na cele inne niż mieszkaniowe. E. nabędzie budynki biurowe od przedsiębiorcy z siedzibą w Niemczech, który to przedsiębiorca jest w Polsce zarejestrowany jako czynny podatnik polskiego podatku od towarów i usług (dalej: "sprzedający"). Oprócz budynków biurowych sprzedający posiada w Polsce inne budynki użytkowe, które są przez niego oddane w najem. Sprzedający nabył budynki biurowe w ramach transakcji podlegającej VAT w celu ich wynajmowania i późniejszego zbycia. W momencie sprzedaży nieruchomości przez sprzedającego spółce E. większość powierzchni tych budynków będzie wynajęta. Jednocześnie od momentu nabycia budynków biurowych przez sprzedającego oraz od zawarcia pierwszej umowy najmu dotyczącej wynajmu powierzchni w sprzedawanych budynkach biurowych, a dniem sprzedaży nieruchomości spółce E. upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Po nabyciu budynków biurowych sprzedający nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, które stanowiłyby co najmniej 30% wartości początkowej tych budynków.

Spółka E. oraz sprzedający złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT, że wybierają opodatkowanie budynków i budowli znajdujących się na nabywanym gruncie. W dniu nabycia nieruchomości E. przejmie na podstawie art. 678 § 1 Kodeksu cywilnego umowy najmu zawarte przez sprzedającego. Wraz z nabyciem nieruchomości E. przejmie tylko te zobowiązania, które wynikają z umów najmu i które z mocy prawa przechodzą na E. E. nie przejmie żadnych pozostałych zobowiązań sprzedającego, w szczególności z tytułu finansowania nieruchomości, ani Jego majątku poza sprzedawaną nieruchomością, ani personelu, ani ksiąg rachunkowych sprzedającego.

Sprzedający, poza wynajmowaniem budynków biurowych zbywanych na rzecz E., dokonuje innych czynności podlegających VAT i niekorzystających ze zwolnienia z VAT, a mianowicie zajmuje się wynajmem pozostałych posiadanych budynków. Działalność w zakresie wynajmu pozostałych budynków będzie kontynuowana przez sprzedającego po sprzedaniu budynków biurowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy E. będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktury dokumentującej nabycie nieruchomości od spółki obiektowej.

Zdaniem E. dostawa przedmiotowych nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki podstawowej VAT, przewidzianej obecnie w art. 146a pkt 1 Ustawy o VAT, ze względu na skorzystanie przez strony transakcji z możliwości rezygnacji ze zwolnienia od VAT na podstawie art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do definicji towaru z art. 2 ust. 6 Ustawy o VAT, towarami są wszelkie rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, a także grunty.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, poprzez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel, w tym również zbycie prawa użytkowania wieczystego. W przedmiotowym stanie faktycznym podstawę opodatkowania podstawową stawką podatku VAT stanowić powinna cena sprzedaży budynków i budowli oraz prawa wieczystego użytkowania gruntu lub prawa własności gruntu wyrażona w umowie pomniejszona o VAT. Zgodnie bowiem z art. 29 ust. 5 Ustawy o VAT, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale związanych z gruntem, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Stosownie do art. 41 ust. 1 Ustawy o VAT podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z tym że w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. zastosowanie znajdują przepisy obowiązującego aktualnie art. 146a pkt 1, przewidującego stawkę 23%, względnie, od 1 lipca 2012 r., art. 146f ustawy o VAT. W opisanej sytuacji, pomimo spełnienia warunku zwolnienia z VAT, wskutek rezygnacji ze zwolnienia transakcja będzie opodatkowana stawką podstawową VAT. Ponadto transakcja nie będzie wyłączona z opodatkowania VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 Ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Opisywana transakcja jest - co do zasady - objęta ww. zwolnieniem ze względu na fakt, iż dostawa budynków biurowych odbywa się po upływie 2-letniego okresu od pierwszego zasiedlenia tych budynków. Skoro pierwsza czynność opodatkowana VAT dotycząca budynków biurowych miała miejsce ponad 2 lata przez transakcją sprzedaży tych budynków przez sprzedającego, to od pierwszego zasiedlenia w rozumieniu z art. 2 ust. 14 Ustawy o VAT minęło ponad 2 lata.

Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W świetle art. 43 ust. 11 oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Spółka stoi na stanowisku, iż w odniesieniu do analizowanego stanu faktycznego nie ma przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku od towarów i usług przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a Ustawy o VAT. Natomiast zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 nie będzie stosowane ze względu na wybranie opodatkowania dostawy w oparciu o art. 43 ust. 10 Ustawy o VAT. Wprawdzie dostawa przedmiotowych budynków i budowli, zdaniem Spółki, będzie miała miejsce po upływie dwóch lat od ich pierwszego zasiedlenia, ale strony przed dniem dokonania dostawy nieruchomości złożą właściwemu dla E. naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy przedmiotowych budynków i budowli.

Jak wspomniano powyżej, zdaniem Spółki, dostawa budynków biurowych nie spełnia przesłanek do uznania tej transakcji za wyłączoną spod Ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z art. 6 Ustawy o VAT, jedynie transakcje zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa bądź czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy, nie podlegają Ustawie o VAT. Zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 27e Ustawy o VAT za zorganizowaną część przedsiębiorstwa można uznać organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo realizujące te zadania.

Powyższe warunki dotyczące kwalifikacji zespołu składników majątkowych jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą być spełnione łącznie, co nie ma miejsca w opisanym stanie faktycznym. W przedmiotowym stanie faktycznym nie dochodzi ani do sprzedaży ani przedsiębiorstwa ani zorganizowanej części przedsiębiorstwa albowiem celem transakcji jest nabycie przez E. jedynie wybranych i ściśle określonych składników aktywów sprzedającego bez przejmowania zobowiązań czy struktury organizacyjnej związanych z tymi aktywami. Jak zaznaczono w stanie faktycznym, Spółka nie przejmie żadnych zobowiązań spółki obiektowej oprócz ewentualnych zobowiązań wynikających z zawartych umów najmu, które przechodzą na nią z mocy prawa. E. nie przejmie ksiąg ani dokumentacji związanej z prowadzeniem działalności gospodarczej przez sprzedającego.

Zdaniem E., same budynki i budowle, nawet z zawartymi umowami najmu powierzchni, nie mogłyby stanowić niezależnego przedsiębiorstwa ani jego zorganizowanej części. Tym samym nie ma podstaw, aby dostawa budynków biurowych uznana była za transakcję wyłączoną spod ustawy o VAT.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż zawarcie umowy sprzedaży nieruchomości nie będzie podlegać podatkowi od czynności cywilnoprawnych, ponieważ dostawa budynków biurowych będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie od tego podatku zwolniona.

Spółka E., w związku z planowanym wykorzystywaniem nabywanych nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych VAT (tj. wynajem) i niezwolnionych z tego podatku, będzie miała prawo do odliczenia w całości podatku naliczonego VAT z faktury sprzedaży nieruchomości wystawionej przez sprzedającego na podstawie art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. - stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić należy, iż ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak w ust. 3a ww. artykułu określono, iż nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy:

1.

sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:

a.

wystawionymi przez podmiot nieistniejący,

b.

w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;

2.

transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;

3.

wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;

4.

wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:

a.

stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,

b.

podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,

c.

potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;

5.

faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;

6.

zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;

7.

wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Stosownie zatem do przepisu art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego powodu, że został wykazany na fakturze, jednakże sama transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT i planuje zakup, a następnie wynajmowanie dwóch położonych w Polsce budynków użytkowych przeznaczonych na biura oraz budowli znajdujących się na tych samych działkach co ww. budynki użytkowe (dalej: "budynki biurowe"). W związku z planowanym wynajmem budynków biurowych położonych w Polsce Spółka będzie wystawiała faktury z podatkiem VAT i będzie rozliczała VAT w Polsce. Wraz z nabyciem nieruchomości Spółka przejmie tylko te zobowiązania, które wynikają z umów najmu i które z mocy prawa przechodzą na Wnioskodawcę, natomiast nie przejmie żadnych pozostałych zobowiązań sprzedającego, w szczególności z tytułu finansowania nieruchomości, ani jego majątku poza sprzedawaną nieruchomością, personelu i ksiąg rachunkowych. Budynki biurowe nabywane przez Wnioskodawcę będą wynajmowane na cele inne niż mieszkaniowe.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że przedmiotowa transakcja dostawy budynków będzie podlegała opodatkowaniu VAT - z uwagi na fakt, iż jak wskazano - strony transakcji wybiorą opodatkowanie budynków i budowli znajdujących się na nabywanym gruncie, składając właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zgodne oświadczenie na podstawie art. 43 ust. 10 i 11 ustawy. Ponadto z opisu sprawy wynika, że przedmiotem nabycia nie będzie przedsiębiorstwo, ani zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Przyjmując powyższe jako element przedstawionego opisu sprawy wskazać należy, że nie zachodzą okoliczności wymienione w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, wyłączające prawo Wnioskodawcy do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowych nieruchomości.

W opisie zdarzenia Spółka wskazała, że planuje wykorzystywać nabywane nieruchomości do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - wynajem na cele inne niż mieszkaniowe.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy należy stwierdzić, że transakcja nabycia budynków biurowych, udokumentowana fakturą podlega opodatkowaniu VAT, a nabywane przez podatnika budynki będą wykorzystywane do wykonywania tylko czynności opodatkowanych.

W konsekwencji, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej nabycie przedmiotowych nieruchomości, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy. Powyższe prawo przysługiwać będzie jeżeli nie wystąpią inne przesłanki negatywne wymienione w art. 88

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od towarów i usług, w zakresie podatku od czynności cywilnoprawnych zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Jednocześnie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone, w szczególności interpretacja nie rozstrzyga kwestii opodatkowania dostawy przedmiotowych nieruchomości oraz czy przedmiotem nabycia nie będzie przedsiębiorstwo, czy zorganizowana część przedsiębiorstwa.

Dodatkowo zauważa się, że stosownie do art. 14b § 3 ustawy - Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek Zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretacją przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Przedmiotowa interpretacja indywidualna nie wywiera zatem skutku prawnego dla kontrahenta Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl