IPPP1/443-12/14-6/MPe

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 3 kwietnia 2014 r. Izba Skarbowa w Warszawie IPPP1/443-12/14-6/MPe

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie, działający w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 7 lutego 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 10 lutego 2014 r.) oraz pismem z dnia 27 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 19 marca 2014 r. (skutecznie doręczone w dniu 24 marca 2014 r.), o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu imiennych biletów okresowych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 stycznia 2014 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu imiennych biletów okresowych. Wniosek uzupełniony został pismem z dnia 11 lutego 2014 r., złożonym w dniu 13 lutego 2014 r. (data wpływu 17 lutego 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 7 lutego 2014 r. oraz pismem z dnia 27 marca 2014 r., złożonym w dniu 28 marca 2014 r. (data wpływu 31 marca 2014 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 19 marca 2014 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi własną działalność gospodarczą od 15 września 2010 r., jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Wnioskodawca rozlicza się kwartalnie zarówno w zakresie podatku dochodowego jak i podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadzi głównie działalność szkoleniową. W celu dotarcia do klientów posługuje się komunikacją publiczną kupując imienne bilety okresowe.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że zakup biletów imiennych służy zarówno czynnościom opodatkowanym jak i innym czynnościom.

W ramach imiennych biletów okresowych kupowanych na fakturę Wnioskodawca dojeżdża do klientów by prowadzić negocjacje, ustalenia i szkolenia. Korzysta z nich jednak również do celów prywatnych, związanych z prowadzoną działalnością. Nie jest możliwe nawet oszacowanie procentowego udziału wyjazdów związanych z powadzoną działalnością opodatkowaną w całości przejazdów - często w trakcie jednego wyjazdu Wnioskodawca załatwia różne sprawy, zarówno czynności opodatkowane jak i prywatne.

Zakup imiennych biletów okresowych jest dla Wnioskodawcy jednak niezbędny do prowadzonej działalności - Wnioskodawca nie ma samochodu, a korzystanie z taksówek i branie faktury za każdy przejazd służący czynnościom opodatkowanym byłoby skrajną niegospodarnością. Kupując okresowe bilety imienne Wnioskodawca minimalizuje koszty prowadzonej działalności, a zatem również wysokość naliczonego podatku VAT. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za te bilety od podatku należnego. Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że w ramach prowadzonej działalności prowadzi szkolenia. Każde szkolenie to nie tylko samo wystąpienie przed grupą, ale i zebranie informacji o potrzebach klienta, opracowanie programu, przedyskutowanie go z klientem, opracowanie treści merytorycznych i materiałów pomocniczych, przygotowanie techniczne materiałów pomocniczych (np. wydruk, czy wypalenie płyt CD). Wszystkie te czynności są niezbędnymi elementami przygotowania i prowadzenia szkoleń, cały proces przygotowawczy wymaga stałego poruszania się po mieście.

Od 2011 r. działalność szkoleniowa jest opodatkowana podatkiem VAT i od tego czasu Wnioskodawca nie prowadzi żadnej działalności zwolnionej. Natomiast do końca 2010 r. działalność szkoleniowa była zwolniona z podatku VAT - był to początek działalności, Wnioskodawca miał dużo wydatków inwestycyjnych i bardzo dużo spotkań (na które dojeżdżał jak zawsze komunikacją miejską), mających na celu zdobycie przyszłych kontraktów. Wnioskodawca dodaje, że w sprawie możliwości odliczenia podatku naliczonego od poniesionych wówczas wydatków inwestycyjnych od podatku należnego od przyszłych szkoleń dostał interpretację indywidualną IPPP1-443-699/11-2/EK. Stwierdzono w niej, że skoro Wnioskodawca poniósł wydatki na rzecz przyszłej działalności opodatkowanej, to miał prawo do odliczenia podatku naliczonego. W odczuciu Wnioskodawcy dotyczy to zarówno inwestycji materialnych (laptop itp.), jak i organizacyjnych, np. faktur za rozmowy telefoniczne czy właśnie bilety wykorzystywane do zdobycia kontrahentów i wykonywania w nieodległej przyszłości już opodatkowanych szkoleń. Dlatego też Wnioskodawca uważa, że przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur za te bilety od podatku należnego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca ma prawo odliczyć podatek VAT od zakupu imiennych biletów okresowych, zakupionych na fakturę, od podatku należnego.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 86 ustawy o podatku od towarów usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje dla wszystkich towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych, chyba że zostały one wyłączone w innych artykułach tej ustawy. Zakup biletów okresowych nie został wymieniony ani w żadnym artykule wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego w ustawie o podatku od towarów i usług ani w art. 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wyliczającym co nie może zostać zakwalifikowane jako koszt uzyskania przychodu.

Wynika z tego, że Wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury za zakup imiennego biletu okresowego. Podobna jest interpretacja Urzędu Skarbowego z dnia 13 grudnia 2004 r., US-9-14/PP/005/86/2004.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o VAT, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym w odniesieniu do nabytych lub importowanych przez podatnika towarów i usług powstał obowiązek podatkowy.

Stosownie natomiast do znowelizowanego art. 86 ust. 10b pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 1 oraz pkt 2 lit. a - powstaje nie wcześniej niż w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę lub dokument celny.

Oznacza to, że z odliczenia podatku na podstawie art. 86 ust. 10 i 10b pkt 1 ustawy można skorzystać dopiero w rozliczeniu za okres, w którym spełnione są łącznie trzy przesłanki:

* powstał obowiązek podatkowy w odniesieniu do nabywanych towarów i usług,

* doszło do faktycznego nabycia tych towarów i usług,

* podatnik jest w posiadaniu faktury dokumentującej tę transakcję.

Stosownie do art. 86 ust. 11 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, 10d i 10e, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych.

Termin "dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych" do odliczenia podatku będzie liczony dopiero od okresu, w którym zostaną spełnione łącznie wskazane wyżej przesłanki do odliczenia.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 13 ustawy o VAT, jeżeli podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w terminach, o których mowa w ust. 10, 10d, 10e i 11, może on obniżyć kwotę podatku należnego przez dokonanie korekty deklaracji podatkowej za okres, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tekst jedn.: za pierwszy okres rozliczeniowy, w którym spełnił wszystkie warunki do dokonania odliczenia), nie później jednak niż w ciągu 5 lat, licząc od początku roku, w którym powstało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 13a.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca czynny podatnik VAT prowadzący opodatkowaną działalność szkoleniową, w celu dotarcia do klientów posługuje się komunikacją publiczną i kupuje na fakturę VAT imienne bilety okresowe. Zakup biletów imiennych służy zarówno czynnościom opodatkowanym jak i innym czynnościom. W ramach imiennych biletów okresowych kupowanych na fakturę Wnioskodawca dojeżdża do klientów by prowadzić negocjacje, ustalenia i szkolenia. Korzysta z nich jednak również do celów prywatnych, związanych z prowadzoną działalnością. Nie jest możliwe nawet oszacowanie procentowego udziału wyjazdów związanych z powadzoną działalnością opodatkowaną w całości przejazdów - często w trakcie jednego wyjazdu Wnioskodawca załatwia różne sprawy, zarówno czynności opodatkowane jak i prywatne.

Wątpliwości Wnioskodawcy przedstawione we wniosku dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturze dokumentującej zakup imiennych biletów okresowych.

Z uwagi na treść przepisów ustawy o podatku od towarów i usług należy zauważyć, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi. Zatem skoro, jak wskazał Wnioskodawca, zakup biletów imiennych na fakturę służy zarówno czynnościom opodatkowanym jak i czynnościom prywatnym odliczenie z tej faktury może być częściowe, tzn. w części związanej z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Sposób wyodrębnienia kwot podatku naliczonego związanego ze sprzedażą opodatkowaną należy wyłącznie do obowiązków Wnioskodawcy, jednakże winien mieć charakter obiektywny, determinowany okolicznościami sprawy. Ważne jest jedynie by przyjęta metoda stanowiła właściwe odzwierciedlenie odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami opodatkowanymi.

W odniesieniu do przedstawionego opisu sprawy należy wskazać, że prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie imiennych biletów okresowych przysługuje Wnioskodawcy tylko w części związanej z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem uznać należy, że Wnioskodawca przedstawił nieprawidłowe stanowisko w sprawie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl