IPPP1/443-1216/11-4/EK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 21 listopada 2011 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-1216/11-4/EK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana/Spółki przedstawione we wniosku z dnia 3 sierpnia 2011 r. (data wpływu 8 sierpnia 2011 r.) uzupełnione pismem z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę Nabywaną przejętą w skutek likwidacji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 sierpnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę Nabywaną przejętą w skutek likwidacji. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 10 listopada 2011 r. (data wpływu 14 listopada 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 2 listopada 2011 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

a.

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, podatnikiem VAT i polskim rezydentem dla celów podatkowych.

b.

Wnioskodawca w najbliższej przyszłości zamierza objąć 100% udziałów w innej spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce - polskim rezydencie dla celów podatkowych Spółka Nabywana prowadzi działalność usługową (wynajem powierzchni handlowych).

c.

Głównie w celu uproszczenia struktury własnościowej grupy, zminimalizowania ryzyk biznesowych oraz ograniczenia kosztów funkcjonowania tych podmiotów, Wnioskodawca rozważa możliwość likwidacji Spółki Nabywanej. Majątek Spółki Nabywanej składa się głównie z nieruchomości stanowiących środki trwałe <ŚT>, wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych w Spółce Nabywanej. Spółka Nabywana posiada m.in. budynek handlowy, stanowiący środek trwały. Budynek został nabyty przez Spółkę Nabywaną w 2007 r. (podatek VAT naliczony przy nabyciu został przez Spółkę Nabywaną odliczony) i w momencie nabycia był kompletny i zdatny do używania (był już wynajmowany) - Spółka Nabywana kontynuowała wynajem Budynku. Spółka Nabywana od momentu nabycia Budynku poniosła nakłady na ulepszenie Budynku, przy czym wartość tych nakładów nie przekroczyła 30% wartości początkowej Budynku.

d.

Spółka Nabywana jest również stroną umów na dostarczanie mediów do Budynku oraz innych usług niezbędnych do funkcjonowania Budynku (w tym umów o zarządzanie Budynkiem) Budynek jest wynajmowany, przychody z wynajmu stanowią podstawowe źrodło przychodów Spółki Nabywanej. W związku z rozważaną likwidacją Spółki Nabywanej, zakłada się, że cały jej majątek zostanie przekazany do wspólnika (tj. Wnioskodawcy) w naturze. Z uwagi na fakt, że przekazywany będzie cały majątek Spółki Nabywanej, będzie on mógł zostać uznany za przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy o VAT.

e.

W oparciu o otrzymany majątek Spółki Nabywanej, Wnioskodawca będzie kontynuował działalność prowadzoną przez Spółkę Nabywaną. Działalność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT.

f.

W przyszłości Wnioskodawca rozważa zbycie Budynku. Przed zbyciem Wnioskodawca nie zamierza prowadzić prac modernizacyjnych, których wartość zsumowana z wartością prac modernizacyjnych wykonanych przez Spółkę Nabywaną, przekroczyłaby 30% wartości początkowej Budynku.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku, Wnioskodawca wskazał, iż umowy najmu, umowy o zarządzanie Budynkiem i inne podobne umowy zostaną przeniesione na Wnioskodawcę. Jeśli chodzi o dostawę mediów to intencją stron jest również ich przeniesienie na Wnioskodawcę, o ile będzie to możliwe z uwagi na procedury stosowane przez dostawców mediów (w szczególności zakładu energetycznego).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w wyniku przejęcia wszystkich składników majątku wskutek likwidacji Spółki Nabywanej, Wnioskodawca będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę Nabywaną przy założeniu, iż Wnioskodawca będzie kontynuował działalność Spółki Nabywanej na bazie przejętego majątku i działalność ta będzie opodatkowana VAT.

a.

Otrzymanie przez Wnioskodawcę całego majątku Spółki Nabywanej, stanowiącego zorganizowany zespół składników przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie najmu, zdaniem Wnioskodawcy stanowi czynność, którego przedmiotem jest przedsiębiorstwo, do którego zgodnie z art. 6 pkt 1 ustawy o VAT nie stosuje się przepisów ustawy o VAT.

b.

Ustawa o VAT nie zawiera definicji "przedsiębiorstwa", w związku z czym przyjmuje się, że zastosowanie ma definicja przedsiębiorstwa zawarta w art. 55 kodeksu cywilnego. W myśl tego przepisu przedsiębiorstwem jest zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, przeznaczony do prowadzenia działalności gospodarczej, w szczególności obejmujący składniki wskazane w art. 551 k.c.

c.

Z uwagi na fakt, iż wskutek likwidacji Spółki Nabywanej, przejęciu przez Wnioskodawcę będą podlegały wszystkie składniki majątku Spółki Nabywanej związane z prowadzoną przez nią działalnością, to zdaniem Wnioskodawcy należy uznać, że zespół przejętych przez niego składników majątkowych stanowi przedsiębiorstwo w rozumieniu 551 k.c. Za uznaniem masy majątkowej, która zostanie przejęta przez Wnioskodawcę po likwidacji Spółki Nabywanej, za przedsiębiorstwo, przemawia też fakt, iż Wnioskodawca będzie kontynuował działalność gospodarczą Spółki Nabywanej.

d.

Praktyka organów podatkowych w tym zakresie potwierdza, że w sytuacji, gdy transakcja obejmuje wszystkie składniki majątkowe będące w posiadaniu dotychczasowego ich właściciela (a nie tylko niektóre ich części) można ją zakwalifikować jako zbycie przedsiębiorstwa nie podlegające przepisom ustawy o VAT - przykładowo stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji z 3 kwietnia 2009 r., nr IPPP3-443-90/09-3/JF jak również w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 28 kwietnia 2010 r., nr IBPP3/443-290/10/KO. Powyższe stanowisko znajduje również potwierdzenie w wyroku WSA w Warszawie z 7 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 934/07, z którego wynika, że przeniesienie całego majątku likwidowanej spółki powinno być traktowane jako przeniesienie całego przedsiębiorstwa. Zdaniem Sądu, cały majątek danej jednostki powinien być uważany za odrębne przedsiębiorstwo.

e.

W opinii Wnioskodawcy pojęcie "transakcji zbycia" należy rozumieć szeroko, tzn "zbycie" obejmuje wszelkie czynności w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego czyli aportu, ale również w toku postępowania likwidacyjnego na rzecz udziałowca likwidowanej spółki. Wyżej przywołany wyrok WSA w Gdańsku z 6 lutego 2007 r., sygn. akt I SA/Gd 915/06, potwierdza, że poprzez "transakcję zbycia przedsiębiorstwa" należy rozumieć każdą transakcję, której końcowym efektem jest przeniesienie własności przedsiębiorstwa.

f.

Nie ulega zatem wątpliwości, iż w opisanym w niniejszym wniosku stanie faktycznym przeniesienie majątku Spółki Nabywanej na rzecz jej jedynego wspólnika (Wnioskodawcy) w wyniku likwidacji powinno być traktowane jako zbycie przedsiębiorstwa, wyłączone spoza zakresu opodatkowania podatkiem VAT. Takie stanowisko jest również powszechnie akceptowane przez organy podatkowe, np.:

i.

interpretacja Dyrektoa Izby Skarbowej w Warszawie z 4 marca 2011 r. (IPPP2/443-20/11-2/KOM);

ii. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 23 lutego 2011 r. (ILPP2/443-1893/10-2/AK);

iii. interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 7 lipca 2010 r. (IPPP1/443-434/10-2/AP)

g.

W związku z tym, zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT "W przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa". Oznacza to, że ewentualna korekta uregulowana w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT potencjalnie będzie musiała być dokonana przez Spółkę, jeśli zaistnieją określone w art. 91 ust. 1-8 ustawy o VAT sytuacje. Art. 91 ust. 1 i 2 wskazują, że "Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego", a "w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy () korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania

(...)".

h.

Obowiązek ewentualnej korekty powstałby, jeśli Wnioskodawca wykorzystywać będzie Budynek do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem VAT (art. 90 ustawy o VAT).

i.

Reasumując, zważywszy, że Wnioskodawca nabędzie Budynek w ramach likwidacji Spółki Nabywanej, a w świetle ustawy o VAT przejęcie majątku likwidowanej Spółki Nabywanej będzie uznane za zbycie przedsiębiorstwa, Wnioskodawca będzie zobowiązany do kontynuowania korekty w oparciu o art. 91 ust. 9 ustawy o VAT. Zważywszy, że Wnioskodawca zamierza wykorzystywać Budynek wyłącznie do czynności opodatkowanych (wynajem Budynku na cele komercyjne) - nie będzie on zobowiązany do korekty podatku VAT naliczonego przy nabyciu Budynku przez Spółkę Nabywaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie "transakcja zbycia" należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu "dostawa towarów" w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. "zbycie" obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel, np.: sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu. Zbycie przedsiębiorstwa podlega zasadzie swobody umów, a więc może nastąpić na podstawie każdej czynności rozporządzającej.

Przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania (art. 2 pkt 27e ustawy).

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie zawierają definicji "przedsiębiorstwa", zatem dla potrzeb przepisów ustaw podatkowych należy posłużyć się definicją sformułowaną w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. z 1964 r. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 551 k.c., przedsiębiorstwo jest zorganizowanym zespołem składników niematerialnych i materialnych, przeznaczonych do prowadzenia działalności gospodarczej. Obejmuje ono w szczególności:

1.

oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);

2.

własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów, oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości lub ruchomości;

3.

prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości lub ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;

4.

wierzytelności, prawa z papierów wartościowych i środki pieniężne;

5.

koncesje, licencje i zezwolenia;

6.

patenty i inne prawa własności przemysłowej;

7.

majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;

8.

tajemnice przedsiębiorstwa;

9.

księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Ponadto art. 552 k.c. stanowi, iż czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo obejmuje wszystko, co wchodzi w skład przedsiębiorstwa, chyba, że co innego wynika z treści czynności prawnej albo z przepisów szczególnych.

Zatem, przedsiębiorstwo, jako przedmiot zbycia, musi stanowić całość pod względem organizacyjnym i funkcjonalnym. Składniki materialne i niematerialne wchodzące w skład przedsiębiorstwa powinny pozostawać ze sobą we wzajemnych relacjach w ten sposób, iż można mówić o nich jako o zespole, a nie zbiorze pewnych elementów. Istotne jest, aby w zbywanym przedsiębiorstwie zachowane zostały funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w najbliższej przyszłości zamierza objąć 100% udziałów w innej spółce kapitałowej z siedzibą w Polsce, która prowadzi działalność usługową (wynajem powierzchni handlowych). Wnioskodawca następnie rozważa możliwość likwidacji Spółki Nabywanej. Majątek Spółki Nabywanej składa się głównie z nieruchomości stanowiących środki trwałe, wprowadzonych do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych. Spółka Nabywana posiada m.in. budynek handlowy, stanowiący środek trwały. Budynek został nabyty przez Spółkę Nabywaną w 2007 r. (podatek VAT naliczony przy nabyciu został przez Spółkę Nabywaną odliczony) i w momencie nabycia był kompletny i zdatny do używania (był już wynajmowany) - Spółka Nabywana kontynuowała wynajem Budynku. Spółka Nabywana od momentu nabycia Budynku poniosła nakłady na ulepszenie Budynku, przy czym wartość tych nakładów nie przekroczyła 30% wartości początkowej Budynku. Spółka Nabywana jest również stroną umów na dostarczanie mediów do Budynku oraz innych usług niezbędnych do funkcjonowania Budynku (w tym umów o zarządzanie Budynkiem) Budynek jest wynajmowany, przychody z wynajmu stanowią podstawowe źródło przychodów Spółki Nabywanej. Umowy najmu, umowy o zarządzanie Budynkiem i inne podobne umowy zostaną przeniesione na Wnioskodawcę. W przypadku dostawy mediów intencją stron jest również ich przeniesienie na Wnioskodawcę, o ile będzie to możliwe z uwagi na procedury stosowane przez dostawców mediów (w szczególności zakładu energetycznego). W związku z rozważaną likwidacją Spółki Nabywanej, Wnioskodawca zakłada, że cały jej majątek zostanie przekazany do wspólnika (tj. Wnioskodawcy) w naturze. Z uwagi na fakt, że przekazywany będzie cały majątek Spółki Nabywanej, będzie on mógł zostać uznany za przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy o VAT. W oparciu o otrzymany majątek Spółki Nabywanej, Wnioskodawca będzie kontynuował działalność prowadzoną przez Spółkę Nabywaną. Działalność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i nie będzie korzystała ze zwolnienia z VAT. W przyszłości Wnioskodawca rozważa zbycie Budynku. Przed zbyciem Wnioskodawca nie zamierza prowadzić prac modernizacyjnych, których wartość zsumowana z wartością prac modernizacyjnych wykonanych przez Spółkę Nabywaną, przekroczyłaby 30% wartości początkowej Budynku.

Wnioskodawca określił, iż w ramach likwidacji Spółki Nabywanej przekazany zostanie cały jej majątek oraz przeniesione zostaną umowy najmu, umowy o zarządzanie Budynkiem i inne podobne umowy związane z prowadzoną działalnością wraz z umowami o dostawę mediów i majątek Spółki przeznaczony będzie do kontynuowania działalności gospodarczej prowadzonej przez Spółkę Nabywaną, tj. wynajem nieruchomości na cele handlowe. Tak zarysowany przedmiot zbycia wskazuje, iż zachowane zostaną funkcjonalne związki pomiędzy jego poszczególnymi składnikami. Zespół wyżej wymienionych elementów będzie posiadał zdolność do osiągania z jego pomocą przychodów przez Nabywcę, w tym samym zakresie co działalność prowadzona przez Spółkę Nabywaną.

W świetle powyższego należy zgodzić się z Wnioskodawcą, iż majątek Spółki przekazany jedynemu udziałowcowi w ramach postępowania likwidacyjnego, w skład którego wejdą dobra materialne i niematerialne, jakie konieczne są do podjęcia przez Nabywcę-Wnioskodawcę takiej samej działalności gospodarczej, jaką prowadziła Spółka, wypełnia definicję przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 551 k.c. Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, przeniesienie na własność jedynego udziałowca, w ramach likwidacji Spółki, wszystkich składników przedsiębiorstwa, należy uznać za zbycie przedsiębiorstwa. W konsekwencji przekazanie całego majątku udziałowcowi w ramach procesu likwidacji, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy nie będzie podlegało ustawie i nie spowoduje powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług.

Należy jednocześnie podkreślić, że o tym, czy nastąpiło zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, decydują każdorazowo okoliczności faktyczne związane z konkretną transakcją. Podatnik jest obowiązany do prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zdefiniowania dokonywanej czynności.

Podstawowe zasady dotyczące odliczenia podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które wykorzystywane są przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik obowiązany jest do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Trzeba ponadto zauważyć, że w przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych zarówno z czynnościami zwolnionymi z podatku jak i opodatkowanymi zastosowanie znajdują przepisy art. 90 ustawy o VAT, mające na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwoty podatku naliczonego, dającej podatnikowi prawo do odliczenia, podatnik może w celu ustalenia tej kwoty zastosować proporcję określoną zgodnie z ust. 2-10 powołanego artykułu.

Reguły dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do dokonywania korekty zostały określone w art. 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.

Szczególną uwagę należy w tym miejscu zwrócić na art. 91 ust. 2 ustawy o VAT, w myśl którego w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów - jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15.000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Zgodnie z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT, w przypadku transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa korekta określona w ust. 1-8 jest dokonywana przez nabywcę przedsiębiorstwa lub nabywcę zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Z powołanych powyżej przepisów prawa wynika, iż zbycie przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, o którym mowa w art. 6 pkt 1, pozostaje dla sprzedającego bez wpływu na wcześniejsze odliczenia podatku naliczonego dokonane na podstawie art. 86 ust. 1 w związku z zakupami, które służyły podatnikowi do wykonywania czynności opodatkowanych w zbywanym przedsiębiorstwie lub jego zorganizowanej części. Równocześnie przepis art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nakłada na nabywcę, jako beneficjenta praw i obowiązków zbywcy, obowiązek dokonania stosownych korekt w zakresie podatku naliczonego, określonych w art. 91 ust. 1-8, do których byłby zobligowany podmiot, który dokonał odliczenia, w przypadku gdyby nie doszło do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

Jeżeli jednak majątek (przedsiębiorstwo) będący przedmiotem zbycia, był przez zbywającego wykorzystywany wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz majątek ten będzie również u nabywcy wykorzystywany do wykonywania wyłącznie czynności opodatkowanych i nie dokona on zmiany przeznaczenia przejętego majątku, to wówczas obowiązek korekty w zakresie podatku naliczonego, stosownie do art. 91 ust. 9 ustawy o VAT nie wystąpi. Zatem z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nabyte przedsiębiorstwo w rozumieniu art. 551 k.c. będzie wykorzystywał wyłącznie do działalności opodatkowanej (wynajem na cele komercyjne) nie będzie on zobowiązany do korekty podatku VAT wynikającej z art. 91 ust. 9 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczyć jednak należy, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy - Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Jednocześnie tut. Organ, informuje, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w zakresie obowiązku korekty podatku VAT naliczonego, odliczonego przez Spółkę Nabywaną przejętą w skutek likwidacji (pytanie nr 1 we wniosku). W odniesieniu do opodatkowania dostawy nieruchomości zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl