IPPP1/443-1217/11-4/PR

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 4 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1217/11-4/PR

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 5 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 6 października 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług zarządzania powierzonymi środkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia od podatku dla usług zarządzania powierzonymi środkami. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 17 października 2011 r. (data wpływu 19 października 2011 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 6 października 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

K. S.A. (dalej: Spółka lub K.) zawarł w dniu 29 listopada 2010 r. umowę z C. S.A. (dalej: C.) w sprawie przekazania rozliczeń transakcji. Zgodnie z postanowieniami tej umowy Spółka przekazała C. wykonanie wszystkich czynności z zakresie zadań określonych w ustawie.... Zgodnie z § 3 umowy w dniu wejścia w życie umowy Spółka pozostawiła do dyspozycji C. środki pieniężne stanowiące przedmiot wstępnych depozytów rozliczeniowych albo właściwych depozytów zabezpieczających, a także środki pieniężne wniesione tytułem wpłat do funduszu rozliczeniowego albo funduszy zabezpieczających.

Spółka w dniu 14 czerwca 2011 r. zawarła umowę z C., na mocy której K. będzie zarządzać aktywami C. Zgodnie z umową zarządzanie będzie dotyczyć następujących aktywów:

1.

środki własne C., przeznaczone na wspomaganie płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, dokonywanych przez C. w ramach jej działalności, w wysokości, w jakiej zostały przekazane w celu zarządzania nimi przez K.,

2.

środki pieniężne wniesione do funduszu rozliczeniowego, o którym mowa w ustawie,

3.

środki pieniężne wniesione do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu, utworzonymi zgodnie z ustawą,

4.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

5.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem wstępnych depozytów rozliczeniowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.

6.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem depozytów dodatkowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

7.

środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C.

Zgodnie z zawartą umową C. pozostawi do dyspozycji środki pieniężne, o których mowa w pkt 2-4 powyżej, na rachunki bankowe wskazane przez Spółkę, oraz przekaże Spółce informację o wysokości tych środków pieniężnych, które będą zarządzane na zasadach określonych w umowie. Dodatkowo umowa przewiduje, że C. udzieli Spółce nieodwołalnego, w okresie obowiązywania umowy, upoważnienia do dysponowania środkami zgromadzonymi na wskazanych rachunkach dotyczących środków, o których mowa w pkt 2-4 powyżej, w związku i na potrzeby realizacji umowy, w szczególności do sprzedaży oraz kupna instrumentów finansowych. Umowa upoważnia Spółkę do inwestowania powierzonych środków pieniężnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawką podatku od towarów i usług należy opodatkować usługi zarządzania przez Spółkę (odpłatnie) wymienionymi wyżej funduszami.

W ocenie Spółki usługi zarządzania funduszami, które tworzą: środki własne C., przeznaczone na wspomaganie płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, dokonywanych przez C. w ramach jego działalności, w wysokości, w jakiej zostały przekazane w celu zarządzania nimi przez K. oraz środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C. - powinny być opodatkowane stawką podstawową w wysokości 23%.

Usługi zarządzania funduszami, które tworzą:

1.

środki pieniężne wniesione do funduszu rozliczeniowego, o którym mowa w ustawie,

2.

środki pieniężne wniesione do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu, utworzonymi zgodnie z ustawą,

3.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

4.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem wstępnych depozytów rozliczeniowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

5.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem depozytów dodatkowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

- powinny być, zdaniem Spółki, zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia marca 2004 r.

Zgodnie z tym przepisem zwolnione z opodatkowania usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a), lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Zgodnie z art. 43 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. usługami zarządzania są:

* zarządzanie aktywami,

* dystrybucja tytułów uczestnictwa,

* tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi,

* prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów,

* przechowywanie aktywów.

W świetle obowiązujących przepisów prawa należy uznać, iż usługi Spółki w odniesieniu opisanych wyżej usług zarządzania funduszami wymienionymi w pkt 1 - 7 stanowią zwolnione od podatku usługi zarządzania w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy z dnia 11 marca 2004 r.

Z regulacji ustawy z dnia 11 marca 2004 r. wynika, że w celu zastosowania zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) konieczne jest aby przedmiotem usługi było zarządzanie:

* obowiązkowym systemem rekompensat,

* funduszami rozliczeniowymi utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi,

* innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Ustawa z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami definiuje pojęcia użyte w powyższej regulacji:

* partner centralny - podmiot, który działa w systemie jako wyłączny kontrahent dla instytucji w odniesieniu do ich zleceń rozrachunku;

* agent rozrachunkowy - podmiot prowadzący w ramach systemu rachunki rozliczeniowe dla instytucji lub partnera centralnego, poprzez które dokonuje rozrachunku i udziela w zależności od posiadanych uprawnień - kredytu dla celów rozrachunkowych instytucji lub partnerowi centralnemu;

* izba rozliczeniowa - podmiot, do którego obowiązków należy obliczanie należności lub zobowiązań netto instytucji, partnera centralnego lub agenta rozrachunkowego.

Zgodnie z art. 48 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. do zadań K. należy:

1.

prowadzenie depozytu papierów wartościowych;

2.

wykonywanie czynności w zakresie prowadzenia systemu rejestracji instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowym, które zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu;

3.

nadzorowanie zgodności wielkości emisji z liczbą papierów wartościowych, zarejestrowanych w depozycie papierów wartościowych, znajdujących się w obrocie;

4.

obsługa realizacji zobowiązań emitentów wobec uprawnionych z papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie papierów wartościowych;

5.

wykonywanie czynności związanych z wycofywaniem papierów wartościowych z depozytu papierów wartościowych;

6.

dokonywanie rozrachunku w instrumentach finansowych i środkach pieniężnych w związku z transakcjami zawieranymi na rynku regulowanym oraz transakcjami zawieranymi w alternatywnym systemie obrotu w zakresie instrumentów finansowych zarejestrowanych w K.;

7.

zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obowiązkowego systemu rekompensat, o którym mowa w art. 133 ust. 1.

Zgodnie z ust. 2 tego artykułu, do zadań K. może należeć również:

1.

rozliczanie transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

2.

rozliczanie transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu w zakresie zdematerializowanych papierów wartościowych;

3.

prowadzenie systemu zabezpieczania płynności rozliczeń, w tym systemu gwarantowania rozliczeń transakcji zawartych na rynku regulowanym.

Zgodne z art. 48 ust. 7 tej ustawy zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6 oraz w ust. 2, mogą być wykonywane także przez spółkę akcyjną będącą podmiotem zależnym od K., której K. przekazał w drodze pisemnej umowy wykonywanie czynności z zakresu tych zadań. K. niezwłocznie informuje Komisję o zawarciu takiej umowy, wskazując podmiot, któremu jest przekazywane wykonywanie czynności oraz zakres tych czynności, jak również niezwłocznie informuje Komisję o zmianie lub rozwiązaniu takiej umowy. W ocenie Spółki, jakkolwiek czynności Spółki odnoszą się do zarządzania środkami pieniężnymi, to jednak z umowy z C. wynika, iż Spółka będzie zarządzać aktywami funduszy związanych z zabezpieczeniem prawidłowych rozliczeń.

Jak wynika z umowy zawartej z C. Spółka będzie wykonywać usługi pod kierownictwem i nadzorem C., nie ulega zatem wątpliwości, iż powierzone jej do zarządzania aktywa funduszy C., wymienione w pkt 2 - 6 powyżej, spełniają wymogi art. 41 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy z dnia 11 marca 2011 r.

Zdaniem Spółki zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 12 nie ma charakteru podmiotowego, nie przewiduje również warunku, zgodnie z którym zarządzanie musi być wykonywane równocześnie z wykonywaniem usług rozliczeniowych. Warunkiem stosowania zwolnienia jest aby:

1.

Spółka zarządzała aktywami (a jak wynika z Umowy, przedmiotem usługi mają być aktywa wymienionych w niej funduszy), oraz

2.

by fundusze te były tworzone przez określony podmiot (mający status wymagany tym przepisem - C. uzyska taki status na podstawie Umowy o przekazanie rozliczeń oraz art. 48 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r.), oraz

3.

fundusze były gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie papierami wartościowymi.

Zdaniem Spółki powyższe warunki są spełnione w przypadku funduszy które tworzą:

1.

środki pieniężne wniesione do funduszu rozliczeniowego, o którym mowa w ustawie,

2.

środki pieniężne wniesione do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu, utworzonymi zgodnie z ustawą,

3.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

4.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem wstępnych depozytów rozliczeniowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.,

5.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem depozytów dodatkowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C.

Spółka wskazuje jednocześnie, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług jest utworzenie funduszy "na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi". Spółka wskazuje, że ustawa z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (Dz. U. z 2005 r. Nr 111, poz. 937 z późn. zm.) co do zasady utraciła moc w dniu 24 października 2005 r., tj. z dniem wejścia w życie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. Zdaniem Spółki wykładnia art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy z dnia 11 marca 2004 r., powinna uwzględniać zmiany w tym zakresie.

W nadesłanym w dniu 17 października 2011 r. (data wpływu do BKIP Płock - 19 października 2011 r.) Wnioskodawca uściślił ostatecznie własne stanowisko w sprawie stwierdzając, przedstawiając ocenę prawną zarządzania funduszami wymienionymi w stanie faktycznym, która wygląda następująco:

1.

środki własne C., przeznaczone na wspomaganie płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, dokonywanych przez C. w ramach jej działalności, w wysokości, w jakiej zostały przekazane w celu zarządzania nimi przez K. - usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23%,

2.

środki pieniężne wniesione do funduszu rozliczeniowego, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. - usługa zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

3.

środki pieniężne wniesione do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu, utworzonymi zgodnie z art. 65 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. - usługa zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

4.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C. - usługa zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm., zwana dalej "ustawą z dnia 11 marca 2004 r.".

5.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem wstępnych depozytów rozliczeniowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C. - usługa zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

6.

środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem depozytów dodatkowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C. - usługa zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,

7.

środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C. - usługa opodatkowana podatkiem od towarów i usług stawką 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 5a ustawy, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r., towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W art. 41 ust. 1 ustawy postanowiono, iż stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże, zgodnie z art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Podkreślić także należy, iż zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 12 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi zarządzania:

a.

funduszami inwestycyjnymi i zbiorczymi portfelami papierów wartościowych - w rozumieniu przepisów o funduszach inwestycyjnych,

b.

portfelami inwestycyjnymi funduszy inwestycyjnych, o których mowa w lit. a), lub ich częścią,

c.

ubezpieczeniowymi funduszami kapitałowymi w rozumieniu przepisów o działalności ubezpieczeniowej,

d.

otwartymi funduszami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, a także Funduszem Gwarancyjnym utworzonym na podstawie tych przepisów,

e.

pracowniczymi programami emerytalnymi w rozumieniu przepisów o pracowniczych programach emerytalnych,

f.

obowiązkowym systemem rekompensat oraz funduszem rozliczeniowym utworzonymi na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także innymi środkami i funduszami, które są gromadzone lub tworzone w celu zabezpieczenia prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów albo w obrocie na giełdach towarowych w rozumieniu przepisów o giełdach towarowych, przez partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozliczeniową w rozumieniu przepisów o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Z kolei, stosownie do treści art. 43 ust. 8 ustawy przez zarządzanie, o którym mowa w ust. 1 pkt 12, rozumie się:

1.

zarządzanie aktywami;

2.

dystrybucję tytułów uczestnictwa;

3.

tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi

4.

prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów;

5.

przechowywanie aktywów.

Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 211, poz. 1384 z późn. zm.) rynkiem regulowanym, w rozumieniu ustawy, jest działający w sposób stały system obrotu instrumentami finansowymi dopuszczonymi do tego obrotu, zapewniający inwestorom powszechny i równy dostęp do informacji rynkowej w tym samym czasie przy kojarzeniu ofert nabycia i zbycia instrumentów finansowych, oraz jednakowe warunki nabywania i zbywania tych instrumentów, zorganizowany i podlegający nadzorowi właściwego organu na zasadach określonych w przepisach ustawy, jak również uznany przez państwo członkowskie za spełniający te warunki, i wskazany Komisji Europejskiej jako rynek regulowany.

W myśl art. 48 ust. 1 tejże ustawy do zadań K. należy:

1.

prowadzenie depozytu papierów wartościowych;

2.

wykonywanie czynności w zakresie prowadzenia systemu rejestracji instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, które zostały dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym lub wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu;

3.

nadzorowanie zgodności wielkości emisji z liczbą papierów wartościowych, zarejestrowanych w depozycie papierów wartościowych, znajdujących się w obrocie;

4.

obsługa realizacji zobowiązań emitentów wobec uprawnionych z papierów wartościowych zarejestrowanych w depozycie papierów wartościowych;

5.

wykonywanie czynności związanych z wycofywaniem papierów wartościowych z depozytu papierów wartościowych;

6.

dokonywanie rozrachunku w instrumentach finansowych i środkach pieniężnych w związku z transakcjami zawieranymi na rynku regulowanym oraz transakcjami zawieranymi w alternatywnym systemie obrotu w zakresie instrumentów finansowych zarejestrowanych w K.;

7.

zapewnienie prawidłowego funkcjonowania obowiązkowego systemu rekompensat, o którym mowa w art. 133 ust. 1.

Ponadto, zgodnie z ust. 2 do zadań K. może należeć również:

1.

rozliczanie transakcji zawieranych na rynku regulowanym;

2.

rozliczanie transakcji zawieranych w alternatywnym systemie obrotu w zakresie zdematerializowanych papierów wartościowych;

3.

prowadzenie systemu zabezpieczania płynności rozliczeń, w tym systemu gwarantowania rozliczeń transakcji zawartych na rynku regulowanym.

W myśl ust. 3 ww. ustawy, K. może również:

1.

rejestrować inne instrumenty finansowe niż określone w ust. 1;

2.

dokonywać rozliczenia i rozrachunku transakcji innych niż zawierane w obrocie zorganizowanym;

3.

prowadzić system zabezpieczania płynności rozliczeń transakcji, o których mowa w pkt 2.

Zadania, o których mowa w ust. 1 pkt 1-6 oraz w ust. 2, mogą być wykonywane także przez spółkę akcyjną będącą podmiotem zależnym od K., której K. przekazał w drodze pisemnej umowy wykonywanie czynności z zakresu tych zadań. K. niezwłocznie informuje Komisję o zawarciu takiej umowy, wskazując podmiot, któremu jest przekazywane wykonywanie czynności oraz zakres tych czynności, jak również niezwłocznie informuje Komisję o zmianie lub rozwiązaniu takiej umowy. (ust. 7)

Zgodnie z dyspozycją art. 3 pkt 21 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o depozycie papierów wartościowych - rozumie się przez to prowadzony przez K. lub spółkę, której K. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, system rejestracji zdematerializowanych papierów wartościowych, obejmujący rachunki papierów wartościowych i konta depozytowe prowadzone przez podmioty upoważnione do tego przepisami ustawy.

Stosownie do art. 65 ust. 1 ustawy, w przypadku rozliczania przez K. transakcji zawieranych na rynku regulowanym, uczestnicy są zobowiązani do wnoszenia do K. wpłat, z których tworzy się fundusz zabezpieczający prawidłowe wykonanie zobowiązań wynikających z tych transakcji, zwany dalej "funduszem rozliczeniowym". Fundusz rozliczeniowy zapewnia rozliczanie transakcji zawieranych na rynku regulowanym, w zakresie określonym w regulaminie funduszu rozliczeniowego. (ust. 2) K. może zarządzać środkami funduszu rozliczeniowego. (ust. 3) Co istotne, zgodnie z art. 65 ust. 4 ustawy, przepisy ust. 1-3 stosuje się odpowiednio do spółki, której K. przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 2 pkt 1, oraz uczestników tej spółki.

Na podstawie art. 68d ust. 1 ww. ustawy, uczestnicy izby rozliczeniowej rozliczającej transakcje zawierane na rynku regulowanym są zobowiązani do wnoszenia do izby rozliczeniowej wpłat, z których tworzy się fundusz zabezpieczający prawidłowe wykonanie zobowiązań wynikających z tych transakcji. Fundusz, o którym mowa w ust. 1, zapewnia rozliczenie transakcji zawieranych na rynku regulowanym w zakresie określonym w regulaminie funduszu, o którym mowa w ust. 1. Izba rozliczeniowa może zarządzać środkami funduszu, o którym mowa w ust. 1. (ust. 2)

Regulacje ustawy o podatku od towarów i usług odwołują się także do pojęć, których definicje zawarte są w ustawie z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami (tekst jedn. Dz. U. z 2010, Nr 112, poz. 743). I tak, pod poniższymi pojęciami należy rozumieć:

* partner centralny - podmiot, który działa w systemie jako wyłączny kontrahent dla instytucji w odniesieniu do ich zleceń rozrachunku (art. 1 pkt 6 ww. ustawy),

* agent rozrachunkowy - podmiot prowadzący w ramach systemu rachunki rozliczeniowe dla instytucji lub partnera centralnego, poprzez które dokonuje rozrachunku i udziela - w zależności od posiadanych uprawnień - kredytu dla celów rozrachunkowych instytucji lub partnerowi centralnemu (art. 1 pkt 7 ww. ustawy),;

* izba rozliczeniowa - podmiot, do którego obowiązków należy obliczanie należności lub zobowiązań netto instytucji, partnera centralnego lub agenta rozrachunkowego (art. 1 pkt 8 ww. ustawy).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zgodnie z postanowieniami umowy przekazał C. wykonanie wszystkich czynności z zakresie zadań określonych w art. 48 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi. Zainteresowany pozostawił do dyspozycji C. środki pieniężne stanowiące przedmiot wstępnych depozytów rozliczeniowych albo właściwych depozytów zabezpieczających, a także środki pieniężne wniesione tytułem wpłat do funduszu rozliczeniowego albo funduszy zabezpieczających. Wnioskodawca zawarł ponadto umowę z C., na mocy której będzie zarządzać aktywami C. Zgodnie z umową zarządzanie będzie dotyczyć następujących aktywów takich jak: środki własne C., przeznaczone na wspomaganie płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, dokonywanych przez C. w ramach jej działalności, w wysokości, w jakiej zostały przekazane w celu zarządzania nimi przez K. (pkt 1), środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C. (pkt 7), środki pieniężne wniesione do funduszu rozliczeniowego, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (pkt 2), środki pieniężne wniesione do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu, utworzonymi zgodnie z art. 68 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. (pkt 3), środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C. (pkt 4), środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem wstępnych depozytów rozliczeniowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C. (pkt 5), środki pieniężne wniesione przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem depozytów dodatkowych, o których mowa w regulaminie rozliczeń transakcji prowadzonym przez C. (pkt 6). Umowa upoważnia Spółkę do inwestowania powierzonych środków pieniężnych. Na tak zbudowanym stanie faktycznym wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się w istocie do możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla usług zarządzania wymienionymi we wniosku środkami pieniężnymi.

W pierwszej kolejności należy przeanalizować zwolnienie od podatku VAT jakie wynika z treści przytoczonego na wstępie art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy, gdzie ustawodawca wyszczególnił konkretne przesłanki jakie muszą być łącznie spełnione, aby można było daną usługę zarządzania objąć zwolnieniem od podatku. I tak, po pierwsze aby mówić o zwolnieniu, dane usługi muszą być uznane za usługi zarządzania, gdzie na potrzeby omawianej regulacji ustawodawca sformułował legalną definicję, co należy rozmieć pod pojęciem usług zarządzania. W myśl ust. 8 art. 43, usługami zarządzania są usługi zarządzania aktywami, dystrybucja tytułów uczestnictwa, tworzenie rejestrów uczestników i administrowanie nimi, prowadzenie rachunków i rejestrów aktywów oraz przechowywanie aktywów. Kolejno, przedmiotem zarządzania muszą być nie każde, lecz tylko konkretnie wymienione przez ustawodawcę podatkowego aktywa, takie jak: obowiązkowy system rekompensat, fundusze rozliczeniowe utworzone na podstawie przepisów prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi, a także w dalszej części normy prawnej jest mowa o innych środkach i funduszach, przy czym położono nacisk na cel ich gromadzenia i tworzenia - zabezpieczenie prawidłowego rozliczenia transakcji zawartych w obrocie na rynku regulowanym w rozumieniu tych przepisów (aktualnie obowiązującej ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi). Co istotne, aby możliwym było zastosowanie zwolnienia w trybie ww. przepisu, koniecznym jest aby środki i fundusze, o których mowa powyżej były gromadzone lub tworzone przez konkretne podmioty tj. partnera centralnego, agenta rozrachunkowego lub izbę rozrachunkową, przy czym w celu odczytania co należy rozumieć pod tymi pojęciami ustawodawca podatkowy odsyła do ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami.

Konfrontując przedstawiony we wniosku stan faktyczny z powyższymi regulacjami prawnymi zarówno z zakresu prawa podatkowego jak i finansowego należy stwierdzić, iż bezspornym jest że mamy do czynienia z usługami zarządzania, w rozumieniu art. 43 ust. 8 ustawy, w szczególności zarządzania aktywami tj. środkami pieniężnymi zgromadzonymi zarówno w celach zabezpieczenia prawidłowych rozliczeń jak i środków własnych wspomagających płynność rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, bądź stanowiącymi środki ZFŚS. Analizując poszczególne środki pieniężne wymienione we wniosku, a zarządzane przez Wnioskodawcę należy uznać, iż środki pieniężne wniesione do funduszu rozliczeniowego (pkt 1), o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jak również środki pieniężne wniesione do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu (pkt 2), a utworzonymi w oparciu o art. 68d ust. 1 ww. ustawy, w istocie na gruncie przytoczonych na wstępie regulacji są środkami służącymi zabezpieczeniu prawidłowego wykonywania zobowiązań wynikających z transakcji zawieranych na rynku regulowanym.

Środki pieniężne wymienione przez Wnioskodawcę w punktach 3-5, objęte regulaminem rozliczeń transakcji prowadzonym przez C., powierzającego wykonywanie zarządzania aktywami Wnioskodawcy, są środkami wniesionymi przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, depozytów rozliczeniowych oraz depozytów dodatkowych. W tym miejscu warto odnieść się do definicji depozytu papierów wartościowych, gdzie pod tym pojęciem rozumie się prowadzony przez Wnioskodawcę lub C. system rejestracji zdematerializowanych papierów wartościowych, obejmujący m.in. konta depozytowe prowadzone przez podmioty upoważnione do tego przepisami ustawy. Podkreślić należy także kompetencje Wnioskodawcy jako K., a w szczególności prowadzenie systemu zabezpieczania płynności rozliczeń, w tym systemu gwarantowania rozliczeń transakcji zawartych na rynku regulowanym. Ponadto, zgodnie z art. 48 ust. 7 ustawy, powyższe zadania mogą być także wykonywane przez spółkę akcyjną będącą podmiotem zależnym od Wnioskodawcy, jakim jest niewątpliwie wymieniony we wniosku C., co potwierdzone jest pisemną umową zawartą pomiędzy tymi podmiotami. Nie można także pominąć faktu, na co wskazuje Wnioskodawca w stanie faktycznym, iż z przedmiotowej umowy zawartej z C. wprost wynika, że aktywa oddane do zarządzania związane są zabezpieczeniem prawidłowych rozliczeń, co wyraźnie określa cel ich gromadzenia (tworzenia).

W przeciwieństwie do powyższych środki własne C., przeznaczone na wspomaganie płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, dokonywanych przez C. w ramach jej działalności, w wysokości, w jakiej zostały przekazane w celu zarządzania nimi przez Wnioskodawcę (pkt 1), środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C. (pkt 7) nie spełniają przesłanki wynikającej z art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy, tj. nie służą zabezpieczeniu prawidłowego rozliczenia transakcji na rynku regulowanym, lecz tak jak w pierwszym przypadku jedynie wspierają płynność tych rozliczeń, stanowiąc odrębne źródło finansowania, lub stanowią też środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C., gromadzone na inne od ww. potrzeb.

Dla możliwości zastosowania zwolnienia, niezbędnym warunkiem jest także status podmiotu gromadzącego lub tworzącego środki, o których mowa powyżej. W przedmiotowej sprawie, tym podmiotem jest C., spółka akcyjna zależna od Wnioskodawcy, powołana do realizacji części przekazanych jej zadań, wynikających z ustawy o obrocie instrumentami finansowymi. Jak zaznacza Wnioskodawca, C. uzyska taki status na podstawie umowy o przekazanie rozliczeń oraz na podstawie art. 48 przytoczonej wyżej ustawy o obrocie instrumentami finansowymi.

Reasumując, dopiero kumulatywne spełnienie wszystkich przesłanek wynikających z dyspozycji art. 43 ust. 1 pkt 12 lit. f) ustawy o VAT, co wykazano powyżej, pozwala stwierdzić, iż usługi zarządzania środkami pieniężnymi wniesionymi do funduszu rozliczeniowego, o którym mowa w art. 65 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, jak również środkami pieniężnymi wniesionymi do funduszów zabezpieczających alternatywny system obrotu, a utworzonymi w oparciu o art. 68d ust. 1 ww. ustawy, a także środkami pieniężnymi objętymi regulaminem rozliczeń transakcji prowadzonym przez C., powierzającego wykonywanie zarządzania aktywami Wnioskodawcy, będące środkami wniesionymi przez uczestników systemu rozliczeń prowadzonego przez C. tytułem właściwych depozytów zabezpieczających, depozytów rozliczeniowych oraz depozytów dodatkowych, tworzonymi przez podmiot (C.), o którym mowa w art. 1 pkt 6-8 ustawy z dnia 24 sierpnia 2001 r. o ostateczności rozrachunku w systemach płatności i systemach rozrachunku papierów wartościowych oraz zasadach nadzoru nad tymi systemami, które są środkami służącymi zabezpieczeniu prawidłowego wykonywaniu zobowiązań wynikających z transakcji zawieranych na rynku regulowanym, podlegają zwolnieniu od VAT.

Z kolei, usługi zarządzania środkami własnymi C., przeznaczonymi na wspomaganie płynności rozliczeń transakcji zawieranych na rynku regulowanym, dokonywanych przez C. w ramach jej działalności, w wysokości, w jakiej zostały przekazane w celu zarządzania nimi przez Wnioskodawcę (pkt 1), a także środki Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych C., nie będą korzystały ze zwolnienia, wobec czego, z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie przewidział dla tych usług stawki preferencyjnej, na mocy art. 41 ust. 1 ustawy zastosowanie znajduje podstawowa stawka podatku VAT w wysokości 23%.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl